Skrevet av Emne: Grønn pose-te versus "ekte" grønne teblader versus ekstrakt fra grønn te  (Lest 11087 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Hva er best? Selv har jeg drukket grønn te fra litpton, og følte jeg ble litt mer "i slaget" (vanskelig å forklare) av det rett før trening. Drikker for tiden en grønn te fra europris, men der står det ingenting om EGCG-innhold, husker ikke om det gjorde det på lipton-varianten. Står heller ingenting om koffein-innhold. Men føler allikevel at det virker (igjen, vanskelig å forklare).

Har også lest et par tråder om at den kommersielle grønne teen (f.eks fra lipton eller twinings) ikke er "ekte" grønn te, og ikke inneholder like mye EGCG som de "ekte" grønne tebladene man får hos innvandrersjapper f.eks. Er dette tilfellet?

Sist: Har det noen hensikt å drikke grønn te mtp. fettforbrenning? Prøvde meg på pubmed, men skjønte ikke mye av siden.. hehe Smiley

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Kjøp skikkelig grønn te ( eller hvit ) på ett te hus, du merker god forskjell. Lipton er twinings er på langt nær det samme, det smaker såpe. Koster 35 kr for 100 gram skikkelig grønn te, så dyrt er det ikke.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Kjøp skikkelig grønn te ( eller hvit ) på ett te hus, du merker god forskjell. Lipton er twinings er på langt nær det samme, det smaker såpe. Koster 35 kr for 100 gram skikkelig grønn te, så dyrt er det ikke.
Tehus? Bor i tønsberg, har ikke sett noe sånt her. Antar du ikke mener helsekost?

Har igrunn siklet etter hvit te en stund.

EDIT: Hva med tehus på nett? Hvis det finnes :p. Noen som har handlet bra tevarer på nett før?

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Tehus? Bor i tønsberg, har ikke sett noe sånt her. Antar du ikke mener helsekost?

Har igrunn siklet etter hvit te en stund.

EDIT: Hva med tehus på nett? Hvis det finnes :p. Noen som har handlet bra tevarer på nett før?

Finnes mange plasser på nett, men de er som regel veldig dyre i forhold til hva du må betale på ett te hus.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Finnes mange plasser på nett, men de er som regel veldig dyre i forhold til hva du må betale på ett te hus.
Ja, tittet litt rundt, så veldig dyrt ut i forhold til de prisene du nevnte. Hadde dog vært kult med litt skikkelig te istedet for alt dette posegreiene.. Har faktisk aldri smakt ordentlig te før.

Utlogget AsleB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Posete er bare teblader kuttet opp. Lipton kan dog ikke kalles te, jeg synes den smaker bittert og såpeaktig i forhold til en god, mild grønn te, dyr er den også i forhold til andre steder.

Dette er en av de bedre ejg har smakt, og den rimeligste. De er bra på kundeservice også, og har fått varer dagen etter.

http://www.urtesenteret.no/index.php?productID=2737

Bare pass på å ta den på tom mage, ada kontakt med proteiner deaktiverer ECGC så det ikke har den effekten du vil i kroppen. JEg drakk lenge litervis med grønn te og merket ingen effekt, fant ut den måtte taes på tom mage, begynte å kun ta mellom måltider, helst 2.5 timer etter eller om morgenen, og kan for første gang si jeg har merkbar effekt i hurtigheten magefettet blir tømt under magecardio.

Grønn te er kick ass uansett når, men ekstra bra på tom mage om morgenen eller 30 minutter før et måltid i forbindelse med lett cardio.

Antioksidantene i teen vil du ikke ha før styrketrening dog, siden det senker insulin-sensitiviteten noe en god stund etterpå.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Posete er bare teblader kuttet opp. Lipton kan dog ikke kalles te, jeg synes den smaker bittert og såpeaktig i forhold til en god, mild grønn te, dyr er den også i forhold til andre steder.

