Skrevet av Emne: Gjør poker lovlig i Norge - Underskriftskampanje  (Lest 22301 ganger)

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Men det står jo ikke noen kilder oppgitt på at dette tallet stemmer? Det tallet kan jo vedkommende bare ha trukket rett ut av rævva. Til vi/du finner ut hvor mange aktive spillere det er i Norge, og hvordan en aktiv spiller skal defineres så tror jeg vi må operere med et tall X. Det finnes X-antall aktive pokerspillere i Norge. Det blir jo litt teit (og usaklig) å operere med et tall vi ikke har peiling om er riktig eller ei.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Men det står jo ikke noen kilder oppgitt på at dette tallet stemmer? Det tallet kan jo vedkommende bare ha trukket rett ut av rævva. Til vi/du finner ut hvor mange aktive spillere det er i Norge, og hvordan en aktiv spiller skal defineres så tror jeg vi må operere med et tall X. Det finnes X-antall aktive pokerspillere i Norge. Det blir jo litt teit (og usaklig) å operere med et tall vi ikke har peiling om er riktig eller ei.

Vil tro anslaget stemmer sånn noenlunde, men det eksakte tallet finner man aldri ut, så lenge pokerspillerne ikke er registrert samme plass. Vil tro de har fått inn tall fra de største internettsidene, og tatt tallet derifra. Man må oppgi nasjonalitet, personopplysninger...  Så for meg må du gjerne kalle antallet X! Kan du f.eks finne antallet røkere i Norge? Nope, men allikevel blir slike tall estimert til ett antatt tall.

Det er ihvertfall ingen tvil på at tallet er høyt.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Vil tro anslaget stemmer sånn noenlunde, men det eksakte tallet finner man aldri ut, så lenge pokerspillerne ikke er registrert samme plass. Vil tro de har fått inn tall fra de største internettsidene, og tatt tallet derifra. Man må oppgi nasjonalitet, personopplysninger...  Så for meg må du gjerne kalle antallet X! Kan du f.eks finne antallet røkere i Norge? Nope, men allikevel blir slike tall estimert til ett antatt tall.

Det er ihvertfall ingen tvil på at tallet er høyt.
Greit om vi har vårt på det rene hvis vi ønsker å gå ut i media for å få poker legalisert. Antall røykere er mye lettere å estimere da det blir regulert av staten, og de foretar undersøkelser rundt temaet på skoler o.l. Alt er forresten relativt.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Av 814 samtaler til Hjelpelinjen for Spillavhengige i 2009 ble Norsk Tipping sine spill nevnt som "problematiske" 419 ganger, mens poker ble nevnt 249 ganger. (Det finnes 250-300.000 aktive pokerspillere i Norge).
Hvis halvparten av de med problemer har problemer med et spill som er ulovlig, så er det all grunn til bekymring. Tror du dette tallet går ned hvis man legaliserer poker?

Hvis du virkelig tror at det er skjebner bak pokeren som gjør pokeren ulovlig, så er du i bestefall naiv. Det ligger uten tvil økonomiske motiver bak fra Norsk-Tipping og co. Konkurranse, nei det vil vi ikke ha!
Jeg er neppe naiv for å tro at intensjonen bak reguleringen av hasardspill er et ønske om å beskytte folk mot en selv (les: folk som spiller seg fra gård og grunn), i likhet med at samme intensjon er bak opprettelsen av vinmonopolet. Idéelt sett skulle man kunne forby dette, men myndighetene har vært såpass realistiske og sett at det er et behov for alko og hasardspill; og da er målsetningen om å minimere skade.

Dog, det er enkelt å kritisere norsk tipping for om de skjøtter sin målsetning på en riktig måte. Målsetningen om overskudd burde fjernes, og reklame for hasardspill burde forbys. Så kunne tassene som får kick av et skrapelodd fått sitt lille kick i hverdagen, men nyrekruteringen hadde blitt minimert. Derimot å bruke driften av norsk tipping som argument for at vi bør få inn mer hasardspill, og da i form av poker, er jo helt på jordet.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Du virker svært konservativ Plumb0.
 
Jeg er neppe naiv for å tro at intensjonen bak regulerigen av hasardspill er et ønske om å beskytte folk mot en selv (les: folk som spiller seg fra gård og grunn), i likhet med at samme intensjon er bak opprettelsen av vinmonopolet. Idéelt sett skulle man kunne forby dette, men myndighetene har vært såpass realistiske og sett at det er et behov for alko og hasardspill; og da er målsetningen om å minimere skade.

