Skrevet av Emne: Sunn sjokolade proppet med antioksidanter - en helserevolusjon?  (Lest 8837 ganger)

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Ja, slike produkter er bare resultatet av sunnhetshysteriet hos folk. Samtidig vil folk ha et "quick fix" . Folk plukker opp fragmenter av helse og kosthold, som f.eks antioksidanter, som media og tilskuddsprodusenter har pushet ut. Antioksidanter ditt og antioksidanter datt, uten at hverken dem eller folk flest aner hva oksidasjon er for noe. Så er det noen, som dette selskapet, som skal melke folks ignoranse og håp om at enkelte komponenter i maten skal gi dem sunn helse for alt det er verdt.

En liten digresjon, men jeg oppdaget et "kurs" som heter Extravaganza, ved at en perifer bekjent deltok der. De gir kurslederne ett enkelt kurs om produktet de selger, deretter får de sine egne kursdeltakere som skal gå på en shakediett bestående av 500kcal per dag i en mnd, samtidig som de oppmuntres til å trene vekter 4 dager i uka. Denne bekjente av meg, en gutt, gikk ned ÅTTE kilo muskelmasse i løpet av denne tiden. Det sier noe om hvor lite kunnskap folk flest har, og hvor lett det er for kyniske folk å utnytte dette. Det var selvsagt ikke en HVILKEN SOM HELST shake de måtte drikke en gang om dagen, nei, selvsagt shaken DE promoterte.

Samboeren min ble så oppgitt at hun sendte mail og spurte hvordan de kunne forsvare  dietten, og ikke minst all treningen. Nei, de hadde visst forhørt seg med en lege og en sykepleier  Grin

jeg har hatt ei på msn i evigheter som gikk på denne exstravaganza - hu ville IKKE høre på meg (4 gang hu gikk på den elns!) og ville fortsette med denne til påske (3mnd til da dette var i januar..)
jeg hørte ikkeno fra hun til nå for noen dager siden da hu fant ut at jeg hadde stilt og jeg faktisk hadde peiling. Da var det unnskyld og kan du hjelpe meg osvosv..

Det viste seg at hu hadde fucket opp immunforsvaret pga så lavt kcalinntak over tid - sunt..

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
jeg har hatt ei på msn i evigheter som gikk på denne exstravaganza - hu ville IKKE høre på meg (4 gang hu gikk på den elns!) og ville fortsette med denne til påske (3mnd til da dette var i januar..)
jeg hørte ikkeno fra hun til nå for noen dager siden da hu fant ut at jeg hadde stilt og jeg faktisk hadde peiling. Da var det unnskyld og kan du hjelpe meg osvosv..

Det viste seg at hu hadde fucket opp immunforsvaret pga så lavt kcalinntak over tid - sunt..
Jobbet på et treningssenter en kort stund kor den dietten ble veldig anbefalt i form av seminar,kurs osv.. Ble ganske sjokkert over det lave kcal dagsbehovet men var stadig vekk folk som snakte om hvor bra den var osv.. MEN tipper den fucker opp metabolismen,immunforsvaret osv om du ligger så lavt mer enn et par måneder.. Ingen forskning bak dette men er aldri noe eg hadde gjort/anbefalt selv lenge

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

jeg har hatt ei på msn i evigheter som gikk på denne exstravaganza - hu ville IKKE høre på meg (4 gang hu gikk på den elns!) og ville fortsette med denne til påske (3mnd til da dette var i januar..)
jeg hørte ikkeno fra hun til nå for noen dager siden da hu fant ut at jeg hadde stilt og jeg faktisk hadde peiling. Da var det unnskyld og kan du hjelpe meg osvosv..

Det viste seg at hu hadde fucket opp immunforsvaret pga så lavt kcalinntak over tid - sunt..