Dette er en av de bedre ejg har smakt, og den rimeligste. De er bra på kundeservice også, og har fått varer dagen etter.

http://www.urtesenteret.no/index.php?productID=2737

Bare pass på å ta den på tom mage, ada kontakt med proteiner deaktiverer ECGC så det ikke har den effekten du vil i kroppen. JEg drakk lenge litervis med grønn te og merket ingen effekt, fant ut den måtte taes på tom mage, begynte å kun ta mellom måltider, helst 2.5 timer etter eller om morgenen, og kan for første gang si jeg har merkbar effekt i hurtigheten magefettet blir tømt under magecardio.

Grønn te er kick ass uansett når, men ekstra bra på tom mage om morgenen eller 30 minutter før et måltid i forbindelse med lett cardio.

Antioksidantene i teen vil du ikke ha før styrketrening dog, siden det senker insulin-sensitiviteten noe en god stund etterpå.
Det er vel strengt talt bare kasein som kan ha et negativ effekt på opptaket av EGCG? At lipton smaker såpe i forhold er mye mulig.. Har ikke smakt noe særlig annet, hehe.

Mener det var en artikkel her inne hvor det stå litt om de grunnleggende tingene rundt grønn te. Så vidt jeg husker sto det ingenting om at antioksidantene i grønn te senker insulinsensitiviteten en god stund etterpå. Har du noe mer info ang. dette?


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Antioksidantene i teen vil du ikke ha før styrketrening dog, siden det senker insulin-sensitiviteten noe en god stund etterpå.

Grønt te forbedrer insulinfølsomheten akutt, ikke motsatt.

http://www.biomedcentral.com/1471-2210/4/18

http://www.ergo-log.com/egcginsulin.html

For øvrig vil jo styrketreningen også høye insulinfølsomheten så pass mye at hvorvidt man spiser eller drikker noe som ev. senker den litt før økten ikke spiller så stor rolle.



Sier vel egentlig bare at tilskudd med grønn te er ganske bortkastet mtp. fettforbrenning hvis man ikke tar det på tom mage og så ikke spiser på en stund etter at man har tatt det.



Gjelder tilskudd av antioksidanter generelt, og utholdenhetstrening. Trening skaper oksidativ stress som igjen stimulerer kroppens egen forsvarskapasitet mot frie radikaler. Tilførsel av store mengder antioksidanter motvirker denne responsen, og forhindrer tilpasninger som ville gitt bedre utholdenhet.


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147


Jeg vet ikke om alle siterer til denne artikkelen når dere sier at proteiner eliminerer effekten av grønn te (eller mer bestemt EGCG katekinet). Denne artikkelen (linken over) refererer til en studie (1) hvor forsøkspersonene inntok enten en såkalt høyproteindiett (100-120g Protein/d) eller en diett med lavere proteininnhold (50-60g Protein/d). Resultatene gruppene imellom ble omtrent like etter endt studie.

Jeg synes det virker litt rart å konkludere med at timingen av grønn te inntak har noe å si for fettforbrenningen og slikt, siden studien ikke sier noe om dette, den forteller jo egentlig bare hvor mye protein man kan innta ila dagen før de gode effektene av grønn te og proteiner utligner hverandre. En annen ting det ikke står noe om i utdraget (kunne tenkt meg å se hele studien) er om gruppen som hadde et høyt inntak av proteiner konsumerte dette i tillegg til en fast diett som motparten hadde, isåfall ble det jo inntatt flere kcalorier fra den siden, og det kan være grunnen til at effekten av grønn te forsvinner (Dette er bare synsing folkens).

I artikkelen det ble linket til påstås det at effekten av katekinene forsvinner når man legger til melk i en kopp med te, men jeg vet ihvertfall om en studie som sier at kroppen klarer å ta opp katekinene bedre med 50% melk tilsatt grønn te.. (2)

 
Har også lest et par tråder om at den kommersielle grønne teen (f.eks fra lipton eller twinings) ikke er "ekte" grønn te, og ikke inneholder like mye EGCG som de "ekte" grønne tebladene man får hos innvandrersjapper f.eks. Er dette tilfellet?

