Skrevet av Emne: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!  (Lest 8510 ganger)

Utlogget nita

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« : 28. april 2004, 13:34 »
Jeg er dame, 37 år. Har vært altfor overvektig altfor lenge. Har nå endelig tatt tak i dette. Jeg trenger et skikkelig svar på hvordan jeg med størst effektivitet kan redusere noen kilo til.
Jeg er 169 cm høy. Spiser sunt, magert og variert (Sånn noenlunde Grete Roede maxi meny) med totalt kaloriinntak på 1500 pr døgn, fordelt på 5-6 måltider. Trener i helsestudio 3-4 ganger pr. uke. Spinning og styrke, ofte i doble timer (kombi timer). Er dette riktig? Hvordan bør jeg fordele disse timene? Jeg har redusert vekta fra 90 til 80 kilo, men må nok ned 10 kilo til. Jeg har mye overkropp, og for mye fett på rygg og mage (sånn pølse på magen, eller var det pølser?) Jeg trenger noen gode, og helst konkrete råd. På forhånd takk.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #1 : 28. april 2004, 13:50 »
for det første syns jeg 1500 kcal er veldig lite!
det du heller må se på er hvor mye av dette som er proteiner, fett og karbohydrater!
Man kan gjerne leve på 1500 kcal og det kan vise seg å være usunt fett og bare karb.

jeg ville faktisk økt inntaker til 2000 kcal i døgnet ( med den treningsmengden) , pluss en time rask gange om dagen...
I tillegg er det viktig at maten består av proteiner ( kjøtt, fisk , kylling) , og gode grønnsaker ( brokkoli er veldig bra) litt poteter og ris. spis riktig fett! rapsolje til matlaging, er veldig bra. ikke stek mat i olje, men ha olje på etter steking!

ellers kan jeg jo si at med å ha redusert vekta ti kilo allerede , så er du på god vei! Smile


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #2 : 28. april 2004, 14:10 »
Du har jo allerede oppnådd veldig mye! Hvis det å gå ned i vekt er det som betyr mest for deg, mener jeg du kan fortsette med 1500kcal pr døgn, selv om dette må være hardt i lengden (kan være fornuftig å øke litt i noen perioder, og så redusere ned til 1600kcal per dag igjen etter to-tre uker).

I tillegg tror jeg at jeg hadde satset på å gå en til to dager per uke, begynn forsiktig, men øk gjerne opp til 2 timer rolig gange. Dette forbrenner fett, selv om du ikke tar i så mye. Men skynd deg langsomt!

Lykke til!

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #3 : 28. april 2004, 19:12 »
Synes du er på god vei... er du mye sulten? Pass på å få i deg vann, vitaminer og mineraler... ellers så syne jeg du skal fortsette slik du holder på. Så lenge det fungerer og du ikke opplever noe ubehag, så ser det jo ut til å fungere meget bra.

Utlogget nita

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #4 : 14. mai 2004, 00:59 »
Hei der !!!
Takk for gode tips. Nå står vekta bom stille på fjerde uka. Frustrasjonen er til å ta og føle på. Noen gode tips for å få fart på sakene. Spiser mye fiber, magert kjøtt og fisk. Mye grønnsaker og frukt. 5 måltider. Har økt til 1800 kcal./døgn. Heldigvis har jeg brukt målbåndet, og jeg krymper, så det er iallefall en motivasjonsfaktor. 60 cm. fordelt på hals, byste, midje (for dem som har det...), hofte, stuss og lår. Er innstilt på at dette tar tid, men kjenner at det røyner på tålmodigheten nå...... Hjelp!

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #5 : 14. mai 2004, 01:24 »
Hvis du nylig har begynt å trene, vil du bytte ut en del fett med muskler. Denne framgangen kan ikke observeres ved vekten. Fortvil derfor ikke, og bruk heller speil og målebånd (som du jo nevner).

1800 kcal burde være et godt utgangspunkt. Jeg antar at du er ute etter en såkalt forandring av livsstil, og en ikke quick-fix i form av en slankekur hvis resultater ikke kan opprettholdes. Med det i tankene bør du helle akseptere at resultatene bruker litt tid på å komme. At du har gått ned ti kilo allerede, er jo intet mindre enn imponerende.

