Skrevet av Emne: kvartbøy og pt  (Lest 8002 ganger)

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: kvartbøy og pt
« #45 : 19. mai 2010, 13:51 »
jeg synes alle pter og senterinstruktører skal lære bort beinpress eller til nøds knebøy i smith. Hvorfor? jo, for da får jeg knebøystativet for meg selv Wink


Utlogget javel234

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: kvartbøy og pt
« #46 : 19. mai 2010, 14:01 »
er det bare jeg som ser at personlige trenere som lærer opp andre til å ta kvartbøy i den tro at det er knebøy? bare lurer da jeg har sett flere ptr på spenst hos meg som lærer bort kvartbøy, blir nesten frista til å si ifra. jeg syns det er greit at folk kan ta knebøy feil men er vel litt galt når ptene lærer bort feil?
er det bare jeg som nesten iriterer meg litt over dette?

nå har kvartbøy helt klart sine fordeler også hvis brukt med ekstra stor belastning f.eks., men meste av tiden bør man trene med ass to the grass ja

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: kvartbøy og pt
« #47 : 19. mai 2010, 14:33 »
Synes det er litt synd att jeg må trene paralellbøy, siden jeg da kun trener med 5 reppere på 115 etc. Prøvde kvartbøy en gang og da gikk 5 repetisjoner på 160kg utrolig lett  :Smiley

Og ja, jeg trener paralellbøy siden det gir mere muskelvekst, og siden jeg kanskje en gang i fremtiden skal konkurrere innen ett eller annet.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: kvartbøy og pt
« #48 : 19. mai 2010, 14:44 »
Synes det er litt synd att jeg må trene paralellbøy, siden jeg da kun trener med 5 reppere på 115 etc. Prøvde kvartbøy en gang og da gikk 5 repetisjoner på 160kg utrolig lett  :Smiley

Og ja, jeg trener paralellbøy siden det gir mere muskelvekst, og siden jeg kanskje en gang i fremtiden skal konkurrere innen ett eller annet.

Håper du ikke skal konkurrere i kvartbøy da...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget javel234

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: kvartbøy og pt
« #49 : 19. mai 2010, 14:45 »
Synes det er litt synd att jeg må trene paralellbøy, siden jeg da kun trener med 5 reppere på 115 etc. Prøvde kvartbøy en gang og da gikk 5 repetisjoner på 160kg utrolig lett  :Smiley

Og ja, jeg trener paralellbøy siden det gir mere muskelvekst, og siden jeg kanskje en gang i fremtiden skal konkurrere innen ett eller annet.

er ikke enten eller må du skjønne. alle MÅ ikke trene ass to the grass hver økt, å trene 1/2-1/3 av full ROM har sine fordeler også. hvis du lærte deg å kombinere begge metodene, så ville du øke bedre. kvartbøy er veldig effektivt til å styrke blant annet bindevev til å tåle tyngre belastninger samt at det er ofte raskere å progresere til en bestemt vekt hvis man f.eks. bruker en power-rack og øker ROM`n over tid ved hjelp av sikkerhetsstengene.

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: kvartbøy og pt
« #50 : 19. mai 2010, 23:08 »
er ikke enten eller må du skjønne. alle MÅ ikke trene ass to the grass hver økt, å trene 1/2-1/3 av full ROM har sine fordeler også. hvis du lærte deg å kombinere begge metodene, så ville du øke bedre. kvartbøy er veldig effektivt til å styrke blant annet bindevev til å tåle tyngre belastninger samt at det er ofte raskere å progresere til en bestemt vekt hvis man f.eks. bruker en power-rack og øker ROM`n over tid ved hjelp av sikkerhetsstengene.

Har det så utrolig mye å si nå i starten for meg? Men ja, kanskje jeg kommer til å trene det f.eks en gang i uka for å kjenne litt tyngre vekter på kroppen Smiley Motiverende ikke minst å bare lasse på  woot

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: kvartbøy og pt
« #51 : 20. mai 2010, 00:20 »
Vill ikke anbefalle å kombinere kvartbøy og dype bøy, vis man tenker på skadde risikoen kvartbøy har. Greit at det er effektivt på nerve systemet i kombo men vært det i lengden nei. Er en grunn det ikke blir brukt i styrkeløft programer pga skadde risikoen de innebærer.


Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: kvartbøy og pt
« #52 : 20. mai 2010, 00:24 »
Vill ikke anbefalle å kombinere kvartbøy og dype bøy, vis man tenker på skadde risikoen kvartbøy har. Greit at det er effektivt på nerve systemet i kombo men vært det i lengden nei. Er en grunn det ikke blir brukt i styrkeløft programer pga skadde risikoen de innebærer.

Skal stoppe før jeg når 5-600kg!

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: kvartbøy og pt
« #53 : 20. mai 2010, 00:26 »
Synes det er feil å le av folk som ikke trener "rett". I prinsippet fins det ikke noe rett og galt. Det vil i de fleste tilfeller være en subjektiv oppfatning. Nå er jeg enig i at knebøy bør først og fremst kjøres dypt, men det er ikke alle som vet hvorfor og mange har lært at det ikke er sunt. Vi bør verken erge oss, eller se på ned på dem. Som alle andre gjør de så godt de kan.

En plass må man starte, kan ikke forvente at alle skal kunne alt om trening første gang de er i gymmen. Jeg har trent mye "feil" opp gjennom årene, og det er jeg sikker på at alle andre her inne har.

Og hvordan kan du være så sikkert på at du har rett? Det er mange storheter opp gjennom tiden som har tatt feil. Aristoteles mente jo at tunge ting faller fortere enn lette ting. Det trodde man på i mange hundre år. Alle som mente noe annet ble sikkert latterlig gjort. Wink

*om du ser bort i fra luftmotstand Wink

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: kvartbøy og pt
« #54 : 20. mai 2010, 00:26 »
Ditt tap ikke mitt;) Bare sier ifra jeg at du kan risikere å ødlegge deg big time;)

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: kvartbøy og pt
« #55 : 20. mai 2010, 00:33 »
Ditt tap ikke mitt;) Bare sier ifra jeg at du kan risikere å ødlegge deg big time;)

Var bare tull Tongue Hører på det du sier siden det gir mening! Wink

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: kvartbøy og pt
« #56 : 20. mai 2010, 00:42 »
Var bare tull Tongue Hører på det du sier siden det gir mening! Wink

Er jo internett vis sitter på:P ekke alltid lett å lese om folk er frekke, tuller eller er dønn seriøse særlig når du ikke kjenner personen;)

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: kvartbøy og pt
« #57 : 20. mai 2010, 00:52 »
Er jo internett vis sitter påTongue ekke alltid lett å lese om folk er frekke, tuller eller er dønn seriøse særlig når du ikke kjenner personen;)

Neinei, selvfølgelig Smiley

Men som sagt, det du sier gir jo mening så det er ikke noe jeg kommer til å gjøre på hver treningsøkt akkuratt Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!