Skrevet av Emne: Styrkeløft og Utstyrsbruk  (Lest 11198 ganger)

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #45 : 04. juli 2010, 16:56 »
Kan jo bare se på sykkelsporten for å se hvordan andre sporter håndterer slike saker. Sykler med innebygget motor og batteri, som kunne øke prestasjonene til utøverene dramatisk, blir i den sporten omtalt som "mekanisk doping", og er forbudt. Jeg personlig sliter med å se forskjellen på en sykkel med hjelpemotor og utstyr i styrkeløft.


Utlogget Kampen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 395
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 395

  • Flytende kalorier teller ikke
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #46 : 04. juli 2010, 16:59 »
Kan jo bare se på sykkelsporten for å se hvordan andre sporter håndterer slike saker. Sykler med innebygget motor og batteri, som kunne øke prestasjonene til utøverene dramatisk, blir i den sporten omtalt som "mekanisk doping", og er forbudt. Jeg personlig sliter med å se forskjellen på en sykkel med hjelpemotor og utstyr i styrkeløft.



Så du merker like stor forskjell på knebøy med og uten drakt, som tråsykkel og motorsykkel? Smiley
Jeg har et liv, det er bare virtuelt!


Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #47 : 04. juli 2010, 17:22 »

Styrkeløft er faktisk med utstyr! Gymløft er noe annet.
Like interessangt å diskutere det, som at jorda faktisk er rund.. Godta det bare, ok?


Enig, hvis jeg nå skulle starte en tråd ved navn:  "Er jorda rund?"  Så vil det etterhvert utvikle seg til en episk diskusjon som får flere tusen lesere og blusser opp hver 6 måned.

Så du merker like stor forskjell på knebøy med og uten drakt, som tråsykkel og motorsykkel? Smiley

I og med at motorene Lars Ivar sikter til batteri drevne motorer som er skjult i rammen på en vanlig konkuranse sykkel, og at prestasjons økningen kan være omlag 1-10%, så kan man vel strengt tatt dra paraleller til styrkeløft utstyr sånn reint prestasjonsmessig.

Virker som om du prøvde og få det til og virke som om Lars Ivar mente en konvensjonell motorsykkel med 140 HK, det blir vel litt dumt, blir det ikke?


Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #48 : 04. juli 2010, 17:34 »
men i helvette, når skal dere forstå?? skjorta gjør det ikkje enklere, å det er ikkje juks som med en sånn sykkel.. utstyret gir en STØRRE utfordring å mestre, og gjør det mer uforutsigbart.

Prøv selv! Hvis dere ikkje tørr det en gang, skaff dere ett liv å finn noe annet å gjøre en å krangle over ting dere ikkje har erfaring med..
Westside disciple

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #49 : 04. juli 2010, 17:45 »
men i helvette, når skal dere forstå?? skjorta gjør det ikkje enklere, å det er ikkje juks som med en sånn sykkel.. utstyret gir en STØRRE utfordring å mestre, og gjør det mer uforutsigbart.

Prøv selv! Hvis dere ikkje tørr det en gang, skaff dere ett liv å finn noe annet å gjøre en å krangle over ting dere ikkje har erfaring med..

Jeg tror faktisk folk flest, uansett om man er for eller mot utstyr, har fått med seg at det er mye vanskeligere og løfte med utstyr enn uten.  Og at det er vondere, det sier vel seg selv.

Og å skaffe seg ett liv?  Du mener og anvende den verdifulle tiden som brukes til og diskutere utstyr på en søndagskveld til noe som er mere samfunnsnyttig?  Som F.eks og kommentere i andre brukere sine treningslogger?  Eller diskutere om det er best og trene 3 eller 6 ganger i uka?

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #50 : 04. juli 2010, 17:53 »
I og med at motorene Lars Ivar sikter til batteri drevne motorer som er skjult i rammen på en vanlig konkuranse sykkel, og at prestasjons økningen kan være omlag 1-10%, så kan man vel strengt tatt dra paraleller til styrkeløft utstyr sånn reint prestasjonsmessig.

Virker som om du prøvde og få det til og virke som om Lars Ivar mente en konvensjonell motorsykkel med 140 HK, det blir vel litt dumt, blir det ikke?

