Skrevet av Emne: Gjør poker lovlig i Norge - Underskriftskampanje  (Lest 22453 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Selvsagt ikke. Selv er jeg fan av at min frihet stopper der din starter. Men det skjer nok aldri i den siste kommuniststat.
Er du også fan av at mitt ansvar stopper der ditt ansvar begynner? F.eks hvis jeg kommer forbi deg liggende blodig i en pøl etter at du har tryna på sykkel, så er jeg fri til å ignorere det? Din egen kropp er jo ditt eget ansvar. Eller din frihet til å ligge der og blø?

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Er du også fan av at mitt ansvar stopper der ditt ansvar begynner? F.eks hvis jeg kommer forbi deg liggende blodig i en pøl etter at du har tryna på sykkel, så er jeg fri til å ignorere det? Din egen kropp er jo ditt eget ansvar. Eller din frihet til å ligge der og blø?
Ja.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.

Dette med å hindre spillegalskap er bare vikarierende motiver fra Norsk Tipping og staten sin side. Slik jeg ser det ønsker de å beholde mest mulig penger selv. Nå går nok en del penger til idrettslag rundt omkring, men jeg er sikker på at det går uhorvelig mye penger til lønninger, drift osv..

Hvorfor starter ikke Norsk Tipping selv med pokerspill, f.eks. opprette en egen nettside for dette? Jeg synes det burde være et frislipp av pengespill her i landet, slik det er i England, så kunne folk selv velge hva de evt. ville bruke pengene sine på.

Jeg er tilbøyelig til å påstå at mennesker som har en hang for avhengighet til spill, enten bør la være å spille, eller finne andre aktiviteter som tilfredstiller deres spenningsbehov.

F.eks. er det jo tillatt med røyksalg og alkoholsalg (staten har endog monopol på dette i Norge), og jeg vil tro at i sum i kroner og øre, så er dette mer skadelig for samfunnet enn om noen spiller poker.

Uansett spiller de fleste poker for morro skyld, akkurat som de spiller lotto for morro skyld. Det er de færreste som kan tjene til livets opphold på pokerspilling.

Istedetfor å ha monopol og å forsøke å stenge utenlandske spillselskaper ut fra det norske markedet, kunne man heller prøve å skape et produkt som var overlegent, som nordmenn ville velge. Dvs. med mindre cut til Norsk Tipping, men bedre produkter og bedre service. Slik det er i dag er f.eks. langoddsen meget gammeldags, og man taper her stadig terreng.

Såvidt jeg kan huske fikk vi sjelden eller aldri noen grasrotmidler da jeg selv drev med friidrett. Vi hadde kiosk på stevner og tjente noe på det, og vi hadde kakelotteri utenfor dagligvarebutikker, og vi solgte rabarbra på dørene til folk, og vi pantet flasker. Der jeg kommer fra var det ihvertfall vanlig at alle idrettslagene hadde dugnad..
Skriver under på den. At pokeren gir tilbake ca93% (ofte mer) av pengene til spillerne, mens tradisjonelle norske pengespill gir tilbake ca 50% av pengene til spillerne, er nok ett problem for mydighetene. Skal norsk poker klare å konkurrere med utenlandske selskaper finnes det ikke rom til å gi så stor andel tilbake til grassrota, drift, avlat til staten etc. Men poker har en fordel med volumet av spill, summene blir fort store legger man sammen antall spill, men det blir en pokersides egen dødsdom å ta mer penger fra spillerne enn sine konkurrenter.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Jeg tuller ikke. I og med at vi bor i noe som kaller seg et demokrati med yttringsfrihet, så har jeg min fulle rett til å yttre hva slags samfunn jeg ønsker. Det at jeg synes det bør forbys ene og alene gjør det pussig nok ikke forbudt. Så jeg bestemmer egentlig ikke så veldig over andres liv og penger.

