Skrevet av Emne: Effekter av doping  (Lest 17297 ganger)

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Effekter av doping
« #45 : 28. mai 2010, 23:58 »
Med ein gang eg las denne tråden, visste eg at ein post som denne kom ganske snart. Patetiske unnskyldningar som er svært lite relevante i forhold til den orginale artikkelen.
Hva er patetisk sa du? Unnskyldninger for hva, gjøre som man vil å ikkje tro blindt på en forskningsrapport uten noen direkte fakta eller prøveresultater om kontrollert bruk av AAS, og heller ingen konklusjon?..

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Effekter av doping
« #46 : 30. mai 2010, 17:53 »
Hva er patetisk sa du? Unnskyldninger for hva, gjøre som man vil å ikkje tro blindt på en forskningsrapport uten noen direkte fakta eller prøveresultater om kontrollert bruk av AAS, og heller ingen konklusjon?..

Akkurat når det gjelder dødsfall knyttet til bruk av steroider så er det litt vanskelig å legge frem prøveresultater og direkte fakta. Forskning og medisink vitenskap består ikke i hovedsak av direkte fakta som du etterlyser, fagområdene og vitenskapen om kroppen vår er dynamisk og forandrer seg, avhengig av hva det forskes på og i hvilken sammenheng. Akkurat som du ikke finner seriøse studier som viser at steroider er fri for bivirkninger, så finner du også heller ingen som bastant sier at steroider fører til hjertestans. Men nettopp slike snevre formuleringer er det folk søker på når de googler frem argumentenene sine i en debatt. Det hjelper å sette ting inn i ett større bildet for å få noe mer nyansert "fakta". Når forskere uttaler om dette så bruker de kroppens fysiologiske og patofysiologiske mekanismer, i tillegg til eventuelle kliniske funn på ekg, blodprøver og evt. obduksjon ved dødsfall som grunnlag.

Grunnen til at folk bruker steroider er jo nettopp for å øke muskelmassen, det samme skjer også med hjertet av forskjellige årsaker. Kroppen har vanligvis gode reguleringsmekanismer gjennom nervesystem og endokrine kjertler som skal opprettholde kroppens homeostase, men ved inntak av større mengder steroider over tid så kan dette forstyrres. I forhold til hjertesykdom så spiller blandt annet følgende faktorer inn:

-testosteron og veksthormoner har direkte effekt på muskelcellene i hjertet og skaper hypertrofi slik at muskelfibrene øker i tykkelse og lengde.
-retensjon av elektrolytter øker også mengden vann i blodbanen, noe som betyr at blodtrykket øker og hjertet må jobbe mer, som i sin tur medfører hypertrofi av muskelcellene
-økt muskelmasse medfører økt metabolisme, økt oksygenbehov for vev, dannelse av flere blodårer etc.....det vil også ha en effekt på sirkulasjonsystemet ved at det må bidra mer.

Når man får hypertrofi av hjertemuskelen (da spesielt ventrikkelene) så dilateres hele hjertet, dette kan forstyrre ledningen av elektrisitet som går gjennom hjertet og som medfører kontraksjon av muskelen. Disse elektriske impulsene er avhengige av korrekt timing for å ha en optimal funksjon og får at den automatiske kontrollen som motvirker elektrisk kaos (arrytmier) oppstår. Når hjertet dilateres så kan bl.a dette forstyrres, og øke muligheten for plutslig hjertestans som følge av arrytmi.

Man kan finne igjen det samme bildet hos enkelte godt trente idrettsutøvere, noe kan får det man kaller "Athlete's heart", som er en fysiologisk adapsjon som kroppen har mot store treningsmengder. Hjertet tilpasser seg da økt arbeidsmengde og motstand ved hypertrofi og dilatasjon.

Begge to er noe man tenker kan være årsaken til plutselig hjertestans hos relativt unge kroppsbyggere og idrettsutøvere, men siden svarene her ikke er svart/hvitt så må man i større grad lene seg til sannsynlighet en harde fakta.
 Smile
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Effekter av doping
« #47 : 30. mai 2010, 20:46 »
skjønner;) flott innlegg Glucifer, eneste eg vil påpeke er at ingen prøver å si at AAS er fritt for bivirkninger, langt ifra!:P

Dette er bare en teori, ingen påstand!:
Eg tenker som så at uten aas, blir ikkje hjertet større en akkurat sånn! hvis du skjønner.. grunnet at man ikkje øker belastningen på hjertet nevneverdig. Som med alle andre muskler vil man da stagnere. Det samme vil da gjelder med AAS, belastningen blir høyere og muskelen kan vokse mer, men bare fram til en viss grense. I hvor stor grad hjertet får økt belastning blir vanskelig å si men, det kan da ikkje være veldig mye?

Det som gjør at aas påvirker hjertet i den graden det gjør er jo cholesterolet, men en smart bruker holder dette også i sjakk. teortisk sett er man dermed uten for faresonen.
Muskler vokser ikkje automatisk hvis man bare legger til aas ved sidna den vanlige treninga.. -Det samme gjelder hjertet. Cholesterolet derimot, øker for en del brukere (ikkje alle, med ''vanlige'' doser!) som da indirekte påvirker hjertet. 


det blei rotete skrevet men, gikk litt rundt mine egene tanker..