Grete Rhoede er nok ikke de beste innen cutting edge på kostholdsfronten, men de opererer med enkle og lett håndterbare prinsipper. Jeg vil derfor ikke anbefale at du slutter hos dem, selv om vi kan gi deg bedre råd uten at du trenger å betale oss.  Wink

Du ville imidlertid ha konkrete råd, så det skal jeg gi deg:
- få i deg 5-6 gram EPA/DHA fettsyrerer daglig. Det kan hjelpe på reduksjon av fettmasse, og har også en rekke andre fordeler.
- tren styrke tre ganger i uken, hele kroppen. Prøv å bruke mer frivekter og færre maskiner, men vær
oppmerksom på oppvarming og korrekt utførelse
- andre tilskudd som kan hjelpe i fettreduksjon: kalsium 1-2 gram daglig, grønn te i store mengder (15+ poser daglig), mye kaldt vann

Utlogget DanielP

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 994
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 994

  • Skal nok bli stor, bare vent og se ;)
SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #6 : 14. mai 2004, 08:15 »
Bare fortsett som du gjør så ser du at kiloene plutselig detter av.....
Jeg hadde også en god pause etter 10 kilo før de neste 10 ramlet av... Så bare fortsett å spise skikkelig og trene. Så skal du se at de bare renner av Wink Gratulerer forresten, dette krever skikkelig innsatsvilje og pågangsmot... Stor respekt Smiley

P.S. Noe som hjalp meg med motivasjonen, var å kjøpe klær i størrelser jeg aldri hadde brukt før Wink Så gå på en liten shoppingrunde.....
http://www.danielp.no. -- blogg om mitt comeback til scenen

http://www.proteinfabrikken.no/- For de beste kosttilskudd.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #7 : 14. mai 2004, 13:32 »
Førs av alt! Er kjempeimponert over deg! 10 kg er slettes ikke verst! Men det som imponerer meg mest, er faktisk at du har gått inn for å gjøre en innsats for det selv og forbedre det du syns er et problem for deg selv. Krever faktisk en god del disiplin det!
Og det beste er at du syes å ha begynt med dette på en sunn og riktig måte.
Syns du er kjempeflink 2thumbsup

Syns kanskje godt du kunne gått opp til 2000kcal per dag, men som det har blitt sagt her - pass på at du balanserer kosten riktig.
Når du er klar for det kan du også gjerne legge til en ekstra trening per uke.
Et annet tips som mange her inne har hatt god effekt av, er å gå turer om morgenen før frokost. Da får du litt ekstra fart på forbrenningen.
Når det gjelder vektøkning så som det har blitt sagt tidligere - ikke bli for opphengt i vekta:) se heller på fremgangen du har med reduserte kroppsmål og lignende, og kjenn på hvordan du har det med deg selv.
etterhvert som formen blir bedre og resultatene synes, så er det ikke sikkert at vekta vil bety så mye lenger.
Vær stolt over de fremskritt du har, og prøv heller å fokusere på det enn at vektnåla står stille. Da får du mest fokus på det negative nemlig og da kan det bli vanskelig å holde motivasjonen oppe Sad
Viktig å ta vare på det psykiske aspektet også og jobbe med å trives med seg selv Smiley

Ellers vil jeg nok en gang gratulere deg og så må du bare stå på videre Smiley 2thumbsup

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #8 : 14. mai 2004, 13:34 »
Lurreper: hva er Epa/ Dha?

Utlogget Apekatt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #9 : 14. mai 2004, 13:54 »
Sitat
Lurreper: hva er Epa/ Dha?

http://www.nutrimed.no/produkter_epa_.htm

EPA, DHA og GLA er tre essensielle fettsyrer. EPA står for eikosapentaensyre, DHA for dokosahexaensyre og GLA står for gammalinolensyre. Disse kan kun tilføres kroppen gjennom kosten. Kroppen kan ikke selv produsere EPA, DHA eller GLA. Faktum er at 30% av vevet i hjernen og netthinnen består av disse fettsyrene.

Det er av ekstra stor betydning for øyet og hjernens aktivitet at vårt inntak av disse fettsyrene er tilstrekkelig for hjernen og øyets normale funksjoner. Cellemembranen i hjernen og netthinnen er som i alle celler oppbygd av såkalte fosfolipider.

Sammensetningen av fettsyrer i fosfolipidene styrer i høy grad funksjonen i hjerne og øyne. De fettsyrer som normalt skal forekomme i størst mengde er DHA og arakidonsyre. DHA spiller en viktig rolle for cellemembranens struktur og funksjon.

DHA er også meget viktig for fosterets utvikling av hjernecellenes utvikling, utviklingen av hjernen de første leveår, samt for en pågående reparasjonsarbeide i hjernen. EPA har mange viktige roller. EPA kan omdannes til DHA. DHA og arakidonsyre frigjøres stadig fra cellemembranen gjennom et visst enzym. Disse må da straks erstattes for at cellemembranen skal kunne fortsette og fungere optimalt.. Mangel på DHA kan gi et dårlig fungerende cellemembran. Siste forskning har nå vist at EPA har en meget viktig funksjon gjennom å forhindre et for stort tap av DHA og arakidonsyre. EPA har derfor stor betydning for å opprettholde en normal fettsyresammensetning og funksjon i hjernens og netthinnens celler. Arakidonsyre dannes fra GLA og er viktig for mange viktige funksjoner i hjernen.
Train hard, fight easy. Train easy, you die.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #10 : 16. mai 2004, 15:44 »
Stå på Nita! Du er helt klart på rett vei, selv om du føler at du har stagnert så fortsett og stå på. At du har funnet frem målebåndet er bra, å måle cm og fettprosent gir ofte et mer korrekt bilde av fremgang enn vekta da muskler veier mer enn fett.

