Skrevet av Emne: Repitisjoner  (Lest 40515 ganger)

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
Repitisjoner
« : 27. april 2004, 08:51 »
Hei!

Det har vært noen smådiskusjoner her om antall repitisjoner, og jeg lurer på hva som  ideelt i den sammenheng.

Jeg har en instruktør som jeg stoler på, og som legger opp programmer for meg, og jeg kjører nå et program med 8-10rep. Skal greie minimum 8 og max 10 ideelt er å greie akkurat 8 på egen hånd og få hjelp til de to siste. I mitt nye program er det snakk om å gå ned til 6-8, med samme "system"... min6 max8 osv... Har også fått beskjed om at å gå under 6 rep ikke er nødvendig slik jeg trener nå.

Noen som har meninger om dette?

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Repitisjoner
« #1 : 27. april 2004, 09:13 »
Vil du bygge mest mulig muskler, er det hensiktsmessig å øke vektene over tid. Da vil antall repetisjoner naturlig nok reduseres, siden vektene blir tyngre.

Du kan jo spørre instruktøren din for hans rasjonalisering av dette repetisjonsintervallet.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Repitisjoner
« #2 : 27. april 2004, 09:24 »
Dette er egentlig et temmelig komplisert spørsmål. Har vært en del forskning på hva som feks er best av 4-6 reps og 8-10. Funnet var at begge repsintervallene bygget omtrent like mye muskler.
Lurre-Per har helt rett i at det å gradvis øke vektene er utrolig viktig, siden dette stiller økte krav til musklenes tilpasning gjennom økt intensitet. I og for seg er dette, sammen med det å kjøre til failure i minst 2 av 3 treningsuker, noe av det viktigste vi kan gjøre for å sikre vekst.
Mitt forslag er at hvis du greier 10 reps ved å ta deg helt ut (uten hjelp eller cheating) med en gitt vekt nå, noterer resultatet, og forsøker å øke denne vekten gradvis på 2 uker i strekk. Deretter kan du ta en uke hvor du kjører litt lettere. Om dette gjør at reps-antallet til tider går helt ned i 4-5, er det neppe skadelig - du må bli sterkere for å bli større. Men noe under 4 tror jeg ikke det er bra å ligge i snitt...
Mye synsing ndg. reps-antall (ikke vanskelig å finne MYE litteratur om det), men prinsippet om progresjon er universelt, uansett hvilket treningsregime du tilber.

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Repitisjoner
« #3 : 27. april 2004, 10:07 »
Hei!

Det har vært noen smådiskusjoner her om antall repitisjoner, og jeg lurer på hva som  ideelt i den sammenheng.

Jeg har en instruktør som jeg stoler på, og som legger opp programmer for meg, og jeg kjører nå et program med 8-10rep. Skal greie minimum 8 og max 10 ideelt er å greie akkurat 8 på egen hånd og få hjelp til de to siste. I mitt nye program er det snakk om å gå ned til 6-8, med samme "system"... min6 max8 osv... Har også fått beskjed om at å gå under 6 rep ikke er nødvendig slik jeg trener nå.

Noen som har meninger om dette?
Smile spørsmålet her er jo hva er hans mål, med deg. Hvor skal dere, målsetting. Huh
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Repitisjoner
« #4 : 27. april 2004, 13:16 »
Målsetningen er generellt å komme i god form, Skal noe opp i vekt (5-8kg) og det helst i form av muskler. Skal få en markert velbygd kropp, har ikke noe ønske om å bli noen muskelkjempe... men å få styrken er viktig.

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Repitisjoner
« #5 : 27. april 2004, 13:25 »
Målsetningen er generellt å komme i god form, Skal noe opp i vekt (5-8kg) og det helst i form av muskler. Skal få en markert velbygd kropp, har ikke noe ønske om å bli noen muskelkjempe...
:18smileysleep: skal litt mer til for å bli muskel kjempe, men det høres vel og bra ut det der. Du kan (mennesklig mulig) legge på deg 1,5-2kg rene muskler i året. RENT selvfølgelig. tror kanksje jeg ville lagt inn litt sjokk trening for kroppen. Slik at den får seg en støyt innimellom, kroppen har veldig lett for å "venne" seg til programmer. klem til med failure set en gang i mellom, og sjokk kroppen litt,.  Weightlifter 2thumbsup
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Repitisjoner
« #6 : 27. april 2004, 13:37 »
Du kan (mennesklig mulig) legge på deg 1,5-2kg rene muskler i året. RENT selvfølgelig. tror kanskje jeg ville lagt inn litt sjokktrening for kroppen. Slik at den får seg en støyt innimellom, kroppen har veldig lett for å "venne" seg til programmer. klem til med failure set en gang i mellom, og sjokk kroppen litt...
Jeg har merket at kroppen min faktisk er veldig treningsvillig og mottakelig for trening. For første gang på 2mnd. fikk jeg i dag sett meg i helfigur i speilet og ser en helt "annen" kropp... jeg har faktisk blitt litt tynn, og musklene har kommet tydlig frem (selv om de ikke er særlig store). Kan faktsik se de øverste rutene i sixpacken, og det er STOOR fremdrift i forhold til hva det var med kulemage og det hele.

