Skrevet av Emne: Steroide/veksthormon debatten  (Lest 11238 ganger)

Utlogget nassenøff

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Steroide/veksthormon debatten
« : 17. juni 2010, 17:09 »
Ja, jeg vet at dette er mitt første innlegg som medlem. Og ja, jeg vet det kan være dumt å åpne med et innlegg i denne delen av forumet. Men jeg har i snart et år fulgt med på dette forumet, og ønsker bare å lufte mine tanker om steroide debatten. Grunnen til dette er at dette er en plass man kan diskutere temaet uten å bli stemplet som steroide tilhenger bare fordi man interesserer seg for debatten rundt det. Det virker i alle fall ikke ut som alle leserne gjør det.
Syns det er bra at treningsforum har et eget tema der man diskutere dette. Ser at forespørsler på Iform blir avfeid og diskutert fordi det blir sett på som veldig galt.

Litt om min bakgrunn. Har de siste 3 årene kun trent styrke. Før dette har jeg aktiv drevet med fotball, 10 år med blant annet idrettslinjen innen fotball. Begynte med styrke fordi å kunne styre treningstidene mine selv og tidsmangel pga skolegang. Flyttet til en ny by for 3 år siden for å begynne på høyskoleutdanning.

Vil begynne med å si at i løpet av de 3 siste årene jeg har trent styrke har det nesten utviklet seg til en lidenskap. Jeg elsker å trene og i løpet av årene vil jeg tro at treningsmetoder og ikke minst kosthold blitt mye bedre. Jeg prøver i dag og være mye mer bevist på hva jeg putter i meg.

Men det er ikke til skyve under en stol at jeg fort oppdaget at styrketrening og fokus på kropp medfører at man fort blir introdusert for "begrepene" steroider og veksthormon, i alle fall i mitt tilfellet. Det gikk ikke mange månedene før jeg ble spurt om jeg kunne være interesert i noe i tillegg til proteinpulveret. Som tidligere elev ved idrettslinje og junior fotballspiller var lærdommen herfra ganske klar. Steroider var farlig og de som brukte lurte seg selv og fikk falske resultater. Effekten varte bare så lenge man var på kur og dette var en kortvarig løsning som til syvende og sist ikke resulterte i noe bedre resultat. For ikke å nevne at bivirkningene kunne være veldig alvorlige og dødelige. Så jeg takket nei, og tenkte med meg selv for en idiot. 

Etterhvert som jeg trente fant jeg ut at noen av fordommene mine var feil. Personene som brukte steroider var ikke skumle, kriminelle typer som grisebanka deg hvis du ordla deg feil. De personene jeg kjenner som bruker/har brukt er mennesker som jeg tolker som snille og generelt reflekterte personer. (Jada, vet at noen syns de er idioter hvis de bruker. Men det er ikke det dette utsagnet/avsnittet handler om.)
Det var også umulig å legge merke til at disse også har god fremgang i forhold til meg, både i styrke og fysisk utseende. Skal vel også sies at jeg antageligvis ikke har det beste genetiske anlegget for å bygge muskler og kropp  Smiley

Hvis noen av fordommene var feil, var også det jeg trodde/hadde blitt fortalt om det medisinske også feil? Det var jo ingen av de som ble rasende/psykotiske eller så ut som de hadde noen form for helseproblemer.
Jeg begynte å undersøke litt mer om temaet. Jeg begynte der jeg tror de fleste begynner, forum og internett. Det viste seg å være MASSE informasjon om temaet, men etter min mening (kildekritikk) virket det ut som at det var lite konkret /konkluderende om temaet. Jeg har etterhvert lest noen medisinske dokumenter og sett en del dokumentarer om temaet. Og jeg synes disse gir uttrykk om et delt syn og usikkerhet hos ekspertene om hvor skadelig bruken av steroider på friske mennesker er. Den siste rapporten jeg leste ble linket av "Janne", og denne ble utarbeidet i forbindelse med vurderingen om AAS skulle forbys. Da ble lagt vekt på AAS i forhold til voldelighet.
http://www.kunnskapssenteret.no/Publikasjoner/1170.cms
Denne er vel fra 2004 og kan være noe utdatert.

