Skrevet av Emne: Bli sterkere i markløft! Hvordan?  (Lest 12150 ganger)

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« : 26. juni 2010, 06:13 »

Heisann,

er nytt medlem her på forumet men det betyr ikke at jeg er helt fersk når det kommer til trening.  Kjører selvlagde programmer for nå og har hatt OK framgang i benken, samt utrolig framgang i knebøyen så jeg tror jeg kan fastslå at jeg har "Knekt koden" for framgang i disse øvelsene Grin

Men jeg sliter i mark, har kjørt 3x8 prinsippet der nå og det har ikke helt virket i nærheten så godt på mark som det har på benk og bøy.

Så derfor retter jeg søkelyset på de av dere her på forumet som kan en del om markløft, har dere noen opplegg eller metoder dere vil anbefale?

Og da retter jeg selvsagt spørsmålet til folk som kan litt, jeg gidder ikke ta råd fra pingler som enda ikke har marka 100 for og sette det litt på spissen  Grin :Smiley
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Vermin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #1 : 26. juni 2010, 08:48 »
Den beste fremgangen jeg har hatt når jeg skulle øke maksimalt i markløft var og starte med og løfte tungt fra første stund etter oppvarming.
Kjøre noen sett på slutten med nesten maksløft feks 2x3....fungerte supert for meg og økte kraftig på bare noen få måneder

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #2 : 26. juni 2010, 12:00 »
Den beste fremgangen jeg har hatt når jeg skulle øke maksimalt i markløft var og starte med og løfte tungt fra første stund etter oppvarming.
Kjøre noen sett på slutten med nesten maksløft feks 2x3....fungerte supert for meg og økte kraftig på bare noen få måneder
Bra tips! Test maks og kjør til failure på hver trening; det garanterer resultater  Grin

Utlogget Vermin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #3 : 26. juni 2010, 18:21 »
Bra tips! Test maks og kjør til failure på hver trening; det garanterer resultater  Grin

Nei

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #4 : 26. juni 2010, 18:24 »
Den beste fremgangen jeg har hatt når jeg skulle øke maksimalt i markløft var og starte med og løfte tungt fra første stund etter oppvarming.
Kjøre noen sett på slutten med nesten maksløft feks 2x3....fungerte supert for meg og økte kraftig på bare noen få måneder
Dette funka bra for meg også i ca 3mnd, gikk opp masse. Men når det sier stopp må man lette på vektene og trene mer volum.

Men det smarteste er å bygge opp treningsgrunnlaget med volumtrening fra starten av før man tar en oppkjøring.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Lars S.K

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 823
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 823

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #5 : 27. juni 2010, 19:04 »
Beste måten er og kjøre et styrkeløft program feks Dietmar oppkjøring som ligger på styrkeloft.no
første gangen jeg kjørte det gikk jeg fra 270 til 300 i marken.

Utlogget believe93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 388
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 388

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #6 : 27. juni 2010, 19:08 »
Kjør ett programm noen profesjonelle har laget... F.eks Sheiko, dietmar 8 ukers eller 12 ukers. På styrkeloft.no, si att persen din er på 120kg, sett den ned til 112,5kg. Jeg garanterer gode resultater, men det er ett skikkelig slit. Øv mye på teknikk også, du aner ikke hvor kjipt det er å bli satt ut av en skade, jeg har vært vekke fra mark og bøy i over 3-4 mnder tror jeg nå.. Pga to dårlige knær og en sår korsrygg.. Så legg ut videoer her på tf og få hjelp.. Du tjener på det.
18år

Jølster Handbakklubb
NM 2012 Junior 80+
5plass venstre 3plass høyre

A winner never quit, a quitter never win

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #7 : 27. juni 2010, 19:17 »
Det som er tydelig her er at du må legge ut film av knebøyen din. Jeg kan si deg her og nå at det er noe feil med den..

Ikke for å være frekk men du har nok ikke knekt noen kode når det kommer til benkpress heller, som nybegynner kan man gjøre stort sett hva som helst og bli sterkere - inntil et visst punkt.

Du har et ambisiøst mål i signaturen din, skal du ha noe som helst sjanse for å nå det må du være ydmyk og ærlig med deg selv.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #8 : 27. juni 2010, 19:19 »
Lukter Neie bøy jeg:)

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #9 : 27. juni 2010, 19:34 »
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #10 : 27. juni 2010, 19:38 »
Lukter Neie bøy jeg:)

Enig, dette lukter grunnt!
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #11 : 27. juni 2010, 20:01 »
Litt av en luktesans enkelte har her. Ikke rakk ned på folk bare på antagelser.  Wink

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #12 : 27. juni 2010, 23:11 »

Litt av en luktesans enkelte har her. Ikke rakk ned på folk bare på antagelser.  Wink

Det er antagelser basert på erfaring og kunnskap, har aldri sett noen som har vært sterkere i knebøy enn markløft fra første stund, og ihvertfall ikke etter en stund med jevn trening i begge øvelser. Vi snakker her løfting uten utstyr, og selvfølgelig godkjent dybde på bøyen. Derfor trur jeg ikke at det forholdet som foreligger her stemmer, tipper at bøyen er en del for grunn, men for all del, bare gledelig om det dukker opp et filmklipp der han kjører en perfekt rep på vektene det er snakk om Smiley

Når det gjelder det å bli sterkere i markløft, og ellers. Så ser jeg ikke poenget med å kjøre egenkomponerte program, kjør heller det som mange har hatt resultater med, der periodisering, progresjon og belastninger er rett ifh til styrkeøkninger. Sjekk ut dietmar sine maler på www.styrkeloft.no

Begrunnelsen til folk flest er at de skal ha programmer som passer dem selv, man kan justere belastninger i enkeltøvelser individuelt i både sheiko og dietmar sine programmer, da har man ingen unnskyldning lenger Smiley Om ikke alle jallaøvelsene man kjører ellers er i disse programmene, så er det faktisk en grunn til det.

Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #13 : 28. juni 2010, 00:21 »
Var mange bra tips her gitt, mulig jeg må gå bort ifra 3x8 opplegget mitt.

Vet ikke med den knebøyen jeg.  Fikk ikke filmet men hadde vitner da den ble gjort i gymtimen.  Gymlæreren min var der også og han sa at det så veldig bra ut, han hadde faktisk aldri sett noen ha så mye vekt på en stang før.  Og dette er faktisk en mann som kan en god del om trening da han har har vid kunskap både om utholdenhets og styrke trening.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Bli sterkere i markløft! Hvordan?
« #14 : 28. juni 2010, 00:28 »
Var mange bra tips her gitt, mulig jeg må gå bort ifra 3x8 opplegget mitt.

Vet ikke med den knebøyen jeg.  Fikk ikke filmet men hadde vitner da den ble gjort i gymtimen.  Gymlæreren min var der også og han sa at det så veldig bra ut, han hadde faktisk aldri sett noen ha så mye vekt på en stang før.  Og dette er faktisk en mann som kan en god del om trening da han har har vid kunskap både om utholdenhets og styrke trening.

Det at gymlærern din ikke har sett mer enn 140kg på ei stang før, gjør han til et lite troverdig vitne når det kommer til teknikken din i bøy Tongue

Men for alt jeg vet så kan du ha god styrke i låran i forhold til resten. så bare kjør på !
Mandal Treningssenter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!