Det første året er det lett å legge på seg mer enn 5-6kg, deretter er det for 99% av oss svært vanskelig å øke mer enn 2-3 kg per år i REN muskelmasse. Med din fremgang kan jeg bare si at du er et unikum, og at du har en fremtid foran deg som en stor profesjonell kroppsbygger. Lykke til!!

Dette er til small også.
Unnskyld meg. 2-3 kilo per år er nå litt i minste laget. Min personlige trener la på seg 30 kilo på 2 år dåg noen prosent var fett og vann så man ekstremt .
Og når vi snakker om å legge på seg. Jeg er en ekte ectomorf. Startet å trene i januar med mine 180cm og hele 62 kilo. Nå er jeg nok like høy men med noen 74 kilo totalt. En syltynn fettprosent på 4% ved start har hoppet til hele 5%. Jeg har verken hatt anabolt eller ulovlig innabords!
small...
Er det bare vann jeg har i kroppen min? Jeg bruker jo verken monohydrat eller annen form for kreatin! Prøvde noen måneder men ble bare til en masse legebesøk og
Er man seriøs kommer man langt. Jeg startet seriøst straks jeg kom meg inn på treningsstudio med masse mål, trening 5 ganger i uken (etter titalt ulike tester med treningsfrekvenser) har jeg funnet det som er best for meg.
Og når det gjelder reps. Reps er (slik jeg har lest, hørt og erfart), veldig grovt sagt: tiden antallet kilo vi bruker belaster muskelen. HOVEDSAKLIG kjører styrkeløftere gjerne 3-5 reps ettersom dette bygger mest styrke. Og HOVEDSAKLIG bygger vi muskler best ved 8-10 reps. Såklart gjør en bygger en variasjon av disse for å øke stort i styke OG masse igjennom økt belastning. Jeg har aldri økt så mye som når jeg varierte med lette og tunge dager på alle baseøvelser slik at styrken øker så vel som massen.
Dette er versjonen jeg har lest meg til og lyttet meg til. Denne har jeg fulgt i det siste. Men startet med bare mange reps for å legge på meg mest mulig og gjøre kroppens mange ledd vant til en ny form for belastning.
Og når jeg mener seriøst så vet vi kosthold er det aller viktigste. Kosttilskudd er også viktig, spesielt for en nybegynner om massen skal komme brått;p