Skrevet av Emne: "Ett kjapt spørsmål"  (Lest 2066 ganger)

Utlogget Hobbs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

"Ett kjapt spørsmål"
« : 11. mai 2010, 13:49 »
Hei! Smiley

Er i nesten treningsfri-modus. Hatt trøbbel med skade og energitap så skal ha litt avstand. Jeg går 1time om dagen (7-8km) og stimulerer musklene ellers hver andre dag med "styrketrening" i form av øvelser som pushups, planke og div andre øvelser med kun kroppsvekt som motstand. 

Om diverse nettkalkulatorer ("så pålitelige som disse er") sier jeg har ca. 2550kcal som dagsbehov med den lille treninga jeg har nå, vil det skje noe drastisk om jeg ligger under dette over tid? Har en lei tendens til å havne rundt 2000 per dag. Men føler kanskje ikke dette er så sabla skummelt med tanke på at jeg ikke er like aktiv som før..?

Spiser helt rent og med ca. 45%protein 35%Karbo og 20%Fett

(Er en kar på 1.69 og 65kg)

(Ble litt lengre innlegg enn jeg tenkte det her.. innocent)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #1 : 11. mai 2010, 14:09 »
du vil gå ned i vekt.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #2 : 11. mai 2010, 14:17 »
Dette er vanskelig å svare på med de opplysningene du gir, dessverre...

Slike nettkalkulatorer er ofte ikke helt gode, og jeg stiller meg tvilende til utregningene bak - spesielt når det gjelder for jenter.

2000kcal for en på 169 og 65kg er ikke så ille.. Selv så ligger jeg på litt over 2500 for å vedlikeholde vekta. Til forskjell fra dette så er det en på gymmet som er litt over 160 og må ligge på 4-5000 kcal for å øke i vekt i det hele tatt. Folk er forskjellige.

Den største faktoren er hvordan hverdagen din ser ut, og hvordan du er som person. Jobber du veldig aktivt med tung kroppsarbeid, står opp tidlig hver dag, og er generelt veldig energisk - så er dette litt lite. Derimot så vil dette være akkurat passe om du har en mer avslappet hverdag. Du skjønner sikkert tegninga.

Den enkleste måten å finne ut om det er nok eller for lite er å faktisk holde deg til et gitt nivå (om det er 2000 eller 2500), og så se hva som skjer. Går du ned så justerer du og vice versa. Smiley

Utlogget Hobbs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #3 : 11. mai 2010, 14:49 »
Takk for kjapt svar!:)

Studerer 3D så blir mye pc-sitting, type 8+ timer eller mer nå i eksamenstida.

Og så kommer selvsagt litt mer..:p
 
Vekta er den samme etter ei stund med 1900-2100kcal. Men er det lurt å ligge på dette nivået over hele linja, eller bør jeg variere inntaket litt?

Målet er jo å miste minst mulig masse (av det lille jeg har:p).
Selv om jeg regner med at jeg mister litt i en periode uten den vanlige styrketreninga.

Når jeg kjører f.eks. 50x6 push-ups og 6x planke til utmattelse. Blir jo svett og sliten etter ei sånn økt også, men er dette bare "muskelstimulerende" eller er det behov for å spise mer når jeg trener sånn? 

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #4 : 11. mai 2010, 15:36 »
Push-ups og lignende er til dels "muskelstimulerende" om du vil, men i det store og hele så vil du ikke bli så veldig mye større eller sterkere av det. Alt etter hvor du har vært styrkemessig, så er ikke dette nok til å opprettholde styrken/muskelmassen. Det du bør tenke på er hvor mye du forbrenner ved å gjøre forskjellige ting. Litt push-ups og sit-ups forbrenner ikke mange kalorier. Intervalltrening eller lange gåturer og jogging vil derimot forbrenne litt mer. Du kan variere kaloriinntaket alt etter hvor mye du beveger deg en gitt dag, og også etter hvor lenge du er våken. Søver du til 12 en dag så trenger du ikke like mye energi som en dag du står opp frisk og rask kl 06.

Variasjon på kaloriene er ikke dumt, men brukes vanligst i forbindelse med diett (spesielt carb-cycling). Siden du ikke trener styrke og ikke har tenkt å øke/gå ned i vekt (?) så ville jeg tilpasset matinntaket etter hva som gjør at du presterer best mtp. lesinga. Sunn mat som du allerede har nevnt er et stikkord, men du kan også se om du reagerer mer positivt på:

-Høyere inntak av sunt fett (altså i prosent av energifordelingen), i form av laks
-Legge til noen egg i måltidene
-Variere på hvilke karb kilder du spiser, kanskje prøve med en del frukt

Utlogget Hobbs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #5 : 11. mai 2010, 15:57 »
Vil vel som de fleste andre bli større men med minimal fettlagring. Men er jo vanskelig å få til med tanke på at jeg ikke trener som før. Så får vel ta en ting av gangen.
Gåturer får jeg en del av, for går minimum 7km hver dag.