Sist: Har det noen hensikt å drikke grønn te mtp. fettforbrenning? Prøvde meg på pubmed, men skjønte ikke mye av siden.. hehe Smiley

Man kan regne med at en pose grønn te kjøpt fra et supermarked (i referert studie er det kjøpt i the U.K.) inneholder mellom 51,5 - 84,3 mg katekiner pr gram tørt materiale (3). På en 2grams tepose vil det si ca 103 - 168,8 mg.

Angående fettforbrenning så orker jeg ikke legge inn studier om det her, kan heller gjøre det dersom du er spesielt interesset. Dog kan det virke som om inntak av grønn te øker fettmobilisering under trening. Du kan søke på de to studiene under i Pubmed om du ønsker det.

(Effect of endurance training supplemented with green tea extract on substrate metabolism during exercise in humans.)

(Green tea catechin consumption enhances exercise-induced abdominal fat loss in overweight and obese adults.)



Am J Clin Nutr. 2009 Mar;89(3):822-30. Epub 2009 Jan 28.
1) Green tea catechin plus caffeine supplementation to a high-protein diet has no additional effect on body weight maintenance after weight loss.

Abstract
BACKGROUND: Green tea (epigallocatechin gallate + caffeine) and protein each were shown to improve body weight maintenance after weight loss. OBJECTIVE: We investigated the effect of a green tea-caffeine mixture added to a high-protein (HP) diet on weight maintenance (WM) after body weight loss in moderately obese subjects. DESIGN: A randomized, placebo-controlled, double-blind parallel trial was conducted in 80 overweight and moderately obese subjects [age (mean +/- SD): 44 +/- 2 y; body mass index (BMI; in kg/m(2)): 29.6 +/- 2.0] matched for sex, age, BMI, height, body mass, and with a habitually low caffeine intake. A very-low-energy diet intervention during 4 wk was followed by 3 mo of WM; during the WM period, the subjects received a green tea-caffeine mixture (270 mg epigallocatechin gallate + 150 mg caffeine/d) or placebo, both in addition to an adequate protein (AP) diet (50-60 g protein/d) or an HP diet (100-120 g protein/d). RESULTS: Subjects lost 7.0 +/- 1.6 kg, or 8.2 +/- 2.0%, body weight (P < 0.001). During the WM phase, WM, resting energy expenditure, and fat-free mass (FFM) increased relatively in both the HP groups and in the AP + green tea-caffeine mixture group (P < 0.05), whereas respiratory quotient and body fat mass decreased, all compared with the AP + placebo group. Satiety increased only in both HP groups (P < 0.05). The green tea-caffeine mixture was only effective with the AP diet. CONCLUSION: The green tea-caffeine mixture, as well as the HP diet, improved WM independently through thermogenesis, fat oxidation, sparing FFM, and, for the HP diet, satiety; a possible synergistic effect failed to appear.


Mol Nutr Food Res. 2007 Sep;51(9):1152-62.
2)   Common tea formulations modulate in vitro digestive recovery of green tea catechins.
Green RJ, Murphy AS, Schulz B, Watkins BA, Ferruzzi MG.
Department of Food Science, Purdue University, West Lafayette, IN 47907, USA.
Abstract
Epidemiological evidence suggests a role for tea catechins in reduction of chronic disease risk. However, stability of catechins under digestive conditions is poorly understood. The objective of this study was to characterize the effect of common food additives on digestive recovery of tea catechins. Green tea water extracts were formulated in beverages providing 4.5, 18, 23, and 3.5 mg per 100 mL epicatechin (EC), epigallocatechin (EGC), epigallocatechin-gallate (EGCG), and epicatechin-gallate (ECG), respectively. Common commercial beverage additives; citric acid (CA), BHT, EDTA, ascorbic acid (AA), milk (bovine, soy, and rice), and citrus juice (orange, grapefruit, lemon, and lime) were formulated into finished tea beverages at incremental dosages. Samples were then subjected to in vitro digestion simulating gastric and small intestinal conditions with pre- and post-digestion catechin profiles assessed by HPLC. Catechin stability in green tea was poor with <20% total catechins remaining post-digestion. EGC and EGCG were most sensitive with less, not double equals 10% recovery. Teas formulated with 50% bovine, soy, and rice milk increased total catechin recovery significantly to 52, 55, and 69% respectively. Including 30 mg AA in 250 mL of tea beverage significantly (p<0.05) increased catechin recovery of EGC, EGCG, EC, and ECG to 74, 54, 82, and 45% respectively. Juice preparation resulted in the highest recovery of any formulation for EGC (81-98%), EGCG (56-76%), EC (86-95%), and ECG (30-55%). These data provide evidence that tea consumption practices and formulation factors likely impact catechin digestive recovery and may result in diverse physiological profiles.


