Skrevet av Emne: glutamin?  (Lest 8281 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: glutamin?
« #30 : 21. mai 2010, 17:13 »
Er klar over at det påvirker proteinsyntesen mye raskere enn proteinpulver, men over tid så er jeg usikker på om det utgjør en forskjell, det er i såfall ikke så mye. Hadde jeg vært seriøs med styrketreninga, så hadde nok jeg også tatt eaa i forbindelse med styrketrening.

Jepp. Denne er dog litt interessant:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94270.msg1416376#msg1416376


Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: glutamin?
« #31 : 21. mai 2010, 17:18 »
Nå finner jeg ikke artikkelen men leste at glutamin funker best i forhold til immunforsvaret..og når det gjelder å beholde musklemase o.l så er det BCAA man burde satse på. (leter etter artikkelen så slenger den ut så fort jeg finner den) men hvis noen som har lest samme så si ifra:)

Utlogget ShafT86

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 127

Sv: glutamin?
« #32 : 21. mai 2010, 17:37 »
Selv tar jeg alltid cell max karbs og hydrolysert protein etter trening, for dere som ikke tar karbs og hydrolysert protein etter trening anbefaler jeg og prøve det... uten karbs etter trening så hadde jeg følt meg så katabol at jeg hadde fått tårer i øynene... Og når det gjelder vanlig whey så må den jo taes før trening for å nå opptak rett etter trening... tar jo en evighet å skyte inn de greiene der...

Og batistuta, du sier at du ikke er seriøs med styrketreninga - så venligst ikke kom med påstander da, når du har null erfaring...
Benk: 150
Mark: 215
( er bygger, ikke styrkeløfter )

Natural

Utlogget Batistuta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 209
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 209

Sv: glutamin?
« #33 : 21. mai 2010, 18:47 »
Og batistuta, du sier at du ikke er seriøs med styrketreninga - så venligst ikke kom med påstander da, når du har null erfaring...
[/quote]

Nå må ikke du være så irritert da.
Har aldri sagt jeg ikke har erfaring, sa bare at jeg ikke er så seriøs nå for tiden. De små detaljene har ikke alt for mye å si, når man ikke er dødsseriøs. Dette utsagnet var vel egentlig på grensa til litt for dumt til at jeg gadd å kommentere det.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: glutamin?
« #34 : 21. mai 2010, 20:38 »
interessang lesning om glutamin og vs BCAA

http://www.bodybuilding.com/fun/inmag15.htm

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: glutamin?
« #35 : 21. mai 2010, 21:58 »
interessang lesning om glutamin og vs BCAA

http://www.bodybuilding.com/fun/inmag15.htm

Åtte år gammel artikkel med mange lenker til hvor du kan kjøpe ting, men ingen til forskningen som nevnes?  Wink


Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: glutamin?
« #36 : 21. mai 2010, 22:03 »
bump
I'll be back Tongue

BCAA and Glutamine Prevent Overtraining and Reduces Cortisol

 

All bodybuilders walk a fine line when training, you want to stimulate muscle enough for muscle growth but not train so hard your body can't recuperate.  It's very much like the Fiddler on the Roof, you must maintain balance; move to far in either direction and you are doomed to fail.  Many bodybuilders eat plenty of protein but think that taking a few amino acids is not going to help out; however after reading this article you may reconsider this notion.  Prior research has shown that resistance training alone, while it increases skeletal muscle protein synthesis, also results in an increase in protein breakdown. Although the net effect is an increase in protein synthesis, skeletal muscle remains in an overall catabolic state in the absence of adequate nutritional intervention. The ingestion or infusion of amino acids in conjunction with an acute bout of resistance training has been shown by numerous studies to significantly increase protein synthesis and yield a net anabolic state.  Research published in this month's Journal of Strength and Conditioning Research shows that taking Glutamine and BCAA can reduce the catabolic state caused by heavy resistance exercise.   Resistance trained males were randomly assigned to either a high branched chain amino acids (BCAA) or placebo group. Subjects consumed the supplement for 3 weeks before commencing a fourth week of supplementation with concomitant high-intensity total-body resistance training.  The amino acid supplement contained: L-Glutamine, 2000 mgs; L-leucine, 1800 mgs; L-isoleucine, 750 mgs; and L-valine, 750 mgs. The BCAA group consumed 6 g (12 capsules, which is the manufacturer’s recommended daily dose).  At the end of the study, if you are not taking BCAA's you are going to kick yourself in the ass!  The group of men training hard and taking BCAA's had decreased  levels of  cortisol compared to the placebo group, higher testosterone levels, and lower markers of muscle damage.  After reading Dr. Gwartney's article this month in MD on the role of dieting and cortisol, you know that consuming a reduced calorie diet causes an increase in cortisol, so taking BCAA may reverse this catabolic state.  These findings suggest that short-term amino acid supplementation, which is high in BCAA, may produce a net anabolic hormonal profile while attenuating training-induced increases in muscle tissue damage.

 

Sharp CP, Pearson DR. Amino Acid Supplements and Recovery from High-Intensity

Resistance Training. J Strength Cond Res. 2010 Mar 17.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: glutamin?
« #37 : 21. mai 2010, 23:56 »
Resistance trained males were randomly assigned to either a high branched chain amino acids (BCAA) or placebo group.