Dette er kanskje en annen diskusjon da, eller pokeren er bare en bitte liten del av den. Det er riktig vi bor i et demokrati, og har yttringsfrihet. Og en av de største svakhetene til ett demokrati er kanskje befolkningsvekst. Sammenhengen er slik at desto større befolkning som tilhører ett demokrati, desto mindre hensyn til individer kan samfunnet ta. Dette finner vi nærmest eksempler på daglig. En del av dette er når en liten gruppe individer "ødelegger" for resten av befolkningen, og mydighetene ser seg nødt til å skrenke inn eller endre loverk, prosedyrer osv. Hvis du er for mer individuell frihet, så burde man også vite hvilken side du står på når det gjelder pokersaken, om du har interesse for spillet eller ikke.

Du nevner også ytringsfrihet, sant det har vi, og det skal vi være glade for. Allikevell er det store forskjeller når det kommer til ytringslikhet. I pokersaken, så er det ingen tvil på at det er Lotteritilsynet, Norsk-Tipping og Norges Idrettsforbund som kommer lettest til i media og til mydighetene med sitt syn på poker.

Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Hvis du eller noen du kjenner er pokerinteressert, så er det nå en underskriftskampanje lagt ut:
http://www.ipetitions.com/petition/poker_i_norge/

Poker er nå tatt opp som medlem av International Mind Sport Association - en forening som har bl.a. sjakk og bridge som medlemmer. Denne foreningen støttes av og samarbeider med IOC (Den internasjonale olympiske komite) og arrangerer mesterskap i samme by som sommer-ol arrangeres på cirka samme tid som selve OL. Skal ikke vi nordmenn som er interessert i å spille poker som er det kanskje beste spillet for å utfordre hjernen matematisk, strategisk og psykologisk - bare fordi Norsk-Tipping, Norges Idrettsforbund og Lotteritilsynet vil beholde et monopol med så og si kun rene lykkespill som lopper nordmenn ved å gi kun tilbake rundt 50% av pengene som kommer inn, tilbake som gevinster. Poker gir til gjengjeld rundt 93% av pengene som kommer inn tilbake til spillerne. Her kommer også ferdigheter inn - i poker kan du ved hjelp av øvelse, trening og økt kunnskap bli en bedre spiller. Du finner ikke noen som blir bedre i å spille f.eks. Lotto og Keno.

Bruk 1 minutt av tiden din og signer kampanjen,
du kan signere anonymt
hvis du er bekymret for reaksjoner ved at navnet ditt er på en slik underskriftskampanje.

Poker om penger blir uansett ikke lovlig da man i Norge ikke kan ha spillegjeld. Med andre ord, hvis du skylder noen penger du har tapt på poker så trenger du ifølge loven ikke å betale en dritt. Taper du en 200 000kroners pott er pengene fortsatt dine, så derfor blir uansett ikke cashgame lovlig, noe jeg er fulstendig enig i.

Jeg synes derimot at turneringer med en fast og begrenset ingangspris kunne vært lovlig. Måten å gjort dette på hadde isåfall vært om loven hadde erkjent poker som et ferdighetspill og ikke et lotterispill, når det egentlig er en kombinasjon.. Problemet er at da måtte man plutselig godtatt andre spill og. Blackjack er f.eks ikke uten et ferdighetselement.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Poker om penger blir uansett ikke lovlig da man i Norge ikke kan ha spillegjeld. Med andre ord, hvis du skylder noen penger du har tapt på poker så trenger du ifølge loven ikke å betale en dritt. Taper du en 200 000kroners pott er pengene fortsatt dine, så derfor blir uansett ikke cashgame lovlig, noe jeg er fulstendig enig i.

Jeg synes derimot at turneringer med en fast og begrenset ingangspris kunne vært lovlig. Måten å gjort dette på hadde isåfall vært om loven hadde erkjent poker som et ferdighetspill og ikke et lotterispill, når det egentlig er en kombinasjon.. Problemet er at da måtte man plutselig godtatt andre spill og. Blackjack er f.eks ikke uten et ferdighetselement.