Hva er failure-set? Og hvordan sjokker jeg kroppen? Planen som er lagt opp for meg er at jeg skifter program hver 6uke, slik at jeg ikke skal stoppe opp...

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Repitisjoner
« #7 : 27. april 2004, 13:42 »

Jeg har merket at kroppen min faktisk er veldig treningsvillig og mottakelig for trening. For første gang på 2mnd. fikk jeg i dag sett meg i helfigur i speilet og ser en helt "annen" kropp... jeg har faktisk blitt litt tynn, og musklene har kommet tydlig frem (selv om de ikke er særlig store). Kan faktsik se de øverste rutene i sixpacken, og det er STOOR fremdrift i forhold til hva det var med kulemage og det hele.

Hva er failure-set? Og hvordan sjokker jeg kroppen? Planen som er lagt opp for meg er at jeg skifter program hver 6uke, slik at jeg ikke skal stoppe opp...
Wink failure ligger i ordet, kjør til det sier stopp. ett set el. fler til det stanser av seg selv. Med å sjokke kroppen mener jeg gjør en øvelse el. fler som kroppen overhodet ikke er vant til. Smile
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Repitisjoner
« #8 : 27. april 2004, 13:43 »

Jeg har merket at kroppen min faktisk er veldig treningsvillig og mottakelig for trening. For første gang på 2mnd. fikk jeg i dag sett meg i helfigur i speilet og ser en helt "annen" kropp... jeg har faktisk blitt litt tynn, og musklene har kommet tydlig frem (selv om de ikke er særlig store). Kan faktsik se de øverste rutene i sixpacken, og det er STOOR fremdrift i forhold til hva det var med kulemage og det hele.

Hva er failure-set? Og hvordan sjokker jeg kroppen? Planen som er lagt opp for meg er at jeg skifter program hver 6uke, slik at jeg ikke skal stoppe opp...

Arnold sa engang at speilet har samme funksjon for byggeren som stoppeklokka har for løperen, så da er du jo på rett vei. Stå på! Grin

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Repitisjoner
« #9 : 27. april 2004, 21:35 »
Du kan (mennesklig mulig) legge på deg 1,5-2kg rene muskler i året. RENT selvfølgelig.
Hørtes lite ut... RENT, mener du da uten AS, eller uten noen form for tilskudd? Man kan jo legge på seg 1,5-2kg rene muskler på et år uten proteiner og kreatin osv... så da høres jo slike tilskudd helt bortkastet ut ??

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Repitisjoner
« #10 : 27. april 2004, 22:02 »
25årstrening's første innlegg var et godt utgangspunkt både for økt styrke og masse. sats på det han sier, øk enten antall kilo per gang eller antall rep med samme vekt som forrige gang. eks. gang 1: 80 kg 6 rep i benk. gang 2: 80 kg 10 rep, gang 3: 82,5 kg 8 rep, gang 4: 85 kg 6 rep.

riktignok bare et eksempel, men det illustrer at dersom du føler at du ikke klarer tilfredsstillende antall rep med mer kilo enn forrige gang (du klarer ikke 82,5 kg mer enn 4 rep 2. gang, derfor tar du heller 80 kg 10 rep dvs. øker rep med 4 og beholder samme ant. kilo), så går du for flere rep denne gangen og heller øker antall kilo neste trening.

(håper det var forståelig hehe)

lykke til

Utlogget Srha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

  • meep
SV: Repitisjoner
« #11 : 27. april 2004, 22:14 »

 Du kan (mennesklig mulig) legge på deg 1,5-2kg rene muskler i året. RENT selvfølgelig.

?? 1,5 - 2 kg i året er igenting. den dagen jeg ikke klarer å legge mer på meg en 2 kg på et år slutter jeg å trene.
jeg satser på 10 kg i året, kommer jeg under 5 begynner jeg å bole. (la på meg 11 kg på 4 månder nå, men i begynnerfasen da) nå etter 6 månder trening legger jeg på meg 1-2 kg i månden. rent.

mvh,

Steffen Hautala
No Pain, No Gain..

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Repitisjoner
« #12 : 27. april 2004, 22:23 »
*humre*

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Repitisjoner
« #13 : 28. april 2004, 08:47 »

Hørtes lite ut... RENT, mener du da uten AS, eller uten noen form for tilskudd? Man kan jo legge på seg 1,5-2kg rene muskler på et år uten proteiner og kreatin osv... så da høres jo slike tilskudd helt bortkastet ut ??
Wink ja dette er hva man går ut ifra i idrettsfysiologi, med riktig kosthold/hvile(restitusjon) og trening. Detter er rene muskler da.  Grin
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Repitisjoner
« #14 : 28. april 2004, 09:17 »
ja dette er hva man går ut ifra i idrettsfysiologi, med riktig kosthold/hvile(restitusjon) og trening. Detter er rene muskler da.
Hmmmm... da skjønner jeg ikke helt vitsen med å proppe i seg 14kg+ proteinpilver i året pluss en del andre tilskudd. Å bygge 2Kg musklerpå et år bør vel være mulig uten særlig tilskudd...

Men volumet man opparbeider etter ett år, vil jo visuellt sett se ut som mer enn 2KG...?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!