Dog, det er enkelt å kritisere norsk tipping for om de skjøtter sin målsetning på en riktig måte. Målsetningen om overskudd burde fjernes, og reklame for hasardspill burde forbys. Så kunne tassene som får kick av et skrapelodd fått sitt lille kick i hverdagen, men nyrekruteringen hadde blitt minimert. Derimot å bruke driften av norsk tipping som argument for at vi bør få inn mer hasardspill, og da i form av poker, er jo helt på jordet.

Hadde Lotteritilsynet og Norsk-Tipping vært for lovlig poker, så tror jeg pokeren hadde vært lovlig for lenge siden. Men av økonomiske årsaker, dvs tapt inntekt til andre spilleaktører, vil de ikke dette. Mulig at noen konservative politikere seriøst begrunner sitt pokerforbud med å beskytte enkeltindividers missbruk, men disse er itilfelle i mindretall (avvikere? Grin).

Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot Norsk-Tipping, men når norsk tipping angriper pokeren med sin moral-preken, så kaster de stein i eget glasshus, og det blir bare feil. Det må være lov å motargumentere, og frembringe virkeligheten fra pokerens ståsted.

Dessuten er ikke norsk-tipping noe hovedargument for å lovliggjøre pokeren. At pokeren er ett "hassard spill" står i kontrast til oppfatningen både IOC og IMSA, samt amerikanske domstoler har. 

Hvis halvparten av de med problemer har problemer med et spill som er ulovlig, så er det all grunn til bekymring. Tror du dette tallet går ned hvis man legaliserer poker?

Først, 249 av 814 er ikke halvparten.
Nei, det tror jeg ikke. Men jeg tror tallet hadde gått ned hvis reklame ble forbudt (og hvorfor er det ikke allerede det hvis spillegalskap er motivet bak forbud, og hvis myndighetene vil skåne folk for gambling,både fra norsk tipping og andre aktører). Allikevell, det er i dag enklere å starte å spille poker over nett, enn å f.eks spille lotto (da må du fysisk få ett registrert spillerkort, lett det også da). Poenget er at de som er nysgjerrig eller har interresse for poker, lett kan spille dette og de fleste gjør det, eneste som stopper dem er deres egen samvittighet om at det egentlig er ulovlig i Norge. Jeg tror derfor at antall pokerspillere på sikt ikke vil bli så mye høyere enn den er i dag. Mydighetene får også pokeren inn i en mer kontrollert bane, der dem kan gjøre krav på max-beløp, flere ærlige spillere som betaler skatt av gevinst,... osv.

Det er ikke den typiske lotto-spilleren som tiltrekkes av poker, det er dem som har mer sans for strategi og tenkning som med bridge og sjakk. De som prøver seg på poker for ren gambling, forsvinner fort.

Selv om vi har vinmonopol, både hjemmebrennes det og smugles det fortsatt... Selv om enkelte kroppsbyggere bryter loven med steorider, så er det fortsatt lov til å trene styrke... Selvom trafikken dreper, og myndighetene regulerer fartsgrensene, får vi fortsatt lov til å kjøre,.... osv osv.
Det er lov å drikke, det er lov å trene,det er lov å kjøre, selvom enkelte liv blir ødelagt av dette. Du skjønner vell hva jeg vil frem til... Alltid noen som klarer å missbruke normalt harmløse aktiviteter.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Du virker svært konservativ Plumb0.
Fordi jeg ikke kjøper FPU-argumentasjonen din? Yeah, whatevah.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Fordi jeg ikke kjøper FPU-argumentasjonen din? Yeah, whatevah.

Hehe, for det første har jeg aldri stemt FrP, for det andre er vi jevngamle. Jeg er heller ikke så politisk engasjert, men har da mine meninger om saker og ting.

Men om du mener at alle penge-spill burde forbys, så respekterer jeg det svaret bedre (men uenig) enn de som mener dagens pengespill fortsatt bør være lovlig men ikke pokeren. Og det er slik jeg har forstått deg, ett konservativt nei til pengespill. Mulig du ikke er konservativ ellers, eller du bare ville egge opp en diskusjon?

Uansett, jeg er ingen interesse av å prate person, så hvis du fortsatt er motivert til å diskutere, snakk om poker/pengespill.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Men om du mener at alle penge-spill burde forbys, så respekterer jeg det svaret bedre (men uenig) enn de som mener dagens pengespill fortsatt bør være lovlig men ikke pokeren. Og det er slik jeg har forstått deg, ett konservativt nei til pengespill. Mulig du ikke er konservativ ellers, eller du bare ville egge opp en diskusjon?
Pengespill, fordeler: De som får kick av hasardspill får utløp for det.
Pengespill, ulemper: Folk taper penger, en del taper mye mer enn de har råd til fordi en spillsituasjon oppfordrer til spill selv når man har brukt det man har råd til.