Det er poker under kontrollerte former, dvs over godkjente nettsider eller godkjente lokaler det er snakk om. Du må faktiskt fysisk sette inn pengene du spiller for, før du spiller. Slik kan du umulig bli stående i gjeld overfor spillestedet. Hvordan man i utganspunktet fikk tak i pengene, er en privatsak, men jeg tviler på at noen vil låne bort penger i den viten at de skal brukes på spill.

Pott på 200 000kr? Tilogmed på verdensbasis er det veldig veldig få som spiller med slike store summer, og dem er normalt enten proffesjonelle eller styrtrike. Det er heller ingen problem å begrense innsatsen, hvor mye penger det er lov til å ta med til et bord etc. Se på f.eks bingoen, den reguleres med max uttak til spill, og dette er selvsagt også mulig innen pokerspill i Norge. Dette eliminerer ikke spilleavhengighet, men kan bidra positivt til at de som lider av dette, da finnes det ihvertfall en grense på hvor mye man kan tape på hvert bord.

Hvis du er for begrenset innsats på turneringer, hva med begrenset innsats på vanlig cash-bord?
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Irrelevant om det er på internett. Når du setter inn pengene er de fortsatt dine, taper du en pot er de også fortsatt dine. Hvis de da tar de pengene du tapte i potten og overfører til en annen spiller, så stjeler de penger av deg. For hver pot så gambler du penger, penger du ikke har lov til å gamble, og dermed kan heller ikke pokersiden ta pengene dine.

Dette kommer ikke til å endres, iallefall ikke før Frp sitter i flertallsregjering Wink Den eneste varianten som overhodet er mulig å få til i Norge er turneringspoker hvis det kan påvises at tilfeldigheter har en underordnet rolle når man spiller flere hundre hender i en turnering.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Irrelevant om det er på internett. Når du setter inn pengene er de fortsatt dine, taper du en pot er de også fortsatt dine. Hvis de da tar de pengene du tapte i potten og overfører til en annen spiller, så stjeler de penger av deg. For hver pot så gambler du penger, penger du ikke har lov til å gamble, og dermed kan heller ikke pokersiden ta pengene dine.

Dette kommer ikke til å endres, iallefall ikke før Frp sitter i flertallsregjering Wink Den eneste varianten som overhodet er mulig å få til i Norge er turneringspoker hvis det kan påvises at tilfeldigheter har en underordnet rolle når man spiller flere hundre hender i en turnering.
Flaksmomentet er større i turneringspoker enn i cash games. I cash games får du umiddelbar gevinst/tap, mens i turneringspoker må du slå store felt for å vinne penger, ergo vil variansen øke.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Flaksmomentet er større i turneringspoker enn i cash games. I cash games får du umiddelbar gevinst/tap, mens i turneringspoker må du slå store felt for å vinne penger, ergo vil variansen øke.

Variansen ja, men vi snakker ikke om turnering vs cashgame, men investering i forhold til hender. I cashgame f.eks texas hold'em så må man se det som at man investerer penger preflop, på flopp, på turn og på river for hver hånd, som betyr ganske mye gambling på veldig få kort, så tilfeldigheter har utrolig mye å si. I en turnering derimot gambler du en gang på f.eks 500 hender, som gjør at du kan regne med at alle får ca like gode kort i lengden, og da er det bare dyktighet igjen. Dette stemmer selvfølgelig ikke og flaks vil fortsatt ha utrolig mye å si, som er grunnen til at turneringer og er ulovelig. Poenget er bare at fra et juridisk ståsted vil nok det være betraktelig mer aktuelt å legalisere organiserte pokerturneringer enn cashgames.