J Agric Food Chem. 2002 Jan 30;50(3):565-70.
3)   Total phenol, catechin, and caffeine contents of teas commonly consumed in the United kingdom.

Abstract
Levels of total phenol, catechins, and caffeine in teas commonly consumed in the United Kingdom have been determined using reversed phase high-performance liquid chromatography. Tea bags or tea leaves were purchased from local supermarkets and extracted in boiling water for 5 min. The resulting data showed considerable variability in both total phenols [80.5-134.9 mg/g of dry matter (DM) in black teas and 87-106.2 mg/g of DM in green teas] and catechins (5.6-47.5, 51.5-84.3, and 8.5-13.9 mg/g of DM in black, green, and fruit teas, respectively); this was most probably a result of differing agronomic conditions, leaf age, and storage during and after transport, as well as the degree of fermentation. Caffeine contents of black teas (22-28 mg/g of DM) were significantly higher than in less fermented green teas (11-20 mg/g of DM). The relative concentration of the five major tea catechins ranked EGCG > ECG > EC > EGC > C. The estimated U.K. dietary intakes of total tea catechins, calculated on the basis of an average tea consumption of three cups of tea (200 mL cup, 1% tea leaves w/v), were 61.5, 92.7, and 405.5 mg/day from fruit teas, black teas, and green teas, respectively. The coefficients of variation were 19.4, 88.6, and 17.3%, respectively, indicating the wide variation in these intakes. The calculated caffeine intake ranged between 92 and 146 mg/day. In addition, many individuals will consume much larger quantities of tea, of various strengths (as determined by the brewing conditions employed). This broad spread of U.K. daily intakes further emphasizes the need for additional research to relate intake and effect in various population groups.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Jeg synes det virker litt rart å konkludere med at timingen av grønn te inntak har noe å si for fettforbrenningen og slikt, siden studien ikke sier noe om dette, den forteller jo egentlig bare hvor mye protein man kan innta ila dagen før de gode effektene av grønn te og proteiner utligner hverandre.

At sentralstimulerende midler har generelt større effekt på tom mage er ganske veletablert og det er vel proteiner som påvirker dette mest, enklere molekyler som sukker og fett tas jo opp på andre måter og forstyrrer ikke like mye. Med et kosthold med mer protein vil man jo ha mer protein i magen, oftere.


En annen ting det ikke står noe om i utdraget (kunne tenkt meg å se hele studien) er om gruppen som hadde et høyt inntak av proteiner konsumerte dette i tillegg til en fast diett som motparten hadde, isåfall ble det jo inntatt flere kcalorier fra den siden, og det kan være grunnen til at effekten av grønn te forsvinner (Dette er bare synsing folkens).

Diettene var nok isokaloriske men med forskjellig makrofordeling, ellers ville de nok ikke skrevet "diet on weight maintenance". 50+ g protein om dagen ville jo vært 200+ kcal ekstra (men selvsagt vil jo også et høyere proteininntak også innebære en høyere termisk effekt, så det "forsvinner" jo noen kalorier fra høyproteingruppen der).


Utlogget AsleB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Grønt te forbedrer insulinfølsomheten akutt, ikke motsatt.

http://www.biomedcentral.com/1471-2210/4/18

http://www.ergo-log.com/egcginsulin.html

For øvrig vil jo styrketreningen også høye insulinfølsomheten så pass mye at hvorvidt man spiser eller drikker noe som ev. senker den litt før økten ikke spiller så stor rolle.