Jeg ser lite samfunnsgevinst av å øke tilgjengeligheten av hasardspill. Risikoen for ulemper er stor når 1/3 (slik jeg forstod tallene tidligere her) av de som oppsøker hjelp for spilleavhengighet har problemer med poker, selv når pokerspill med penger er ulovlig. Dette tallet vil neppe gå ned ved en eventuell legalisering.

For min del koker det ned til å veie fordeler mot ulemper. F.eks jeg ser lite poeng med å opprettholde et forbud mot hasj (selv om jeg ikke rører det selv): ulempene er marginale, og mange har glede av det.

Derimot, hasardspill har store ulemper assosiert, i likhet med f.eks alkohol. Derimot, så er det utopi å tro at man kan fjerne alkohol fra samfunnet, og da kan man ha en målsetning om å minimere forbruket etc. Som med alkohol, er det utopi å tro at man kan totalt fjerne hasardspill (selv om jeg tipper at folk har mer hang til alkohol enn til hasardspill). Som et kompromiss, bør man prøve å minimere utbredelsen, mens man på en annen side prøver å ha et tilbud til de som på død og liv vil skrape på et skrapelodd.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Plumbo har egentlig rett. Spesielt i det med hasj Smiley

Og hvorfor så opphengt i at det må bli lovlig? Er jo mye kulere å være småkriminell og spille i hjemmesnekra røykfylte dungeons enn at staten skal drive og regulere det.
Sa brura

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Pengespill fordeler: Folk får utløp for sin gamblerlyst. Noen lever av det og har det som jobb. Skaper arbeidsplasser.
Pengespill ulemper: Folk taper penger, NOEN taper mye mer enn de har råd til fordi en spillsituasjon oppfordrer til spill selv når man har brukt det man har råd til.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Pengespill fordeler: Folk får utløp for sin gamblerlyst. Noen lever av det og har det som jobb. Skaper arbeidsplasser.
Pengespill ulemper: Folk taper penger, NOEN taper mye mer enn de har råd til fordi en spillsituasjon oppfordrer til spill selv når man har brukt det man har råd til.

Kan ikke folk gjøre kule ting som ikke belaster samfunnet så mye istedenfor? Bungiejump med ståltråd etc., kort oppsummert sportsgrener hvor når det går galt, blir eneste jobben å skrape opp restene?

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Pengespill, fordeler: De som får kick av hasardspill får utløp for det.
Pengespill, ulemper: Folk taper penger, en del taper mye mer enn de har råd til fordi en spillsituasjon oppfordrer til spill selv når man har brukt det man har råd til.

Jeg ser lite samfunnsgevinst av å øke tilgjengeligheten av hasardspill. Risikoen for ulemper er stor når 1/3 (slik jeg forstod tallene tidligere her) av de som oppsøker hjelp for spilleavhengighet har problemer med poker, selv når pokerspill med penger er ulovlig. Dette tallet vil neppe gå ned ved en eventuell legalisering.

For min del koker det ned til å veie fordeler mot ulemper. F.eks jeg ser lite poeng med å opprettholde et forbud mot hasj (selv om jeg ikke rører det selv): ulempene er marginale, og mange har glede av det.

Derimot, hasardspill har store ulemper assosiert, i likhet med f.eks alkohol. Derimot, så er det utopi å tro at man kan fjerne alkohol fra samfunnet, og da kan man ha en målsetning om å minimere forbruket etc. Som med alkohol, er det utopi å tro at man kan totalt fjerne hasardspill (selv om jeg tipper at folk har mer hang til alkohol enn til hasardspill). Som et kompromiss, bør man prøve å minimere utbredelsen, mens man på en annen side prøver å ha et tilbud til de som på død og liv vil skrape på et skrapelodd.

Jeg forstår resonnementet og logikken din Plumb0. Jeg kan tilogmed si meg enig i deler av den. Det er liten samfunngevinst i poker, og enkelte mister kontrollen. Mer skattepenger og bedre kontroll over pokerspillet er vell fordelene for samfunnet, og bakdelen er missbruket av enkelte få spillere.

Staten vil altså tjene penger på legalisere poker. Det jeg ikke liker er forskjellsbehandlingen/diskrimineringen og monopolet/fri konkurranse innen pengespill, når fordeler og ulemper er noenlunde likt.