Ja, mener bestemt at den ekstra ytelsen på disse syklene var i størrelsesorden 5-10% for en proffsyklist. Mindre enn gevinsten av utstyr i styrkeløft.

For å dra andre eksempler. Skihopp nedla forbud mot for vide hoppdresser, da disse ga for mye oppdrift. Formel 1 har forbudt fler teknologier enn jeg kan ramse opp. Boksing har forbudt hestesko i hansken siden tidenes morgen. Hadde jo også han fyren med to amputerte ben som ble nektet å stille i 100m i OL for "friske" fordi protesene hans var for avanserte. Selv i strongman miljøene snakkes det jo om å kun løfte RAW hvis jeg ikke tar helt feil.

Eneste jeg personlig har imot utstyr er det som OlavMG var inne på: "Ingen skjønner hva utstyr er, og de fleste mister største parten av respekten for det du gjør når de hører at uten utstyret løfter jeg 65kg mindre. "

Slik som situasjonen er nå, så kan man ha en fyr som løfter 1000 kilo totalt i dag, og en annen som løftet 900 kilo totalt for 10 år siden, og det finnes ingen måte å kunne avgjøre hvem av de som egentlig hadde den beste prestasjonen. Ref. overskriften på fremsiden av TF nå: "CYC, tidenes sterkeste". Er han nå egentlig det? Hvordan kan jeg vite det?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #51 : 04. juli 2010, 19:16 »
Kan jo bare se på sykkelsporten for å se hvordan andre sporter håndterer slike saker. Sykler med innebygget motor og batteri, som kunne øke prestasjonene til utøverene dramatisk, blir i den sporten omtalt som "mekanisk doping", og er forbudt. Jeg personlig sliter med å se forskjellen på en sykkel med hjelpemotor og utstyr i styrkeløft.


God sammenligning!

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #52 : 04. juli 2010, 19:51 »
Konklusjonen blir altså at dette er diskutert ferdig fra før og at alt her inne er bare sutring? Det skal jeg huske neste gang antidop toget ruller inn i en tråd om Svend Karlsen og lignende figurer med de samme gamle glosene.

On topic; jeg ville aldri brukt utstyret selv men jeg bryr meg fint lite om at andre velger å gjøre det. Raw stevner ville vært kult dog, håper dette dukker opp snart, hvis man arrangerte tilsvarende mange raw stevner blir det jo dobbelt så mye styrkeløft å se på!  Smiley

Utlogget CYC

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 540
  • Honnør: 388
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 540

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #53 : 04. juli 2010, 19:58 »

Slik som situasjonen er nå, så kan man ha en fyr som løfter 1000 kilo totalt i dag, og en annen som løftet 900 kilo totalt for 10 år siden, og det finnes ingen måte å kunne avgjøre hvem av de som egentlig hadde den beste prestasjonen. Ref. overskriften på fremsiden av TF nå: "CYC, tidenes sterkeste". Er han nå egentlig det? Hvordan kan jeg vite det?

Nei er ikke tidenes sterkeste. Er sammen med en annen den som har løftet mest kg i styrkeløft i Norge.



Dette er det i allefall et par andre her inne som kan fortelle mye mer om enn meg, men utstyret vi har i dag er en videreutvikling av at løfterne begynte å bruke trangere bukser, trangere skjortser, skjortser av dongeri osv. Noe å tenke på for de dumme.

Raw kan brenne.

Utlogget Pumping Irony

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #54 : 04. juli 2010, 21:33 »
Kan høres litt ut som styrkeløft er en sport bare for utøverne...men hvis ønsket er å gjøre sporten mer populær blant publikum er nok raw veien å gå...når det er sagt har jeg sett 410 løftet mer enn en gang, har heller ikke irritert meg over at det er utstyr med i bildet...prestasjonen overskygger det meste...

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #55 : 04. juli 2010, 21:36 »

Slik som situasjonen er nå, så kan man ha en fyr som løfter 1000 kilo totalt i dag, og en annen som løftet 900 kilo totalt for 10 år siden, og det finnes ingen måte å kunne avgjøre hvem av de som egentlig hadde den beste prestasjonen. Ref. overskriften på fremsiden av TF nå: "CYC, tidenes sterkeste". Er han nå egentlig det? Hvordan kan jeg vite det?

