Skrevet av Emne: Noen spørsmål om HST  (Lest 8860 ganger)

Utlogget Snaga

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Noen spørsmål om HST
« : 08. juni 2010, 17:04 »
Hei.

Har noen spørsmål om HST.

1) Skal all RM-testingen for programmet foregå før den første 8-ukersperioden eller skjer den i mellom de 2-ukersperiodene (f. eks. 15RM-test før 15-rep-uken, 10RM-test før 10-rep-uken osv). Har ikke funnet noe god kalkulator som gjør om f. eks 5RM til 15 RM, så føler det blir ganske mye å teste 5, 10 og 15 repetisjoner i alle øvelser på en dag. Er det evt. noen som har en kalkulator som gjør dette? Vet det finnes en fin graf der man kan se sånn ca.

2) Jeg som nybegynner i dette programmet, bør det tas kun 1 sett for hver øvelse (m. oppvarming)?

3) Den siste dagen i 2-ukersprogrammet har jeg forstått det sånn at det skal dropsett i alle øvelser. Er ikke dette veldig stor total belastning hvis man f. eks. har 10 øvelser? Jeg kan i hvert fall tenke meg til at man blir ganske utmattet frem mot de siste øvelsene.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Noen spørsmål om HST
« #1 : 20. juni 2010, 23:13 »
1) RM-testingen kan du ta over en uke, etterfulgt av deload (hvis du har trent mye før testingen), for så å starte på programmet. Du tester helst både 5rm, 10rm og 15rm.

2) Du kan ta 1 sett første uka, men du bør øke til minst 2 sett 2 uka og utover. Da jeg kjørte HST tok jeg 2 sett i 15rm-fasen, 3 sett i 10rm-fasen og 4-5 sett i 5rm-fasen.

3) Det 2-ukersprogrammet du snakker om vet ikke jeg hva er. Når det gjelder dropsett, vil du ta det mot slutten av programmet for å tyne deg ut så mye som mulig. Du tar selvsagt bare dropset på øvelser hvor det er praktisk mulig, som f.eks. kabeløvelser hvor du lett kan senke vekta raskt. Markløft f.eks. egner seg dårlig til dropsett.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Snaga

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Noen spørsmål om HST
« #2 : 23. juni 2010, 19:12 »
1) RM-testingen kan du ta over en uke, etterfulgt av deload (hvis du har trent mye før testingen), for så å starte på programmet. Du tester helst både 5rm, 10rm og 15rm.

2) Du kan ta 1 sett første uka, men du bør øke til minst 2 sett 2 uka og utover. Da jeg kjørte HST tok jeg 2 sett i 15rm-fasen, 3 sett i 10rm-fasen og 4-5 sett i 5rm-fasen.

3) Det 2-ukersprogrammet du snakker om vet ikke jeg hva er. Når det gjelder dropsett, vil du ta det mot slutten av programmet for å tyne deg ut så mye som mulig. Du tar selvsagt bare dropset på øvelser hvor det er praktisk mulig, som f.eks. kabeløvelser hvor du lett kan senke vekta raskt. Markløft f.eks. egner seg dårlig til dropsett.

Trodde prinsippet til HST (http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html) var at man bare skulle kjøre 1-2 sett jeg. Har jo ikke tid til å kjøre 4-5 sett når jeg har 10-12 øvelser.

2-ukersfase da, hvis du forstår. 2 uker med 15 reps, 2 uker med 10, 2 uker med 5 og 2 uker med 5/eksentrisk. Også på'n igjen Smiley Er i hvert fall det som står på denne siden (tenkte å prøve noe nytt, og vil følge det til punkt og prikke liksom).

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Noen spørsmål om HST
« #3 : 23. juni 2010, 21:18 »
Javel. Da får du gjør det som du tenkte da.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!