Skrevet av Emne: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?  (Lest 5168 ganger)

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #15 : 11. juni 2010, 16:32 »
Da finner du ut hvor mye du trenger for å vedlikeholde vekten og legger deg noen hunde kcal over dette.

Få i deg nok av alle makronæringsstoffene og tren tungt med en progresjons"plan"

Gjør du det riktig vil du nok kvitte deg med fett samtidig som du har bygget deg litt masse (dog er ikke dette en garanti, men de fleste nybegynnere har denne gevinsten)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #16 : 14. juni 2010, 14:10 »
Ja, du spiser feil, og ja du bør være skeptisk til kostholdet ditt.

I det eksempelet du gir, så finnes det ikke frukt og ingen grønnsaker. Får du i deg fiber er det flaks gjennom brødet du spiser.

Mer mat, mer frukt og grønt, og mer fiber.
Av alle ting var det fiberet du trakk fram.
Hva skal mannen med fiber i hele tatt?

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #17 : 14. juni 2010, 14:18 »
http://no.wikipedia.org/wiki/Kostfiber

Sitat
Fiber gir en metthetsfølelse og avhjelper tarmvirksomheten gjennom å binde væske. Dette er med på å redusere risiko for forstoppelse og divertikler (utposninger i tarmveggen). Kostfiber er også bra for peristaltikken.
Kostfibrer finnes blant annet i hvetekli, hvetegroer, linfrø, psylliumfrø, korn og villris.
Vannoppløselige fibre finnes i frukt, bær, grønnsaker, havre, rug, linser, bønner og erter.
Et voksent menneskes daglige inntak av kostfiber bør ligge mellom 25 og 35 gram per dag eller 3 gram kostfiber for hver megajoule (MJ) energi (1 MJ = 238 kcal)[1]. I følge Nordic Nutrition Recommendations er maksimumsgrensen for kostfiberinntak 50g/dag. Høyere inntak kan hemme tarmens absorbsjon gjennom å binde næring og energi som følger med avføringen.

For lavt inntak - sprutbæsj og dårlig fordøyelse
For høyt inntak - du drar med deg "for mye" næring ut og dette kan forstyrre hormonbalansen

Anbefalt inntak - et optimalt fungerende fordøyelse og næringsopptak

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #18 : 14. juni 2010, 14:52 »
Av alle ting var det fiberet du trakk fram.

Hehe. Ett sted måtte jeg begynne. Han skisserte muligheten for at et dagsinntak var seks brødskiver, to gainere og en NO Explode. Da mangler det for eksempel vitaminer og fiber, og begge deler har kjente positive effekter i menneskekroppen, og særlig når de kommer fra matvarer og ikke fra tilskudd. Dette er alment kjent, så jeg kommer ikke til å saumfare pubmed for å finne kilder til det.

Min erfaring er at det ikke er noe poeng i å fortelle folk at de skal spise kjøtt og fisk, spesielt ikke hvis de vil bygge muskler. Det skjønner de av seg selv, fordi de vil det. Det er ingen som har forsket på hvor mange appelsiner i uken som er optimalt for å bygge større biceps, derfor er det mange som driter i det, og ser seg blinde på proteininntak, med den følge at de er feilernærte og får dårligere resultater enn om de hadde en bedre balanser diett bestående av rene, ubehandlede matvarer som kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, frukt og rent vann i store mengder, og fint lite annet.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #19 : 14. juni 2010, 18:47 »
http://no.wikipedia.org/wiki/Kostfiber

For lavt inntak - sprutbæsj og dårlig fordøyelse
For høyt inntak - du drar med deg "for mye" næring ut og dette kan forstyrre hormonbalansen

Anbefalt inntak - et optimalt fungerende fordøyelse og næringsopptak
Hvorvidt er dette fakta eller egne erfaringer? Hvorfor får ikke kjøttspisende mennesker løs avføring og dårlig fordøyelse når de ikke spiser plantefibre?

Hehe. Ett sted måtte jeg begynne. Han skisserte muligheten for at et dagsinntak var seks brødskiver, to gainere og en NO Explode. Da mangler det for eksempel vitaminer og fiber, og begge deler har kjente positive effekter i menneskekroppen, og særlig når de kommer fra matvarer og ikke fra tilskudd. Dette er alment kjent, så jeg kommer ikke til å saumfare pubmed for å finne kilder til det.
Jeg tror heller ikke du finner så mange studier som kan slå fast at fiber er viktig i ernæringen eller har positive effekter. Her er noen referanser som viser det motsatte:

Wasan HS, Goodland RA. Fibre-supplemented foods may damage your health. Lancet 1996;348:319-20
Fuchs Cs, mfl. Dietary fiber and the risk of colorectal cancer, a pooled analysis of prospective cohort studies. NEJM 1999;340:169-76, 223,24
Park Y, mfl. Dietary fiber intake and risk of colorectal cancer: a pooled analysis of prospective cohort studies. JAMA 2005; 294:2849-57
Tan KY, Seow-Choen F. Fiber and colorectal disease: Separating fact from fiction. World Journal of Gastroenterology 2007; 31:4161-67
Bijkerk CJ, mfl. Systematic review: the role of different types of fibre in the treatment of irritable bowel syndrome. Aliment Pharmacol Ther 2004; 19:245-51
Kwasniewski, J. Optimal nutrition. Warszawa: Wydawnictwo WGP, 1999

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #20 : 14. juni 2010, 19:51 »
Havoc pilla er et kapittel for seg selv.

