Skrevet av Emne: Gjør poker lovlig i Norge - Underskriftskampanje  (Lest 23289 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

- slalom
- fallskjermhopping
- kjøre bil, båt, fly og tog.
- alkohol
- tobakk
Det er som nevnt å veie fordeler mot ulemper. Og personlig frihet er en stor fordel, og derfor kan man trekke seg langt for å tillate ting som strengt tatt ikke er samfunnsnyttig.

Alkohol er et samfunnsproblem, så idéelt sett burde det forbys. Dog, det er et etablert rusmiddel og i praksis umulig å forby (se tilbake hvor vellykket forbudstiden var). Så da må man prøve å gjøre det beste ut av det; å minimere nyrekrutering og skadevirkningene.

Jeg omtaler poker i denne sammenheng som et hasardspill fordi det er et spill om penger. Så vidt det er meg bekjent så er poker uten pengeinnsats fullt lovlig, så alt maset her er om å kunne spille om penger. Altså, hvis det var den intellektuelle utfordringen man søkte; spill poker uten spenn, lik man spiller f.eks sjakk.

Hasardspill har vært et samfunnsproblem historisk, såpass mye at man har valgt å forby det. Til en viss grad har dette vært vellykket, folk spiller seg ikke fra gård og grunn lengre.

Jeg ser absolutt ingen grunn til å ta samfunnsproblemene med hasardspill (spilleavhengighet, folk spiller vekk formue, etc.) fordi noen nisser ikke får nok kick av å spille poker uten pengeinnsats.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Mår man tar ex antall tusen/hundretusener som gjør en ting, så vil det alltid være noen som misbruker/blir avhengig av det, men man kan ikke gjøre alt ulovlig heller så grensen må jo settes en plass. Det med å flytte spillemaskinene til ei nettside gjorde jo ting værre? Mye letter å sitte hjemme med debit/credit kortet å taste inn.

Enig. Tilogmed ett strengt loverk klarer ikke å utelate missbruk i de fleste tilfeller. Det er ett spørsmål om rettferdige grenser.

Problemet er altså at mennesker ikke vet sitt eget beste, derfor setter vi andre mennesker (som heller ikke vet sitt eget beste) til å bestemme hva som er best for den første gruppen.

Siden vi nå faktisk bare lever én gang, synes jeg det er utrolig arrogant å prøve å begrense valgfriheten og mulighetene til andre mennesker. Hvis du selv vurderer den menneskelige rase som ut-av-stand til å ta vare på seg selv, hva får deg til å tro at "dere" kan ta vare på oss andre?

Veldig interessang problemstilling. Det frivalg burde mer begrenses av "kardemommeloven", der ikke en uskyldig 3. part blir negativt berørt.

Det er som nevnt å veie fordeler mot ulemper. Og personlig frihet er en stor fordel, og derfor kan man trekke seg langt for å tillate ting som strengt tatt ikke er samfunnsnyttig.

Alkohol er et samfunnsproblem, så idéelt sett burde det forbys. Dog, det er et etablert rusmiddel og i praksis umulig å forby (se tilbake hvor vellykket forbudstiden var). Så da må man prøve å gjøre det beste ut av det; å minimere nyrekrutering og skadevirkningene.

Jeg omtaler poker i denne sammenheng som et hasardspill fordi det er et spill om penger. Så vidt det er meg bekjent så er poker uten pengeinnsats fullt lovlig, så alt maset her er om å kunne spille om penger. Altså, hvis det var den intellektuelle utfordringen man søkte; spill poker uten spenn, lik man spiller f.eks sjakk.

Hasardspill har vært et samfunnsproblem historisk, såpass mye at man har valgt å forby det. Til en viss grad har dette vært vellykket, folk spiller seg ikke fra gård og grunn lengre.

Jeg ser absolutt ingen grunn til å ta samfunnsproblemene med hasardspill (spilleavhengighet, folk spiller vekk formue, etc.) fordi noen nisser ikke får nok kick av å spille poker uten pengeinnsats.
Kjekt å høre at du mener personlig frihet er en fordel.