Har ikke lest fullteksten, men placebo i slike studier pleier som oftest å være glukose. At et tilskudd av essensielle aminosyrer (særlig de som er BC; leucin, isoleucin og valin) er bedre for muskelbygging enn sukker er jo ikke noe oppsiktsvekkende akkurat. Wink


Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: glutamin?
« #38 : 22. mai 2010, 01:29 »
Jeg mener å huske at "the international society of sport nutrition" anbefaler karbohydrater etter styrketrening. Opp til et gram per kilo kroppsvekt eller noe slikt.(Skal se om jeg finner det) Selv om ikke insulin er spesielt anabolt, så er det jo antikatabolt.

Har blitt forklart før at mer karbohydrater etter trening=mindre nedbrytning og mindre syntese, men mer proteiner og mindre karbs=omvendt. Men er det så enkelt? Inntil videre velger jeg å tro at karbs+proteiner etter  styrketrening er det ideelle. I the protein book blir de relevante studiene tatt opp, og den konkluderer med at du bør få i deg karbs etter styrketrening, men den boken er fra 2004 eller 2006. Kanskje er det noe nytt som har kommet Vil jo gjerne få klarhet i dette:)
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: glutamin?
« #39 : 22. mai 2010, 10:25 »
Jeg mener å huske at "the international society of sport nutrition" anbefaler karbohydrater etter styrketrening. Opp til et gram per kilo kroppsvekt eller noe slikt.(Skal se om jeg finner det)

At man bør få i seg karbohydrater etter en trening er det ingen som sier noe mot her, det handler om hvorvidt de må være superraske, i pulverform og helles ned rett etter trening. Det er noe annet.

I det standpunktet til ISSN som du nevner som ble publisert i 2008 så omhandlet de for øvrig utholdenhetstrening og styrketrening litt om hverandre. Alan Aragon kritiserte for øvrig også mye av innholdet i det standpunktet i sin research review mener jeg å huske.

Her er forresten en litt nyere sak fra ISSN som også omhandler temaet:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93626.0


Selv om ikke insulin er spesielt anabolt, så er det jo antikatabolt.

Det er riktig at insulin har antikatabol virkning etter trening, men nedbrytningen er ikke den store faktoren her, det er proteinsyntesen, og den er kun avhengig av at det finnes aminosyrer tilgjengelige og at insulinnivået er tilstrekkelig. Husk at protein stimulerer til minst like stor insulinutskillelse som karbohydrater gjør, og at et måltid i timene før trening vil ha sett til at du allerede har mye insulin i omløp (derfor bør man også være forsiktig med å trekke slutninger fra forskning på området som blitt gjort på fastende mage, m.a.o. det meste av den).
 

Har blitt forklart før at mer karbohydrater etter trening=mindre nedbrytning og mindre syntese, men mer proteiner og mindre karbs=omvendt. Men er det så enkelt?

Nei. Å spise brorparten av maten for dagen i sammenheng med trening, særlig de følgende timene, er dog en god idé.


Inntil videre velger jeg å tro at karbs+proteiner etter  styrketrening er det ideelle. I the protein book blir de relevante studiene tatt opp, og den konkluderer med at du bør få i deg karbs etter styrketrening, men den boken er fra 2004 eller 2006. Kanskje er det noe nytt som har kommet Vil jo gjerne få klarhet i dette:)

Igjen, karbo etter trening er en ting, nødvendigheten av superraske karbohydrater i pulverform i løpet av de første sekundene etter trening er noe annet. Tviler forresten på at Lyle anbefaler karbopulver i den boken?


Denne litteraturgranskningen av en av de fremste forskerne på området (Michael Rennie), forklarer ting på en fin måte synes jeg:

"The mechanisms of maintenance of the protein mass of muscle and associated connective tissue and bone are becoming more accessible as a result of the use of a combination of well-established techniques for measurement of protein turnover and measurement of protein expression and phosphorylation state of signalling molecules involved in anabolic and catabolic responses. Amino acids, hormones and physical activity appear to be the major short-term physiological regulators of muscle mass, mainly through their actions on protein synthesis and breakdown, on a time scale of minutes to hours, with duration of changes in gene expression up to weeks. Amino acids are the main components in the diet regulating protein turnover, having marked effects in stimulating muscle protein synthesis and with almost no effect on muscle protein breakdown. Branched-chain amino acids, and in particular leucine, simulate protein synthesis via signalling pathways involving mTOR (mammalian target of rapamycin) in a dose-response manner. Insulin has little effect on protein synthesis in human muscle, but it has a marked inhibitory effect on protein breakdown. The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone. Exercise not only stimulates protein synthesis in muscle, but also in tendon; and disuse atrophy is accompanied by marked decreases of both muscle and tendon collagen protein synthesis. Bone collagen synthesis appears to be nutritionally regulated by the availability of amino acids, but not lipid or glucose."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17956336



EDIT:
Interessant artikkel og påfølgende diskusjon på Lyle's sitt forum:
http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/muscle-growth-and-pos-workout-nutrition.html



Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: glutamin?
« #40 : 27. mai 2010, 10:48 »
Noen her som har noen kommentarer til treningsprogrammet mitt og opplegget?

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=97358.msg1455618;topicseen#new
Smiley
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!