Skrevet av Emne: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.  (Lest 9089 ganger)

Utlogget kristian927

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #1 : 03. mai 2010, 20:37 »
Det står jo at det ikke virket på 66%...hva med de andre % da?

utdrag " Proteiner etter trening viser seg å være av mindre betydning enn tilførsel av for eksempel karbohydrater. Nøye planlagte restitusjonsinntak og god timing er viktig for dem som trener daglig, ikke for dem som mosjonerer to–tre ganger i uka"

hva mener de med dette? at proteintilskudd kan være noe for dem som trener flere enn 3 dager i uka...Og de som ikke fikk noen effekt fikk kanskje i seg nok proteiener ifra før av.
Vil si det kan være nødvendig med proteintilskudd så er man iallefall sikker på at man får nok protein i seg.

Utlogget B.B

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 668
  • Honnør: 200
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 668

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #2 : 03. mai 2010, 20:38 »
Dette gir seg jo selv, får man nok fra maten trenger man ikke tilskudd. Men, de aller fleste som henger her inne har behov for mer proteiner enn man får på ola nordmann dietten med brød og melk. Hvis du studerer den jevne mosjonist som de har gjort her og måten de trener på så tror jeg nok heller mangelen på fremgang ligger der og ikke i at proteiner ikke er nødvendig.

Ble litt klønete skrevet dette, men det var bare noe jeg kom på. Så sånn er det. Muligens.

Utlogget kristian927

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #3 : 03. mai 2010, 20:40 »
Tenkte det samme som deg B.B, at det dem faktiskt ikke får fremgang pga. dårlig rutine eller noe, ikke at det er proteinene i seg selv

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #4 : 03. mai 2010, 20:49 »
Dette er ikke noe nytt. Om man trenger proteinTILSKUDD avhenger av om man får i seg nok gjennom maten. Hva som er nok avhenger av hvor hardt man trener. Dette er også poenget til slike studier: flesteparten av de som trener (mosjonister) trenger ikke proteintilskudd fordi de får i seg nok gjennom maten de spiser. Det har simpelthen ingen effekt å dytte i seg masse proteintilskudd når du får i deg nok fra før/ikke trener nok og hardt nok.

Å si at tilskudd er tull vil dermed være relativt. Det ér undøvendig hvis du ikke trenger det. For de som har et høyt proteinbehov kan proteintilskudd være kjekt pga. pris pr gram, lettvint kontroll på mengden protein og tilberedningstid.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #5 : 03. mai 2010, 20:56 »
Studien beviser ikke annet enn at mange atleter ikke kan noe særlig om mat. Forøvrig er det å skille mellom proteinpulver og proteiner fra mat ignorant i forhold til kjemi og biologi.

Masse forskning viser at proteiner rundt trening er bra for proteinsyntesen.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget boberg

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 478
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 478

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #6 : 03. mai 2010, 20:57 »
Tenkte det samme som deg B.B, at det dem faktiskt ikke får fremgang pga. dårlig rutine eller noe, ikke at det er proteinene i seg selv

Er nok endel feilkilder her ja hvis ikke deltakerne har fått oppfølging med tanke på resten av kostholdet og rutiner!

Utlogget Dc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 110

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #7 : 03. mai 2010, 21:08 »
Nå er denne undersøkelsen basert på Mosjonister.

Er vel fler enn meg her som vet at " den vanlige mosjonisten" ikke trenger og ta tilskudd hvis han/henne har et ok kosthold. Da de vil få i seg mer en nok via kostholdet, og hvis dem da tar tilskudd vil jo det bare samle seg opp som fett / urinert ut igjen.

Ta en slik test på folk som trener hardt 5-6 ganger i uka for og øke muskelmasse og volum, og som vet og disponere tilskuddene sine ved siden av et skikkelig kosthold, så vil denne Kanadiske forskeren sikkert få helt andre resultater.

