Skrevet av Emne: 24 hour walk  (Lest 17603 ganger)

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: 24 hour walk
« #45 : 02. juli 2011, 15:35 »
Nei, her nevner du ikke at powernaps på en 24timers tur er bortkasta.

Det er du som gang på gang tror at teknisk hvil er lik powernap. Det er helt feil. Om du har fått 5-10min til teknisk hvil, så er det bortkastet med powernap, ja. Det kalles hatløsning.

Teknisk hvil er powernaps. Trådstarter skal ha uten disse. Har du noen gang gjennomført en slik langtur? Venter på at du innrømmer at du aldri ha gjort det.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: 24 hour walk
« #46 : 02. juli 2011, 15:37 »
Det ligger i hodet.

Til en viss grad. Når du etter en 6-7 mil begynner å få vannblemmer på størrelse med fem-kroninger på føttene, hjelper det ikke hvor mye du ønsker å fullføre, du klarer rett og slett ikke å gå, med mindre du har noen som kan stikke hull på disse blemmene. Har Ulrik91 tenkt på dette? Tok dere med dere nål, og satt dere inn i hvordan man bruker denne?

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: 24 hour walk
« #47 : 02. juli 2011, 15:40 »
Til en viss grad. Når du etter en 6-7 mil begynner å få vannblemmer på størrelse med fem-kroninger på føttene, hjelper det ikke hvor mye du ønsker å fullføre, du klarer rett og slett ikke å gå, med mindre du har noen som kan stikke hull på disse blemmene. Har Ulrik91 tenkt på dette? Tok dere med dere nål, og satt dere inn i hvordan man bruker denne?

Jeg ser du på den marsjen hadde lyst å gi deg. Men hodet hadde ikke lyst, right? Smiley

Det med vannblemmer kan forresten løses ved å bruke et par godt inngåtte sko/feltstøvler.. Jeg hadde ikke en eneste vannblemme etter rekrutten, ikke heller på en 15mils skimarsj Smiley

Ser for meg Alkoholikern hadde gått en slik tur og brukt teknisk hvil til å sove, hadde vært et blodbad nedi skoene..
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: 24 hour walk
« #48 : 02. juli 2011, 16:00 »
For å få nytte av en forfriskende power nap, trenger du ikke å sovne. Det er nok å slappe av og la tankene drive av. Er ikke snakk om å legge seg paddaflat for 5 min hver time og snorke i vei. En 5-10 teknisk hvil, er en powernap. Noen utnytter den maksimalt, mens andre ikke. Hva faen tror du er meningen med alle pausene? Bytte av sokker etc kan man gjøre hver tredje time. Pausene er for å få restitusjon, aka powernap for proffene som vet hvordan man gjør det.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: 24 hour walk
« #49 : 02. juli 2011, 16:18 »
For å få nytte av en forfriskende power nap, trenger du ikke å sovne. Det er nok å slappe av og la tankene drive av. Er ikke snakk om å legge seg paddaflat for 5 min hver time og snorke i vei. En 5-10 teknisk hvil, er en powernap. Noen utnytter den maksimalt, mens andre ikke. Hva faen tror du er meningen med alle pausene? Bytte av sokker etc kan man gjøre hver tredje time. Pausene er for å få restitusjon, aka powernap for proffene som vet hvordan man gjør det.



Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om. Kom tilbake når du har prøvd noe av dette, tipper du ikke har gått noe lengre enn en søndagstur på 2timer.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: 24 hour walk
« #50 : 02. juli 2011, 16:39 »
Kan godt ta oss en tur? Trener meg opp til Norseman nå, så kroppen har godt av et helvetes døgn. Men da skal vi kjøre uten noen som helst pauser. Slik at du forstår hvor stor forskjell det er.

