Skrevet av Emne: 1 vs flere sett  (Lest 19951 ganger)

Utlogget PonderN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

1 vs flere sett
« : 28. april 2010, 19:27 »
Det finnes flere studier på verdien av 1 versus flere sett når det kommer til muskelbygging. Blant annet en av våre landsmenn Paulsen, Myklestad og Raastad (2003).

Dette er sikkert kjent stoff for de fleste av dere, men de kom fram til i sin studie at det ikke var noen effekt av flere sett på overkroppstrening, mens det derimot var en større effekt av 3 sett for bein. De siterer også i begynnelsen av sin studie Carpinelli og Otto som i 1998 foretok en review av studier på området: "in a review article, Carpinelli and Otto (3) concluded that 1 set per exercise is as effective as multiple sets and results in the same increase in maximal strength and hypertrophy as do multiple sets."

Nå kan jo syv år være mye i forskningens verden, og jeg merker meg jo at dette ikke diskuteres så veldig ofte (i alle fall gjorde det ikke det da jeg var som mest aktiv på disse forumkanter) og det er få byggere som implementerer denne kunnskapen i deres programmer.

Hva vet vi egentlig om verdien av flere sett, som alle ser ut til å være så opphengt av?

Har vi flere studier på området?

Paulsen m. fl. (2003): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12580666

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 1 vs flere sett
« #1 : 28. april 2010, 19:38 »
jeg trener egentlig etter filosofien at ett sett er nok allerede. det har jo en del å si hvor hardt det setet er også;)
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 1 vs flere sett
« #2 : 28. april 2010, 19:42 »
jeg trener egentlig etter filosofien at ett sett er nok allerede. det har jo en del å si hvor hardt det setet er også;)

setet ja, får vondt i ræva gitt:P
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: 1 vs flere sett
« #3 : 28. april 2010, 19:46 »
Du må huske at denne, og flertallet av styrketreningstudier, er gjort på utrente.
1 ser ut til å være nok på overkropp for nybegynnere så fremt det kjøres til failure. Dette påpeker også forfatterne!

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 1 vs flere sett
« #4 : 28. april 2010, 19:48 »
Du må huske at denne, og flertallet av styrketreningstudier, er gjort på utrente.
1 ser ut til å være nok på overkropp for nybegynnere så fremt det kjøres til failure. Dette påpeker også forfatterne!

så du mener at jo lengre man har trent, jo flere sett trenger man?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Nimy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 124

Sv: 1 vs flere sett
« #5 : 28. april 2010, 20:00 »
Det kommer jo helt ann på.
Hvis du f.eks skal trene rygg og er skikkelig gjennomvarm. Så føler ihvertfall jeg at 1 sett med chins til failure holder så lenge vektbelastningen er såpass høy at du klarer et sted mellom 12 og 15 reps. Men føler derimot at det ikke holder med kun èn øvelse på hele ryggen. Så etter chins kan man ta èt sett med roing med samme prinsippet. Og muligens et arbeidssett til på en annen øvelse (Kommer an på dagsformen). Deretter til slutt ta et sett i nedtrekk for å få den siste pumpen Smiley

Det samme gjelder egentlig alle muskelgruppene, så lenge du er skikkelig varm. Men ikke bare èn øvelse og det må være over 5 rep mener jeg..

Bøy:   240x1
Benk: 190x1
Mark: 270x1

93-modell, 97kg & 187cm.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: 1 vs flere sett
« #6 : 28. april 2010, 20:01 »
Ikke nødvendigvis, men det kan se ut til at man er nødt til å øke treningsvolumet noe etter som man blir større og sterkere. Dette kan gjøres på flere måter, flere sett er en mulighet.


Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 1 vs flere sett
« #8 : 28. april 2010, 20:14 »
Ikke nødvendigvis, men det kan se ut til at man er nødt til å øke treningsvolumet noe etter som man blir større og sterkere. Dette kan gjøres på flere måter, flere sett er en mulighet.

ikke helt enig. etterhvert som man blir sterkere, trengs det mindre volum for å gjøre samme skade.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: 1 vs flere sett
« #9 : 28. april 2010, 20:34 »
ikke helt enig. etterhvert som man blir sterkere, trengs det mindre volum for å gjøre samme skade.

Hvilken skade snakker du om?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 1 vs flere sett
« #10 : 28. april 2010, 21:38 »
Hvilken skade snakker du om?


muskelfibernedbrytning^^
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: 1 vs flere sett
« #11 : 30. april 2010, 09:34 »
muskelfibernedbrytning^^

Mikroskader eller struturelle endringer i muskulaturen er det du tenker på?

Du må huske at hos personer som har trent lenge er det skjelden man får en økning av muskelstyrke uten at det forekommer en endring i muskelmassen (være seg sarkomerer i serie, parallell, ant.fibere, penation angel osv..).

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 1 vs flere sett
« #12 : 30. april 2010, 14:08 »
Mikroskader eller struturelle endringer i muskulaturen er det du tenker på?

Du må huske at hos personer som har trent lenge er det skjelden man får en økning av muskelstyrke uten at det forekommer en endring i muskelmassen (være seg sarkomerer i serie, parallell, ant.fibere, penation angel osv..).


ja det du sa;) poenget var? siden man ikke blir sterkere så kan man ikke bare trene ett sett lengre? mange fine ord der, men de dekte vel egentlig bare over at du ikke hadde noe svar eller:P
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: 1 vs flere sett
« #13 : 30. april 2010, 14:28 »
Jeg har lest om mange sånne studier før, og jeg må si jeg er ganske skeptisk.  Det som kan gi gode resultater for en nybegynner etter seks uker, er ikke nødvendigvis det samme som gir gode resultater for en utøver på toppnivå eller mellomnivå (eller for den saks skyld bra mosjonsnivå) etter seks år. 

Dette er noe av problemet med HIT/Heavy Duty.  Jeg tror så gjerne at HIT/Heavy Duty er noe av det mest effektive som en nybegynner kan trene, men det er nepppe førstevalget for videregående.  Derimot er Sheiko, Westside og Dietmar basert på studier av utøvere som allerede holdt et brukbart nivå.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 1 vs flere sett
« #14 : 30. april 2010, 14:39 »
Jeg har lest om mange sånne studier før, og jeg må si jeg er ganske skeptisk.  Det som kan gi gode resultater for en nybegynner etter seks uker, er ikke nødvendigvis det samme som gir gode resultater for en utøver på toppnivå eller mellomnivå (eller for den saks skyld bra mosjonsnivå) etter seks år. 

Dette er noe av problemet med HIT/Heavy Duty.  Jeg tror så gjerne at HIT/Heavy Duty er noe av det mest effektive som en nybegynner kan trene, men det er nepppe førstevalget for videregående.  Derimot er Sheiko, Westside og Dietmar basert på studier av utøvere som allerede holdt et brukbart nivå.

problemet med disse er vel at HIT er lavfrekvent(egentlig ett fullkroppsprogram, men det forandret seg), og de andre du nevner er mer høyfrekvent. DC er også ett program med ca samme frekvens som Westside, men med MYE mindre volum, og helt ærlig, tror jeg ingen naturlige trenger flere sett etter å ha trent en dag med DC hvis målet er å bygge muskler.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!