Altså investering vs 3 til 1 kort
og investering vs 500 hender.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Variansen ja, men vi snakker ikke om turnering vs cashgame, men investering i forhold til hender. I cashgame f.eks texas hold'em så må man se det som at man investerer penger preflop, på flopp, på turn og på river for hver hånd, som betyr ganske mye gambling på veldig få kort, så tilfeldigheter har utrolig mye å si. I en turnering derimot gambler du en gang på f.eks 500 hender, som gjør at du kan regne med at alle får ca like gode kort i lengden, og da er det bare dyktighet igjen. Dette stemmer selvfølgelig ikke og flaks vil fortsatt ha utrolig mye å si, som er grunnen til at turneringer og er ulovelig. Poenget er bare at fra et juridisk ståsted vil nok det være betraktelig mer aktuelt å legalisere organiserte pokerturneringer enn cashgames.

Altså investering vs 3 til 1 kort
og investering vs 500 hender.
Nå vet jeg ikke om du snakker om live eller online turneringer, men å forvente 500 hender på en liveturnering er utrolig mye. 20-30 hender i timen er normalt i et livelag uten proffesjonell dealer. Da snakker vi alt fra 17-25 timers turnering. Det vil en treg blindestruktur fordelt på 500+ spillere.

Men jeg tror også at livepoker er mer aktuelt for legalisering. Det er jo også slik det har gått for seg i stater der poker nylig har blitt legalisert.

Turnering->Cash game med maks innsats- (gjerne limit)->Cash game.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Irrelevant om det er på internett. Når du setter inn pengene er de fortsatt dine, taper du en pot er de også fortsatt dine. Hvis de da tar de pengene du tapte i potten og overfører til en annen spiller, så stjeler de penger av deg. For hver pot så gambler du penger, penger du ikke har lov til å gamble, og dermed kan heller ikke pokersiden ta pengene dine.

Dette kommer ikke til å endres, iallefall ikke før Frp sitter i flertallsregjering Wink Den eneste varianten som overhodet er mulig å få til i Norge er turneringspoker hvis det kan påvises at tilfeldigheter har en underordnet rolle når man spiller flere hundre hender i en turnering.

Hvorfor er det da lovlig å gamble på hesteløp? Eller andre pengespill?

Du bruker jo penger du har, så det er ikke snakk om gjeld i tradisjonell forstand. Pengene i poker er ikke dine lenger etter du har satset, ikke etter du har tapt potten, derfor satser du pengene før du vet utfallet.

Cash-game vs turneringer. Enkelthender er selvsagt i mye mer grad basert på tilfeldigheter og flaks. Disse tilfeldighetene og flaks gjevner seg ut til å bli likt for alle spillere etter ett uendelig antall hender. . Jeg mener man må beherske disse ferdighetene mye bedre i ett cash-spill, enn i turneringer, og spillet er veldig forskjellig startegisk. Spiller du cash-game 5-10 min, eller bare noen får hender, så baserer du mye av ditt spill på flaks/tilfeldigheter. Det er få spillere som setter seg ved ett cash-bord for å spille 10-20 hender, det er dårlig poker.

Hva med mindre turneringer, der f.eks maks 6 spillere spiller?

Linken til underskriftkampanjen, har også linker til dommeravgjørelser der de har konkludert med at poker er ett ferdighetsspill.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Dette er kanskje en annen diskusjon da, eller pokeren er bare en bitte liten del av den. Det er riktig vi bor i et demokrati, og har yttringsfrihet. Og en av de største svakhetene til ett demokrati er kanskje befolkningsvekst. Sammenhengen er slik at desto større befolkning som tilhører ett demokrati, desto mindre hensyn til individer kan samfunnet ta. Dette finner vi nærmest eksempler på daglig. En del av dette er når en liten gruppe individer "ødelegger" for resten av befolkningen, og mydighetene ser seg nødt til å skrenke inn eller endre loverk, prosedyrer osv. Hvis du er for mer individuell frihet, så burde man også vite hvilken side du står på når det gjelder pokersaken, om du har interesse for spillet eller ikke.
Stikk en tur til Nord-Korea så får du se en ikke-demokratisk tilnærming til individuell frihet.