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sv: 24 hour walk
« #51 : 03. juli 2011, 16:29 »
Da er turen over gutte og det gikk ikke så bra som forventa på et område og det gikk mye bedre enn forventa på et annet et... Fra starten av:
Vi starta å gå. Vi hadde en snittfart på 6.1km/t. Denne farta blei naturlig for oss (vanlig gang er 5km/t) og vi klarte å holde den farta konstant. Blei jeg veldig positivt overaska over. For om den holdes er det faktis mulig og komme til Oslo på under 24 timer. Det hadde jeg veldig lyst til å prøve på. Kameraten min hadde ikke lyst til å dra det så langt så vi skilte lag i Hvittingfoss (rundt 4 mil fra start) Det var i Hvittingfoss jeg tok min første refyll av camelpacken og vannflasker. Og ikke tro at jeg kasta bort sekunder eller minutter så jeg får slappa av! Jeg rusha som fy hele veien. INGEN unødvendige stopp som vil si at jeg gikk mens jeg henta mat i sekken osv. Skifting av bokser og sokker tok jeg meg ikke tid til. men det jeg oppdaga var at alle småting som er uungåelige (pisse, fjerne småstein som setter seg fast under skoa) Det tar tid i lengda.
men hvertfall resultatet blei som følger: Jeg hold farta på 6 kmt. Og som du regner skal du klare 140km på under 24 timer med den farta om "pausene" blir få og korte.
Men jeg klarte å gå feil...to ganger. Den første gangen tapte jeg rundt 11 minutter, den andre gangen tapte jeg 20 minutter. Og den siste bomturen var nok til å ta knekken på psyken min så der kasta jeg inn hånkle. Det var etter 88km 14 timer og 54 minutter. men som sakt så var det veldig mye av psyken som var den ødeleggende faktoren. Framtill jeg stoppa holdt jeg farta på 6+km/t. Det var på ingen måten en vegg jeg møtte og av den grunn tror jeg det er mulig å gjennomføre til Oslo på under 24 timer. Jeg merka det at fysisk trening i faget hadde hjulpet... uansett: da jeg kasta inn hånke satt jeg meg for å slappe av en times tid. Da jeg skulle reise meg opp klarte jeg ikke å stå på beina bokstavelig talt. fikk hjelp av noen forbipasserende som dro meg inn i bilen deres å kjørte meg til legevakta... Sånn kan det gå gitt.
Jeg forventa at det skulle bli en helt jævlig tur, men jeg forventa også at jeg var sterk nok til å takle det mentalt, noe jeg med andre ord ikke var. Jeg legger meg flat (foreløbig). jeg skylder noen en hundrings. kontonr.?

Men det jeg er oversaka over er at jeg så det at det faktsik går ann å gå til Oslo på under 24 timer! og det er jeg nå totalt overbevist om. Og jeg tror det er mulig å gjøre det uten restitusjonspasuer. For det var mye lettere å holde seg i gang enn å komme seg i gang etter at beina hadde stått stille (altså etter vannfylling, do osv.)
Av stopp blei det totalt 3:
- Kameraten min skifta sko - 5 minutter (da brukte jeg tida til å omrokere mat i sekken
- Vannfylling og omrokering i sekken - 4-5 minutter
- Do + vannfylling - 5 minutter
Så det var noen hadde regna på at det blir totalt stopp på 1-5 minutter. Det er ikke mulig om man skal dekke de primære behova (men ingenting er umulig så om jeg fx. hadde hatt med flere liter vann fra starten av skulle det kunne gått på en eller annen syk måte. men jeg hadde jo "lov" til å dekke de primæåre behova så jeg gjorde det.)

Om folk treninger bevis på at jeg klarte å komme meg så langt på den tida uten sppauser så skal det kunne ordnes....logga med gpsn (men vet ikke hvordan skal få det fra gpsn til pcn så det trenger jeg litt veiledning til.) Tok også dokumenterende bilder/film under hele turen.

Den store konklusjonen:
Det går ann å gå i 24 timer i strekk uten annet enn primære pauser
Det går ann å gå Skien-Oslo uten annet en primærepauser
OG det går ann å gå fra skien-Oslo på under 24 timer
Men bør ha mer gåtrening enn jeg hadde og jeg tror at beinskadene mine gjorde at beina blei litt vanskeligere å håndtere. (3cm beinlengdeforskjell og hofteskjevhet)

men nestegang skal jeg trene bedre på forkant og ha med mindre mat (spiste under 1/3 av det jeg hadde med så blei en del drass.

