Skrevet av Emne: low karbs diett  (Lest 9259 ganger)

Utlogget Mortn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: low karbs diett
« #15 : 22. april 2010, 15:38 »
Riinoo vet bare ikke helt hva hun snakker om. Lavkarb vil jo føre til mindre glykogen og vann i kroppen og deretter større vekttap den første uka. Det har ingenting med økt forbrenning å gjøre Smiley


Ja riktig, for fysiologisk glykogen er vel bundet til 2 gram vann for hvert gram glykogen. Så det viker jo logisk. Men hvordan påvirkning på kroppen har ketosen som inntrår på en slik diett?

Er det slik at pga av enzymene så blir fettet brutt ned til ketoner som krever like mye energi som karbs for å forbrenne?

Utlogget iTrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: low karbs diett
« #16 : 22. april 2010, 22:06 »
Hehe.. Jeg sier ingenting om matmengden. Man kan jo spise 3000 kcal, med 50/30/20, og man spise 2000 kcal med 50/30/20.
Denne inndelingen er heller ikke noe fasitsvar, men heller en indikasjon, som kan veilede en hver til et godt kosthold.
Å si at det er noen som reagerer annerledes på lav-karbo er feil. Når glukogenlagrene er tømt, mister man konsentrasjon, man blir sliten, trett og man blir gjerne gretten. Det som er individuelt, however, er i hvor stor grad man blir påvirket. Noe blir trettere og surere enn andre.

Men hvorfor det som er et godt kosthold for en friidrettsutøver like bra for en som jobber på kontor og sitter i ro store deler av dagen? En som drives med mye høyintesitetstrening hver trenger mer karbs enn en person som jobber på kontor og kun trener ei styrke økt dagen fire dager i uken.

Og jo, folk reagerer forskjellig på lav-karb dietter. Jeg fungerer helt fint på lite karbs og har bra trøkk på trening osv, mens andre jeg kjenner fungerer ikke i det hele tatt på lite karbs. Ta å les den nye artikkelen på forsiden på treningsforum, den Advanced Concept - Kosthold v2.0 av Børge Fagerli. Der står det faktisk litt om dette og noe som kalles metabolsk typebestemmelse. Sympatisk dominante personer fungerer best på høy karb/lav fett, parasympatisk dominante fungerer best på lav karb/høy fett. Så det er nok enkelte som fungerer bedre på lavkarb enn andre. Dette med tanke på både kortisolproduksjon og serotoninnivåer. Men som sagt så står det om det i den artikkelen. Der er det litt bedre forklart enn fra meg.

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: low karbs diett
« #17 : 02. august 2010, 14:05 »
En ting jeg fortsatt ikke forstår er alle eksperimentene og all forskningen som viser at Atkins i bunn og grunn tross alt bare er effektiv pga underskudd på kalorier.

Jeg har til tider fått i meg VELDIG mye kcal på høyfett kurer og fortsatt følt at kroppen "klarer å bruke" mesteparten av av det den får i seg ved å produsere mindre avfall rett og slett - samtidig som jeg har fortsatt å gå ned.

føler også at forbrenningen gå® litt opp i perioder under keto - slik som nå f.eks - pga høyere kroppstemperatur, generelt høyt energinivå og "speedkribling" i bakhodet… Grin
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: low karbs diett
« #18 : 02. august 2010, 14:15 »
En ting jeg fortsatt ikke forstår er alle eksperimentene og all forskningen som viser at Atkins i bunn og grunn tross alt bare er effektiv pga underskudd på kalorier.

Jeg har til tider fått i meg VELDIG mye kcal på høyfett kurer og fortsatt følt at kroppen "klarer å bruke" mesteparten av av det den får i seg ved å produsere mindre avfall rett og slett - samtidig som jeg har fortsatt å gå ned.

føler også at forbrenningen gå® litt opp i perioder under keto - slik som nå f.eks - pga høyere kroppstemperatur, generelt høyt energinivå og "speedkribling" i bakhodet… Grin
Noen fungerer rett og slett bedre på lavkarb/høyfett, andre motsatt. Står litt om det her.

