Skrevet av Emne: Sandvekt rundt foten ?  (Lest 2547 ganger)

Utlogget Shotcom

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sandvekt rundt foten ?
« : 21. juni 2010, 02:05 »
Spiller fotball og springer iblandt for kondisjonen, og lurer på hvis jeg bruker sandvekter rundt føtterne mine om det vil hjelpe på hurtighet og styrke og slikt ?
Og om det skulle hjelpe, hvor mye burde jeg bruke rundt hver fot ? 2 x 1,5kg eller 2 x 2,5kg ?
Er ca 174cm høy og veier 60-62kg.

Lurer også på om noen har tips til måter og trene kondisjon på som funker fett, og måter jeg kan trene hurtighet. Treningsstudio er ikke aktuelt ettersom jeg rett og slett hater styrketrening på føtter av den form Tongue

Takker for positive svar =)

Utlogget boberg

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 478
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 478

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #1 : 21. juni 2010, 02:14 »


 Treningsstudio er ikke aktuelt ettersom jeg rett og slett hater styrketrening på føtter av den form Tongue



Pingle? ^^

Utlogget Shotcom

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #2 : 21. juni 2010, 02:27 »
Nah, liker bare ikke den form av styrketrening kombinert med at jeg har slatters i begge knærne. Fleste (som jeg vet av, sier ikke alle) former av styrketrening i føtterne går utover knæren bortsett fra leggen ?

Utlogget Shotcom

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #3 : 21. juni 2010, 12:38 »
Ingen som har noe å si angående dette ?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #4 : 21. juni 2010, 12:41 »
Bakkeintervaller?
Smiley

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #5 : 21. juni 2010, 12:50 »
Min tanke er at å legge vekter rundt føttene kan i værste fall rote med løpsteknikken din. Det finnes ørten måter å utvikle bedre hurtighet, spenst og kondisjon. Ting jeg kommer på i farten er:

- bakkeløp
- intervaller
- trappetrening
- spenst driller
- langkjøring

Utlogget Shotcom

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #6 : 21. juni 2010, 12:53 »
Bakkeløp for hurtighet blir gjerne nedoverbakke da tenker jeg ?

Utlogget stigvj

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 962
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 962

  • Some play hard to get, I play hard to want........
Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #7 : 21. juni 2010, 13:19 »
Bakkeløp oppover (spurt) vil vel kunne hjelpe på å få ned steglengden, noe som vil hjelpe på aksellerasjonen på de første metrene. Mener å huske fra egen karriere at det var det som var viktig.
Some people wear Superman pajamas. Superman wears Chuck Norris pajamas.

Utlogget Shotcom

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #8 : 21. juni 2010, 13:26 »
Høres logisk ut, men mener og huske at jeg har hørt at løping i nedover bakken vil få føtterne til å jobbe fortere. Mulig at begge deler funker fett, så får vell bare springe opp og ned da Tongue

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #9 : 21. juni 2010, 13:29 »
Høres logisk ut, men mener og huske at jeg har hørt at løping i nedover bakken vil få føtterne til å jobbe fortere. Mulig at begge deler funker fett, så får vell bare springe opp og ned da Tongue

Å løpe fort i nedoverbakke er ikke spesielt behagelig,så jeg ville heller ha løpt intervaller i oppbakker.
Smiley

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #10 : 21. juni 2010, 13:37 »
Spiller fotball og springer iblandt for kondisjonen, og lurer på hvis jeg bruker sandvekter rundt føtterne mine om det vil hjelpe på hurtighet og styrke og slikt ?
Og om det skulle hjelpe, hvor mye burde jeg bruke rundt hver fot ? 2 x 1,5kg eller 2 x 2,5kg ?
Er ca 174cm høy og veier 60-62kg.

Lurer også på om noen har tips til måter og trene kondisjon på som funker fett, og måter jeg kan trene hurtighet. Treningsstudio er ikke aktuelt ettersom jeg rett og slett hater styrketrening på føtter av den form Tongue

Takker for positive svar =)

Jeg må få si jeg syns dette er en dårlig holdning. Skal man bli bedre i noe kan man ikke tillate seg å kutte ut det man misliker. Selvsagt kan man få god framgang og bli raskere uten å trene med vekter, men hvis man ser på sprintere kjører disse ofte knebøy av diverse varianter. Med andre ord; skal man nå så langt man kan, må man legge ned det påkrevde arbeidet.

