Skrevet av Emne: Sliter med smerter på siden av leggen - haster veldig  (Lest 9875 ganger)

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Hei sliter med at jeg har noen merkelig smerter på siden av leggen ved jogging o.l er ikke sånn uutholdelig men det bekymrer meg da jeg trener til et opptak, og jeg henger allerede litt på etterskudd på joggedelen.  Sad

Smerten begynner rolig (ikke særlig vondt) der som jeg har tegna ring. Hvis jeg drar på litt under joggeøkten kan den samme følelsen plutselig begynne å spre seg opp langs siden over kneet opp til midten av quadriceps og ned til siden på foten. Det er en slags trykkende smerte.

Når jeg har endt økten er det veldig stivt og vondt (mye vondere enn når jeg jogga) i ca 5 min etterpå og så går det gradvis vekk til helt bra igjen.

Prøvde å jogge på grusvei i dag men hjalp ikke noe særlig. Jogging i myr funka dog bra, men det blir vanskelig å gjennomføre.

Smertene er altså ikke uutholdelige men blir bekymra da jeg rett og slett ikke har tid eller råd til å få vondere nå.

Kjøre på?
195 høy

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Sv: Sliter med smerter på siden av leggen
« #1 : 31. mai 2010, 23:22 »
Høres litt ut som en typ feilstilling i foten din, eller at du bare ikke har gode nok sko.
Omtrent 60 % av befolkningen i Norge har en form for feilstilling i foten, og det er ekstremt mange som overpronerer (tråkker innover), da gjerne kvinner og personer generellt med mange kilo og dra på.
Men som sagt, det kan også hende at du ikke har gode nok sko for den typen underlag du er på, eller at du har en sko som ikke er tilpasset din gange.
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Høres litt ut som en typ feilstilling i foten din, eller at du bare ikke har gode nok sko.
Omtrent 60 % av befolkningen i Norge har en form for feilstilling i foten, og det er ekstremt mange som overpronerer (tråkker innover), da gjerne kvinner og personer generellt med mange kilo og dra på.
Men som sagt, det kan også hende at du ikke har gode nok sko for den typen underlag du er på, eller at du har en sko som ikke er tilpasset din gange.
Takker for svar. Har gode sko skulle jeg tro, Asics Nimbus nyeste modell. :p

Har tenkt på det med overpronering selv og det føles som at jeg ikke har noe innover helling, men det er vel ikke så lett å finne ut av selv kanskje? Er ivhertfall komfortable sko og det er komfortabelt å løpe til disse smertene kommer. Ikke har jeg så mye ekstra kilo å drasse på nå etterhvert heller :p

Bør jeg besøke en kiropraktor, går dette isåfall gjennom fastlegen?

Blir glad hvis flere kommer med input.
195 høy

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Takker for svar. Har gode sko skulle jeg tro, Asics Nimbus nyeste modell. :p

Har tenkt på det med overpronering selv og det føles som at jeg ikke har noe innover helling, men det er vel ikke så lett å finne ut av selv kanskje? Er ivhertfall komfortable sko og det er komfortabelt å løpe til disse smertene kommer. Ikke har jeg så mye ekstra kilo å drasse på nå etterhvert heller :p

Bør jeg besøke en kiropraktor, går dette isåfall gjennom fastlegen?

Blir glad hvis flere kommer med input.

Asics Nimbus er en NYDELIG sko, men dette er en sko for de som har en nøytral gange/underpronerende gange. Så om du er en av de som overpronerer, så vil ikke den skoen gi deg noe støtte på innsiden. Ellers er skoen fabelaktig med mye demping, har selv hatt den siden september, og syns at toppmodellen til Mizuno ligger milevis under Tongue

Men nok om det. Feilstilling i foten din kan du få sjekket hos en Ortoped, men dette er neppe gratis. Eller enkelt og greit, mange sportsbutikker har muligheten for å få sjekket dette på diverse maskiner. Intersport skal hvertfall ha en maskin kalt for "Footbalance" for å se eventuelle feilstillinger i foten, og dette er helt gratis å sjekke! Cheesy Eller om du bor i Oslo-området, da bør du ta deg en tur innom Løpelabbet Wink
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Nydelig hjelp jeg får av deg nå setter veldig pris på det.

