Skrevet av Emne: Et par spørsmål..  (Lest 2131 ganger)

Utlogget papplars

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Et par spørsmål..
« : 31. mai 2010, 15:41 »
Jeg har som plan å ganske snart starte med RYP og har et par spørsmål..

Jeg trener hjemmefra og har derfor ikke tilgang til endel vanlige gym-aparater. Er det nedenfor en god liste med øvelser til grunnprogrammet?

Knebøy
Strake markløft
Benkpress
Knestående hanteldrag
Foroverbøyd roing
Arnoldpress
Bicepscurl
Tricepspress
Planke

I beskrivelsen på tn.no så står det 30 min forbrenningstrening etter vekttreningen. Er det noe i veien for å ta løpingen først dersom det passer best for meg?

Og den "spisedagen", hvor bananas kan man gå? Er det snakk om å ta seg en snickers eller er det kremboller og potetgull og brus så langt øye kan se? Smiley Noen eksempler på hva som er "akseptert mengde" her hadde vært fint.



Utlogget papplars

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Et par spørsmål..
« #1 : 01. juni 2010, 09:46 »
For å svare på min egen post, jeg ser at det har kommet ut nye dokumenter om RYP på tn.no, og disse ser mye mer fornuftig ut etter mitt skjønn. Ikke like rolig start, mer tid på vekter som ligger rundt 10RM og jevt over litt flere sett (snakker nå om grunnprogrammet)

Tenker da å gjøre følgende øvelser:

Knebøy
Benkpress
Foroverbøyd roing
Arnold press
Bicepscurl
Tricepspress
Planke

Grunnen til at jeg tenker å kjøre planke istedet for situps er rett og slett at jeg kjenner den tar litt i ryggen også, og da har jeg helt sikkert behov for det! Vurderer å endre det til situps m/vekt dersom det blir for lett i lengden (hah!)

Hvor mye bør man spise etter trening? Jeg er pr i dag 77 kg (ønsker å litt ned i vekt og mye ned i fett). Ser for meg en liten dose med proteinpulver og evt en banan?

Tilbakemeldinger mottas med takk, både på øvelsesutvalget og andre ting.

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Et par spørsmål..
« #2 : 07. juni 2010, 12:31 »
For å svare på min egen post, jeg ser at det har kommet ut nye dokumenter om RYP på tn.no, og disse ser mye mer fornuftig ut etter mitt skjønn. Ikke like rolig start, mer tid på vekter som ligger rundt 10RM og jevt over litt flere sett (snakker nå om grunnprogrammet)

Tenker da å gjøre følgende øvelser:

Knebøy
Benkpress
Foroverbøyd roing
Arnold press
Bicepscurl
Tricepspress
Planke

Grunnen til at jeg tenker å kjøre planke istedet for situps er rett og slett at jeg kjenner den tar litt i ryggen også, og da har jeg helt sikkert behov for det! Vurderer å endre det til situps m/vekt dersom det blir for lett i lengden (hah!)

Hvor mye bør man spise etter trening? Jeg er pr i dag 77 kg (ønsker å litt ned i vekt og mye ned i fett). Ser for meg en liten dose med proteinpulver og evt en banan?

Tilbakemeldinger mottas med takk, både på øvelsesutvalget og andre ting.


Utrolig lite trafikk på dette forumet, det er bare å beklage. (Jeg trodde JEG var sjelden her inne!)

Øvelsene du ramser opp er jo nærmest identiske med de som RYP anbefaler, så dette ser veldig bra ut.

Planke er en kjempegod øvelse for kjernemuskulaturen, som også involverer korsryggen. Dette er et glimrende valg, spesielt siden du ikke kjører strake markløft. (Rygghev over et bord eller en bukk er også et alternativ for korsryggen.)

Kardio kan du gjerne kjøre før treningen, men da må du moderere farten for ikke å bli for sliten. Kjør 65-70% av makspuls. Hvis målet ditt er å gå ned i vekt bør du ta en titt på "Maks forbrenning"-programmet. Men det forutsetter at du har tid og lyst til å trene 6 ganger i uka.

Ang. vekttap/vektøkning vil du gå ned i vekt med et treningsprogram som dette dersom du ikke øker matinntaktet vesentlig. Hvis du overhodet ikke har trent før vil jeg anbefale deg å forsøke å øke matinntaket noe for ikke å gå med et for stort kaloriunderskudd. (Det vil gjøre deg slapp og hindre framgangen din.)

Men hei, RYP-heftet er jo full av informasjon om hva og når du skal spise. Pløy gjennom dette kapittelet 5 ganger på 5 dager, så har du det klart, tenker jeg. (Det er tungt stoff dersom du ikke kan noen ting om kosthold.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!