Om det er av interesse så kommer: karbohydratene mine stort sett fra grønnsaker, frukt og litt havremel av og til.. Spiser nesten ikke pasta, ris eller lignende..
Spiser egenkomponert pannekake på kveldstid som består av proteinpulver/egg og kruskakli med 100g cottage og rørte jordbær/frukt.
Fett får jeg per dags dato mest i form av høykvalitets tran.
Skal sies at jeg lager all mat fra skratch, for er så heldig at kokkelering interesserer meg stort.

Men kan godt være jeg vil ha godt av å bytte litt på karbokildene som du sier..!

Tusen takk for bra svar!:)

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #6 : 11. mai 2010, 16:00 »
Push-ups og lignende er til dels "muskelstimulerende" om du vil, men i det store og hele så vil du ikke bli så veldig mye større eller sterkere av det. Alt etter hvor du har vært styrkemessig, så er ikke dette nok til å opprettholde styrken/muskelmassen. Det du bør tenke på er hvor mye du forbrenner ved å gjøre forskjellige ting. Litt push-ups og sit-ups forbrenner ikke mange kalorier. Intervalltrening eller lange gåturer og jogging vil derimot forbrenne litt mer. Du kan variere kaloriinntaket alt etter hvor mye du beveger deg en gitt dag, og også etter hvor lenge du er våken. Søver du til 12 en dag så trenger du ikke like mye energi som en dag du står opp frisk og rask kl 06.

Variasjon på kaloriene er ikke dumt, men brukes vanligst i forbindelse med diett (spesielt carb-cycling). Siden du ikke trener styrke og ikke har tenkt å øke/gå ned i vekt (?) så ville jeg tilpasset matinntaket etter hva som gjør at du presterer best mtp. lesinga. Sunn mat som du allerede har nevnt er et stikkord, men du kan også se om du reagerer mer positivt på:

-Høyere inntak av sunt fett (altså i prosent av energifordelingen), i form av laks
-Legge til noen egg i måltidene
-Variere på hvilke karb kilder du spiser, kanskje prøve med en del frukt

Ang. det at pushups i beste fall er "muskelstimulerende".
Hva med pushus med vektbelastning? Hvordan kan man stille seg til dette?

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #7 : 11. mai 2010, 16:05 »
Ang. det at pushups i beste fall er "muskelstimulerende".
Hva med pushus med vektbelastning? Hvordan kan man stille seg til dette?

Jo mer vekt -> jo mer likt blir det styrketrening Smiley

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #8 : 11. mai 2010, 16:17 »
Jo mer vekt -> jo mer likt blir det styrketrening Smiley

Takk for det! Smiley
Var egentlig godt å høre fra noen som har peiling, ettersom all brysttrening for mitt vedkommende foregår med ryggsekk med vektskiver..

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #9 : 11. mai 2010, 16:23 »
Takk for det! Smiley
Var egentlig godt å høre fra noen som har peiling, ettersom all brysttrening for mitt vedkommende foregår med ryggsekk med vektskiver..

Trenger ikke å være dumt det. Får jo også utfordret muskulaturen med litt stabilisering i tillegg da. Finnes mange fine kreative øvelser som ikke involverer stenger og vekter. Det å skubbe/dra tunge vekter har jo blitt stemt til den mest funksjonelle øvelsen av diverse coacher..

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #10 : 11. mai 2010, 16:54 »
Trenger ikke å være dumt det. Får jo også utfordret muskulaturen med litt stabilisering i tillegg da. Finnes mange fine kreative øvelser som ikke involverer stenger og vekter. Det å skubbe/dra tunge vekter har jo blitt stemt til den mest funksjonelle øvelsen av diverse coacher..

Takk igjen.

Ikke for å krasje denne tråden fullstendig, men hadde du kunne tatt en titt på; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96890.0?
Hadde vært veldig fint om du hadde en tilbakemelding på dette.. Smiley

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: "Ett kjapt spørsmål"
« #11 : 11. mai 2010, 17:09 »
Så jo greit ut det.

Kanskje du kan variere litt av øvelsene for å gi litt variasjon? Hadde vurdert å lage til noe så du kan dra en vekt etter deg (google power sled), kanskje en pull-ups øvelse med ryggsekk? Bare forslag fra meg..

Når det gjelder utfall så kan du jo variere mellom tradisjonell utfall og bulgarsk utfall. Ellers så har jeg ikke noe mer å tilføye, finner sikkert gode forslag ved å google functional training eller functional exercises.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!