Ja, folk vet som regel best selv! Not. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn med ernæring, men jeg antar at det kan ha en sammenheng med at folk liker å tro at de kan det de driver med, og folk flest spiser jo! Folk flest driver jo ikke å bygger bygninger, så når noen forklarer dem hvordan det gjøres så tror man jo på det. Heldigvis hjelper det litt når man forteller at man studerer det, eller i ditt (og mitt) tilfelle har erfaring og en trent kropp(ikke i mitt tilfelle) å slå i bordet med. Folk vil desverre alltid håpe, og lure seg selv til å tro, at det finnes en enkel løsning på komplekse utfordringer.
Sa brura

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Det ER syntetisk fremstilte stoffer. De tar ikke å isolerer vitaminene fra f.eks en kiwi og tilsetter det i sjokoladen sin. Man kjenner til hvordan stoffene er bygget opp, og så lager man et identisk stoff av det. Rent kjemisk er det nøyaktig det samme, bortsett fra at det er bygget opp kjemisk i en fabrikk/labaratorie.

Det at det ikke inneholder kunstige tilsetningsstoffer er bare et definisjonsspørsmål, og ett av mange eksempler på hvordan matvareindustrien trikser og fikser med ord for og få det til å høres naturlig ut. Kunstige tilsetningsstoffer er f.eks preserveringsmidler og slikt som ikke finnes i matvarene, for å få matvarene til å f.eks ha lenger holdbarhet. Naturlige fremstilte stoffer er det jeg nevnte ovenfor, nemlig syntetisk oppbygning av stoffer som er identiske med de naturen lager selv.

Derfor kan man fint si at noe er " naturlige fremstilte stoffer, uten kunstige tilsetningsstoffer" når det i realiteten er syntetisk fremstilte stoffer som har naturlige stoffers egenskaper, men uten kunstige tilsetningsstoffer som ikke finnes i naturen.

Ekstrakter er vel bare produkter som behandles med løsemidler slik at man sitter igjen med de stoffene man er interessert i. Så ekstrakter er vel veldig nerme naturlige produkter. Jeg vet ikke helt hvordan løsemidlene påvirker produktene, men hvis man f.eks bruker vann eller alkohol så tror jeg neppe det er skadelig for utgangsproduktet.

Antioksidantene er ekstraktert fra kakaobønnene og fra acaibærene. Det er det som er hele poenget ved sjokoladen, at de kaldpresser kakaobønnene slik at antioksidantene ikke går tapt i prosessen. Dette er ingen syntetisk framstilling av noe.

Forskningsresultater fra uavhengige enheter har kommet fram til en anbefalt mengde av antioksidanter - en mengde antioksidanter som man må spise 800 gram spinat eller tilsvarende for å få i seg. Dette er betraktlig mer enn hva gjennomsnittet får i seg. Det canadiske helsedepartemetet har bl.a. uttalt at xocai er en kilde til antioksidanter som er med på å underbygge god helse ved å bl.a. redusere dårlig kolesterol (LDL) og å øke godt kolesterol (HDL).
3 biter av sjokoladen skal inneholde like mye antioksidanter som 200 tomater.

Det er mange som har stor tro på virkningen av antioksidanter generelt, dette er vist gjennom mange studier. Har noen forskningsresultater som kan si noe annet om dette?

"Idioter som selger idioti til andre idioter"
Utsagn som dette sier vel mer om deg enn om de som har satt seg inn i produktet og tror på det.
Det er ikke ignoranse når folk har satt seg inn i uavhengige forskningsresultater og kan mye om ernering og kosthold. Vær forsiktig å stigmatisere forskjellige brukergrupper.

Jeg er forøvrig enig i det at i mange tilfeller er quick-fix-kurer uforsvarlig. Tråden handler ikke om dette, men om hvilken effekt økt inntak av antioksidanter og inndirekte denne sjokoladen kan ha.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Du har vel ikke tilfeldigvis økonomiske interesser i dette produktet, MakeItCount?

Det virker som du holder for øra, og sier "hørerikkeserikkehørerikkeserikke", når US kommer med mye fornuftig.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Du har vel ikke tilfeldigvis økonomiske interesser i dette produktet, MakeItCount?

Det virker som du holder for øra, og sier "hørerikkeserikkehørerikkeserikke", når US kommer med mye fornuftig.

Dersom du leser tidligere innlegg vil du se at jeg hverken bruker det eller har økonomiske interesser av produktet.

