Skrevet av Emne: Repitisjoner  (Lest 40519 ganger)

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Repitisjoner
« #15 : 28. april 2004, 09:39 »

Hmmmm... da skjønner jeg ikke helt vitsen med å proppe i seg 14kg+ proteinpilver i året pluss en del andre tilskudd. Å bygge 2Kg musklerpå et år bør vel være mulig uten særlig tilskudd...

Men volumet man opparbeider etter ett år, vil jo visuellt sett se ut som mer enn 2KG...?
;)volumet vil se større ut, og du vil øke mer, men her er det og vann/fett. De store mengder med protein pulver, er som ett tilskudd for topputøvere.
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Repitisjoner
« #16 : 28. april 2004, 09:39 »

Hmmmm... da skjønner jeg ikke helt vitsen med å proppe i seg 14kg+ proteinpilver i året pluss en del andre tilskudd. Å bygge 2Kg musklerpå et år bør vel være mulig uten særlig tilskudd...

Men volumet man opparbeider etter ett år, vil jo visuellt sett se ut som mer enn 2KG...?

Må jo huske at du trenger en del protein for å beholde den massen du har og da. Går med litt til det og.

Og det er mulig med vesentlig mer enn 2 kg/år, i hvert fall i starten.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Repitisjoner
« #17 : 28. april 2004, 10:22 »


?? 1,5 - 2 kg i året er igenting. den dagen jeg ikke klarer å legge mer på meg en 2 kg på et år slutter jeg å trene.
jeg satser på 10 kg i året, kommer jeg under 5 begynner jeg å bole. (la på meg 11 kg på 4 månder nå, men i begynnerfasen da) nå etter 6 månder trening legger jeg på meg 1-2 kg i månden. rent.

mvh,

Steffen Hautala

Det første året er det lett å legge på seg mer enn 5-6kg, deretter er det for 99% av oss svært vanskelig å øke mer enn 2-3 kg per år i REN muskelmasse. Med din fremgang kan jeg bare si at du er et unikum, og at du har en fremtid foran deg som en stor profesjonell kroppsbygger. Lykke til!! Shocked

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Repitisjoner
« #18 : 28. april 2004, 10:31 »


Må jo huske at du trenger en del protein for å beholde den massen du har og da. Går med litt til det og.

Og det er mulig med vesentlig mer enn 2 kg/år, i hvert fall i starten.
Wink det er mulig kommer mye ann på gener også, men dette er hva snitt menneske går opp i rene muskler pr. år. Utifra idrettslære. Dette er til og med kjørt på olympia toppen.
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Repitisjoner
« #19 : 28. april 2004, 10:53 »

 Wink det er mulig kommer mye ann på gener også, men dette er hva snitt menneske går opp i rene muskler pr. år. Utifra idrettslære. Dette er til og med kjørt på olympia toppen.

Jo, men det er avhengig av hvilket nivå med driver på også da. Dessuten, de som er med i olympiatoppen trener vel kanskje ikke så mye for volumet sin del ?? Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Repitisjoner
« #20 : 28. april 2004, 11:03 »


Jo, men det er avhengig av hvilket nivå med driver på også da. Dessuten, de som er med i olympiatoppen trener vel kanskje ikke så mye for volumet sin del ?? Wink

Nei, men hør nå her! Jeg foreslår at en som har god tid i dag, lager en liten statistikk over noen gode kroppsbyggerne de siste åra. Eller ta nå gjerne Arnold, Casey Viator eller Mike Mentzer.  Vi vet alle at alle de store proffene til tider har noen merkelige "hopp" i muskelmasse, som trolig skyldes ulike former for dop i betydelig omfang.
De fleste er derfor enige om at å sammenlikne hobby-byggeren med disse er urealistisk.