"" To av tre fikk ingen effekt
Resultatene av den kanadiske undersøkelsen er nedslående for alle som bruker store beløp på proteintilskudd for å få større muskler på kortere tid.
66 prosent av kanadierne erfarte at proteintilskuddet ikke hadde noe å si for treningsresultatene.""
Såklart vil ikke en vanlig mosjonist føle at proteintilskudd vil hjelpe da de har lav treningsintensitet at det de spiser til vanlig holder i lange baner.

For meg så virker det som at denne reporteren er en smule trangsynt, kanskje hun skulle lest artikkelen litt nøyere og undersøkt litt mer før hun Copy/Paste...


-When you want to succeed as bad as you want to breathe, then you will be successful-

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #8 : 03. mai 2010, 21:14 »
At karbohydrat er viktigere enn protein rett etter trening er jo det reineste sprøyt dersom det er snakk om en kroppsbygger eller bygger-mosjonist som trener styrke i en time. Hvis man mener at glykogenlagrene hos en slik person (som sannsynligvis har kronisk FULLE lagre) tømmes etter en time styrketrening så mangler man enkle biologi/matte kunnskaper.

Jeg aner også en viss misunnelse hos enkelte, kanskje spesielt den eldre garde, og gjerne den eldre garden som har utdannelser innen fagene som omhandler medisin og ernæring. De har alltid en bastant, syrlig tone som det stinker jantelov og misunnelse av. Eller om det er at de rett og slett ikke forstår kroppsbygging/skikkelig styrketrening. Det er jo en kjent sak at de eldre ofte tviholder på gammel feillære. På den andre siden har de rett i en ting, og det er at mange unge kaster bort pengene sine. Men at de kaster dem bort på protein er tull. Tetramonokreatinhydrat 5000 supermax etc er imidlertid nesten aldri med unntak bullshit.

Igjen en artikkel som tar tilfeldige ting ut av lufta og klabber det sammen til den verste smjøra med møkk.
Sa brura

Utlogget Andreaskm

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #9 : 04. mai 2010, 00:35 »
Hehe, såg ett program på Nrk1 istad viss noen fikk med seg det, og de også sa de ikke var noe vits å bruke de heller :p
Fordi det bare for rett igjennom kroppen va de vell de pratet om.

Måten de testet det på:
Legene spiste først vanlig mat 1 veke
og en annen veke spiste de vanlig mat og tok proteinpulver i tillegg, jeg synest personlig de var en veldi dum måte og teste det på egentli.. Cheesy
Sleep, my friend, and you will see the dream is my reality.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #10 : 04. mai 2010, 01:20 »
Herregud... er vi i tilbake i 1980 eller? snakker om resikulerte argumenter. Er det sinnsyke menger hype innen kosttilskuddsbransjen? Ja! (for å si det veldig forsiktig).

Er det fordelaktig for mennesker som trener med vekter for å oppnå en "viss" grad av styrke/muskelmasse ut over det som anses som "vanlig" å innta ekstra protein? Finnes jo en smule anekdotiske beviser for det, for å si det litt forsiktig...

Litt provosert over artikkelen, overhodet ikke over trådstarter, bare for å si det...  Grin
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #11 : 04. mai 2010, 10:38 »
Jeg så også på Puls i går, tilfeldigvis etter at jeg fant denne tråden. Bjørn Skålhegg fremstilles jo som helt gal. Altså, fyren er PROFESSOR på proteiner, og kanskje den i Norge med mest kompetanse på området. Jeg har hatt ham som foreleser flere ganger og han er råflink, sympatisk og virkelig god til å fremstille ting på en lett forståelig måte. Men i programmet sa han; " proteiner i tilskudd omdannes til fett, resten pisses ut som nitrogen".

Ok, overskuddsprotein, dvs når kroppens proteinbehov er dekket, vil enten omdannes til fett, som Skålhegg sier, eller, det som han glemte å nevne, protein kan brukes som energi dersom energibehovet ikke er tilfredsstillende dekket fra karbohydrater. Eller protein fra shakes kan bygge muskler, akuratt på samme måte som protein i mat.

