Skrevet av Emne: Opprettholde lav fett%?!  (Lest 1537 ganger)

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Opprettholde lav fett%?!
« : 11. mai 2010, 17:04 »
Hvordan opprettholde en lav fett%?

Selv går jeg i et greit kcaloverskudd, og har lagt på meg litt magefett de 8 mnd-ene jeg har trent. Men hvordan kan man holde fett% nede? (Jeg skjønner jo at nøkkelen ligger i dietten, men et kcal-overskudd er jo nødvendig). La oss si at jeg går i 400kcal overskudd hver dag. Vil det si at jeg må forbrenne 400kcal i form for kardiotrening hver dag for å beholde nøyaktig samme fett%? Dette er et kcaloverskudd ja, selv om man forbrenner fett ved hjelp av kardio?

Til dere fitnessduder, hva gjør dere for å holde den nede før sommer'n UTEN å gå i kcalunderskudd?

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: Opprettholde lav fett%?!
« #1 : 12. mai 2010, 22:50 »
Det er ikke kcal overskudd om du brenner det bort ved hjelp av kardio nei...

Dersom du har dagsbehov på 3000kcal, og du legger til 400kcal for så å kjøre kardio tilsvarende 400kcal forbrent vil du fortsatt ligge på dagsbehovet ditt...

En person på 50kg med 10% kroppsfett vil ha 5 kg fett på kroppen
Derimot vil en person på 51kg med 10% kroppsfett ha 5,1 kg fett på kroppen

Hvis du skjønner tegningen er den eneste måten å holde fett% året rundt å ligge så og si nøyaktig på det antal kcal i overskudd som skal til for å bygge så mye muskler kroppen er villig til å bygge. Det eneste du har å gå på er det lille som kan dannes til fett per kg muskler du legger på deg for å vedlikeholde fett%. som er 100g per 900g muskler dersom du ser bort fra dannelse av benmasse og vannlagring osv

Det jeg prøver å forklare med drøftingen over er at dersom du hadde visst hvor mye muskler du klarte å bygge på hvor lang tid kunne du regulert næringsinntaket ditt til å vedlikeholde fett% på samme nivå året rundt. Men siden dette er i praksis umulig å vite fordi det ganske enkelt er for mange faktorer som spiller inn.

Ditt beste satsingsområde er å høre på kroppen din dersom du vil vedlikeholde fett%... Spis når du er sulten og ta deg god tid til å nyte maten og når du merker at du begynner å bli mett så legg fra deg maten. Det blir mange og små porsjoner, dette kombinert med tilnærmet perfekt kosthold så kan du klare det. Hormonene i kroppen din vil sørge for å gjøre deg mer sulten når du trenger mer mat til bygging, noe man kan huske fra puberteten.

Spis etter kroppens ønske, ikke etter lystens ønske, kjenn når du trenger mat og unngå å spise når du bare har lyst på det så kommer du langt.

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Sv: Opprettholde lav fett%?!
« #2 : 14. mai 2010, 19:11 »

Spis etter kroppens ønske, ikke etter lystens ønske, kjenn når du trenger mat og unngå å spise når du bare har lyst på det så kommer du langt.

Tusen takk skal du ha for et veldig bra og oppklarende svar. Tror du har et veldig godt poeng med det å lytte til kroppen. Noen ganger føler jeg at jeg må putte i meg noe for å nå proteinbehovet etc, men jeg får heller justere det utover dagen med å spise mer proteinrik mat etc.

Takk igjen Smiley

Men feks på søndag, min siste hviledag og kroppen er mest mulig restituert. Kan det være lurt å gå i et solid underskudd kun den dagen (men høyt proteininntak), eller er ikke det noe sjakktrekk?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Opprettholde lav fett%?!
« #3 : 14. mai 2010, 19:17 »
Men feks på søndag, min siste hviledag og kroppen er mest mulig restituert. Kan det være lurt å gå i et solid underskudd kun den dagen (men høyt proteininntak), eller er ikke det noe sjakktrekk?

Dette vil tære på glykogenlagrene dine og gjøre deg litt svakere på mandagen. Mandagsøkten vil også være mindre anabol.

En metode jeg selv liker veldig godt er å ganske enkelt dele opp bulking og deffing i små sykluser på noen uker hver. F,x 6-8 bulk med hard trening etterfulgt av 2 uker deff med lett trening. Etter deffen har jeg noen dager med vedlikehold før jeg begynner å bulke igjen.

Du kan også deffe/bulke i et ukentlig perspektiv, men det jeg foretrekker, og tror er best er å gjøre det på måten nevnt ovenfor.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Byggmestern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 144
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 144

Sv: Opprettholde lav fett%?!
« #4 : 19. mai 2010, 23:00 »

En metode jeg selv liker veldig godt er å ganske enkelt dele opp bulking og deffing i små sykluser på noen uker hver. F,x 6-8 bulk med hard trening etterfulgt av 2 uker deff med lett trening. Etter deffen har jeg noen dager med vedlikehold før jeg begynner å bulke igjen.

Du kan også deffe/bulke i et ukentlig perspektiv, men det jeg foretrekker, og tror er best er å gjøre det på måten nevnt ovenfor.

Da mener du 6-8 uker bulk? Føler du at du øker greit i muskelmasse og holder en relativ lav økning i  fett %. Spør fordi dette kunne vært interessant å prøve ut. Smiley
the more I learn, the more I realize that only a few things really matter

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Opprettholde lav fett%?!
« #5 : 20. mai 2010, 00:03 »
Da mener du 6-8 uker bulk? Føler du at du øker greit i muskelmasse og holder en relativ lav økning i  fett %. Spør fordi dette kunne vært interessant å prøve ut. Smiley


MITT system, altså det som fungerer for meg, er slik: Bulk 6-8 uker med hard trening. 2000 kalorier i overskudd i uken. Deretter 2 uker med 3500 kalorier i underskudd hver uke med lett trening. Litt mer den første uken, men jeg avslutter med en god oppkarbing for å få opp igjen leptinnivåne etc.

På denne måten vedlikeholder jeg/går ned i fettprosent. Ideen med 6-8 bulk og 2 uker deff har jeg fra Layne Northon. (tror det er slik navnet staves) Jeg går i hvert greit opp i muskelmasse.

Kaloriene i bulkeperioden jeg satt etter hvor fort jeg kan bygge muskler. Hvis jeg i løpet av en syklus går merkbart opp i fettprosent, justerer jeg ned kaloriene i bulkeperioden/deffe perioden osv.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Byggmestern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 144
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 144

Sv: Opprettholde lav fett%?!
« #6 : 20. mai 2010, 21:28 »
Layne Norton ja, var mye lesestoff fra han Smiley 
the more I learn, the more I realize that only a few things really matter

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!