Likevel; hva er snitt-økningen i muskelmasse per år for disse store proffe byggerne??? Inklusive bruk av diverse tilskudd, vil jeg hevde at profesjonelle byggere med OPTIMAL trening og kosthold sjelden går opp mer en 4 kg ren muskelmasse per år I SNITT. En gjenneomsnittsperson, helt utrent, som veier 80 kg har i snitt i underkant av 20 kg muskelmasse. Hvis en slik person var genetisk meget begunstiget, vil jo 4 kg økning i muskelmasse per år bety at han veier 115-120 kg RIPPED etter 10 år trening! Hvis en hevder at det er realistisk å ligge i snitt på 6 kg økning per år, vil personen ligge på 135-140 kg!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Repitisjoner
« #21 : 28. april 2004, 11:36 »
Nå vrir jo du det litt til her da. For det første, er det stor forskjell på en som veier 80 kg og en som allerede veier 120. Er jo begrenset hvor mye man faktisk kan veie også. Proffe byggere er STORE fra før av, og å sammenligne de med en stakkars nybegynner blir latterlig, ikke minst med tanke på tilskudd og gener.

Det første året er det helt klart mulig å øke vesentlig mer enn 3-4 kg. Vet om mange som har klart det, meg selv inkludert. At det blir verre etterhvert, selvfølgelig.

Men, en ting skal sies. Økning i vekt tilsier økning i fett også, selvom fett% kan gå ned. Har man 10 kg fett som et eksempel, og legger på seg 6 kg muskler og 4 kg fett i løpet av 1 år, så går jo fett % ned. Ikke sant  ? Ingen umulighet dette her.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Repitisjoner
« #22 : 28. april 2004, 11:39 »


Jo, men det er avhengig av hvilket nivå med driver på også da. Dessuten, de som er med i olympiatoppen trener vel kanskje ikke så mye for volumet sin del ?? Wink
Wink helt klart avhengig av nivå også, nei er ikke akkurat volum. Men vi snakker om snittet her, av ren muskelvekt.  Grin
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Repitisjoner
« #23 : 28. april 2004, 11:49 »
Men snittet av ren muskelvekst er jo ikke akkurat så intr. eller da.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Repitisjoner
« #24 : 28. april 2004, 11:53 »
Nå vrir jo du det litt til her da. For det første, er det stor forskjell på en som veier 80 kg og en som allerede veier 120. Er jo begrenset hvor mye man faktisk kan veie også. Proffe byggere er STORE fra før av, og å sammenligne de med en stakkars nybegynner blir latterlig, ikke minst med tanke på tilskudd og gener.

Det første året er det helt klart mulig å øke vesentlig mer enn 3-4 kg. Vet om mange som har klart det, meg selv inkludert. At det blir verre etterhvert, selvfølgelig.

Men, en ting skal sies. Økning i vekt tilsier økning i fett også, selvom fett% kan gå ned. Har man 10 kg fett som et eksempel, og legger på seg 6 kg muskler og 4 kg fett i løpet av 1 år, så går jo fett % ned. Ikke sant  ? Ingen umulighet dette her.

Jeg tror ikke jeg skal kommentere innlegget ditt ytterligere enn;

De store byggerne har alle vært nybegynnere engang. Svært få av disse var store i utgangspunktet, hvis vi med stor mener en person med mye muskelmasse. Se på ungdomsbildene av folk som Arnold, Mentzer, Pearl, Ferrigno osv!Som alle som trener for volum, opplevde de rask økning i ren muskelmasse det første året. Deretter har de alle opplevd en relativt langsom, men jevn fremgang. Unntaket for dette er selvsagt de som har brukt mye AAS og kanskje andre "tilskudd". Casey Viator hadde en gjennomsnittlig økning på 4.5 kg ren muskelmasse i tre år etter hverandre da han var i støtet. Og jaggu trente og spiste han godt. Å hevde at en amatør-bygger vil ha tilsvarende gjennomsnittlig økning etter de to første årene med trening er tøv. Eksempelet med proffene er valgt nettopp for å vise at selv ekstremt svære folk har begrenset gjennomsnittlig økning i muskelmasse.

Er jo begrenset hvor mye kan veie også?
Ja, selvsagt er det en genetisk grense for hvor mye muskelmasse hvert enkelt individ kan utvikle, på samme måte som det er en grense for hvor mye muskelmasse denne personen kan utvikle hvert år!! En amatør som ikke bruker AAS vil i SNITT legge på seg max to kg muskler per år etter de to første årene med trening.