Jeg stiller spørsmålstegn til en lite saklig uttalelse fra US, ellers hører jeg på alt han har å si. Jeg ber bare om noe annet enn synsing. Det høres ut som han ha peiling, men de må da være lov til å ikke ta alt man høre for god fisk hele tiden. Debatt er sunt og fremmer kunnskapsvekst!
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Dersom du leser tidligere innlegg vil du se at jeg hverken bruker det eller har økonomiske interesser av produktet.

Jeg stiller spørsmålstegn til en lite saklig uttalelse fra US, ellers hører jeg på alt han har å si. Jeg ber bare om noe annet enn synsing. Det høres ut som han ha peiling, men de må da være lov til å ikke ta alt man høre for god fisk hele tiden. Debatt er sunt og fremmer kunnskapsvekst!

Hvis du leser hva US har skrevet, så er konklusjonen ganske grei egentlig.

Hele "mørksjokoladeersunt-bevegelsen" tror jeg simpelthen er oppfunnet av damer med mensen, som ikke vil ha dårlig samvittighet for å spise ei hel plate sjokolade.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Antioksidantene er ekstraktert fra kakaobønnene og fra acaibærene. Det er det som er hele poenget ved sjokoladen, at de kaldpresser kakaobønnene slik at antioksidantene ikke går tapt i prosessen. Dette er ingen syntetisk framstilling av noe.

Forskningsresultater fra uavhengige enheter har kommet fram til en anbefalt mengde av antioksidanter - en mengde antioksidanter som man må spise 800 gram spinat eller tilsvarende for å få i seg. Dette er betraktlig mer enn hva gjennomsnittet får i seg. Det canadiske helsedepartemetet har bl.a. uttalt at xocai er en kilde til antioksidanter som er med på å underbygge god helse ved å bl.a. redusere dårlig kolesterol (LDL) og å øke godt kolesterol (HDL).
3 biter av sjokoladen skal inneholde like mye antioksidanter som 200 tomater.

Det er mange som har stor tro på virkningen av antioksidanter generelt, dette er vist gjennom mange studier. Har noen forskningsresultater som kan si noe annet om dette?


Antioksidanter er bra vettu, men i stedet for å bestille rådyr sjokolade som kanskje bare er juks så kan man bestille seg en boks Melatonin som er en helt rå antioksidant. En boks koster under 200kr og da har man i flere måneder.

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Du får lese litt til om påståtte effekter fra kakaobønner så kanskje du får en annen oppfatning, Daniel;)

Jeg er enig i at dette er et dyrt produkt og at det er mange andre rimeligere kilder (frukt f.eks). Jeg vil bare ha diskusjon rundt temaet og forhåpentligvis få mer informasjon om studier rundt dette - om mulig både studier for og i mot:) 
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

andysmuck

  • Gjest
spis sjokolade en gang i blandt og spis en orntlig GOD sjokolade....

selv har jeg aldri lyst på sjokolade takket være proteinpulveret mitt med sjokoladesmak......

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Bra å bruke spinat som eksempel på at man må spise 800gram!! Det finnes nok endel mer antioksidantinnholdige matvarer enn spinat. For et merklig eksempel. Å, må jeg spise 800gram spinat? Nei, det går jo ikke, da får jeg spise antioksidantsjokoladen din da. Get outta here, det er klart du har noen interesser i dette produktet, selv om du prøver å "liksom" stille deg spørrende til om produktet er bra. Nice try, desverre biter ingen her inne på slikt, så prøv heller et annet forum, f.eks kvinneguiden.
Sa brura

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Bra å bruke spinat som eksempel på at man må spise 800gram!! Det finnes nok endel mer antioksidantinnholdige matvarer enn spinat. For et merklig eksempel. Å, må jeg spise 800gram spinat? Nei, det går jo ikke, da får jeg spise antioksidantsjokoladen din da. Get outta here, det er klart du har noen interesser i dette produktet, selv om du prøver å "liksom" stille deg spørrende til om produktet er bra. Nice try, desverre biter ingen her inne på slikt, så prøv heller et annet forum, f.eks kvinneguiden.