Enten så har programmet Puls klippet bort 90% av det han sa, eller så har en kobling løsnet i huet hans. Det han sier er rett og slett bare et fragment av virkeligheten, og det mest unuanserte jeg har lest.

Så var det disse ernæringsstudentene på UIO da. Herregud for en stusselig gjeng. Jeg har i enkelte sammenhenger følt meg litt underlegen fordi jeg tar ernæring privat, men nå er jeg faen meg glad for at jeg ikke studerer sammen med den loke-gjengen der. Ei halvfeit russekjerring, og en syklig tynn fyr med afro? De forteller oss proteiner ikke funker, fordi DE har gått på det i en uke. Javel, men som jeg SKREIK til tv`en i går (beklager til naboene for bråket) dersom proteinbehov hos de to personene er dekket, noe det sannsynligvis er, siden de er ernæringsstudenter, og de IKKE trener, noe de sannsynligvis ikke gjorde, da en var småfeit/bleik og den andre tynn som en strek, så vil jo selvfølgelig ikke proteiner ha noen effekt. Og ikke nok med det, de konkluderte med at proteiner ikke har noen effekt, what so ever.

Så det er med andre ord ingen forskjell på Ronnie Coleman og miss-russefett som studerer ernæring? Da anbefaler jeg vedkommende å ta studieåret på nytt.

Irriterte meg også grenseløst over programlederens "breaking news" holdning.  "Jahhj!, og her løøøper han Erik! Skikkelig sterk han altså. Så løping bygger ikke muskler, var det sånn?! Aha, så å trene opp musklene gir økt forbrenning SELV når man sitter i sofaen?? Er det mulig?! Utrolig. Jahhh."

Dette programmet satt oss tilbake 10 år i utviklingen. Det mest fordummende programmet jeg har sett på NRK noensinne. Folk flest er faen meg smartere enn som så.
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #12 : 04. mai 2010, 10:44 »
Herregud... er vi i tilbake i 1980 eller? snakker om resikulerte argumenter. Er det sinnsyke menger hype innen kosttilskuddsbransjen? Ja! (for å si det veldig forsiktig).

Er det fordelaktig for mennesker som trener med vekter for å oppnå en "viss" grad av styrke/muskelmasse ut over det som anses som "vanlig" å innta ekstra protein? Finnes jo en smule anekdotiske beviser for det, for å si det litt forsiktig...

Litt provosert over artikkelen, overhodet ikke over trådstarter, bare for å si det...  Grin

Helt enig. Det de kunne ha gjort, for å lage et nyansert og riktig program, ville ha vært å snakke sannheten om proteintilskudd, at det er nødvendig for de som ønsker å bygge store muskler, dersom kostholdet ikke alltid er 100% perfekt. Så kunne de ha brukt professorer osv til å påpeke at tilskudd av typen; " Supermutantmass explode your penis 5000" for det meste er bullshit.

Men når de driver med type propaganda fra 80-tallet, så begynner man jo nesten å lure. Jeg er også skeptisk til kosttilskuddbransjen, og mener den kynisk utnytter usikre tenåringer og lover gull og grønne skoger, med store folk på reklameplakater som sier " jeg har brukt mutantsuperpump" når de i realiteten har stikki seg i låret i 10 år. Men enkelte preparater som protein og kreatin har det vært forsket på i 20-30 år, og de har beviselig effekt. Så da får man slutte å feie alle tilskudd under en kam.
Sa brura

Utlogget Jamenfy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 187

Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #13 : 04. mai 2010, 10:46 »
Jeg så også på Puls i går, tilfeldigvis etter at jeg fant denne tråden. Bjørn Skålhegg fremstilles jo som helt gal. Altså, fyren er PROFESSOR på proteiner, og kanskje den i Norge med mest kompetanse på området. Jeg har hatt ham som foreleser flere ganger og han er råflink, sympatisk og virkelig god til å fremstille ting på en lett forståelig måte. Men i programmet sa han; " proteiner i tilskudd omdannes til fett, resten pisses ut som nitrogen".

