Skrevet av Emne: "Luft" i leddene?  (Lest 8682 ganger)

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

"Luft" i leddene?
« : 14. mai 2010, 18:33 »
Heisann, før så hadde jeg bare som en liten hobby å "knekke" på fingrer, regner med dere forstår hva jeg mener, men nå i det siste så har hele kroppen blitt sånn mer eller mindre, føler meg som en skranglekasse til tider. Når jeg strekker meg så knekker så og si alle mulige ledd i kroppen og uansett hvordan jeg bøyer meg eller gjør så er det alltid noe som knekker :p det er jo ganske godt sånn sett, men vil ikke være ledd-løs før jeg passerer 30 for å si det sånn, det er jo ikke akkurat sunt at leddene popper som popcorn...
Greit nok at man kan kvitte seg med det på fingrene og sånt med å la være å knekke dem bevist, men f.eks rygg, knær og sånne ting knekker jeg ikke bevist så hvordan kan jeg klare å få roet det ned ? what

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: "Luft" i leddene?
« #1 : 14. mai 2010, 18:54 »
man vet desverre ikke så altfor mye om årsaken til at slike tilstander oppstår, og selv i fagmiljøet er det ulike teorier om hva som forårsaker denne "poppe-lyden", noen mener det er vakum, andre mener at det er leddbånd etc. Så lenge det ikke er smerte eller hevelse i leddene dine så er det nok ufarlig, men hvis du opplever det som usedvanlig mye så kan du jo alltids ta en blodprøve for å se om det er noe tegn til sykdom. Selv har jeg skarpe og høylytte knekkelyder i knær, hofte og skuldre, jeg frisk som en fisk og tenker ikke noe over det, men de rundt meg på trening tenker vel noe annet av og til når jeg står å varmer opp lydboksen;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: "Luft" i leddene?
« #2 : 14. mai 2010, 19:09 »
Det er ganske ekstremt i grunn, på treninga så er det alltid en del folk som snur seg i det første knebøyet, da knaker det ganske høyt i grunn :p
Eneste jeg har merket positivt med det er at jeg har en liten nakkeskade, og etter jeg kunne bevist knekke på nakken så kjenner jeg ikke noe smerte i den så lenge jeg strekker den når jeg kjenner ubehageligheter.
Jeg er så lei av å gå til leger i grunn, eneste svaret du får er "ohja, jaja skriver ut en recept på noen helt totalt ubrukelige smertestillende til deg også går det sikkert over"  Har fått mye mer hjelp herfra enn hos en lege, så verdt å spørre  biggrin

Utlogget smacky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: "Luft" i leddene?
« #3 : 21. mai 2010, 11:58 »
Ikke farlig.

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: "Luft" i leddene?
« #4 : 21. mai 2010, 17:57 »
Jeg har også samme "problemet", og tilfeldigvis brukte jeg litt av gårsdagen i går på å samle informasjon rundt dette. Jeg så innlegget ditt nå, og kan legge inn det jeg fant av informasjon. Litt av dette er svar på spørsmålet ditt, også er det litt "nice to know" informasjon (Noe er helt ubrukelig Tongue).

Som Glucifer sier så er man ikke helt sikker på hva som lager denne "poppe-lyden", men jeg skal ihvertfall legge frem en teori.

Noe av teksten jeg skriver refererer til hele studiene, mens jeg legger bare ved abstrakter av studiene.

Ordforklaringer:
Synovialvæske (synovia) – Seig væske, leddvann eller leddvæske. Denne dannes av hinnen på innsiden av leddet og gjør at leddflatene kan gli friksjonsfritt mot hverandre. (Kilde: Anatomisk Atlas – H.F.Ullmann).