For at diskusjonen ikke skal bli altfor forvirret må vi snakke om økning i ren muskelmasse. Det er helt riktig som du sier, imidlertid, at en rekke relativt ferske folk tror de har lagt på seg 10 kg med muskler på det første året de har trent- fettprosenten har jo gått ned! Realiteten er ofte at de har lagt på seg 6-7 kg muskler og 3-4 kg fett.

Den som tror at det er lett å bygge opp muskelmasse etter de to første solskinnsårene med trening tar feil. beklager, slik er det bare for 99.97 prosen av befolkningen.

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Repitisjoner
« #25 : 28. april 2004, 12:01 »
Det du sier der høres logisk ut... at det etter 1-2års trening blirvanskeligere å legge på seg mer en et par kg muskelmasse pr. år. Men jeg har jo mistet mye fett, men vekta har gått opp med flere kilo (med unntak av siste uka).

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Repitisjoner
« #26 : 28. april 2004, 12:17 »
Det du sier der høres logisk ut... at det etter 1-2års trening blirvanskeligere å legge på seg mer en et par kg muskelmasse pr. år. Men jeg har jo mistet mye fett, men vekta har gått opp med flere kilo (med unntak av siste uka).

Jada, det er fullt mulig den første tiden. Det skyldes at økningen i ren muskelmasse for en tidligere relativt utrent person kan være temmelig stor de første 12 til 20 månedene med skikkelig systematisk trening. Hvis personen i tillegg gir avkall på usunne matvaner, usunn livsstil osv, og erstatter dette med skikkelig kosthold, kan vedkommende oppleve både å miste fett og å bygge muskler samtidig. Økning i muskelmasse vil faktisk føre til at fettforbrenningen går lettere.

Grunnen til at mange blir frustrerte etter denne "beginners honeymoon", er at det blir vanskeligere etter hvert. Det må da kraftigere lut til, også for å øke med 2 kg ren muskelmasse per år.  Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Repitisjoner
« #27 : 28. april 2004, 12:23 »

 Å hevde at en amatør-bygger vil ha tilsvarende gjennomsnittlig økning etter de to første årene med trening er tøv. Eksempelet med proffene er valgt nettopp for å vise at selv ekstremt svære folk har begrenset gjennomsnittlig økning i muskelmasse.

Noe annet har jeg da ikke påstått heller Huh Men jeg er allikevel av den formening om at det er mulig, dog ekstremt vanskelig!!

Men vi må kanskje frem til hva du definerer som ren muskelmasse??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Repitisjoner
« #28 : 28. april 2004, 12:35 »


Noe annet har jeg da ikke påstått heller Huh Men jeg er allikevel av den formening om at det er mulig, dog ekstremt vanskelig!!

Men vi må kanskje frem til hva du definerer som ren muskelmasse??

Jo, vi snakker gjennomsnitt her. Også de som ikke boler kan ha "hopp" og stagnasjon i muskelmasse, avhengig av en hel serie faktorer. Poenget mitt er bare at selv med veldig god trening og bra kosthold/livsstil, så vil den gjennomsnittlige økningen i muskelmasse være meget langsom etter den første tiden (1-2 år).

Som du har påpekt er det fullt mulig å øke mye mer det første året. Men om man øker 10 kg i REN muskelmasse de to første årene, betyr ikke det at det er lett å legge på seg 2 kg muskelmasse i år 3, to kg i år 4 osv.

Grunnen til at folk blir frustrert når de trener, er at de tror fremgangen de to første årene liksom fortsetter i samme tempo.

For noen måneder siden var det intervju med en kar i B&K, husker ikke navnet, som var blitt svensk mester i kroppsbygging i en alder av 40 år, ved i følge eget utsagn å trene rent hele veien (jeg trodde ham, forøvrig). Han sa noe sånt som at han hadde økt masse det første året, deretter var den gjennomsnittlige økningen i ren muskelmasse et par hekto i året.
Ja, du leste riktig, noen hundre gram per år.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Repitisjoner
« #29 : 28. april 2004, 12:40 »

Han sa noe sånt som at han hadde økt masse det første året, deretter var den gjennomsnittlige økningen i ren muskelmasse et par hekto i året.
Ja, du leste riktig, noen hundre gram per år.



Da vil jeg si at han trener og/eller spiser FEIL !!!! Eller så har han gener det ikke er verdt å ha.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!