Skrevet av Emne: Grønn pose-te versus "ekte" grønne teblader versus ekstrakt fra grønn te  (Lest 11129 ganger)

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

At sentralstimulerende midler har generelt større effekt på tom mage er ganske veletablert og det er vel proteiner som påvirker dette mest, enklere molekyler som sukker og fett tas jo opp på andre måter og forstyrrer ikke like mye. Med et kosthold med mer protein vil man jo ha mer protein i magen, oftere.

Affirm. Men jeg tenker at det å drikke grønn te imellom måltider vil vel ha liten (eller ingen) bedre effekt enn å drikke det sammen med mat.. Ettersom at et måltid kan tilføre kroppen proteiner ganske lenge etter inntak. De fleste spiser jo også frokost.. Hvor mye senere etter at man har drukket te bør man innta frokosten da?

Kan jo også nevne at høyt inntak av grønn te har tilsynelatende en link til leverskader (Hepatotoxicity from green tea: a review of the literature and two unpublished cases.) og at inntak av grønn te på tom mage kan føre til større sannsynlighet for slike skader (Safety of green tea extracts : a systematic review by the US Pharmacopeia.) Så man må vel her ta et valg mellom liten/ingen effekt, eller effekt med potensielle bivirkninger..

Diettene var nok isokaloriske men med forskjellig makrofordeling, ellers ville de nok ikke skrevet "diet on weight maintenance". 50+ g protein om dagen ville jo vært 200+ kcal ekstra (men selvsagt vil jo også et høyere proteininntak også innebære en høyere termisk effekt, så det "forsvinner" jo noen kalorier fra høyproteingruppen der).

Jeg mistenkte også dette.. Og du har sannsynligvis rett i det ja (Det er jo egentlig ganske logisk).
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Affirm. Men jeg tenker at det å drikke grønn te imellom måltider vil vel ha liten (eller ingen) bedre effekt enn å drikke det sammen med mat.. Ettersom at et måltid kan tilføre kroppen proteiner ganske lenge etter inntak. De fleste spiser jo også frokost.. Hvor mye senere etter at man har drukket te bør man innta frokosten da?

Det kommer vel an på hvor stor frokosten er...? Wink


Kan jo også nevne at høyt inntak av grønn te har tilsynelatende en link til leverskader (Hepatotoxicity from green tea: a review of the literature and two unpublished cases.) og at inntak av grønn te på tom mage kan føre til større sannsynlighet for slike skader (Safety of green tea extracts : a systematic review by the US Pharmacopeia.) Så man må vel her ta et valg mellom liten/ingen effekt, eller effekt med potensielle bivirkninger..

Jeg ville kanskje ikke brydd meg så mye om risikoen for ev. leverskader, med tanke på hvor vanlig bruk av grønn te er over hele verden og hvor få slike skader som har blitt rapportert. Særlig som grønn te er kjent for å beskytte leveren mot de skadelige virkningene av alkohol og røyk og motvirke fettlagring i leveren. Grønn te har jo og mange andre veldokumenterte positive virkninger; fremfor alt beskytter det mot mange typer kreft, men og mot hjerte- og kar sykdommer ved å senke LDL-kolesterol og øke HDL, og leddgikt og andre ting ved å virke antiinflammatorisk. Og drikker man det så beskytter det mot hull i tennene.

Personlig liker jeg ikke å drikke te, men pleier å ta et grønn te ekstrakt innimellom (når jeg husker det), men mer for alle andre grunner enn at det ev. øker forbrenningen litt (oppimot 4% har man vel sett).


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Det kommer vel an på hvor stor frokosten er...? Wink

Gjør det? Tenker det virker mer logisk at det kommer an på hvor lang tid kroppen bruker på å ta opp antioksidantene enn størrelsen på frokosten som kommer etter teen... Men jeg har jo strengt tatt ikke peiling på akkurat det da..

Jeg ville kanskje ikke brydd meg så mye om risikoen for ev. leverskader, med tanke på hvor vanlig bruk av grønn te er over hele verden og hvor få slike skader som har blitt rapportert. Særlig som grønn te er kjent for å beskytte leveren mot de skadelige virkningene av alkohol og røyk og motvirke fettlagring i leveren. Grønn te har jo og mange andre veldokumenterte positive virkninger; fremfor alt beskytter det mot mange typer kreft, men og mot hjerte- og kar sykdommer ved å senke LDL-kolesterol og øke HDL, og leddgikt og andre ting ved å virke antiinflammatorisk. Og drikker man det så beskytter det mot hull i tennene.

Det er nok rett ja. Samtidig spør jeg meg selv; hvor mange får i seg så store mengder med katekiner på faste, som man gjør dersom man tar grønn te ekstrakt (kapsler altså). Regner med at flesteparten av verdens befolkning (Nå kjenner jo ikke jeg noen kinesere da) drikker relativt små mengder grønn te...

Vet ikke om dette var forståelig. Det jeg prøver å si er at om man tar kapsler med grønn te (som inneholder store mengder katekiner) mens man faster så er jo kanskje sjangsen for at man blir en av dem som får leverskader større. Kanskje tilogmed stor for alt jeg vet...

Men er jo bare synsing fra min side. Er enda ikke helt overbevist om at det er en ubetydelig risk.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Mye kul info Smiley Hehe, sykt mye mer enn jeg forventet. Honnør er avgitt Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Gjør det? Tenker det virker mer logisk at det kommer an på hvor lang tid kroppen bruker på å ta opp antioksidantene enn størrelsen på frokosten som kommer etter teen...

Jeg leste setningen bak fram ser jeg.. Antioksidantene vil nok være absorbert i løpet av noen få timer (men de har jo kanskje ikke noe med den økte forbrenningen å gjøre, det har vel mer med alkaloidene å gjøre (koffein, teobromin, osv)).


Det er nok rett ja. Samtidig spør jeg meg selv; hvor mange får i seg så store mengder med katekiner på faste, som man gjør dersom man tar grønn te ekstrakt (kapsler altså). Regner med at flesteparten av verdens befolkning (Nå kjenner jo ikke jeg noen kinesere da) drikker relativt små mengder grønn te...

Vet ikke om dette var forståelig. Det jeg prøver å si er at om man tar kapsler med grønn te (som inneholder store mengder katekiner) mens man faster så er jo kanskje sjangsen for at man blir en av dem som får leverskader større. Kanskje tilogmed stor for alt jeg vet...

Men er jo bare synsing fra min side. Er enda ikke helt overbevist om at det er en ubetydelig risk.

Spørs jo hvor mange kapsler man tar... En kapsel har jo normalt ikke mer katekiner enn hva som finnes i et par kopper te, men overdoserer man (som selvsagt er lettere med kapsler) så må man jo også regne med større risiko for negative sidevirkninger.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!