Skrevet av Emne: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?  (Lest 5180 ganger)

Utlogget IX

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Jeg har vel hatt kronisk seneskjedebetennelse i ca. 5 år. Det sitter i håndleddet og "stråler" litt ut i oversiden av hånden. Det har nok kommet som en konsekvens av gitarspilling, PC på jobb o.l. Har prøvd det meste; vært hos lege, fysio, akupunktur osv.

Funker greit å trene styrke, og løfte tyngre tak. Merker det kun når det er småting som f.eks. PC og gitar. Ingen smerter...kun irritasjon. Typisk "sandpapir"-følelsen.

Spørsmålet nå er om noen kjenner til dette, og som evt. har prøvd operasjon?

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #1 : 12. juni 2010, 23:12 »
5 dager, år, mnd, timer?
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget IX

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #2 : 12. juni 2010, 23:13 »
5 dager, år, mnd, timer?

Haha...år.

Det hjelper forresten med trening til en viss grad... Men kjenner det godt når jeg sitter ved PC (spesielt om jeg benytter vanlig mus), gitar og annet "pirkarbeid".

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #3 : 12. juni 2010, 23:15 »
kortisonsprøyte fikset det hos meg

Utlogget IX

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #4 : 12. juni 2010, 23:22 »
kortisonsprøyte fikset det hos meg

Hadde du hatt det over lenger tid? Og ligner symptomene på mine? Kortison og operasjon er kanskje det eneste jeg ikke har prøvd. Legen sa at kortison som regel bare funker for en kortere periode, men spørs om det er det jeg bør prøve da.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #5 : 12. juni 2010, 23:30 »
Har du "potetmelfølelse" om du holder den andre hånda over og vrir håndleddet opp og ned? Jeg har hatt det iforbindelse med motocross.  Kortison, hvile, håndleddsbind ved trening, kutte gitar og bytte musearm så er du i boks.

Men seneskjedebetennelse? Det ordet kan fort misforstås.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #6 : 12. juni 2010, 23:44 »
Hadde du hatt det over lenger tid? Og ligner symptomene på mine? Kortison og operasjon er kanskje det eneste jeg ikke har prøvd. Legen sa at kortison som regel bare funker for en kortere periode, men spørs om det er det jeg bør prøve da.
kortison virker i noen uker. De ukene er man forsiktig, gjør som aktiviteten skriver... da vil du være bedre når kortisonen har gjort sitt.

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #7 : 12. juni 2010, 23:50 »
Vet du hva, jeg har AKKURAT det samme problemet.. Mye og på grunn av gitarspilling og PC. Hos meg så kommer det og går det. Kan kjenne det gjør vondt av og til når jeg utfører bicepscurls med stang.

Har aldri selv prøvd kortison, for har ikke ett bestemt punkt som gjør vondt.. Har prøvd laserbehandling, men det var noen bortkasta tusenlapper...
Mandal Treningssenter.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #8 : 12. juni 2010, 23:54 »
Prøv sjokkbølgebehandling Smiley

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #9 : 13. juni 2010, 00:02 »
Akkupunktur har jeg også hørt har blitt en del brukt.. Men dette mot enkelt tendinitt ja.
Mandal Treningssenter.

Utlogget IX

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #10 : 13. juni 2010, 00:16 »
Du beskriver ikke helt hvor på hånden det sitter.
Erfaringsmessig er det gunstig å operere langvarige seneskjedebetennelser. Det har blitt store forandringer på senen, såkalt tendinose (tendinitt når det "bare" er betennelse).
Det gjøres et lite snitt, skraper bort det overflødige på senen (for å forklare det enkelt) og stort sett blir det veldig bra etterpå.
Selvsagt ikke alltid. Sånn er det jo med de fleste operasjoner.
Du må veie for og i mot: er det så vondt og ubehagelig at det ikke er til å leve med? Vel, da er valget enkelt, spør du meg. Har i hvert fall ikke vært borti tilfeller der det blir verre etter inngrep Wink
Lykke til! Smiley

Mens jeg har skrevet dette har det kommet inn et tips om sjokkbølgebehandling, eller trykkbølgebehandling (ESWT = electro shock wave therapy).
Litt avhengig av hvor på hånden dette sitter, men det er absolutt et bra tips. Mange har veldig god nytte av dette.

Det inni håndleddet. Og det "stråler" liksom ut i fingersenene i hånden (ikke helt ut i fingrene). Tidligere gikk det mer oppi oversiden på underarmen også, men dette gikk bort etter akupunktur og, som du nevner, trykkbølgebehandling.

Jeg tror nok jeg forsøker kortison som nevnt her som siste alternativ, før et eventuelt inngrep.

Jeg har lest mye om inngrepet og slik så jeg vet igrunnen hva det går ut på. Og risikoen er visstnok veldig minimal. Det verste som skjer er at det ikke gjør noen forandring liksom. Det kjipe er jo at man sikkert må droppe trening osv. en god stund etterpå.

Litt vanskelig å veie for og imot. På ene siden klarer jeg meg jo greit. På en annen side hadde det jo øket livsgleden om det var borte.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #11 : 13. juni 2010, 00:20 »
Hvis jeg hadde vært deg, og det hadde vært "siste" utvei så hadde jeg tatt operasjon uten å tenke på det en gang (nesten). Gå og få konsultasjon (eller hvordan det skrives) hos lege/spesialist/kirurg så kan han/hun vurdere det enda nærmere, hvorvidt det er fornuftig eller ikke. Hvis du velger å prøve kortison nå så IKKE FÅ EN LEGE TIL Å GJØRE DET! Dra til en spesialist! Smiley gjør research. Utrolig mange leger som trykker litt her og der og sier "ja hmm ja" men når de egentlig trykker på nervepunkter..og så setter de litt kortison..så oppsøk spesialist.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #12 : 13. juni 2010, 11:12 »
En spesialist er vel også lege Grizzly...:-)
Satte kortison på 3 punkter i ryggen forrige uke og jeg ble bedre etter 2 minutter...
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget IX

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #13 : 13. juni 2010, 15:09 »
Spørs om det blir kortison først da. Føler at det er både enklere og mindre risiko enn kirurgisk inngrep.

Men kan det funke selv om jeg har hatt tilstanden i 5 år nå?

Ellers så er eg ikke noe skeptisk til at evt. en vanlig allmenlege skal ta sprøyten...he-he.. tror de har gjort det før.

Utlogget Elise

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Seneskjedebetennelse. Erfaringer med operasjon?
« #14 : 13. juni 2010, 17:39 »
Leger er som alle andre yrkesgruppet - noen flinke, noen mindre flinke. Ikke minst er det jo noen som setter flere kortisonsprøyter enn andre.
Bor du i Oslo-området har jeg et par å anbefale. Hvis ikke, har jeg ikke så stor kjennskap til andre steder bortsett fra Lillestrøm og Trondheim.
Forøvrig er jeg skeptisk til kortison etter 5 år...

Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!