Skrevet av Emne: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper  (Lest 22144 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« : 25. mai 2010, 23:20 »
Heisann

I det siste har jeg fått en slags smerte når jeg går i nedoverbakker og ned trapper. Det er en stikkende smerte bak/utsiden av kneet. Det kommer spesielt etter jogging. Samme smerten kommer også ved utrettning av kneet når jeg ligger på høyre hofte, og svinger kneet fram og tilbake. Jeg har omtrent ingen smerter ved vanlig jogging, bare et lite ubehag/stivhet.

Er dette en vanlig strekk kanskje? Har sjelden hatt det, så vet ikke hvordan det føles.


Takker for hjelp!
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596







Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #2 : 25. mai 2010, 23:36 »

akkurat det jeg tenkte når jeg leste tittelen...
Mandal Treningssenter.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #3 : 25. mai 2010, 23:48 »
Hei Germ.  Jeg har hatt hopperkne, som det foreslås her.  Dersom du er hoven, øm og mjuk i vevet like under og/eller på sidene av kneskåla, så er det stor sjangs for at du har fått denne skaden.  Typisk for hopperkne er at smertene forsvinner når man er god og varm, men kommer tilbake igjen når man blir kald. 

Hopperkne er en skade som man ikke skal kimse av.  Det kan ta mange måneder med redusert aktivitet før den er borte.  Øvelser som kan forårsake hopperkne, er lårstrekk (leg extensions) og splittknebøy.  Typisk for disse øvelsene er at kvadricepsene spennes uten at hamstringene spennes, og dette er farlig for stabiliteten i kneet.  Sterke muskler på baksiden av låret regnes som god medisin mot hopperkne.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #4 : 27. mai 2010, 21:09 »
Har lest en del om jumper kne, blant annet på stickyen til Hitman. Men det traff liksom ikke helt. Jeg er nemlig ikke hoven og øm der hvor jeg har smerten.

Jeg har drevet med lite aktivitet som bare aktiverer quadriceps. Jeg har bevisst prøvd å unngå dette, og trent en del sumomarkløft i høst/vinter for å bygge opp innsiden av lårene. I tillegg har jeg trent mye lårcurl, for å bygge opp en svak harmstring.

Jeg har drevet en del med løping (spesielt i motbakke) fram til nylig, hvor jeg begynte mer på løpebane. Jeg har også drevet en del med rolig sykling og medium-intensiv roing det siste halvåret.

Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #5 : 27. mai 2010, 23:18 »
Lest det han skrev om "kinoknær"?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #6 : 29. mai 2010, 15:27 »
Ja, leste det nå. Sitter og leser til eksamen for tiden, og har ikke merket noe stive knær. Satser på en uke pause nå, også se om det har roet seg. Kjipt, ettersom jeg straks har intern konkurranse mot venner. Tongue
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #7 : 01. juli 2010, 22:31 »
Hei.

Det kan være en irritasjon av bursa infrapatelare, eller Hoffas fettpute..

mvh

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #8 : 07. juli 2010, 13:26 »
Heisann. Jeg var hos legen i går med det. Etter tre uker med hvile er det fortsatt litt smerter igjen ved lange joggeturer. Legen knadde og dro i knærne mine, men veldig svakt syns jeg. Så svakt at jeg tror ikke jeg hadde fått noe smerter uansett. Er vant til mye hardere tak. Uansett...

... legen sa at det mest sannsynlig var en irritasjon i en sene, kanskje senen til biceps femoris, eller kanskje de to du nevner FysioPatrick? Fikk hvertfall anbefalling med hvile fra aktivitet som fremmer smerte, samt tips om å kjøpe ibux gel/orudis gel. Skal prøve dette noen uker nå. Har dårlig erfaringer med betennelser, så skal gjøre det skikkelig.

Får bytte ut løping med mer svømming, sykling, fjellturer og tennis da.  Wink
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #9 : 30. juli 2010, 13:20 »
Prøv egenmassasje av setemuskulatur (piriformis og gluteus medius) og ytterside lår/ITB via tennisball/lacrosseball og massasjerulle og se hva som skjer. Smiley

Ingen erstatning for behandling og videre undersøkelse av problemet, men kan være til hjelp.

Utlogget Askoywest

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Sv: Smerte i kneet i nedoverbakker/trapper
« #10 : 12. september 2010, 04:40 »
Hei.
Hadde akkurat samme symptomer som deg. Det gikk opp og ned med tilstanden i 3 år før det gikk til helvete. Etter røntgen og MR fant man ut at eg hadde Ostechondritis dissecans. http://en.wikipedia.org/wiki/Osteochondritis_dissecans

Bare å kreve røntgen fra legen, ekke noe dyrt og tar ikke lang tid. Man kan finne mye der som man ikke kan med generelle undersøkelser.

Lykke til

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!