Men hvorfor kan man ikke strekke seg til å tillate poker, når man f.eks kan spille på hest?  Er pokeren mer samfunnskadelig enn å spille på hest?

En annen fordel med poker, er at det er en form for hjernetrim. Hjernetrim forebygger demens, Alzheimers og andre dysfunksjoner i hjernen, noe som kan skåne samfunnet for store utgifter til pleie etc.

Å spille poker uten innsats, blir som å trene styrkeløft uten vekter. Hele poenget blir borte, det blir elendig poker, og ingen utfordring.

At hasardspill har vært ett samfunnsproblem historisk, er ikke engang ett argument. Vi lever i 2010, og ikke i en foreldet cowboy-film der lettlurte bønder blir skjenket seg dumme og taper alt av kveg og hjem til en vilt fremmed. Det er sant at folk ikke spiller seg fra gård og grunn lengre, og det har med tiden å gjøre. At noe var “riktig” i forrige århundre, tilsier ikke at det er “riktig” i dette århundre. Det finnes mange rare mennekser i dette samfunnet, og det er ikke sååå lenge siden vi drev hekseutryddelse (1750), men man har med tiden tatt til seg litt bedre vett.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Men hvorfor kan man ikke strekke seg til å tillate poker, når man f.eks kan spille på hest?  Er pokeren mer samfunnskadelig enn å spille på hest?
Fordi innsatsen er gjerne høyere i poker enn ved den ukentlige riks-toto kuppongen?

En annen fordel med poker, er at det er en form for hjernetrim. Hjernetrim forebygger demens, Alzheimers og andre dysfunksjoner i hjernen, noe som kan skåne samfunnet for store utgifter til pleie etc.
Nok av alternativer til hjernetrim. Kryssord, soduko, etc. eller simpelthen god gammeldags algebra.

Å spille poker uten innsats, blir som å trene styrkeløft uten vekter. Hele poenget blir borte, det blir elendig poker, og ingen utfordring.
Er poenget med poker intellektuell utfordring eller økonomisk gevinst? I første tilfellet blir argumentet ditt absurd, i det andre tilfelle et argument mot å forby det.

At hasardspill har vært ett samfunnsproblem historisk, er ikke engang ett argument. Vi lever i 2010, og ikke i en foreldet cowboy-film der lettlurte bønder blir skjenket seg dumme og taper alt av kveg og hjem til en vilt fremmed. Det er sant at folk ikke spiller seg fra gård og grunn lengre, og det har med tiden å gjøre. At noe var “riktig” i forrige århundre, tilsier ikke at det er “riktig” i dette århundre. Det finnes mange rare mennekser i dette samfunnet, og det er ikke sååå lenge siden vi drev hekseutryddelse (1750), men man har med tiden tatt til seg litt bedre vett.
Det at vi har en hjelpelinje for spillavhengige samt at den har noe å gjøre er et godt argument for at dette ikke er en historisk problemstilling. Folk er ikke smartere nå enn for 100 år siden.

Utlogget javel234

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

jeg er for at folk skal få velge selv hva de vil gjøre, så jeg er for

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Folk spiller seg fra gård og hus i dag også.
Smiley

Utlogget prizm-image

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 723
  • Honnør: 94
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 723

poker er en tullesport som gjør folk avhengige av å spille om penger
jeg har feks spilt biljard i snart 20 år aktivt,og før pokerfeberen kom så spilte flertallet av biljardspillerene aldri om penger
nå er det nesten ikke en eneste spiller som vil spille uten penger som innsats   
poker er en tullesport der folk blir gamblingavhengige,og jeg må nesten flire litt der dem sitter rundt bordet  tøffere enn tøffe tøfflus,og konkurerer om hvem som er kulest Huh
for en wannabeegjeng Grin
VEIKING-POWER FOREVER AZZ
STEI KLIN WITT TJIKKEN ÆND REIS
BOLING AR FÅRR PUSSIS
NO PAIN NO MØSSEL-GAY-NING

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

jeg er for at folk skal få velge selv hva de vil gjøre, så jeg er for
Og folk skal få leve ut sin skjebne uansett? Hvis man får kreft kan man bare ligge der og dø? Kutte ut fartsgrenser, helsehjelp, infrastruktur, osv. av samfunnsgoder slik at alle kan sitte på hver sin tue og realisere sine ønsker?

