Skrevet av Emne: Legghinnebetennelse!  (Lest 16601 ganger)

Utlogget Carolinen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 5

Legghinnebetennelse!
« : 24. april 2010, 23:45 »
Hei!  Smiley

Jeg har fått legghinnebetennelse og lurer på hvor lenge jeg må vente med å kjøre på med trening for fullt igjen og om det finnes en raskere og bedre måte å bli kvitt dette på.
Smerten er vekke når jeg ikke er aktiv men kommer tilbake når jeg er på trening eller er ute og jogger. Masserer med tigerbalsam hver gang før trening,men smerten kommer tilbake som oftest.

Utlogget Bue

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 239
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 239

Sv: Legghinnebetennelse!
« #1 : 28. april 2010, 23:40 »
Her er litt lesestoff som kanskje kan vere nyttig:
http://www.sportsskader.no/?mod=plink&id=1086
http://nhi.no/trening/idrettsskader/benhinnebetennelse-legg-29810.html

Fysioterapi, der fysioterapaut masserer langs leggbeinet, i tillegg til ultralyd, har fungert bra for meg. Dette gjer vondt.

Eg har høyrt at jo meir vondt det gjer, jo betre. Dette skal sjølvsagt takast med ei klype salt. Har høyrt om ekstremtilfeller der dei brukar glassflaske for å "kna" vekk dei mel-aktige klumpane som ofte oppstår.

Du finn sikkert meir informasjon dersom du søkjer litt her på forumet. Du bør unngå mykje springing på hardt underlag. Lykke til Smiley

Utlogget Carolinen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 5

Sv: Legghinnebetennelse!
« #2 : 29. april 2010, 11:28 »
Tusen takk!  Smiley

Jeg har kuttet helt ut joggingen min, og der merkes! Men med tanke på sporten jeg driver med så må jeg jogge og har harde treninger. Jeg prøvde meg på tirsdag på trening,men det gikk rett vest!

Kanskje jeg skal prøvde den glassflaske greien du nevnte. Åpen for det meste bare for å få det vekk!
 
Smiley

Utlogget Bue

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 239
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 239

Sv: Legghinnebetennelse!
« #3 : 29. april 2010, 16:51 »
Glassflaska var nevnt som eit ekstremtilfelle. Du burde ikkje gjere det! Gå heller til fysio, eller få nokon til å massere deg. Massasjen bør skje ovanfrå og ned, dvs frå toppen av problemområdet til botnen av foten. Mange meiner at då vil avfallsstoffene forsvinne ut av kroppen (eg kan ikkje dokumentere dette). Det er viktig å roe ned på trening medan behandling pågår. Alternativ trening som svømming og sykling kan hjelpe. Smiley Kva idrett driv du?

Eit tips eg har fått av ein osteopat er å ha beina nedi eit basisk bad. Dette kan du gjere ved å fylle ei bøtte med temperert vatn og ha 2-3 ts natron oppi (vanleg natron som blir brukt til baking). Så bruker du ein klut til å tørke av leggane kvart 5 min. Forklaringen hans på denne metoden var at syre-base forholdet i kroppen kunne føre til vondter i beina. Under "base-bad" vil syra då bli trukket ut, og du kan vaske den vekk. Eg merka ingen bedring av dette, men skader ikkje. Har nevnt det for fysioterapauter og andre, og dei fleste synes dette høyres lite effektfullt ut.

Utlogget Carolinen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 5

Sv: Legghinnebetennelse!
« #4 : 29. april 2010, 17:51 »
Hehe, greit! Jeg driver med boksing så går hardt for seg for å si det sånn Smiley
Jeg får vel gå til fysio og få andre til å massere det, så bare håpe på at det går over så for som mulig! Blir sprø av å ikke trene som jeg pleier.
Jeg tenke jeg skulle svømme som alternativ trening i mens,men sykling høres bra ut og om været er bra! Er det lurt av meg å gå på fjellet tror du?

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: Legghinnebetennelse!
« #5 : 29. april 2010, 20:43 »
Når du har fått beinhinne/legghinnebetennelse er det kun en ting som hjelper: tålmodighet.

Jeg fikk beinhinnebetennelsen min skikkelig tilbake for snart ett år siden, etter å ha vært kvitt den i nesten to år før dette. Nå skal det sies at jeg fikk en ganske kraftig betennelse, noe som fører til at selv om jeg har trent meg sakte opp igjen, så tåler jeg fremdeles bare en løpeøkt i uka.

Noe du bør ha i bakhodet når det gjelder denne skaden, er at det er en belastningsskade. Dvs. at det er ikke en enkelt belastning som har gjort at betennelsen har kommet, men summen av mange belastninger som hver for seg ikke overskrider grensen for hva du tåler. Med andre ord, det er ikke nødvendigvis harde enkeltøkter som gjør utslaget på betennelse, men heller at du trener for intensivt, for ofte. Dermed handler det om å sakte trene opp igjen grensen for hvor mye belastning beina dine tåler.

