Skrevet av Emne: 5151  (Lest 1205 ganger)

Utlogget Tæn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

5151
« : 04. mai 2010, 16:54 »
13535135
Takk på forhånd

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Tenkt til å starte med trening
« #1 : 04. mai 2010, 20:46 »
Du er 16 år ung, og det er ingenting å bekymre seg for angående at du skal slutte å vokse om du starter å trene. Du vil ikke slutte å vokse om du begynner å trene. Jeg skulle ønske jeg startet å trene med vekter når jeg var 16 år. Uansett, du er relativt lett gutt, så vil først å fremst anbefale deg å spise mer enn hva du gjør til dags dato. Spis gjerne en porsjon ekstra til middag, og litt mere til frokost, samt kvelds etc. Spis fisk, kjøtt, tunfisk (!), egg og drikk melk. Havregryn + melk utgir en god frokost meg proteiner og karbohydrater. Få i deg proteiner gjennom dagen via kjøtt, fisk, tunfisk, melk ++.

Når det kommer til program etc kan jeg legge inn et godt ord for dette programmet her:
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Det kan virke som et vanskelig program ut ifra alt som er på nettsiden, men i realiteten er det veldig enkelt. Det bygger rundt baseøvelsene, som er øvelser du sikkert har hørt om: Markløft, knebøy, militærpress og benkpress. Disse øvelsene trener så og si hele kroppen, og er veldig gode øvelser. I programmet har du i tillegg noen andre små isolasjonsøvelser. Last ned eBooken på nettsiden jeg linket (trykk på boken) og gjerne les den (hele greia er FAQ - Frequently Asked Questions) som går igjen hos folk. Se gjerne i loggen min også, da jeg kjører det samme programmet, og har hatt gode økninger i styrken min og i de forskjellige øvelsene. Det er veldig gøy og motiverende.
Link til loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=90471.msg1325879#msg1325879

Det er en A-del og en B-del. Man kjører disse annenhver gang, annenhver dag 3 ganger i uken ca. Et eksempel:

A     -   B  -   A  -  B    - A    -  B
Man - Ons - Fre - Man - Ons - Fre

eller

A     -   B  -   A  -  B    - A    -  B
Tirs - Tors - Lør - Tirs - Tors - Lør

På dette programmet starter man med å bare løfte stanga, og dermed legge på 2,5 kg ekstra for hver økt. Dette for å få inn teknikken på de forskjellige øvelsene blant annet! Ikke bekymre deg om det virker teit eller for lett i starten. Vektene vil eksplodere etter hvert (bli tyngre), så dette er bare gull verdt for en nybegynner. Se i loggen min f. eks, så ser du hvordan det er lagt opp.

Husk at du ikke vil bli superman over natten. Muskelbygging tar tiiiiid, så tolmodighet er en god ting. Så lenge du trener regelmessig, spiser bra og får deg nok søvn, vil du se resultater BÅDE på din egen kropp OG på papiret (hvor tungt du klarer å løfte).

Så, i bunn og grunn, start å tren, og gjør det med et smil Smiley Vær obs på at i værste fall vil du glede deg til den neste treningsøkten... Du vil glede deg til å løfte mer enn hva du gjorde sist økt! Lykke til! Håper dette hjalp deg litt ihvertfall. Har selv vært i den posisjonen du er i nå, så skjønner deg godt. Om det er noe du lurer på er det bare å spørre! Det er mange flotte folk her inne (både kvinner og menn) inkl meg som er glade for å hjelpe og veilede andre.

Legger til to bilder av Arnold Schwarzenegger

's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Kristian E

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

Sv: Tenkt til å starte med trening
« #2 : 04. mai 2010, 20:50 »
Ikke bekymr deg for å slutte å vokse. Hvem vet? Kanskje du ikke skal bli noe lengre. Jeg selv er 165 og 16 år. Tror ikke jeg skal bli noe særlig lengre. Som sakt ovenfor her, spis MYE mat, og finn deg ett program, og begynn å tren seriøst! Det er bedre å være liten og kompakt enn høy og spinkel.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Tenkt til å starte med trening
« #3 : 04. mai 2010, 20:52 »
Ikke minst, teknikk teknikk teknikk teknikk.

Utlogget Tæn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Tenkt til å starte med trening
« #4 : 05. mai 2010, 15:25 »
Takker for alle svarene:) har begynt å spist bare sunn og proteinrikt mat, før spiste jeg bare nudler nesten Smiley Nå er det kjøtt, egg og melk.

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Tenkt til å starte med trening
« #5 : 05. mai 2010, 17:37 »
Da er du allerede langt på vei. Stå på : )
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Tenkt til å starte med trening
« #6 : 11. mai 2010, 15:55 »
Angående kroppsfysikken din; uansett hvordan man trener, må man spise mye mat for å bli større. Et godt kosthold der du spiser mer kalorier enn det du forbrenner, hånd i hånd med et godt treningsprogram, så vil du se resultater på kroppen og bli sterkere. Nok proteiner er spesielt viktig.

Om en vil fokusere mest på styrke, er det bra å kjøre et program som inneholder få repetisjoner. Om en vil fokusere mest på volum er det bra å ha litt flere repetisjoner. StrongLifts 5x5 er litt mer rettet mot styrke, da hele greia med dette programmet egentlig er å klare 1,5xBW (altså 1,5 ganger din egen kroppsvekt eller mer) i knebøy. Men baseøvelser er spesielt viktig, da disse trener så og si hele kroppen, og er veldig krevende. Derfor er baseøvelsene (knebøy, markløft, benkpress og militærpress) alltid først på de forskjellige øktene.

Men husk, ting tar tid (TTT), så ikke forvent deg å se syke resultater med en gang. Nybegynnere har en tendens til å øke helt villt i styrken de første månedene med trening (av egen erfaring også).

Men ja, jeg ville anbefalt deg å starte med StrongLifts 5x5, ihvertfall i starten. Du begynner med bare stanga, og legger på 2,5 kg for hver økt. Dette er veldig bra for nybegynnere slik at de får inn teknikken og får kjenne på øvelsene. Ikke bli demotivert av at det er så lett i starten; det vil fort bli mye tyngre.

Jeg har en bitteliten notisblokk der jeg har skrevet dato + hvilken økt (A/B) jeg har, samt hvor mye jeg skal løfte på de forskjellige øvelsene. Så, om jeg ikke klarer 5 på det ene settet f. eks, så skriver jeg 4 (om jeg bare klarte 4)... Se eksempler i loggen min på side 11 eller noe slikt tror jeg. De står ved sidenav med rød skrift. Om man ikke klarte 5x5 på den ene øvelsen, så tar man den samme vekta på den øvelsen den neste gangen du skal løfte den øvelsen.

Skum gjerne gjennom loggen min (nederst på side 1 og utover) for å se eventuelle spørsmål jeg hadde som jeg fikk svar på, eller for å se kommentarene + hvordan programmet er satt opp. Jeg tror jeg har skrevet ting ganske så detaljert, slik at det skal være lett å forstå hvordan programmet er.

Litt utover har jeg byttet ut push-ups med DIPS, og inverted rows med BARBELL ROWS (stangroing). Siden jeg klarer å ta godt over 15 dips på et sett, har jeg et belte med kjetting på, og i kjettingen fester jeg en 10kg vektskive for å få mer motstand.

Uansett, se i loggen min (i signaturen under hvert innlegg jeg skriver). Tror det kan være greit å gjøre, for å få et litt bedre innblikk.

Lykke til forresten! Spis mye. Husk å spis godt og sunt!
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!