Sier vel egentlig bare at tilskudd med grønn te er ganske bortkastet mtp. fettforbrenning hvis man ikke tar det på tom mage og så ikke spiser på en stund etter at man har tatt det.


Gjelder tilskudd av antioksidanter generelt, og utholdenhetstrening. Trening skaper oksidativ stress som igjen stimulerer kroppens egen forsvarskapasitet mot frie radikaler. Tilførsel av store mengder antioksidanter motvirker denne responsen, og forhindrer tilpasninger som ville gitt bedre utholdenhet.

Bra svar!

I tillegg til den studien, er det denne jeg tenker på :  http://www.enotalone.com/article/19584.html

Grønn te forbedrer insulinsensitivitet, men er også en sterk antioksidant. Nå er det ikke gjort studier på forksjellen mellom forskjellige antioksidanter og insulinsensitivtet,  men jeg holder meg unna grønn te før styrketrening og hard cardio for å maksimere insulinfølsomheten. Om det faktisk fungerer er vanskelig å si, men jeg har aldri mistet så mye fett rundt magen som jeg har gjort etter jeg sluttet å drikke 1.5 l grønn te før styrketrening og intervalltrening, og istedenfor tok det om morgenen på tom mage før en tur.

Mekansimene bak det vet jeg ikke, men legger en studiene om antioskidanter og insulinsensitivitet sammen kan det se ut som periodisk oksidativt stress er bra for insulinsensitivitet, mens kronisk oksidativt stress ikke er det, at det er et kontinuum og en sammenheng. Den har ikke kommet frem enda, men det virke plausibelt nok til at prøver.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Bra svar!

I tillegg til den studien, er det denne jeg tenker på :  http://www.enotalone.com/article/19584.html

Grønn te forbedrer insulinsensitivitet, men er også en sterk antioksidant. Nå er det ikke gjort studier på forksjellen mellom forskjellige antioksidanter og insulinsensitivtet,  men jeg holder meg unna grønn te før styrketrening og hard cardio for å maksimere insulinfølsomheten. Om det faktisk fungerer er vanskelig å si, men jeg har aldri mistet så mye fett rundt magen som jeg har gjort etter jeg sluttet å drikke 1.5 l grønn te før styrketrening og intervalltrening, og istedenfor tok det om morgenen på tom mage før en tur.

Hvis du vil maksimere insulinfølsomheten så ser jeg ikke poenget med å unngå grønn te før trening. Igjen; Grønn te forbedrer insulinfølsomheten akutt, ikke motsatt. Den artikkelen du siterer omhandler også generell supplementering, ikke akutte effekter.

Hvis du vil unngå den negative effekten på treningseffekten som supplementering av store mengder antioksidanter kan gi, så må du holde deg unna dem helt og holdent. Hvorvidt du får i deg dem på morgenen eller rett før trening tror jeg har veldig lite å si for mengden du har sirkulerende i blodet på treningen.



Mekansimene bak det vet jeg ikke, men legger en studiene om antioskidanter og insulinsensitivitet sammen kan det se ut som periodisk oksidativt stress er bra for insulinsensitivitet, mens kronisk oksidativt stress ikke er det, at det er et kontinuum og en sammenheng. Den har ikke kommet frem enda, men det virke plausibelt nok til at prøver.

Jepp. Gjør man det for enkelt for kroppen så gir man den ikke noen grunn til ordne ting selv. Det samme grunnleggende prinsippet gjelder jo på mange plan.

Innenfor samme tema:
http://leangains.blogspot.com/2010/05/fasted-training-boosts-endurance-and.html


Utlogget AsleB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Interresant! Faster en dag i uken, og har nå kamsport-trening samme dag..Trodde fastingen ville bli et problem, men fikk ikke tom for energi på noe tidspunkt. Interresant å se det kan ha positiv effekt også, ikke bare gå an.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!