Ok, overskuddsprotein, dvs når kroppens proteinbehov er dekket, vil enten omdannes til fett, som Skålhegg sier, eller, det som han glemte å nevne, protein kan brukes som energi dersom energibehovet ikke er tilfredsstillende dekket fra karbohydrater. Eller protein fra shakes kan bygge muskler, akuratt på samme måte som protein i mat.

Enten så har programmet Puls klippet bort 90% av det han sa, eller så har en kobling løsnet i huet hans. Det han sier er rett og slett bare et fragment av virkeligheten, og det mest unuanserte jeg har lest.

Så var det disse ernæringsstudentene på UIO da. Herregud for en stusselig gjeng. Jeg har i enkelte sammenhenger følt meg litt underlegen fordi jeg tar ernæring privat, men nå er jeg faen meg glad for at jeg ikke studerer sammen med den loke-gjengen der. Ei halvfeit russekjerring, og en syklig tynn fyr med afro? De forteller oss proteiner ikke funker, fordi DE har gått på det i en uke. Javel, men som jeg SKREIK til tv`en i går (beklager til naboene for bråket) dersom proteinbehov hos de to personene er dekket, noe det sannsynligvis er, siden de er ernæringsstudenter, og de IKKE trener, noe de sannsynligvis ikke gjorde, da en var småfeit/bleik og den andre tynn som en strek, så vil jo selvfølgelig ikke proteiner ha noen effekt. Og ikke nok med det, de konkluderte med at proteiner ikke har noen effekt, what so ever.

Så det er med andre ord ingen forskjell på Ronnie Coleman og miss-russefett som studerer ernæring? Da anbefaler jeg vedkommende å ta studieåret på nytt.

Irriterte meg også grenseløst over programlederens "breaking news" holdning.  "Jahhj!, og her løøøper han Erik! Skikkelig sterk han altså. Så løping bygger ikke muskler, var det sånn?! Aha, så å trene opp musklene gir økt forbrenning SELV når man sitter i sofaen?? Er det mulig?! Utrolig. Jahhh."

Dette programmet satt oss tilbake 10 år i utviklingen. Det mest fordummende programmet jeg har sett på NRK noensinne. Folk flest er faen meg smartere enn som så.

Honnør! Kom en kompis bort til meg, og sa at i følge noen nye studier er proteinpulver bare noe piss, og bedrageri. Dette hisset jeg meg unødvendig over og de fikk seg en god latter.. haha!
Off, skal ikke uttale meg mer, men er dødens enig med deg!

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Proteintilskudd er tull viser ny forskning.
« #14 : 04. mai 2010, 11:00 »
Det er mange momenter å ta hensyn til her.

For det første: hva kan en journalist som er relevant for å lese, tolke og forstå forskning? Svar: veldig lite. Ergo blir feilene mange og store.

For det andre: studien de viser til skal angivelig ha testet mosjonister som har brukt proteinpulver. Når jeg hører "mosjonist" tenker jeg 2-3 koseøkter i uken, gjerne kombinert med stillesittende arbeid. Du trenger ikke være rakettkirurg for å skjønne at de ikke trenger kosttilskudd av noe slag.

For det tredje: artikkelen tar seg ikke bryet med å si noe om studien er kontrollert mtp treningsmengde, treningsalder, type trening, generelt aktivitetsnivå, kosthold, mengde kosttilskudd eller varighet av studien. Alt dette er med og påvirker. Skal jeg gjette så er det en studie av tilfeldige studenter, egenrapportering av trening, og varighet 4-8 uker.  :Smiley

For det fjerde, og nå er jeg snart ferdig. At journalisten er dum nok til å ta resultater fra en gruppe vasne mosjonister og generalisere til alle trenende individer er en ting, men dersom forskeren i fullt alvor har hevdet dette bør vedkommende levere inn vernebrillene sine snarest.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!