Bør jeg ta en pause i treninga? Hadde tenkt å jogge 7km i morgen. Sliter som sagt med tanken på å ta noe pause pga jeg trenger all treninga jeg kan få Wink

Hvis jeg vil få sjekka dette skikkelig bør jeg gå gjennom fastlegen? Er litt blank her. Bor desverre i Haugesund Tongue
195 høy

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Nydelig hjelp jeg får av deg nå setter veldig pris på det.

Bør jeg ta en pause i treninga? Hadde tenkt å jogge 7km i morgen. Sliter som sagt med tanken på å ta noe pause pga jeg trenger all treninga jeg kan få Wink


Ikke noe problem, bare hyggelig det vet du, jobber i Intersport så dette er noe jeg forteller om hver dag Cheesy

Om en feilstilling er tilfellet så tar det lang tid for å forverre problemet, det er noe som utvikler seg til det verre over tid. Så det jeg mener er at du neppe blir noe verre av å løpe 7 km i morgen, men jeg ville nok stoppet når det gjør vondt, for å gå et stykke, så deretter begynne å jogge igjen Smiley


Hvis jeg vil få sjekka dette skikkelig bør jeg gå gjennom fastlegen? Er litt blank her. Bor desverre i Haugesund Tongue

Tror dessverre ikke at dette er noe fastlegen din kan svare på, veit jo aldri, men jeg har på følelsen av at du vil bli sendt videre til en fotspesialist eller ortoped. Men som sagt, de fleste Intersport-forretninger skal ha en slik maskin, og det er som regel 1 eller 2 ansatte som har fått god opplæring i dette:)  Men så det er sagt, iom at jeg ikke har sett deg løpe, gå eller stå, så kan det være hva som helst, ikke nødvendigvis en feilstilling i foten;)
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Regner med at de fleste fastleger som ikke har spesiell interesse for dette har lite peiling, men det er vel greit å få en videre henvisning.

Takk igjen. Stikker ned på den lokale Intersporten og hører om de har slik en maskin, hvis ikke får det bli Ortoped Tongue
195 høy

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Regner med at de fleste fastleger som ikke har spesiell interesse for dette har lite peiling, men det er vel greit å få en videre henvisning.

Takk igjen. Stikker ned på den lokale Intersporten og hører om de har slik en maskin, hvis ikke får det bli Ortoped Tongue

Høres flott ut! Masse lykke til! Så får du skrive hva grunnen til smertene er da Wink
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget cesandberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Er smertene på mykdelen av leggen eller er de på leggbeinet?
Vil foreslå at du tar en tur og får sjekket benstillingen din, som andre også har nevnt. Endel Soprten1 og intersport butikker har tredemølle og filmkamera, de kan veilede deg til en viss grad. Eller du kan få fastlegen til å sende deg til fotortoped, noe jeg måtte.

Jeg er tverrplattfot og supinerer(underpronerer) og fikk av alle ting yrkesskade erstatning av militæret pga at de "tvang" meg til å løpe 3mila samt lange utmarsjer etc på M52 lave sko og anclets samt M77 støvler.
Jeg fikk vondt akkurat der du merket av sirkelen, problemet mitt var at midtdelen av foten min ikke hadde støtte overhodet, når jeg trør på en fuktig sandstrand så ser en bare hælen og frontfoten, samt en liten tynn stripe mellom disse på yttersiden. Området som ikke hadde støtte sviktet, og dette dro i senene som passerer leggbenet der du beskriver, jeg fikk kronisk benhinnebetennelse oppover hele innsiden av leggbenet og slike smerter du beskriver. Løsningen min var å få ortopediske innleggsåler som var oppbygde der jeg manglet støtte.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!