Vekttap er heller ikke det samme som fettap, spiser man keto på vedlikehold (eller tom. litt over), vil man nok oppleve å gå ned litt ned i vekt, dog er ikke dette fett-tap, det er heller vann-tap.

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: low karbs diett
« #19 : 02. august 2010, 14:26 »
Drivstoffet til organer blir på en slik diet ketoner, hjernen trenger fortsatt noe glucose, men dette kan tilføres via gluconeogenesis. Derfor viktig å få i seg en god del proteiner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis
You know I like your style, I really do.

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: low karbs diett
« #20 : 02. august 2010, 14:33 »
En ting jeg fortsatt ikke forstår er alle eksperimentene og all forskningen som viser at Atkins i bunn og grunn tross alt bare er effektiv pga underskudd på kalorier.

Jeg har til tider fått i meg VELDIG mye kcal på høyfett kurer og fortsatt følt at kroppen "klarer å bruke" mesteparten av av det den får i seg ved å produsere mindre avfall rett og slett - samtidig som jeg har fortsatt å gå ned.

føler også at forbrenningen gå® litt opp i perioder under keto - slik som nå f.eks - pga høyere kroppstemperatur, generelt høyt energinivå og "speedkribling" i bakhodet… Grin
En ting jeg fortsatt ikke forstår er alle eksperimentene og all forskningen som viser at Atkins i bunn og grunn tross alt bare er effektiv pga underskudd på kalorier.

Jeg har til tider fått i meg VELDIG mye kcal på høyfett kurer og fortsatt følt at kroppen "klarer å bruke" mesteparten av av det den får i seg ved å produsere mindre avfall rett og slett - samtidig som jeg har fortsatt å gå ned.

føler også at forbrenningen gå® litt opp i perioder under keto - slik som nå f.eks - pga høyere kroppstemperatur, generelt høyt energinivå og "speedkribling" i bakhodet… Grin

Atkins er jo i hovedsak bare lav karbo, det er bare induksjonsfasen som er ketose, og ketose er dietten trådstarter snakker om. Det er kanskje derfor Atkins over tid ikke gir noen fordeler relatert til vekttap kontra andre dietter.

Her er en del info om ketogen diett

http://www.ispub.com/ostia/index.php?xmlFilePath=journals/ijnw/vol4n2/diet.xml#h2-0

Veldig ensidig informasjon riktignok, som også er forklart av artikkel forfatteren.
You know I like your style, I really do.

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: low karbs diett
« #21 : 02. august 2010, 14:45 »
Du misforstår "undringen min litt. Min feil - glemte å nevne at jeg mente i grunnen induksjonsperioden.

Men når det er sagt: både fase 1 og fase 2 og muligens også fase 3,  holder en innenfor ketose.

Børge Fagerli hevder at ketose kan inntreffe enkelte under et inntak av så mye som 100 gr karbohydrater pr dag. Spesielt under trening.

Jeg går på en slags TKD nå - men lurer egentlig bare på hvorfor FORSKNING ang "mirakuløs" fettforbrenning bare konkluderer med at kcal inntaket er lavere, til tross for at egne erfaringer vitner om noe annet…
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: low karbs diett
« #22 : 02. august 2010, 14:46 »
litt mer… fase 2 på atkins er 5 gr mer om dagen… altså 25 gr istedet for 20…

holder meg fortsatt i ketose ja…
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: low karbs diett
« #23 : 02. august 2010, 15:02 »
Du misforstår "undringen min litt. Min feil - glemte å nevne at jeg mente i grunnen induksjonsperioden.

Men når det er sagt: både fase 1 og fase 2 og muligens også fase 3,  holder en innenfor ketose.

Børge Fagerli hevder at ketose kan inntreffe enkelte under et inntak av så mye som 100 gr karbohydrater pr dag. Spesielt under trening.

