Skrevet av Emne: Knebøy for fotballspillere  (Lest 5872 ganger)

Utlogget pelle90

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Knebøy for fotballspillere
« : 02. mai 2010, 22:15 »
Hei. Jeg trener knebøy, men er så stiv at jeg klarer ikke gå så langt ned at oversiden av låret er parallellt med gulvet. Det er vel halve knebøy jeg tar.
Spørsmålet er om det er nødvendig å etterstrebe å gå lengre ned når jeg trener styrke i beina inn mot fotball? Man blir jo sterk og eksplosiv i den arbeidsveien man trener i, og man trenger jo ikke som fotballspiller å gå noe dypere i spillsituasjon. Er det ikke egentlig gunstig for fotballspillere å trene bare halve knebøy? det blir jo mest spesifikt. Hva er det en evetuelt mister ved å trene bare halve knebøy fremfor skikkelige?
Vet at fotballspillere er veldig sterke i knebøy. Men kan det være at det er halve knebøy som er vanligst for fotballspillere å trene?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #1 : 02. mai 2010, 22:24 »
Fotballspiller er ikke sterke i knebøy. pr definisjon.

Og det er mulig du har rett. kanskje det ikke er nødvendig for en fotballspiller å trene dype og tunge bøy.

Jeg liker ikke nedbremsing midt i en bevegelse som egentlig har større Range OF Motion enn kvartbøyene som fotballspillere stort sett tar, emn hvis det er det eneste alternativet ditt, så ville jeg fortsatt med grunne bøy.

prøv likevel:

Ta bøy uten joggesko
Tøy begge leggene knallhardt FØR du begynner med knebøyøkta
Tøy hamstrings og hofteleddsbøyere

Still deg så med beina passe bredt, tær pekende litt utover og la knærne gå ut til siden når du går ned i sitten.

Med tøying og fokus på teknikk vil du lett komme 10 cm lavere enn før.

og som sagt... dropp joggesko under knebøy.

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #2 : 02. mai 2010, 22:40 »
Bedre dybde tilsier en lengre løftebane som igjen tilsier mer hypertrofi og da mer styrke. Jeg mener at samtlige som kun kjører kvartbøy burde ta tak i seg selv og kjøre dype og fine knebøy. Dessverre er det slik at trenere og PT lærer bort alt for dårlig teknisk sett og burde gå igjennom litt læring skal de drive slik feillæring!
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #3 : 02. mai 2010, 22:44 »
Jo....

men det er ikke sikkert at alle fotballspillere trenger større bein.

Det er to måter å øke styrken på.

1. Hypertrofi, altså å øke tverrsnittet på muskelen.
2. Tilåpassing av nervesystemet.

Jeg er ikke bastant og 100% sikker på at fotballspillere vil ha best av alltid å ta skikkelig knebøy... spesielt siden det neppe er tilgang på noe som helst slags kompetanse.

Jeg var tilstede på "styrketreningen" til MFK sitt eliteserielag i fjor.... og det var tragisk.... TRAGISK!!

Nå forrige uke var jeg med og trente Ishockeylaget Stjernen sine spillere i markløft med rykkgrep, knebøy, rykk-knebøy og frontbøy.  Innstillingen til å ta til seg lærdom og korreks var en helt annen... arrogansen var mye mindre og viljen til å trene skikkelig var absolutt tilstede.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #4 : 02. mai 2010, 22:47 »
Jo....

men det er ikke sikkert at alle fotballspillere trenger større bein.

Det er to måter å øke styrken på.

1. Hypertrofi, altså å øke tverrsnittet på muskelen.
2. Tilåpassing av nervesystemet.

Jeg er ikke bastant og 100% sikker på at fotballspillere vil ha best av alltid å ta skikkelig knebøy... spesielt siden det neppe er tilgang på noe som helst slags kompetanse.

Jeg var tilstede på "styrketreningen" til MFK sitt eliteserielag i fjor.... og det var tragisk.... TRAGISK!!

Nå forrige uke var jeg med og trente Ishockeylaget Stjernen sine spillere i markløft med rykkgrep, knebøy, rykk-knebøy og frontbøy.  Innstillingen til å ta til seg lærdom og korreks var en helt annen... arrogansen var mye mindre og viljen til å trene skikkelig var absolutt tilstede.
Fotballspillere vet best selv Smiley

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Knebøy for fotballspillere
« #5 : 02. mai 2010, 22:51 »
Om du ikke er myk nok til å komme ned til ordentlig dybde i knebøy en gang, så bør du uansett ordne deg såpass mobilitet i kroppen for en skadeforebyggende effekt.

Jeg mener, hva slags idrettsuttøver er du egentlig om du er for stiv til å utføre en såpass enkel bevegelse?

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #6 : 02. mai 2010, 23:01 »
Det jeg ofte ser folk gjør er å starte bevegelsen ved å skyve knærne frem og så prøve å gå rett ned. Dette stopper før halve knebøy er nådd uansett vekt på stanga eller mobilitet.

Begynner du bevegelsen med en knekk i hofta?