Jeg har som sikkert mange andre her på forumet sett "Bigger, Stronger faster" dokumentaren.  Vil bare nevne at jeg syns denne dokumentaren er bra for å reflektere over steroide bruken i samfunnet og den etiske og moralske debatten rundt det. Men jeg syns den medisinske framvisningen er veldig dårlig. Da jeg sitter igjen med et inntrykk av at steroider er like ufarlig som c-vitaminer, satt litt på spissen. Det er flere detaljer jeg kunne ha utdypet, men jeg koker det ned til at jeg får et inntrykk av at de som har lagt ned forbud mot AAS og støtter dette (politikere og enkelte eksperter) er idioter og ikke vet hva de snakker om. Politikere vet jo aldri hva de uttaler seg om Smiley og jeg har sett andre dokumentarer der eksperter mener at AAS er helseskadelig og de blir ikke framstilt som idioter. BBC's "Superhumans" for å nevne et eksempel. 

Litt oppsummering:
Jeg må ærlig innrømmet at jeg har vurdert å bruke steroider i treningen, men har ikke tatt det skrittet. Jeg tror mange andre som trener seriøst og liker å trene også har vurdert det. Og det er for meg ikke den store forundringen.
Det er jo den raske veien til en sterk og fysisk attraktiv kropp og kanskje for noen den eneste til en styrke eller kropp man er fornøyde med. Hvis man vurderer det og tenker på skadevirkningen og det etiske/moralske, hvem skal man tro på og hvem kan man spørre?
Slike jeg ser det er mange problemstillinger rundt denne debatten og det er mange løse tråder. Debatten handler for meg ikke bare om steroider, men også samfunnets oppfatning av perfeksjon.
Hvis du leser dette og sitter å vurderer å bruke steroider vil jeg gjerne komme med en personlig mening.
Steroider er resept belagte medisiner, i min barndom(begynner å bli noen år siden) har jeg fått det inntrykket at reseptbelakte medisiner er reseptbelakte med god grunn. De skal behandles med respekt. (Ikke vanskeligere enn det Smiley)
Prøv å reflekter over hva slags konsekvense det kan få. Ikke bare medisinske, men også hvordan du blir sett på av personer som er viktige for deg. Hvis du da bestemmer deg for å bruker det, bruk tid på å bruke det rett. Ikke hopp på den første kuren du er tilbudt og bruk kildekritikk (personer og litteratur).

Sånn da fikk jeg lufta noe i hvert fall. Beklager eventuelle skrivefeil Smiley

Utlogget ja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #1 : 07. august 2010, 09:44 »
det må være smart å holde kondiss treningen utenfor "kurene"for det er jo noe som får hjertet til å vokse,kondisstreningene

så når hjertet kan vokse er det vell smart for de som velger å bruke,å trene kondiss før og etter kurene for å holde den mest uønska bivirkningen så liten som mulig

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #2 : 09. oktober 2010, 10:58 »
det må være smart å holde kondiss treningen utenfor "kurene"for det er jo noe som får hjertet til å vokse,kondisstreningene

så når hjertet kan vokse er det vell smart for de som velger å bruke,å trene kondiss før og etter kurene for å holde den mest uønska bivirkningen så liten som mulig

Imponerende..

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #3 : 09. oktober 2010, 12:26 »
egentlig burde jeg slettet innlegg nummer to.... Men Udrugn beskriver det ganske bra...


Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #4 : 09. oktober 2010, 12:30 »
Det at kompissene dine ikke ble ditten og datten idet de gikk på steriodene sine er vel ikke veldig rart. Driten kommer som regel i ettertid. Virker som du er veldig ung og naiv iforhold til hva sterioder egentlig er, men flott at du lufter temaet da man får bra med tilbake meldinger her. Vet om flere som har fått mange sen skader som ødelagt potens, kuler i brystene, ødelagt testo produskjon og syke oppturer/nedturer, ødelagte nyrer osv osv. For andre går det helt bra og har like bra helse om de aldri hadde rørt steriodene.For min del ihvertfall skulle bygging bety absolutt alt for meg her i livet, mer enn samboeren, foreldrene mine, vennene mine og alle andre hobbyer til sammen før jeg hadde tatt et stoff som potensielt kunne ødelagt livet mitt og deres.
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #5 : 09. oktober 2010, 13:07 »
Har en bekjent som ska begynne å putte i seg Anadrol no. Mitt spørsmål til han var. e du gla i kroppen din du ? ska jo være det sterkeste orale steroidene som finnes. tror ikke det e helt bra å putte i kroppen.