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Poker is good for you:
del 1: http://www.thepokerforum.com/sklanskyschoonmaker1a.htm
del 2: http://www.thepokerforum.com/sklanskyschoonmaker1b.htm

En liten artikkel om fordeler pokerspillere kan dra nytte av andre steder enn ved filten. Forøvrig blir det helt tullete å diskutere mot deg Plumbo, da jeg er for full frihet for egen kropp, helse, økonomi o.l. mens du mener at staten skal ta ansvar. Begge deler har sine fordeler og ulemper.

Vil ta fatt i denne påstanden:
"Er poenget med poker intellektuell utfordring eller økonomisk gevinst? I første tilfellet blir argumentet ditt absurd, i det andre tilfelle et argument mot å forby det."
Poenget med å spille om penger må være at dersom det svir å tape, så er dette noe som spiller inn på det intellektuelle. Du skal ta vanskelige avgjørelser under press, dette er også overførbart til andre sider i livet. Å spille poker uten penger er lov i Norge, og det vil selvsagt, dersom en tar det seriøst, gi en viss intellektuell trening. Men dersom penger er involvert så vil det være en faktor i spillet, som gjør det hele mer interessant, og vanskeligere, og dermed vil det også være bedre trening.

Utlogget javel234

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Og folk skal få leve ut sin skjebne uansett? Hvis man får kreft kan man bare ligge der og dø? Kutte ut fartsgrenser, helsehjelp, infrastruktur, osv. av samfunnsgoder slik at alle kan sitte på hver sin tue og realisere sine ønsker?

snakk om å sette ting på spissen

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

snakk om å sette ting på spissen
Nei, hvis folk skal få lov til å gjøre akkurat hva man vil, så bryter premissene for å ha et samfunn sammen.

Det blir standard FpU-argumentasjon: Jeg vil gjøre hva jeg vil, betale null i skatt, og ikke innfinne meg noen av begrensningene som kreves for å ha et samfunn, men på den andre side skal samfunnet yte: det skal bygges veier, eldre skal tas vare på, bompenger skal fjernes osv. De skjønner ikke det banale lille premisset om at man må putte noe inn i samfunnet for å få noe ut. Dette "noe" er å betale skatt samt at man innfinner seg de regler som samfunnet har satt for å få fungere.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Nei, hvis folk skal få lov til å gjøre akkurat hva man vil, så bryter premissene for å ha et samfunn sammen.

