Jeg tenkte jeg skulle slenge opp loggen min her siden det er så mange andre som trener 531. Så kan vi se litt på hverandres logg og kanskje lære litt.
Litt om min treningsbakgrunn. Jeg har trent med vekter siden jeg var 14 år, drev og med friidrett fra 7år til 19år. Konkurrerte i CBB +178cm i 2006 hvor jeg da leide in Ken Hill aka SKIP fra
www.teamskip.net som coach. Har jobbet med han siden da. Han er hovedsaklig kostholdsguru, men også veldig erfaren og behjelpelig med trening.
De siste 5 årene eller så har jeg trent Doggcrap, før det var det en stor variasjon av div splitter, HIT, dual factor hypertrophy training etc. Siden jeg har trent i mange år har jeg og prøvd mange ting. men jeg har aldri lagt noe vekt på styrke i spesifikke øvelser. Så når jeg fant ut at jeg ville prøve noe nytt så ble jeg foreslått 531. Noe hverken jeg eller SKIP hadde noen erfaring med. Etter å ha lest eboken til Jim Wendler så fant jeg ut at dette var noe jeg ville prøve meg på.
Første to mesosyklusene kjørte jeg Boring But Big templaten for å bli vant med litt tyngre vekter og ikke minst bli vant med øvelsene. Jeg har aldri vært noe særlig på knebøy eller benkpress pga lengden på lemmene mine. Så jeg forventet en virkelig utfordring. Markløft er jeg tålelig komfortabel med og militærpress var jeg overraskende habil i.
Etter de 8 uker var forandringen min i utregnet 1RM som følgende:
Militærpress:
18.04 - 75kg
30.05 - 84kg
Markløft:
19.04 - 144kg
31.05 - 215kg
Benkpress:
21.04 - 99kg
02.06 - 122kg
Knebøy:
14.05 - 107kg
04.06 - 147kg
Økningene er nok langt over hva som er reelt. Jeg kunne sikkert dradd 200kg i marken på første økt og bøyet 130kg. Men siden det var lenge siden jeg hadde trent noen av disse øvelsene så tok jeg det litt med ro i begynnelsen og gjorde meg kjent med bevegelsene skikkelig.
Det jeg har merket er at jeg nok har begynt veldig lavt på markløft og knebøy mtå reel styrke. Men som styrkeløftgutta forteller meg så er det bedre å begynne for lavt en for høyt. Så da får jeg heller bare bite tenna sammen og kjøre på som anbefalt.
Jeg har på denne mesosyklusen valgt å bruke Bodybuilder templaten. Voldsomt høyt volum i forhold til hva jeg er vant med, så forventer store smerter og treningsverk de første ukene. Jeg er og på kaloriunderskudd, så skal bli spennende å se om jeg klarer å hente meg inn igjen nok til å fortsette med styrkeøkning.
Maksvektene for denne syklusen er:
Militærpress: 77,5kg
Markløft: 170kg
Benkpress: 112,5kg
Knebøy: 120kg
Jeg er i skrivende stund 189cm høy, 93,9kg og 31 år gammel.