Jeg går på en slags TKD nå - men lurer egentlig bare på hvorfor FORSKNING ang "mirakuløs" fettforbrenning bare konkluderer med at kcal inntaket er lavere, til tross for at egne erfaringer vitner om noe annet…

Leste du artikkelen stians la ut?

Det kan forklare hvorfor noen ikke merker dette mirakuløse vektapet på høy fett diett. Når det er sagt har jeg ikke sett noen studier som har testet vekttap ved ketose sammenlignet med andre dietter over lengre perioder, eller egentlig kortere perioder heller. De fleste studiene jeg har lest er enten bare høy fett (i.e ikke ketose), eller på dyr.

Personlig ser jeg ikke noen grunn til at ketose diett ikke er den dietten som fører til høyest fetttap, når den baserer seg på å bruke fett som energi.

Jeg syntes dessuten konklusjonen at kalori underskudd er det eneste som påvirker vekttap er voldsomt forenklet og lite vitenskapelig. For det første har man jo insulin sensivitet, 2 at proteiner krever mer energi for å forbrennes, 3 implikasjonene av ketose.

Dessuten må jeg jo si jeg er litt tvilsom til studier som proklamerer ketogene dietter når dette i bunn og grunn ikke testes og ligger i forsøkspersonenes hender. Det er jo ikke vanskelig å komme ut av ketose for å si det sånn





Og selvom det finnes så blir det over så lange perioder veldig mange variabler
You know I like your style, I really do.

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: low karbs diett
« #24 : 02. august 2010, 15:40 »
mener du denne?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis

eller den på ispub…
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: low karbs diett
« #25 : 02. august 2010, 15:44 »
Hehe.. Jeg sier ingenting om matmengden. Man kan jo spise 3000 kcal, med 50/30/20, og man spise 2000 kcal med 50/30/20.
Denne inndelingen er heller ikke noe fasitsvar, men heller en indikasjon, som kan veilede en hver til et godt kosthold.
Å si at det er noen som reagerer annerledes på lav-karbo er feil. Når glukogenlagrene er tømt, mister man konsentrasjon, man blir sliten, trett og man blir gjerne gretten. Det som er individuelt, however, er i hvor stor grad man blir påvirket. Noe blir trettere og surere enn andre.

dette er jeg grunnleggende uenig i.

jmfr studiene gjort i forbindelse med Advanced Concept 2

jeg blir høy av ketogene kurer -høyt energinivå - trenger mindre søvn og føler meg jevnt over veldig vel.

FOlk reagere forskjellig - slapphet og mangel på energi er en overgangsfase, eller veldig ofte feil dosering, altså enten litt for mye, eller litt for lite karbohydrater, eller ennå oftere, for lite fett og for mye protein.
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: low karbs diett
« #26 : 02. august 2010, 15:46 »
hÆ?

Jeg har linket til den lengre opp, som svar til original innlegget.

Hvilket av mine innlegg er det du referer til? Og hva er ispub?

You know I like your style, I really do.

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: low karbs diett
« #27 : 02. august 2010, 15:49 »
ah - så den nå - de artiklene jeg nevnte var noen andre artikler linka opp her.

btw - vanntapet kjenner jeg selvfølgelig til, og sikter ikke til det

ok - nå skal jeg lese artikkelen! Smiley
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: low karbs diett
« #28 : 02. august 2010, 15:53 »
ah - så den nå - de artiklene jeg nevnte var noen andre artikler linka opp her.

btw - vanntapet kjenner jeg selvfølgelig til, og sikter ikke til det

ok - nå skal jeg lese artikkelen! Smiley

Var det svar til meg? Jeg er ytterst forvirret, og skjønner pent lite Sad
You know I like your style, I really do.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: low karbs diett
« #29 : 02. august 2010, 16:17 »
ligg på kcal underskudd men 1-2 dager øker du kcal innholdet enn del. da går forbenningen rett opp og blir værende sånn fler dager tilogmed når du litt i underskudd igjen

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!