Så igjen folksens! Jeg legger meg flat for nå! Og dere skal vite at en stor motivasjonsfaktor til å fortsette var at jeg skulle bevise for DERE at det her gikk an Tongue
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: 24 hour walk
« #52 : 03. juli 2011, 16:41 »
Ikke for å være ekkel, men...



Som jeg har sagt hele tiden, du klarer ikke å gå 24 timer i strekk. Når beina dine ikke ville mer etter 88 km, forstår jeg ikke hvordan du tror du skal klare å gå 140 km uten stopp.

Kanskje du skal høre på noen med erfaring neste gang? Legg inn flere og lengre pauser neste gang, så er det fult mulig å gå Skien - Oslo på rundt 36 timer... men 24 timer? Glem det.

Uansett, bra jobba, er imponert. Smiley

Utlogget Unleashed

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

Sv: 24 hour walk
« #53 : 03. juli 2011, 16:44 »
Artig prosjekt. Hvordan gikk det med beina i ettertid? Ble du gangbar etter legevakten?

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sv: 24 hour walk
« #54 : 03. juli 2011, 16:48 »
helgekriger... en dag skal jeg vise deg

Leste du den lille posten min forresten? Der står det spesifikk at jeg ikke møtte veggen, men at jeg blei utpsyka bla. pga. fordi jeg gikk feil. Den siste tima var ikke spess mye værre en den forgie, eller den før der igjen.

...men jeg skjønner at kanskje ikke du er i stand til å klare det om du brukte 23 timer på 100km...

Jeg blei ikke gangbare etter legevakta. Verken de eller sykehuset gjorde noe som helst. Nå går det litt bedre. Jeg klarer å halte meg til do om jeg støtter meg til veggen. Trenger noen dager på å komme i goformen igjen Wink
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: 24 hour walk
« #55 : 03. juli 2011, 17:00 »
helgekriger... en dag skal jeg vise deg

Leste du den lille posten min forresten? Der står det spesifikk at jeg ikke møtte veggen, men at jeg blei utpsyka bla. pga. fordi jeg gikk feil. Den siste tima var ikke spess mye værre en den forgie, eller den før der igjen.

...men jeg skjønner at kanskje ikke du er i stand til å klare det om du brukte 23 timer på 100km...

Wow! Og jeg som ga deg honnør...

Det er stor forskjell på 88 km og 140 km, kansje du skal prøve å gå minst 10 mil før du begynner å slenge med kjeften?

Jeg fullførte i det minste, istedenfor å gi opp og finne på unnskyldninger.

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: 24 hour walk
« #56 : 03. juli 2011, 17:23 »
Kult prosjekt. Men, du sier du stoppet etter ca 15 timer pga psyken. Hva får deg til å tro at psyken ikke kommer til å knekke deg neste gang? Kunne du gått i 9 timer til dersom du ikke hadde gått feil?

Dersom du virkelig vil utfordre deg selv ved en senere anledning, hvorfor ikke legge opp en løype hvor du ikke utenvidere kan bli plukket opp når du vil gi deg? Det skjedde meg en gang høyst ufrivillig i Canada. Jeg gikk west coast trail med altfor mye oppakning(40 kg) og altfor dårlig form. Det er ikke mer enn 75 km, men i et jævlig terreng. Jeg var faktisk klar for å gi meg halveis pga diare og en forstuvet ankel, da jeg fant utav at jeg ikke hadde tlf. forbindelse.Jævlig klønete, men litt av en motivasjonsfaktor for å forsette! Som enkelte har nevnt tidligere i tråden: det er utrolig hva man kan dersom man vil/må.

Bare for å understreke, dette er ikke en oppfordring til å finne på noe livsfarlig stunt uten sikring i villmarken.
Noe sånt må selvfølgelig planlegges og utføres med forsiktighet.
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sv: 24 hour walk
« #57 : 03. juli 2011, 17:52 »
Wow! Og jeg som ga deg honnør...