Demokrati er et kompromiss for at en haug med mennesker skal greie å leve sammen. Hvis én synes det er en glimrende idé å smøre seg inn med hundebæsj, så skaper det en viss friksjon i sameksistensen med andre mennesker. Derfor blir det en balanse mellom individets frihet og restriksjoner. Med hasardspill så har det tradisjonelt vært et problem at mange spiller seg fra gård og grunn, små personlige tragedier som gir et mindre velfungerende samfunn og en del individer i samfunnet som lider. Derfor har man forbudt dette. Men, i likhet med alkohol, så ser man at det er et visst behov som må tilfredsstilles, så derfor er hasardspill blitt tillatt under en veldig restriktiv form (les: norsk tipping), og denne formen fungerer for de fleste. Det skal godt gjøres å spille seg fra gård og grunn med skrapelodd.

Du nevner også ytringsfrihet, sant det har vi, og det skal vi være glade for. Allikevell er det store forskjeller når det kommer til ytringslikhet. I pokersaken, så er det ingen tvil på at det er Lotteritilsynet, Norsk-Tipping og Norges Idrettsforbund som kommer lettest til i media og til mydighetene med sitt syn på poker.
Det er fordi pokersaken er fremmet av en liten gruppe avvikere.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
 
Stikk en tur til Nord-Korea så får du se en ikke-demokratisk tilnærming til individuell frihet.

Demokrati er et kompromiss for at en haug med mennesker skal greie å leve sammen. Hvis én synes det er en glimrende idé å smøre seg inn med hundebæsj, så skaper det en viss friksjon i sameksistensen med andre mennesker. Derfor blir det en balanse mellom individets frihet og restriksjoner. Med hasardspill så har det tradisjonelt vært et problem at mange spiller seg fra gård og grunn, små personlige tragedier som gir et mindre velfungerende samfunn og en del individer i samfunnet som lider. Derfor har man forbudt dette. Men, i likhet med alkohol, så ser man at det er et visst behov som må tilfredsstilles, så derfor er hasardspill blitt tillatt under en veldig restriktiv form (les: norsk tipping), og denne formen fungerer for de fleste. Det skal godt gjøres å spille seg fra gård og grunn med skrapelodd.
Det er fordi pokersaken er fremmet av en liten gruppe avvikere.

Jeg er for demokrati, men som alle andre styresett, er den ikke perfekt. Så jeg er enig med deg i det du skriver om demokrati. Men hundebesj er ikke poker.

Både høyre og frp har utfordret regjeringen i pokerspørsmålet.
Mange som spiller seg fra gård og grunn sier du, har du tall på dette fra Norge angående poker? Neppe.
Av 814 samtaler til Hjelpelinjen for Spillavhengige i 2009 ble Norsk Tipping sine spill nevnt som "problematiske" 419 ganger, mens poker ble nevnt 249 ganger. (Det finnes 250-300.000 aktive pokerspillere i Norge).

Hvis du virkelig tror at det er skjebner bak pokeren som gjør pokeren ulovlig, så er du i bestefall naiv. Det ligger uten tvil økonomiske motiver bak fra Norsk-Tipping og co. Konkurranse, nei det vil vi ikke ha!

Pokeren er fremmet av en liten gruppe avvikere? Er alle som mener en lovbestemmelse er feil, avvikere? Eller er det antallet du sikter til, antatt 250-300.000 aktive. Da er det ganske så mange grupperinger vi kan kalle avvikere, sannsynligvis kan da hele befolkningen kalles avvikere pga en eller annen interresse!
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Hvor tar du tallet: 250-300 000 fra? Og hvordan defineres en aktiv pokerspiller?

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
http://www.ipetitions.com/petition/poker_i_norge/

Hvor tar du tallet: 250-300 000 fra? Og hvordan defineres en aktiv pokerspiller?
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!