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Effekter av doping
« #48 : 30. mai 2010, 21:26 »
Du er relativt langt utpå jordet Smiley!

Her blir det postet en artikkel der man drar frem skadevirkingene på hjertet ved misbruk av testosteron, basert på over 200 vitenskaplige studier.

Så kommer det selvfølgelig en nerd og skal argumentere for hvor ufarlig det er. Selvfølgelig med bastante påstander i et tonefall som skulle tilsi minst en Ph.D i relevant medisin.

Hva er vitsen? Hva ønsker du å oppnå?
At røyking og alkohol er større samfunnsproblemer har jo ingen sammenheng med at steroider er farlig for hjertet. Nytter ikke å avfeie alle problemer som ikke er av de største.

Eneste jeg kan tenke meg er at du har et trengende behov for å forsvare eget bruk overfor deg selv.
Og logikken du fremviser i siste innlegg tror jeg du må revurdere relativt kraftig, her går du ikke bare litt rundt i dine egne tanker, du spinner deg langt, langt vekk fra virkeligheten.

"Muskler vokser ikkje automatisk hvis man bare legger til aas ved sidna den vanlige treninga" jo.

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Effekter av doping
« #49 : 30. mai 2010, 21:47 »

Her blir det postet en artikkel der man drar frem skadevirkingene på hjertet ved misbruk av testosteron, basert på over 200 vitenskaplige studier.

Nevn noen som har dødd av hjerteproblemer forbundet med aas og ta i betraktning hvor mange reine athleter som dør av hjertepropblemer, akkurat SÅ mye er forskningen der verdt


Så kommer det selvfølgelig en nerd og skal argumentere for hvor ufarlig det er. Selvfølgelig med bastante påstander i et tonefall som skulle tilsi minst en Ph.D i relevant medisin.

Hvor har eg sagt steroider er ufarlig? eg har kun argumentert mot ting, fordi de får det til å framstå som noe som skjer med alle brukere. Sannheten er at det er en risiko, som er relativt lav. men den er der selvfølgelig.

Hva er vitsen? Hva ønsker du å oppnå?
At røyking og alkohol er større samfunnsproblemer har jo ingen sammenheng med at steroider er farlig for hjertet. Nytter ikke å avfeie alle problemer som ikke er av de største.

det eg ønsket å oppnå med den påstanden er å frata tilliten til media og dens propaganda.

Eneste jeg kan tenke meg er at du har et trengende behov for å forsvare eget bruk overfor deg selv.
Og logikken du fremviser i siste innlegg tror jeg du må revurdere relativt kraftig, her går du ikke bare litt rundt i dine egne tanker, du spinner deg langt, langt vekk fra virkeligheten.

Educate me! hvor tok eg feil sånn teoretisk sett? Som sagt, det var en teori. En tanke som slo meg, som eg skrev ned..

"Muskler vokser ikkje automatisk hvis man bare legger til aas ved sidna den vanlige treninga" jo.
Bruker du? Om ikkje, hvordan kan du benekte dette? Selv sitter eg med førstehåndsinfoen her og nå.


EDIT: bare for å gjøre ting enda finere.. innleggene mine er i det minste til en viss grad saklige. istedet for: "Muskler vokser ikkje automatisk hvis man bare legger til aas ved sidna den vanlige treninga" jo.

I ett av innleggene mine skriver eg til og med at eg IKKJE har noen dekning for mine påstander.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Effekter av doping
« #50 : 30. mai 2010, 23:20 »
Essensen i artikkelen var følgende:

Over 200 vitenskaplige studier viser hvilken skade misbruk av testosteron gjør på hjertet.


Det står ikke at så og så mange har dødd som følge av aas, så er skyter du skivebom.

Dog kan enhver noenlunde oppegående person trekke konklusjoner om at som følge av disse skadene på hjertet kan en bruker ha økt risiko for diverse sykdommer og i verste fall død. Hvor alvorlig denne risikoen faktisk er, kan selvfølgelig diskuteres. Det er vel heller dette du ønsker å angripe, at denne risikoen overdrives. Dog tyder jo mye på at sjansen for hjerteinnfarkt og andre alvorlige lidelser øker, så jeg ville ikke avdramatisert risikoen bare fordi det er få bevis på død.

Igjen, jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt ønsker å fortelle alle hvor ufarlig aas er.
Dette er så langt fra propaganda som du kommer, så den må du lenger ut på landet med. Det er en saklig artikkel om  hvilken skade misbruk av testosteron gjør på hjertet, men du penser umiddelbart over på et annet tema; hvor få som har dødd som direkte følge av bruk. Det er her det skurrer for meg, og jeg føler det bunner i en trang til å forsvare eget bruk.

