Skrevet av Emne: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?  (Lest 6587 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

- Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« : 15. juni 2010, 09:27 »
Jeg har den siste tiden fått en del spørsmål om kosttilskuddet NutriKickStart. Det har også vært noen forumdiskusjoner rundt det samme kosttilskuddet og det kan virke som om det er en del misforståelser rundt produktet.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget steeler

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #1 : 15. juni 2010, 09:59 »
Mine akutte refleksjoner rundt dette:
1. Hvor er studiereferansene? Ikke kall det en artikkel om ikke det følger med referanser til studier. Hvis det ikke finnes studiereferanser - så ikke snakk om studier...

2. Selve konseptet høres jo plausibelt (troverdig) ut, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det faktisk fungerer i praksis.

3. Man må smi mens jernet er varmt - nå er det viktig for produsenten å selge mest mulig før de negative tilbakemeldingene kommer. Da er det fint med artikler som denne der man hevder effekten uten å kunne bevise noe. Og artikkelforfatter kjenner noen som arbeider for produsenten... Er artikkelforfatter kanskje sponset også? Interessekonflikter/inhabilitet må oppgis.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #2 : 15. juni 2010, 15:07 »
Har han økt 10kg muskelmasse på ca 1,5år da? fra 2008 til idag? Det virket da utrolig bra når en allerede er så bra trent.

Kanskje en skulle ha testet dette produktet på en person som ikke har brukt noen annen form for prestasjonfremmede midler.

Utlogget Rayler

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #3 : 15. juni 2010, 16:09 »

Høres ut som ren reklame hele greia! tror nokk det er diverse andre ting som har gjort at han har økt 10kg masse på 1.5 år..

virker som om han er sponset av produsenten til kostilskuddet.
http://www.memomax.no/samarbeide.html

Utlogget larsman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Train hard, fight easy!
Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #4 : 15. juni 2010, 16:41 »
" Nutri Kick Start kommer i porsjonsposer med vanlig myse, eggehvite, soya og erteprotein"

Soy is for dorks: http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article.aspx?ID=35

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #5 : 15. juni 2010, 16:52 »
Gidder ikke å lese artikkelen en gang, da det er bare en innviklet form for reklame på lik linje med de på høyresiden her.

Hvor mye penger fikk dere for å ha den der på fremsiden da?
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #6 : 15. juni 2010, 16:56 »
Høres bare tynt ut. Konseptet virker ikke logisk for meg.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget sincereplayer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #7 : 15. juni 2010, 20:48 »
For å ta det første først, dette er ikke skrevet som en artikkel, men et innlegg som svar på flere henvendelser. Referanser til studiet jeg omtaler finner du på: http://www.memomax.no/Dokumenter/Colorado.%20trening.pdf

En oppfølgingstest ble gjennomført i Norge av Øystein Røen som driver Røen Fysikalske Institutt på Røyken. Øystein er også tidligere norsk og nordisk mester i bodybuilding. Resultatene av denne testen bekreftet resultatene fra Colorado studien. 10 personer med treningsbakgrunn var med på testen, og de utførte 6-8 basisøvelser hvor det ble testet ut max belastning på 8 – 10 gjentagelser. Deltakerne fikk YTE produkter i 6 uker og ble bedt om å trene med økende belastning innenfor 8 -10 gjentagelser. På testdagen ble det brukt den belastningen som testpersonen hadde som max før testen og deltakerne ble bedt om å gjøre så mange gjentagelser som mulig. Samtlige deltagere hadde økning i antall gjentagelser, noen økte så mye at de kom i tilnærmet steady state.

Referanser til ytterligere studier gjennomført på YTE og andre indikasjoner finnes på:

http://www.journals.elsevierhealth.com/periodicals/yclnu/article/S0261-5614(09)00197-6/abstract

og

http://www.swansonvitamins.com/health-library/products/youth-tissue-extract.html

 

Og ja, jeg har vært med å teste produktet sammen med 15 andre utøvere innen ulike idretter og har derfor fått produkter til eget bruk av produsenten. Jeg er ikke sponset på noen annen måte. Det finnes ikke noen grunn for meg til å skrive det jeg skriver hvis jeg ikke har opplevd det. Ingen grunn til å fortsette å bruke et produkt som ikke fungerer, selv om det er gratis..

Og dette innlegget er kun skrevet som et innlegg, ikke reklame – ikke en krone betalt til hverken meg eller Treningsforum.

Det eneste vesentlige endringen fra mitt tidligere kosthold og inntakk av kosttilskudd gjennom de 2 siste årene er at jeg har begynt  å bruke YTE produkter. Jeg har ikke endret på noe annet!  Jeg har heller ikke hatt noe tidligere kjennskap til produsenten, men har selvfølgelig pratet en del med de det siste halve året.

Soyaprotein innholdet er kun marginalt, men ja – dette burde de kuttet ut. YTE er det spennende virkestoffet.

For de som er interessert i diskusjonen rundt Folstaxan, follistatin, Myo-T12 og myostatin, gjør enkel google research. Her er det mye mot og for, helt naturlig at de fleste er skeptiske til ny kunnskap som muligens snur opp ned på den kunnskapen som er rådende. Se også hva Dr. Ciolker skriver om sin egen forskning på:

http://myot12.com/the-myo-t12-story

 

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #8 : 15. juni 2010, 21:24 »
-Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?

Helt riktig! Og med tanke på all næringen i plommen er antageligvis er dette mye bedre også!
Egg and whole food FTW!  Smiley
Passion trumps fucking everything!

Celdiir

  • Gjest
Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #9 : 15. juni 2010, 22:18 »
Haha, for en vits!

Klikk dere inn på "forskning og utvikling" på siden Rayler linker til.