Osteoarthrosis – Kronisk leddgikt

ROM - Range of motion

Hva skjer
Når man knekker i ledd fører til en hurtig økning av spenning i synovialvæsken. Dette fører igjen til at bobler formes i leddvæsken og imploderer (Cavitation). Videre når leddene dras fra hverandre skapes det vibrasjoner som igjen fører til knekkelyden (1).
Det at synovialvæsken ikke lenger er like komprimert, og at noe av væsken blir omgjort til gass ved ledd-adskillelse fører til en økt lyd. (”Cracking joints. A bioengineering study of cavitation in the metacarpophalangeal joint” - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1005793/pdf/annrheumd00004-0008.pdf.)

Ulemper
Det har blitt gjort målinger på personer som jevnlig knekker i fingrene. Det viser seg at de har større sjanse for å ha opphovnede hender, og lavere grepsstyrke (1).
Knekking av ledd kan (teoretisk sett) føre til en slapphet i leddbånd (ligament), som igjen kan føre til at man kan tøye leddene lengre enn normalt (hypermobilitet) eller dysfunksjon. (3)

Fordeler
Det er en mulighet for at jevnlig knekking av ledd kan redusere sjansen for å utvikle leddgikt (3).

Myter
Det finnes ingen forskning som støtter myten om at knekking i fingre forårsaker leddgikt (1,2).

ROM – ankel
I en test gjort med 20 testpersoner og en kontrollgrupper på 21, ble det konkludert at knekking i ledd ikke førte til større ROM for ankelleddet. Derimot tydet enkelte ting på at personer som klarer å lage knekkelyd i ankelen har en større grad av ”dorsiflexion” (klarer å presse ankelen lengst opp mot skinnbenet). Det ble derfor konkludert med at leddbånds slapphet kan være linket opp mot leddets evne til å knekke. (4)

Ventetid mellom ”knekk”.
Ifølge review’en ”Cracking joints. A bioengineering study of cavitation in the metacarpophalangeal joint” (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1005793/pdf/annrheumd00004-0008.pdf), trenger leddene 15 minutter hviletid etter at man ikke klarer å knekke i det lengre før man igjen kan knekke i det. Dette er fordi mellomrommet mellom leddene må være lite for at det skal kunne lage en ”knekkelyd”. Etter at man har dratt leddene ifra hverandre vil det ta ca 15min før leddene igjen er tett nok for at det kan lage lyd. Dette pga trykk.

Ps. setter pris på det dersom noen har noe annet fornuftig å legge til dette innlegget.



Ann Rheum Dis. 1990 May;49(5):308-9.
1)   Effect of habitual knuckle cracking on hand function.
Castellanos J, Axelrod D.
Department of Internal Medicine, Mount Carmel Mercy Hospital, Detroit, Michigan 48235.
Comment in:
Ann Rheum Dis. 1990 Nov;49(11):957.

Abstract
The relation of habitual knuckle cracking to osteoarthrosis with functional impairment of the hand has long been considered an old wives' tale without experimental support. The mechanical sequelae of knuckle cracking have been shown to produce the rapid release of energy in the form of sudden vibratory energy, much like the forces responsible for the destruction of hydraulic blades and ship propellers. To investigate the relation of habitual knuckle cracking to hand function 300 consecutive patients aged 45 years or above and without evidence of neuromuscular, inflammatory, or malignant disease were evaluated for the presence of habitual knuckle cracking and hand arthritis/dysfunction. The age and sex distribution of the patients (74 habitual knuckle crackers, 226 non-knuckle crackers) was similar. There was no increased preponderance of arthritis of the hand in either group; however, habitual knuckle crackers were more likely to have hand swelling and lower grip strength. Habitual knuckle cracking was associated with manual labour, biting of the nails, smoking, and drinking alcohol. It is concluded that habitual knuckle cracking results in functional hand impairment.



West J Med. 1975 May;122(5):377-9.
2)   The consequences of habitual knuckle cracking.
Swezey RL, Swezey SE.

Abstract
Habitual knuckle cracking in children has been considered a cause of arthritis. A survey of a geriatric patient population with a history of knuckle cracking failed to show a correlation between knuckle cracking and degenerative changes of the metacarpal phalangeal joints.