At du har lagt om kosthold og begynt å trene er veldig bra. Også mange småting man kan gjøre for å øke fettforbrenningen. Hold aktivitetsnivået oppe også når du ikke er på trening. Gå deg lange turer, gjerne også en spasertur i moderat tempo før frokost. Bruk ben el. sykkel som transportmiddel når du har mulighet til det fremfor bil/buss o.l. Nå er sommeren her og nyt den fullt ut, spill badmington, svøm, kjøp deg rollerblades, vær ute og ha det gøy.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget nita

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #11 : 18. mai 2004, 12:29 »
Hei igjen!!!
Er kjempeglad for alle gode råd. Skal gå til anskaffelse av de essensielle fettsyrene. Jeg er vel egentlig klar over at GR kostholdet ikke er optimalt, men som mor til 2 jenter som begynner å vokse til, så fungerer dette helt flott i forhold til familien som helhet. Det synes jeg er viktig. De er aktive og flotte jenter, så ordet slanking eksisterer ikke hos oss, men vi må spise riktig, så kroppen får det den trenger..... Skulle også gjerne gått mer tur, og prøver på det når tiden strekker til. Har pumpet luft i sykkeldekkene, så vi tråkker rundt så sant det lar seg gjøre. Håper det løsner snart nå.

Et lite spørsmål til slutt. En bekjent nevnte noe som heter STACK for meg. Hva er det? Noen som vet??

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #12 : 18. mai 2004, 16:10 »
Hei igjen!!!
Er kjempeglad for alle gode råd. Skal gå til anskaffelse av de essensielle fettsyrene. Jeg er vel egentlig klar over at GR kostholdet ikke er optimalt, men som mor til 2 jenter som begynner å vokse til, så fungerer dette helt flott i forhold til familien som helhet. Det synes jeg er viktig. De er aktive og flotte jenter, så ordet slanking eksisterer ikke hos oss, men vi må spise riktig, så kroppen får det den trenger..... Skulle også gjerne gått mer tur, og prøver på det når tiden strekker til. Har pumpet luft i sykkeldekkene, så vi tråkker rundt så sant det lar seg gjøre. Håper det løsner snart nå.

Et lite spørsmål til slutt. En bekjent nevnte noe som heter STACK for meg. Hva er det? Noen som vet??

Bare vær tålmodig, så går det framover. Stack er gjerne en sammensetting av ulike ingredienser i et kost-tilskudd. Det er hele tiden en kreativ markedsføring for kost-tilskudd som skal virke slankende. Lite av de lovlige tilksuddene som er til salgs i Norge av dette er bevist effektivt, med unntak av grønn te (finnes også som ekstrakt) og dels koffein. Personlig ville jeg ikke brukt så mye penger på disse produktene, men her vet jeg det er andre på forumet som har meninger og mer kunnskap enn meg. Vær ihvertfall ikke ukritisk til hva du kjøper/spiser av slike tilskudd.

Utlogget L2-CaStLe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 635

SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #13 : 18. mai 2004, 22:34 »
Står respekt av det her nita, 10kg er jaggu bra!! Er på diet sjøl for å bli kvitt overvekten, håper jeg klarer det samme som deg =)

Lykke til videre!!!  Afro
Bøy: 130 (uten drakt) - januar'06
Benk: 107,5 (uten skjorte) - juni'05
Mark: 205 (uten drakt) - juni'05

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Ønsker veiledning om trening/vektreduksjon!
« #14 : 19. mai 2004, 09:09 »
Dette går jo veien...  Cheesy Ikke la vekta "styre" humøret og motivasjonen din... bruk heller målbandet. Du vil se at du blir smalere både her og der... og vekta vil komme etterhvert.

Jeg ville styrt unna slankeproduktene og gått helhetlig inn for mosjon og riktig kosthold... det er det som holder i lengden. Fint at du har begynt med fettsyrer! Vurder også å kjøpe et multivitamintilskudd med mineraler, slik at kroppen får det den trenger når du er på en slik streng diett. Drikk rikelig med vann og sørg for rikelig med søvn... dette bidrar til å øke forbrenningen.

Ellers så er det kanskje lurt å vurdere om du har 30-45 minutter til rådighet på morgenkvisen hvor du kan spassere deg en tur? Det er jo bare så deilig på denne tiden av året...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!