Det er stor forskjell på 88 km og 140 km, kansje du skal prøve å gå minst 10 mil før du begynner å slenge med kjeften?

Jeg fullførte i det minste, istedenfor å gi opp og finne på unnskyldninger.
Blei du så fornerma fordi jeg påpeker at du klarte å gå 10mil på 23 timer, eller var det det at jeg sa du ikke hadde klart 14mil på 24timer, noe DU sier ikke går an?

Det var da du som starta frekkhetene med: "I told you so illustrasjonen". Jeg blir også svært provosert når utenomforstående skal fortelle meg hva jeg ikke klarer.

Jeg har ikke funnet på noen unnskyldninger. Alt har blitt dokumentert og jeg har da innrømmet at jeg ikke klarte det? Jeg sier bare det at det er totalt mulig og at jeg kommer til å gjør det. Det her var en god erfaring og jeg vet bedre hva jeg skal passe opp for neste gang.

Kult prosjekt. Men, du sier du stoppet etter ca 15 timer pga psyken. Hva får deg til å tro at psyken ikke kommer til å knekke deg neste gang? Kunne du gått i 9 timer til dersom du ikke hadde gått feil?

Dersom du virkelig vil utfordre deg selv ved en senere anledning, hvorfor ikke legge opp en løype hvor du ikke utenvidere kan bli plukket opp når du vil gi deg? Det skjedde meg en gang høyst ufrivillig i Canada. Jeg gikk west coast trail med altfor mye oppakning(40 kg) og altfor dårlig form. Det er ikke mer enn 75 km, men i et jævlig terreng. Jeg var faktisk klar for å gi meg halveis pga diare og en forstuvet ankel, da jeg fant utav at jeg ikke hadde tlf. forbindelse.Jævlig klønete, men litt av en motivasjonsfaktor for å forsette! Som enkelte har nevnt tidligere i tråden: det er utrolig hva man kan dersom man vil/må.

Bare for å understreke, dette er ikke en oppfordring til å finne på noe livsfarlig stunt uten sikring i villmarken.
Noe sånt må selvfølgelig planlegges og utføres med forsiktighet.
Jeg tror at psyken ikke kommer til å knekke meg neste gang om jeg kutter ned på vekta i sekken. Jeg hadde 2-3kg i sekken som var unødvendig (to reserveboksere, 4 par sokker, en løpetights, en genser, samt maaaasse mat. Da blir det lettere for beina og psyken bedre. Jeg tror også at det hadde gått bedre med bedre trening.

wow! Det var en inspirerende historie! Ja det er klart at om livet er det som skiller stopp og fortsette, kan man gå laaaangt. Men det blir litt for drøyt. For da spiller jo den uvitende faktoren mer inn: du kan bli skada så det faktisk ikke er mulig å fortsette osv... Men det er jo et godt poeng. Men greia mi er å beseire Skien - Oslo Tongue.
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: 24 hour walk
« #58 : 03. juli 2011, 18:07 »
Jeg har ikke funnet på noen unnskyldninger.

Ikke? Du sa jo selv at du ga opp fordi du gikk feil?

Men greia mi er å beseire Skien - Oslo Tongue.

Flott, men inntill da foreslår jeg at du jekker deg ned noen hakk og viser litt ydmykhet ovenfor folk som er i stand til å fullføre det de starter på.

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sv: 24 hour walk
« #59 : 03. juli 2011, 18:18 »
Ikke? Du sa jo selv at du ga opp fordi du gikk feil?

Flott, men inntill da foreslår jeg at du jekker deg ned noen hakk og viser litt ydmykhet ovenfor folk som er i stand til å fullføre det de starter på.
Jeg sa at det var en av faktorene til at jeg ga meg, ja.

Jeg kan gjøre en avtale med deg. Om du slutter å fortelle folk du ikke kjenner hva de ikke klarer og gni det skikkerlig inn om de ikke klarer det første gangen, skal jeg bli mer ydmyk.
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!