En studie handler om:
En gruppe får en cocktail som består blant annet av 5 gram eggprotein+ 5 gram kreatin (man blir ikke opplyst hva resten er) og kontrollgruppen får kun 5 gram kreatin. Når eggprotein+kreatin-gruppen får statistisk signifikant bedre resultater (i beinpress og treningsmotivasjon) så skal liksom dette være et bevis på at det er YTE som gjør jobben - sånn i etterpåklokskapens navn.  :Smiley

I den andre studien får en gruppe mennesker YTE, også skal de subjektivt bestemme fra en skala på 1-4 hvor effektivt dette er sammenliknet med "andre" kosttilskudd. Man trenger ikke lese mange tråder på kosttilskuddsforumet for å skjønne hvor feilslått denne metoden er. *host*confirmation bias*host*

Men - les videre! På side 7 i lenke 1 fra Colorado University kommer et FORSLAG på hvordan sette opp en studie som skal forske på tilskuddet Libido.
Hva i helvete er det disse drittmenneskene tror de holder på med? 



En oppfølgingstest ble gjennomført i Norge av Øystein Røen som driver Røen Fysikalske Institutt på Røyken. Øystein er også tidligere norsk og nordisk mester i bodybuilding. Resultatene av denne testen bekreftet resultatene fra Colorado studien. 10 personer med treningsbakgrunn var med på testen, og de utførte 6-8 basisøvelser hvor det ble testet ut max belastning på 8 – 10 gjentagelser. Deltakerne fikk YTE produkter i 6 uker og ble bedt om å trene med økende belastning innenfor 8 -10 gjentagelser. På testdagen ble det brukt den belastningen som testpersonen hadde som max før testen og deltakerne ble bedt om å gjøre så mange gjentagelser som mulig. Samtlige deltagere hadde økning i antall gjentagelser, noen økte så mye at de kom i tilnærmet steady state.

Ti mennesker som trente og fikk resultater? Og ingen kontrollgruppe? Hehe.



Den første handler ikke om kroppsbyggning, men er interessant.

Den andre er en vits.

Sitat
For de som er interessert i diskusjonen rundt Folstaxan, follistatin, Myo-T12 og myostatin, gjør enkel google research. Her er det mye mot og for, helt naturlig at de fleste er skeptiske til ny kunnskap som muligens snur opp ned på den kunnskapen som er rådende.

Det som er cluet her at produsentene av disse kosttilskuddene sitter på bevisbyrden. Sånn apropos finner man ikke studiene til Dr Colker i Journal of the American College of Nutrition.

Har ingenting med å være skeptisk til ny kunnskap. Jeg mener, kom igjen. Vi snakker om muskeltilskudd her. At myostatin hemmer muskelveksten er ingen hemmelighet. At kosttilskuddindustrien benytter seg av dårlige eller ikke relevante studier og en drøss med anekdoter for å underbygge sine påstander er heller ingen hemmelighet, og det er det som reageres på her.. Hvis dette er så gjennomforsket på så kan man linke til SKIKKELIGE studier og ikke grafer basert på anekdoter av typen "jeg følte meg mer muskuløs". Wink

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #10 : 16. juni 2010, 00:33 »
Når dette blir testet på bodybuildere så kan man også tenke seg at de bruker kosttilskudd som man ikke får på sunkost akkuratt for å si det slik.
Eller nei, det er sant, alle bodybuildere er jo rene og har kun trent å spist eggehvitene sine.

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #11 : 16. juni 2010, 00:51 »
Det er forferdelig mye dritt som selges i kosttilskuddindustrien. Vil påstå på bakgrunn av vage antagelser at 90 % av produktene som selges i tradisjonelle kosttilskuddbutikker er dritt som ingen trenger, men som folk tror de trenger pga manipulasjon gjennom markedsføring og selgere. Noe som forøvrig gjelder andre bransjer også som hårprodukter, tannkrem, vaskepulver o.l - men kosttilskuddbransjen er ekstrem.

Eksistensgrunnlaget til kosttilskuddbransjen er løgn. Ganske sykt å tenke på, synd ikke flere gjennomskuer det slik at de går konkurs. Men så lenge det fins en Remi-Andrè som vil burne fatzz fort som faen, og en Gjertrud som trenger å fikse hemoridene sine ved hjelp av urtetè så vil de fortsette å bestå.

Skal dette produktet unngå å havne i samma søppelsekk så bør de se til å komme med bedre dokumentasjon enn dette.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #12 : 16. juni 2010, 02:19 »
jeg håper 10 kg på 2år er en skrivefeil der nullen ikke skal være med...

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #13 : 16. juni 2010, 08:52 »
"Til Oslo GP veide jeg inn ca 10 kg tyngre enn sist jeg konkurrerte høsten 2008, altså en formidabel økning i muskelmassen"

En fantastisk fremgang som selvsagt ikke kan skyldes ett uskyldig kostilsludd som selges på lovlig vis. Dette er noe de fleste med litt treningserfaring skjønner.

Uansett har Martin virkelig gjort mye rett for å oppnå en slik økning så all respekt for det.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: - Kan jeg ikke like gjerne lage en omelett?
« #14 : 16. juni 2010, 14:46 »
"Til Oslo GP veide jeg inn ca 10 kg tyngre enn sist jeg konkurrerte høsten 2008, altså en formidabel økning i muskelmassen"

En fantastisk fremgang som selvsagt ikke kan skyldes ett uskyldig kostilsludd som selges på lovlig vis. Dette er noe de fleste med litt treningserfaring skjønner.

Uansett har Martin virkelig gjort mye rett for å oppnå en slik økning så all respekt for det.

Du må passe deg her så du ikke får en advarsel som jeg fikk!;)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!