Synd at du bruker, særlig siden du har et såpass snevert syn på doping. Jeg er 100% ren og vil alltid være det. Det er imidlertid irrelevant. Studier har vel vist at du blir større/sterkere av å bole uten å trene, enn å trene uten å bole. Om du fortsetter eksakt samme stimuli av muskler; fortsetter "den vanlige treninga" samtidig som du begynner med testosteron i misbruksdoser, vil musklene dine selvfølgelig bli større automatisk.
 Dette er så elementært at jeg ikke trodde jeg måtte utdype det.
Om du faktisk tviler på dette har du skremmende lite kunnskap.

 For at jeg skal kunne lære deg må du nesten være litt mer konsis; jeg skjønner rett og slett ikke hva du vil fram til, ser ikke den røde tråden, bare noen merkelige antagelser og påstander=)



Utlogget ShafT86

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 127

Sv: Effekter av doping
« #51 : 30. mai 2010, 23:28 »
Trenger ikke å dra lenger enn til mitt eget gym før en håndfull personer har opplevd hjerteinnfarkt, og det i 20 årsalderen... Skal ikke nevne navn men det er også personer som stiller bb i norge som har hatt opptil flere innfarkt... riktignokk ingen dødsfall men dog...
Benk: 150
Mark: 215
( er bygger, ikke styrkeløfter )

Natural

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Effekter av doping
« #52 : 30. mai 2010, 23:44 »
Essensen i artikkelen var følgende:

Over 200 vitenskaplige studier viser hvilken skade misbruk av testosteron gjør på hjertet.


Det står ikke at så og så mange har dødd som følge av aas, så er skyter du skivebom.

Dog kan enhver noenlunde oppegående person trekke konklusjoner om at som følge av disse skadene på hjertet kan en bruker ha økt risiko for diverse sykdommer og i verste fall død. Hvor alvorlig denne risikoen faktisk er, kan selvfølgelig diskuteres. Det er vel heller dette du ønsker å angripe, at denne risikoen overdrives. Dog tyder jo mye på at sjansen for hjerteinnfarkt og andre alvorlige lidelser øker, så jeg ville ikke avdramatisert risikoen bare fordi det er få bevis på død.

Igjen, jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt ønsker å fortelle alle hvor ufarlig aas er.
Dette er så langt fra propaganda som du kommer, så den må du lenger ut på landet med. Det er en saklig artikkel om  hvilken skade misbruk av testosteron gjør på hjertet, men du penser umiddelbart over på et annet tema; hvor få som har dødd som direkte følge av bruk. Det er her det skurrer for meg, og jeg føler det bunner i en trang til å forsvare eget bruk.

Synd at du bruker, særlig siden du har et såpass snevert syn på doping. Jeg er 100% ren og vil alltid være det. Det er imidlertid irrelevant. Studier har vel vist at du blir større/sterkere av å bole uten å trene, enn å trene uten å bole. Om du fortsetter eksakt samme stimuli av muskler; fortsetter "den vanlige treninga" samtidig som du begynner med testosteron i misbruksdoser, vil musklene dine selvfølgelig bli større automatisk.
 Dette er så elementært at jeg ikke trodde jeg måtte utdype det.
Om du faktisk tviler på dette har du skremmende lite kunnskap.

 For at jeg skal kunne lære deg må du nesten være litt mer konsis; jeg skjønner rett og slett ikke hva du vil fram til, ser ikke den røde tråden, bare noen merkelige antagelser og påstander=)



Etter dette innlegget ser eg at eg har hoppet over og angrepet feil emne, ja. så eg blir nødt til å beklage det.  blir lett fyret opp når det kommer til disse tinga^^


Sitat
Studier har vel vist at du blir større/sterkere av å bole uten å trene, enn å trene uten å bole.
Dette er forøvrig det rareste eg noen gang har lest angående steroider:P skal man utnytte effekten av steroider, må man gjøre det steroider tillater deg å gjøre. Nemlig trene enda hardere, fordøye enda mer mat, enda oftere. Som mange prøver å si, det er langt i fra magi Wink
(men nå hopper eg over på en annen diskusjon igjen Wink  )


EDIT: eg er ihvertfall ikkje dummere enn at eg kan innrømme feil når det går opp for meg..

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Effekter av doping
« #53 : 31. mai 2010, 07:11 »
Sitat
Dette er forøvrig det rareste eg noen gang har lest angående steroider:P skal man utnytte effekten av steroider, må man gjøre det steroider tillater deg å gjøre. Nemlig trene enda hardere, fordøye enda mer mat, enda oftere. Som mange prøver å si, det er langt i fra magi Wink
(men nå hopper eg over på en annen diskusjon igjen Wink  )
For å ta det kort; jo det er litt som magi=) Du blir ikke Coleman over natten nei, men når du øker nivåene av testosteron så drastisk så er det klart at musklene vokser mer av samme stimuli.

Etter dette innlegget ser eg at eg har hoppet over og angrepet feil emne, ja. så eg blir nødt til å beklage det.  blir lett fyret opp når det kommer til disse tinga^^
EDIT: eg er ihvertfall ikkje dummere enn at eg kan innrømme feil når det går opp for meg..
Det er en veldig god egenskap som det står respekt av. Mange som sliter med dette:p
Legger ballen død jeg også så kan evt andre forsette OnTopic:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!