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #7 : 02. mai 2010, 23:10 »
Som oftest er det en del forbedringer som bør gjøres hos de fleste og det er:

bredere stand
mer vinkling av føtter (uten overdrivelse)
brystet mer opp (mange blir "klemt" under stanga)
skyte knærne ut til siden hele veien! særlig i den konsentriske fasen pleier mange å presse med knærne innover, hold de ute!

bøysko fører til en bedre stabilitet og gjør det lettere å komme ned.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget pelle90

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #8 : 02. mai 2010, 23:41 »
jeg prøver jo selvfølgelig å gå å dypt som mulig. men for å kunne ha rett rygg så stopper det bare rett og slett når jeg kommer et stykke ned. prøver slevfølgelig å følge alle tips, skal prøve uten sko neste gang. jeg tøyer og terper teknikk for å bli bedre. mulig at jeg begynner med en knekk i hofta, det skal jeg finne ut av neste gang. jeg føler overkroppen kommer veldig langt frempå etterhvert også, er nemlig en ganske lang kar. Nesten 190.

MEn spørsmålet mitt er egentlig mer generelt, om halv knebøy er bra trening. En kan jo legge på mer vekt når en ikke går like langt ned. og det er jo i arbeidsstillinger en møter i fotball en ønsker å bli sterk i. Ikke nødveningvis med knærne i mindre enn 90 grader. vet jo at en må ta skikkelige knebøy for å bygge mest mulig muskler. men var egentlig ikke det jeg spurte om.

hyggelig kommentar forresten evis

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #9 : 02. mai 2010, 23:48 »
Evis har jo rett...

å være stiv i muskulatur ER ingen unnskyldning egentlig... det tar kun få dager å fikse hvis man gidder.

Jeg liker bare ikke den oppbremsingen som må skje halvveis i knebøyen for å kunne utføre halve bøy.... kneet er på sitt MEST USTABILE akkurat når det er 90 grader i kneleddet. Å bremse ned mot et ustabilt punkt er ikke bra mtp skaderisiko.

da er det BEDRE å få stell på teknikken og gjøre ting skikkelig.

Men med god instruksjon så ER det mulig å ta "friidretts-kniks", "høydehopperbøy" og litt eksplosive øvelser med stang uten å gå så dypt.... men å få til det alene og uerfaren... tja.. skeptisk..

Utlogget NullFokus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #10 : 03. mai 2010, 00:06 »
Jeg mener, hva slags idrettsuttøver er du egentlig om du er for stiv til å utføre en såpass enkel bevegelse?

Fotballspiller i norge?
Mål: bli like høy som torkel ravndal

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Knebøy for fotballspillere
« #11 : 03. mai 2010, 00:42 »
Evis har jo rett...

å være stiv i muskulatur ER ingen unnskyldning egentlig... det tar kun få dager å fikse hvis man gidder.

Jeg liker bare ikke den oppbremsingen som må skje halvveis i knebøyen for å kunne utføre halve bøy.... kneet er på sitt MEST USTABILE akkurat når det er 90 grader i kneleddet. Å bremse ned mot et ustabilt punkt er ikke bra mtp skaderisiko.

da er det BEDRE å få stell på teknikken og gjøre ting skikkelig.

Men med god instruksjon så ER det mulig å ta "friidretts-kniks", "høydehopperbøy" og litt eksplosive øvelser med stang uten å gå så dypt.... men å få til det alene og uerfaren... tja..
skeptisk..

Det finnes ikke så mange unnskyldninger for ikke å kjøre full knebøy. Noen prøver seg med at de ikke vil ha for velutviklede setemuskler. Men herlighet ... ved å ta et kjapt blikk på hva som vandrer gatelangs så vil jeg ikke si at Ola Nordmanns største problem er at det er for MYE som fyller buksebaken (er vel heller motsatt der de tynne "fjølrumpene" vandrer rundt i saggebuksene sine).

Andre prøver seg med at det er farlig for knærne å gå for dypt. Enkelte leger vil også backe dette opp. Vel ... som du selv påpeker, så er ikke denne oppbremsingen noe særlig heldig for knærne. Ikke alle gidder å kjøre til 90 grader heller. Det blir 1/3 bøy med masse plater på.

Cluet er å starte med terp på teknikk. Deretter sender man herr trening foran seg i løypen og legger herr ego i baktroppen (aka ikke hiver på mer vekter enn hva en er voksen for), så går det så bra atte.

Shocked

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #12 : 03. mai 2010, 01:21 »
Hvor mange har ikke fått kneskader etter å hivd seg på knebøy bølgen. Øvelsen er direkte farlig hvis du ikke tar den riktig. Finnes så mange øvelser som tar så å si det samme, som er mye tryggere. Kjør de isteden og spar knærne

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #13 : 03. mai 2010, 01:47 »
Hvor mange har ikke fått kneskader etter å hivd seg på knebøy bølgen. Øvelsen er direkte farlig hvis du ikke tar den riktig. Finnes så mange øvelser som tar så å si det samme, som er mye tryggere. Kjør de isteden og spar knærne
Eksempler?

Utlogget burny_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 249
  • Honnør: 178
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 249

Sv: Knebøy for fotballspillere
« #14 : 03. mai 2010, 06:32 »
1. Du er for stiv.
2. Dypere knebøy tar mere på feks hamstring og glutes, og har du skikkelig teknikk på springinga di så er det de muskelene du skal bruke... Bare tull det der med at du aldri er i en så "lav" posisjon" atdet igjen ikke får noe overføringsverdi til fotball..
3. 90 graders bøy har høyere/høyest skade risiko mtp knee..

Konklusjon: 90graders bøy har dårligere overføringsverdi, du får dårligere treningsutbytte, og du har større skaderisiko VS bøy "helt" ned.

TØY TØY TØY, ingen unnskyldning Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!