Jeg skrev tilsvarende - akkurat spinat var brukt for å skape et bilde som folk flest kan forholde seg til.

Dersom du ikke tror at jeg har null interesse i å promotere sjokoladen så får det være opp til deg, jeg har ingen behov for å overbevise deg om noe annet dersom du ikke tror meg. Trådens navn var ment for å skape litt blest rundt temaet, noe jeg tydeligvis klarte fint.

Glem sjokoladen da dersom dette var et sårt punkt for en del her inne. Ta et økt inntak av antioksidanter og hvilken effekt det har, er det noen som har erfaringer med dette og kan vise til noe konkret? Hvordan de inntas er meg revnende likegyldig - jeg vil bare vite mer om dette.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Jeg skrev tilsvarende - akkurat spinat var brukt for å skape et bilde som folk flest kan forholde seg til.

Dersom du ikke tror at jeg har null interesse i å promotere sjokoladen så får det være opp til deg, jeg har ingen behov for å overbevise deg om noe annet dersom du ikke tror meg. Trådens navn var ment for å skape litt blest rundt temaet, noe jeg tydeligvis klarte fint.

Glem sjokoladen da dersom dette var et sårt punkt for en del her inne. Ta et økt inntak av antioksidanter og hvilken effekt det har, er det noen som har erfaringer med dette og kan vise til noe konkret? Hvordan de inntas er meg revnende likegyldig - jeg vil bare vite mer om dette.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg fikk også umiddelbart en følelse av at du forsøker å markedsføre dette...

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg fikk også umiddelbart en følelse av at du forsøker å markedsføre dette...

Det kan jeg godt forstå. I og med at jeg bruker den som et eksempel på produkter som baserer seg på et økt inntak av antioksidanter samtidig som jeg stiller spørsmålstegn ved andre som mener at dette er vissvass uten å kunne vise til noe som helst, er det klart at man kan få det inntrykket.

Jeg tar meg nemlig i å bruke de samme argumentene om bl.a. at et godt og alsidig kosthold vil holde i massevis. Poenget er bare at jeg egentlig ikke har noe konkret å vise til når jeg blir konfrontert med alle disse pro-argumentene som har forskningsresultater å vise til, og om noen kan hjelpe meg med dette stiller jeg med positiv til det!

Det må få lov til å være kritisk og ikke ta det alle sier for god fisk? Det er da et faktum at det forskes mye på antioksidanter og mulig positiv helseeffekt? Det er dette jeg først og fremst vil komme til bunns i - og dersom noen vet om studier rundt dettte, både for og i mot, vil jeg gjerne vite om det!:)


"Nice try, desverre biter ingen her inne på slikt, så prøv heller et annet forum, f.eks kvinneguiden."

Dersom de på kvinneguiden kan svare vise til noe konkret som f.eks. noen form for objektiv forskning så gjør jeg vel gladelig det.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

andysmuck

  • Gjest
Jeg skrev tilsvarende - akkurat spinat var brukt for å skape et bilde som folk flest kan forholde seg til.

Dersom du ikke tror at jeg har null interesse i å promotere sjokoladen så får det være opp til deg, jeg har ingen behov for å overbevise deg om noe annet dersom du ikke tror meg. Trådens navn var ment for å skape litt blest rundt temaet, noe jeg tydeligvis klarte fint.

Glem sjokoladen da dersom dette var et sårt punkt for en del her inne. Ta et økt inntak av antioksidanter og hvilken effekt det har, er det noen som har erfaringer med dette og kan vise til noe konkret? Hvordan de inntas er meg revnende likegyldig - jeg vil bare vite mer om dette.

Det eneste VIRKELIG positive med antioksidanter er at inntak av selenium tyder på mindre sjanse for å utvikle kreft, betakaroten derimot øker sjansen for å utvikle kreft.

Har lest artikler om at antioksidanter i tilskudd ikke fungerer, mens antioksidantene du finner i naturlige råvarer har en viss effekt.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=560072

Effekt hos utholdenhetsutøvere

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!