J Am Osteopath Assoc. 2002 May;102(5):283-7.
3)   Joint cracking and popping: understanding noises that accompany articular release.
Protopapas MG, Cymet TC.
Good Samaritan Hospital, Baltimore, MD, USA.
Erratum in:
J Am Osteopath Assoc 2002 Jun;102(6):306. Protapapas Marina G [corrected to Protopapas Marina G].

Abstract
Articular release is a physiologic event that may or may not be audible. It is seen in patients with healthy joints as well as those with somatic dysfunction. After an articular release, there is a difference in joint spacing-with the release increasing the distance between articular surfaces. Not all noise that emanates from a joint signifies an articular release. A hypothesis about the noise that frequently accompanies this release is offered and includes anatomic, physiologic, and functional models of articular release. Repeated performance of articular release may decrease the occurrence of arthritis. Potential problems from repeated articular release (eg, hypermobility) are also examined.


J Manipulative Physiol Ther. 2002 Jul-Aug;25(6):384-90.
4)   The effect of talocrural joint manipulation on range of motion at the ankle.
Fryer GA, Mudge JM, McLaughlin PA.
School of Health Sciences, City Campus, Victoria University, Melbourne, Australia.

Abstract
OBJECTIVE: To determine whether a single high-velocity, low-amplitude thrust manipulation to the talocrural joint altered ankle range of motion. DESIGN: A randomized, controlled and blinded study. SUBJECTS: Asymptomatic male and female volunteers (N = 41). METHODS: Subjects were randomly assigned into either an experimental group (n = 20) or a control group (n = 21). Both ankles of subjects in the experimental group were manipulated by using a single high-velocity, low-amplitude thrust to the talocrural joint. Pretest and posttest measurements of passive dorsiflexion range of motion were taken. RESULTS: No significant changes in dorsiflexion range of motion were detected between manipulated ankles and those of control subjects. A significantly greater pretest dorsiflexion range of motion existed in those ankles in which manipulation produced an audible cavitation. CONCLUSION: Manipulation of the ankle does not increase dorsiflexion range of motion in asymptomatic subjects. Ankles that displayed a greater pretest range of dorsiflexion were more likely to cavitate, raising the possibility that ligament laxity may be associated with the tendency for ankles to cavitate.



Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: "Luft" i leddene?
« #5 : 22. mai 2010, 19:37 »
Åhhh nice post! =) Det forklarer kanskje hvorfor jeg sliter mye mer med å holde stanga fast i hendene enn jeg gjør med å løfte den opp med ryggen Markløft

+honnør =)

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: "Luft" i leddene?
« #6 : 22. mai 2010, 20:51 »
Fint du likte den. Men det er ikke sikkert det er grunnen nei. Er nok større sansynlighet for at det er fordi knipemuskelen din (nei, ikke den i pompen) ikke klarer å følge progresjonen som ryggen har. Det er normalt.

Men hvem vet. Kanskje det hjelper å slutte å knekke i ledd. Det er ihvertfall verdt et forsøk!
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget nickvaage

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 504
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 504

Sv: "Luft" i leddene?
« #7 : 22. mai 2010, 23:00 »
Får knipe-stål og kjøre 5x5 på det  biggrin

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: "Luft" i leddene?
« #8 : 22. mai 2010, 23:27 »
Bra innlegg Disiplin.

Fikk faktisk anledning til å overvære en annen løfter spørre Fred Hatfield himself om dette en gang i tiden. Svaret var veldig uteknisk: Om leddene lager lyd men ikke gjør vondt, så kan du nok bare kjøre på.

For what it's worth  biggrin.

Knekker på de usannsynligste steder selv, høylytt til tider, har lært å akseptere det Smiley.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget StianSv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 67

Sv: "Luft" i leddene?
« #9 : 25. juni 2010, 14:40 »
Heldiggris er du!

Den knekkingen du så lett får til selv i rygg / nakke, betaler jeg 550,- pr behandling hos naprapat for Wink Det hjelper til å løse opp i ryggen.

Som sagt av andre, så lenge det ikke gjør vondt er det nok helt fint!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!