Det sagt; tren teknikk. Mange løper teknisk dårlig og da vil man heller ikke få utnyttet kraften man besitter. Altfor mange får kraften rett-opp-og-ned istedet for fremover. Jegt vil råde deg til å lese om teknikk i kortsprint og deretter trene for å forbedre din nåværende teknikk. Dette vil du garantert tjene på med mindre du heter Asafa Powell.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Shotcom

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #11 : 21. juni 2010, 15:18 »
Grunnen til at jeg hater styrketrening på føtter er pga slatters i begge knærne som gjør det utrolig vondt, syk smerte. Skjønner at du får inntrykk av jeg har dårlig holdning, og kan lett innrømme at jeg ikke har den beste holdningen. Men er villig til å gjøre både det ene og det andre for å forbedre meg (nei, ikke doping), så lenge jeg slipper å ødelegge knærne som begynner å bli bra igjen for første gang på 3år Tongue

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #12 : 22. juni 2010, 23:15 »
Spiller fotball og springer iblandt for kondisjonen, og lurer på hvis jeg bruker sandvekter rundt føtterne mine om det vil hjelpe på hurtighet og styrke og slikt ?
Og om det skulle hjelpe, hvor mye burde jeg bruke rundt hver fot ? 2 x 1,5kg eller 2 x 2,5kg ?
Er ca 174cm høy og veier 60-62kg.

Lurer også på om noen har tips til måter og trene kondisjon på som funker fett, og måter jeg kan trene hurtighet. Treningsstudio er ikke aktuelt ettersom jeg rett og slett hater styrketrening på føtter av den form Tongue

Takker for positive svar =)

Hei der! Her er noen råd..:

1. Vekter rundt føttene når du løper!? Don't even think about it. Sannsynligvis vil du trene deg opp til et merkelig løpesett (konstant høye kneløft?) og utvikle belastningsskader i hoftene.

2. Den aller enkleste måten å trene kondisjon på er å gjennomføre lange treningsøkter, helst der du jogger/løper. Hvis du øker pulsen din til +70% av maksimal puls i mer enn 20 minutter vil du ha et kondisjonsmessig treningsutbytte. Med et slikt opplegg, og en god del tålmodighet, vil du øke din kondisjon så og si helt uten fare for skader.

En mer effektiv måte å trene kondisjon på er å legge inn noen intervalløkter. Dvs. økter med høyere intensitet og kortere varighet som du gjentar et visst antall ganger. Intervalløktene kan du variere. Løper du dem i bratt motbakke vil du utvikle styrken din, kjører du korte intervaller med gode pauser vil de hjelpe på hurtigheten.

Utlogget Citius

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

Sv: Sandvekt rundt foten ?
« #13 : 10. juli 2010, 12:29 »
Lurer også på om noen har tips til måter og trene kondisjon på som funker fett, og måter jeg kan trene hurtighet. Treningsstudio er ikke aktuelt ettersom jeg rett og slett hater styrketrening på føtter av den form Tongue

Takker for positive svar =)

Hemmeligheten bak suksess, er hardt arbeid.
Det er derfor det forsatt er en hemmelighet!  Wink

Som dem andre sier, ikke bruk ankelvekter. Du kan til nød bruke det når du går, men det hjelper  deg derimot ikke på noen måte.

Hvis du har problemer med bena, så må du ikke overbelaste dem mer enn nødvendig.
Og det er kun deg selv som vet om det det "skadelig smerte" eller om det bare er vondt i viljen!

Intervaller er helt klart en bra treningsform! Legger du da inn en lang løpetur i uken. ( Minimum halvannen time) så er du godt i gang.
Bruk internett. Virker som du har litt lite erfaring, isåfall vil jeg anbefale og lese deg "opp" på diverse nettsider. www.kondis.no har mye bra blandt annet!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!