Ett viktig punkt flere ikke ser ut til å forstå er at poker er ett ferdighetsspill, når du først har lært deg det. Du kan hele tiden regne ut oddsen for de forkjellige utfall etc., det er strategisk og psykologisk, du må ha tålmodighet, diseplin etc. Wikipedia: "Språklig brukes «hasard» eller «hasardspill» om situasjoner med svært høy risiko, ofte der både eget og andres liv settes i fare." Poker er ikke ett hasard-spill, men ja, det spilles om penger og har ett tilfeldighetselement i seg, noe også hasard-spill har. For uvitende om poker, eller dem som ikke kan gamet, virker sikkert spillet veldig basert på flaks/uflaks, og det er det absolutt ikke (kanskje med mindre du selv velger å spille maniac i 5-10min,... eeh noe som faktisk kan være strategisk lurt bare du gjør det med diseplin og vet når du må bremse ned  Grin)

Faktiskt minner poker mye på daytrading på børs, rent "bettemessig". Begge er tilnærmet ett nullsumspill, der en 3. part bare tar en liten kurtasje. Man better når man mener man har en "edge", både mattematisk og psykologisk. Børshandel er lovlig, også raske handler på minutter, timer, dager, uker,... Og dette kun i håp om egen vinning. Kortsiktig akjehandel er ett ferdighets"spill"! Det er ingen andre "spill" man finner flere personlig tragedier enn på børsen, i form av økonomisk ruin og tilogmed selvmord. Allikevell er børshandel lovlig for den vanlige borger.

Du sier at målsettingen er å minimerer forbruket på alkohol, jeg vil tro du mener å minimere missbruket (staten tjener da på salget, noe som gagner samfunnet!). Og det finnes massemye som ikke er samfunnsnyttig, men inneholder personlige tragedier, som likevell er lovlig.

Og hvorfor så opphengt i at det må bli lovlig? Er jo mye kulere å være småkriminell og spille i hjemmesnekra røykfylte dungeons enn at staten skal drive og regulere det.
Hehe, ja det er vell kult helt frem til man er ferdig med puberteten  Grin
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget bergskills

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 121

Jeg synes lotto, tipping, skrapelodd, kakelotterier etc. burde forbys. Nesten like døllt som poker.

er så enig så enig!!
no milk- no champion
alder: 16
høyde: 186cm
vekt: 68kg

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Mår man tar ex antall tusen/hundretusener som gjør en ting, så vil det alltid være noen som misbruker/blir avhengig av det, men man kan ikke gjøre alt ulovlig heller så grensen må jo settes en plass. Det med å flytte spillemaskinene til ei nettside gjorde jo ting værre? Mye letter å sitte hjemme med debit/credit kortet å taste inn.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Hvis halvparten av de med problemer har problemer med et spill som er ulovlig, så er det all grunn til bekymring. Tror du dette tallet går ned hvis man legaliserer poker?
Jeg er neppe naiv for å tro at intensjonen bak reguleringen av hasardspill er et ønske om å beskytte folk mot en selv (les: folk som spiller seg fra gård og grunn), i likhet med at samme intensjon er bak opprettelsen av vinmonopolet. Idéelt sett skulle man kunne forby dette, men myndighetene har vært såpass realistiske og sett at det er et behov for alko og hasardspill; og da er målsetningen om å minimere skade.

Dog, det er enkelt å kritisere norsk tipping for om de skjøtter sin målsetning på en riktig måte. Målsetningen om overskudd burde fjernes, og reklame for hasardspill burde forbys. Så kunne tassene som får kick av et skrapelodd fått sitt lille kick i hverdagen, men nyrekruteringen hadde blitt minimert. Derimot å bruke driften av norsk tipping som argument for at vi bør få inn mer hasardspill, og da i form av poker, er jo helt på jordet.

Problemet er altså at mennesker ikke vet sitt eget beste, derfor setter vi andre mennesker (som heller ikke vet sitt eget beste) til å bestemme hva som er best for den første gruppen.

sosialisme er awsome.

Andre ting som da burde forbys fordi det kan misbrukes evt. være farlig?

- slalom
- fallskjermhopping
- kjøre bil, båt, fly og tog.
- alkohol
- tobakk
 
listen er evig lang, hvor vil du trekke linjen og hvorfor?

Siden vi nå faktisk bare lever én gang, synes jeg det er utrolig arrogant å prøve å begrense valgfriheten og mulighetene til andre mennesker. Hvis du selv vurderer den menneskelige rase som ut-av-stand til å ta vare på seg selv, hva får deg til å tro at "dere" kan ta vare på oss andre?


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!