Det blir standard FpU-argumentasjon: Jeg vil gjøre hva jeg vil, betale null i skatt, og ikke innfinne meg noen av begrensningene som kreves for å ha et samfunn, men på den andre side skal samfunnet yte: det skal bygges veier, eldre skal tas vare på, bompenger skal fjernes osv. De skjønner ikke det banale lille premisset om at man må putte noe inn i samfunnet for å få noe ut. Dette "noe" er å betale skatt samt at man innfinner seg de regler som samfunnet har satt for å få fungere.
Plumbo, dette var drøyt. Å si at man ønsker større individuell frihet, til å gjøre som man med pengene og kroppen sin, er ikke det samme som å si at man ikke ønsker å betale for de godene man gjennom et samfunn får. Selv om man er for legalisering av poker, hasj og heroin, betyr ikke dette nødvendigvis at man er mot bompenger og formueavgift. Nå drar du ting altfor langt her, og hvis du ikke prøver å holde deg litt mer saklig så er det ingen vits i å diskutere med deg.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Skumleste litt av en juridisk artikkel (http://www.jur.uib.no/Ansatte/jprha/festskrift_2005t.pdf) om poker og skatt, og der det blant annet står: "Umiddelbart kan det være naturlig å se det slik at den enkelte pott som vinnes i poker, utgjør én gevinst. En slik forståelse av § 5-50 1.ledd er også framholdt på vegne av Skattedirektoratet.15 Det som gir foranledning til å se flere gevinster i sammenheng, er de klare forskjellene mellom pokerspill og de typiske ”lotteri” som § 5-50 1.ledd tradisjonelt har blitt anvendt på. Poker kjennetegnes ved at spilleren deltar i en rekke spill over et visst tidsrom, og at gevinst og tap fordeler seg jevnt over tiden det spilles. Dette er helt ulikt de tradisjonelle lotterier hvor deltakerne investerer i en eller flere muligheter til å vinne i en trekning."
Fordi innsatsen er gjerne høyere i poker enn ved den ukentlige riks-toto kuppongen?
Nok av alternativer til hjernetrim. Kryssord, soduko, etc. eller simpelthen god gammeldags algebra.
Er poenget med poker intellektuell utfordring eller økonomisk gevinst? I første tilfellet blir argumentet ditt absurd, i det andre tilfelle et argument mot å forby det.
Det at vi har en hjelpelinje for spillavhengige samt at den har noe å gjøre er et godt argument for at dette ikke er en historisk problemstilling. Folk er ikke smartere nå enn for 100 år siden.
Innsatsen trenger slettes ikke å være høyere i poker enn ved riks-toto. Man setter grensene selv. For å ta meg som eksempel, så spilte jeg mer en hele mitt første år på $2-cash bord. Det er ca 13 kroner. Og sakte men sikkert har jeg jobbet meg oppover, fått en bedre "spillkapital", og blitt tryggere på meg selv og spillet. Det finnes dog maniac`s både i poker og i hest!

Det finnes nok av gode alternativ til hjernetrim ja, men la oss enes om at hjernen har bedre av ett spill med poker enn av å lese av tall på en lottokupong.

"Er poenget med poker intellektuell utfordring eller økonomisk gevinst? I første tilfellet blir argumentet ditt absurd, i det andre tilfelle et argument mot å forby det." Det er ikke ett hverken eller, det er ett både og. Poker spilles med en kombinasjon av underholdning, intellektuell utfordring, økonomisk gevinst, samt live det sosiale. Det er dette som gjør spillet så glimrende artig og facinerende Smiley

La oss holde oss til 2010. Folk og fe var minst like kloke og vise før i tiden, enig i det, men samfunnet følger en raskere evolusjon og er under stadig forandring. Hjelpelinjen hadde 249 stk av estimert rundt 250-300.000 aktivt spillende som ringte angående spilleavhengighet med poker i 2009.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
poker er en tullesport som gjør folk avhengige av å spille om penger
jeg har feks spilt biljard i snart 20 år aktivt,og før pokerfeberen kom så spilte flertallet av biljardspillerene aldri om penger
nå er det nesten ikke en eneste spiller som vil spille uten penger som innsats  
poker er en tullesport der folk blir gamblingavhengige,og jeg må nesten flire litt der dem sitter rundt bordet  tøffere enn tøffe tøfflus,og konkurerer om hvem som er kulest Huh
for en wannabeegjeng Grin

Det neste blir vell at biljard blir forbudt. Og det er ihvertfall ikke tullete å prøve å skyte kuler oppi ett hull! hehe, artig spill det også da, får håbe det forblir lovlig til tross av gamblingen....
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Det neste blir vell at biljard blir forbudt. Og det er ihvertfall ikke tullete å prøve å skyte kuler oppi ett hull! hehe, artig spill det også da, får håbe det forblir lovlig til tross av gamblingen....

hvorfor skulle biljard bli forbudt? Man har ikke lov å vedde penger i hverken poker eller biljard, forskjellen er bare at biljard er gøy selv uten at man gambler penger mens poker blir verdiløst.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

hvorfor skulle biljard bli forbudt? Man har ikke lov å vedde penger i hverken poker eller biljard, forskjellen er bare at biljard er gøy selv uten at man gambler penger mens poker blir verdiløst.
Men det er greit at Therese Johaug og Marit Bjørgen vedder penger om hvem som er først til hytta ;-) PÅ TV!
Men det er vell lov å spille om penger i biljard? Det er jo et ferdighetsspill.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!