Pro hormoner. Jeg håper du vet hva du driver med, PCT er vel nødvendig selv på PH.

Utlogget midian

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 75

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #21 : 14. juni 2010, 23:24 »
Pro hormoner. Jeg håper du vet hva du driver med, PCT er vel nødvendig selv på PH.
Jeg har Nolvadex i skuffen selv om kjekken på Bodypower fortalte meg at det ikke var nødvendig med noe PCT etter en slik kur. Har du noe erfaringer med Primaforce Havoc selv?
Er ferdig med første uka i dag, gått opp 15 KG i benken (på en uke o.O)!

Tilbake til kostholdet mitt, er det sånn at jeg bare trenger å putte i meg noe vitamin tabletter og litt fiber så Fenriken får mer å klemme i på? For så langt har jeg hatt store fremganger på bare Gainer som hoved fòr. Er det noe grunn til at jeg ikke skal få resultat av å primært leve på gainer?

Rino -
Trenger jeg BARE butte opp et par ekstra kcal enn det jeg bruker? For som det er i dag ligger jeg på kanskje på 4300 av 3200 eller noe sånt. Er dette dumt?
21 år
188 cm i skoa
105KG

Min trenings blogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98868.0

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #22 : 15. juni 2010, 08:47 »
Sitat
Jeg har Nolvadex i skuffen selv om kjekken på Bodypower fortalte meg at det ikke var nødvendig med noe PCT etter en slik kur. Har du noe erfaringer med Primaforce Havoc selv?
Er ferdig med første uka i dag, gått opp 15 KG i benken (på en uke o.O)!

Hva skal du med antiøstrogen?

Tilbake til kostholdet mitt, er det sånn at jeg bare trenger å putte i meg noe vitamin tabletter og litt fiber så Fenriken får mer å klemme i på? For så langt har jeg hatt store fremganger på bare Gainer som hoved fòr. Er det noe grunn til at jeg ikke skal få resultat av å primært leve på gainer?

Sitat
Rino -
Trenger jeg BARE butte opp et par ekstra kcal enn det jeg bruker? For som det er i dag ligger jeg på kanskje på 4300 av 3200 eller noe sånt. Er dette dumt?

Skal du opp eller ned i vekt?

Jeg ville prøvd meg fram ang kcal, men først og fremst erstattet shakene med mat..

Utlogget Triton

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 251

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #23 : 15. juni 2010, 09:00 »
Jeg har Nolvadex i skuffen selv om kjekken på Bodypower fortalte meg at det ikke var nødvendig med noe PCT etter en slik kur. Har du noe erfaringer med Primaforce Havoc selv?
Er ferdig med første uka i dag, gått opp 15 KG i benken (på en uke o.O)!

Tilbake til kostholdet mitt, er det sånn at jeg bare trenger å putte i meg noe vitamin tabletter og litt fiber så Fenriken får mer å klemme i på? For så langt har jeg hatt store fremganger på bare Gainer som hoved fòr. Er det noe grunn til at jeg ikke skal få resultat av å primært leve på gainer?

Rino -
Trenger jeg BARE butte opp et par ekstra kcal enn det jeg bruker? For som det er i dag ligger jeg på kanskje på 4300 av 3200 eller noe sånt. Er dette dumt?

15 kg i benken på ei uke?? Whoa.. Testa ut Primaforce havoc selv for to mnd tid siden. Fikk massevis av kviser, litt ekstra styrke, noe mer volum og en noe eplekjekk holdning!;D

Brukte ikke noe pct, og alt gikk som normalt igjen ei uke etter endt "kur". Smiley
He’s slow to anger, yet brutally efficient when fghting back.


Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98175.0

Utlogget midian

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 75

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #24 : 15. juni 2010, 10:07 »
15 kg i benken på ei uke?? Whoa.. Testa ut Primaforce havoc selv for to mnd tid siden. Fikk massevis av kviser, litt ekstra styrke, noe mer volum og en noe eplekjekk holdning!;D

Brukte ikke noe pct, og alt gikk som normalt igjen ei uke etter endt "kur". Smiley
Hehe ja, men det er kanskje ikke så mye å skryte av? Jeg gikk ifra 70 til 85KG, aldri vært sterk i den øvelsen. Og når jeg tok 85 var det superlett, bare at jeg fikk pain i skuldra som gjorde at jeg måtte stoppe etter noe tull som skjedde på skråbenken den dagen. Skal prøve igjen i dag. Har ingen kviser eller lignende hittill, men eplekjekk kan jeg skrive under på :p