Utlogget kjomork

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #6 : 10. oktober 2010, 23:30 »
Hei Nasse!

Vel, den opplevelsen du fikk, er rimelig nøyaktig lik den jeg fikk for 4-5 år siden. Det er vel i bunn og grunn den opplevelsen de fleste får når man oppdager noe med mye bjeff og lite bit. Alt det man har trodd tidligere blir litt latterliggjort og man begynner å tro at ingenting av det man har trodd om temaet er sant. Dette er en skummel tankerekke! AAS er direkte livsfarlig om det ikke brukes med forsiktighet og fornuft. På lik linje med dynamitt, bensin, fyrstikker, formfett, vann... U get the point!

Saken er vel egentlig at ADN og resten av hylekoret har driti litt på draget når det kommer til deres informasjons(indoktrinerings)kampanje. Det viser seg at vanlige mennesker som deg og meg kan lese! Forskningsartikkler inkludert. Og ikke minst har vi forstått begrepene bevis og bevisførsel gjennom vår alles kjære Derrik, LA law, Ally McBeal, CSI, osv... Legger man da denne egenskapen og denne forståelsen sammen, har man plutselig evnen til å vurdere utsagnene til ADN og likesinnede.

Min erfaring er vel at de fleste som har lest noen sider, og ikke er hjernevasket, har vel kommet til den samme konklusjonen. Er du idiot i utgangspunktet så er ikke steroider kuren, og beklageligvis vil du nok fortsette å gjøre idiotiske ting på steroider. Som å overforbruke, stikke sprøyta i øye, blande knips og tren, slå ned dama di, kjøre for fort, sterilisere utstyret med spytt... Idioter er idioter, og beklageligvis finnes det ikke noe stoff som forhøyer IQen til voksne menn. Vi kan forhøye gjennomsnittet ved å ta en nasjonal IQ-test og... eeeh... nøytralisere de som havner under 100. (Blablabla, snittet alltid 100, ikke poenget i argumentasjonen. )

Så poenget er vel at det finnes enda folk som tror på guder i både hav og himmel. På lik linje finnes det folk som kan tro på hva som helst om hva som helst, uten beviser. Man trenger vel egentlig bare å fortelle dem det nok mange ganger, eller at troen rettferdiggjører noe i deres verden.  Etter at troen har fått feste er det praktisk talt umulig å rokke ved den. Men jeg håper du er enig med meg i at blind tro er dum tro, og at du ALLTID skal kreve bevis etter påstand. Ikke tro på leger, ikke tro på synsere, ikke tro på noen, tro på beviser. Og selv beviser kan lyve... Med andre ord, vær alltid skeptisk og ikke tro blindt på noe!
 

Utlogget TheRat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 111

Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #7 : 14. oktober 2010, 23:15 »
ska jo være det sterkeste orale steroidene som finnes

Ikkje i nærheten av sannheten en gang. Bare så det er sagt.
245 - 155 - 262.5 @ Trening, raw
Sterk, Blid og Fordomsfri!

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #8 : 15. oktober 2010, 16:46 »
Ikkje i nærheten av sannheten en gang. Bare så det er sagt.
Bare lest det her. http://www.steroider.net/content/view/67/47/

Utlogget TheRat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 111

Sv: Steroide/veksthormon debatten
« #9 : 15. oktober 2010, 22:08 »
Generelt sett er steroider.net enn bedre kilde til propaganda enn rene fakta. Det du kan fortelle kameraten din er at om han skal bruke anadrol bør han få en lege til å sjekke leveren hans med jevne mellomrom, da anadrol er meget hard på leveren.
245 - 155 - 262.5 @ Trening, raw
Sterk, Blid og Fordomsfri!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!