Det er også viktig å tenke på at betennelsen ligger inne i hinna mellom bein og muskler på fremsiden av leggen, og den kommer av at muskelen blir slitt frem og tilbake når du slår beina i bakken med stor kraft(med andre ord løper, hopper o.l.).

Jeg skal her ramse opp en del ting jeg har gjort for å behandle skaden og å trene meg opp igjen:
- Hold beina og leggene varme: dette sørger for at du alltid har god blodgjennomstrømning i leggene, og dermed kan avfallsstoffer fraktes bort
- Tren under smertegrensen: tren gjerne løping og gange, men sørg for at dette er under smertegrensen. Og hvis du merker at du begynner å tåle å løpe igjen, ikke lur deg selv med å øke treningsmengden for fort. Betennelsen kommer veldig lett tilbake igjen! Med andre ord, ha en rolig og stødig progresjon. Pass også på å løpe på mykt underlag.
- Tren alternativt: sykling, svømming, romaskin/roing og ellipsemaskin. Disse aktivitetene gir ingen eller liten belastning på leggene, samtidig som de gjør at du kan holde ved like eller forbedre den fysiske formen din.
- Tøy ut: Det å tøye ut fremside og bakside av leggene godt og nøye etter trening har hjulpet meg mye, og jeg tror det er en undervurdert faktor i restitueringen/opptreningen.
- Tren opp stabiliseringsmusklene: tren musklene rundt foten, samt både fremside og bakside legg. I tillegg til at de vil tåle større belastning, vil dette også øke blodgjennomstrømningen.
- Medisinering: skaff deg voltaren (fåes på resept hos legen). En betennelsesdempende medisin i pilleform. Vær dog obs. på at denne også er smertestillende, slik at det kan virke som at betennelsen er borte, selv om den fremdeles er der. Det er dog ingen garanti for at denne medisinen gir noen særlig effekt, men den fungerte ok på meg. Finnes også betennelsesdempende geler som du smører på huden, disse kan også fungere, men det gjorde de ikke på meg.
- Tålmodighet: jeg sier det igjen! Tren riktig, vær tålmodig, og du vil sakte men sikkert kunne bli kvitt betennelsen.
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget Carolinen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 5

Sv: Legghinnebetennelse!
« #6 : 29. april 2010, 21:52 »
Tusen takk, det der kommer nok virkelig til nytte  Smiley
Får nok ta en liten pause fra boksingen jeg da, eller kjøre rolig treninger med treneren.

Utlogget nessi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Legghinnebetennelse!
« #7 : 27. mai 2010, 00:19 »
Jeg plages også i dette øyeblikk med legghinnebetennelse, jeg spiller fotball 3 gangr i uka og trenger styrke 3 ganger i uka.

Hovedproblemet kom da jeg begynte å trene på kunstgress, etter 1-2 ukers testing hadde jeg skikkelig vondt, voknet om nettene med skikkelige smerter. Jeg tok så en 7 dagers pause og dro til Fysioterapeut i lokalområdet som maserte meg fort og satt nåler og satte på strøm i ca 15 min på begge leggene. Jeg spurte han så om jeg burde ta det med ro bort fra løping osv. Men jeg fikk svar at at jeg kunne trene som før allerede dagen etterpå bare jeg varmet opp godt med joggesko og var forsiktig med skotype under træning.

Tøying var også veldig viktig etterpå.

Dagen etter dette spilte jeg kamp på kunstgress, jeg kjente 0 smerter. Var vanskelig å tro selv, men det funka.

Nå har smertene kommet tilbake og jeg vurderer å dra til han igjen for en ny behandling.

Utlogget Carolinen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 5

Sv: Legghinnebetennelse!
« #8 : 27. mai 2010, 13:24 »
Jeg også vurderer å gå til fysio nå pga. det har kommet kraftig tilbake!
Jeg har vært hos legen og fått tabeletter (Voltaren) og en salve/gele jeg må massere inn 2 til 3 ganger daglig. Begge er betennelsesdepende og smertestillende middler.
Men fysio er veldig aktuelt pga. en kamp som nærmer seg!
Så takk for infoen!  Smiley

Utlogget Gorehead

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 50

Sv: Legghinnebetennelse!
« #9 : 18. juni 2010, 11:47 »
Hold leggene dine varme.
Da beinhinne betennelsen min var på det verste gikk jeg med knestrømper og sov med leggiser.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Legghinnebetennelse!
« #10 : 01. juli 2010, 17:28 »
Hei.

Jeg vil anbefale deg å vurdere et treningsopplegg som du kan gjøre som et tillegg til annen trening. Dette opplegget er satt sammen av en blanding av bevegelighetstrening for achillies, konsentrisk og eksentrisk trening av mm. Triceps Surae.

Hvis du gjør dette over en periode vil du legge til rette for at betennelsen skal gå bort, både gjennom funksjonell styrke og ved å fjerne en evt forkortet achillies som disponerende årsak.

Jeg driver en klinikk på Grünerløkka i Oslo sentrum, og hvis du har mulighet kan jeg hjelpe deg med et slikt opplegg, så kan du gjøre resten selv. Trenger bare en time.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!