Riinoo, det du spør om er for min del et litt lurespørsmål, for jeg vet egentlig ikke. Det eneste jeg vet er at jeg vil opp i vekt så lenge fettprosenten er den samme. Og det du sier om at jeg brude endre kostholdet fra drikke til mat - har det noe med fremgang å gjøre, eller er det helsemessige årsaker?
21 år
188 cm i skoa
105KG

Min trenings blogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98868.0

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #25 : 15. juni 2010, 10:38 »
Jeg tror heller ikke du finner så mange studier som kan slå fast at fiber er viktig i ernæringen eller har positive effekter. Her er noen referanser som viser det motsatte:

Wasan HS, Goodland RA. Fibre-supplemented foods may damage your health. Lancet 1996;348:319-20
Fuchs Cs, mfl. Dietary fiber and the risk of colorectal cancer, a pooled analysis of prospective cohort studies. NEJM 1999;340:169-76, 223,24
Park Y, mfl. Dietary fiber intake and risk of colorectal cancer: a pooled analysis of prospective cohort studies. JAMA 2005; 294:2849-57
Tan KY, Seow-Choen F. Fiber and colorectal disease: Separating fact from fiction. World Journal of Gastroenterology 2007; 31:4161-67
Bijkerk CJ, mfl. Systematic review: the role of different types of fibre in the treatment of irritable bowel syndrome. Aliment Pharmacol Ther 2004; 19:245-51

Saklig. Du siterer studier som viser til at et overinntak av fiber kanskje ikke er så bra, og at et stort inntak ikke nødvendigvis minsker risikoen for tarmkreft eller hjelper mot IBS, og sier at de viser det motsatte av "at fiber er viktig i ernæringen eller har positive effekter".

Hvor motsier noen av disse referansene at et moderat fiberinntak kan ha positive effekter på fordøyelse og næringsopptak?




Utlogget Triton

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 251

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #26 : 15. juni 2010, 11:23 »
Hehe ja, men det er kanskje ikke så mye å skryte av? Jeg gikk ifra 70 til 85KG, aldri vært sterk i den øvelsen. Og når jeg tok 85 var det superlett, bare at jeg fikk pain i skuldra som gjorde at jeg måtte stoppe etter noe tull som skjedde på skråbenken den dagen. Skal prøve igjen i dag. Har ingen kviser eller lignende hittill, men eplekjekk kan jeg skrive under på :p

Riinoo, det du spør om er for min del et litt lurespørsmål, for jeg vet egentlig ikke. Det eneste jeg vet er at jeg vil opp i vekt så lenge fettprosenten er den samme. Og det du sier om at jeg brude endre kostholdet fra drikke til mat - har det noe med fremgang å gjøre, eller er det helsemessige årsaker?

Syntes det var en rå øking, var ikke ironisk.Smiley
Kom gjerne med fler oppdateringer!
He’s slow to anger, yet brutally efficient when fghting back.


Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98175.0

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #27 : 15. juni 2010, 16:39 »
15 kg i benken på ei uke?? Whoa.. Testa ut Primaforce havoc selv for to mnd tid siden. Fikk massevis av kviser, litt ekstra styrke, noe mer volum og en noe eplekjekk holdning!;D

Brukte ikke noe pct, og alt gikk som normalt igjen ei uke etter endt "kur". Smiley

Fikk du sjekket leververdier og testoverdier før og etter?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #28 : 15. juni 2010, 17:39 »
Saklig. Du siterer studier som viser til at et overinntak av fiber kanskje ikke er så bra, og at et stort inntak ikke nødvendigvis minsker risikoen for tarmkreft eller hjelper mot IBS, og sier at de viser det motsatte av "at fiber er viktig i ernæringen eller har positive effekter".

Hvor motsier noen av disse referansene at et moderat fiberinntak kan ha positive effekter på fordøyelse og næringsopptak?



Hvis du ser på metaanalysen fra 2005 så framgår det at det er en klart økt risiko for tykktarmskreft ved inntak av mer enn 20-25 g kostfiber daglig. Dette til tross for at anbefalingene ligger på ca. 30 gram.

I den siste kilden jeg refererte til, sier Kwasniewski dette om fiber:
"Kun drøvtyggere har mager og tarmer tilpasset fiber, vi mennesker har ikke. Fibret kommer ut igjen ufordøyd i avføringen. Hva er det da godt for? Fiber er faktisk noe dårlig, og det vil svekke kroppens immunforsvar".

Fiber-fokuset hører hjemme i myte-kategorien. Er ikke det slikt du skriver artikler om, Biffmaster? Smiley

Utlogget Triton

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 251

Sv: Burde jeg være skeptisk til kostholdet mitt?
« #29 : 15. juni 2010, 20:55 »
Fikk du sjekket leververdier og testoverdier før og etter?

Nei, desverre..
Tenkte at det var en unødvendig greie når jeg fikk det over disk i sverige. Men sett tilbake, så skulle det vært gjort.
Med "tilbake til normalt" mener jeg at kviser roet ned, og psyken ble det samme gamle, hverken bedre eller dårligere.
He’s slow to anger, yet brutally efficient when fghting back.


Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98175.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!