Hva er du egentlig mener her? Er du i det hele tatt seriøs med dette og hva prøver du å oppnå?
Løftet du 900 kg med utstyr for 10 år siden og mener du var sterkere enn CYC som nå løftet 1025 kg som 20 åring på halv maskin med dagens utstyr?
Er det av noen praktisk betydning om CYC løfter 1025 kg eller 900 kg om han løftet uten drakter? Dette er tall verken du eller jeg vil være i nærheten av uansett. Uavhengig av om man henter 40 kg i knebøy eller 70 kg, så merker man fort det at 410 kg er en nær umulig vekt. I alle fall for den store brøkdelen av oss.
Han løfter jo bare mot utøvere som bruker det samme utstyret. CYC har samtlige verdensrekorder for ungdom og har tangert tidenes norske total, skal du virkelig klare å drite deg ut så inn i gamperæva mye at du betviler at han er Norges sterkeste styrkeløfter?
 
Det er sterk ubønnhørlig korrelasjon mellom styrken uten utstyr og styrken med ustyret. Det er ingen som avviker fra dette! Det at vi har 3 ulike øvelser vil medføre at forskjellige kroppstyper har mer eller mindre utbytte i de forskjellige øvelsene, men sammenlagt er det styrken som utgjør hva totalen blir. At den blir mer med utstyr har absolutt ingen betydning for prestasjonen. Styrkeløft kan uansett bare sammenlignes med andre prestasjoner i styrkeløft, og i det samme forbundet.
 
Du forflytter ikke totalen din uten å øke styrken din, om du så må øke din styrke i benkpress til en 4cm kloss eller med en elastisk strikk som motstand, fremfor helt ned for å få til skjorta, betyr ingenting. Det hele ebber ut i at du MÅ bli sterkere for å løfte mer. At noen velger å ikke se på dette som hensiktsmessig eller interressant forhindrer ikke styrkeløft i å eksistere som en seriøs idrett med utøvere av høy kvalitet.

En annen måte å bli sterkere på vil være å tilpasse teknikken til løfteutstyret, dette kan medføre at man løfter mindre uten utstyr enn tidligere og forflytter forholdet mellom vektene som kan løftes uten drakt og med drakt. Pr. definisjon blir man sterkere i styrkeløft av dette. Når CYC om 3 år løfter 458 kg i knebøy har han økt styrken sin uten utstyr med en betydelig andel kilo, det må han for å få til noe slikt. Det eneste han har klart å unngå i denne perioden er ryggproblemer og ødelagte skuldre/knær som følge av han løfter sine tyngste løft med drakt og knebind.
Det aller viktigste ankepunkt: De svakeste uten utstyr vil aldri være de sterkeste med utstyr. Det skjer aldri og vil heller aldri skje.

Jeg vil vite hvordan du vil sette Mark Spitz opp mot Michael Phelps? Hvem av de har prestert best?
Hva med Eddie Mercx og Lance Armstrong? Eller Johann Olav Koss og Gianni Romme? Hvem av disse var best, hvem presterte best?
Du er klar over at det skjer andre forbedringer innen idrett enn på det teknologiske planet? Uansett idrett snakker vi om andre forutsetninger i dag enn for 10-20 år siden.
Hva løp de 100 meter på for 10 år siden kontra i dag?
Selv med nært identisk utstyr løpes det stadig fortere, selv uten at man forbedrer så mye annet enn treningen etc. Det er ikke dermed sagt at prestasjonene bare blir bedre og bedre.
Tidene forbedres, men vi vet jo at gen poolen vannes ut med tiden sett i forhold til fysiske atributter. Fysiologisk funksjon og maksimal yteevne er komplekst og ikke fullt ut forstått. Det finnes ukjente virkemekanismer i forbindelse med trening og hva som forårsaker endringene som følger treningen, men stadig flere momenter kartlegges og kan følgelig benyttes for å optimalisere trening.
10 år bak i tid, kan i noen tilfeller være mange år!

Å sammeligne utøvere 10 år tilbake er lite matnyttig argumentasjon mot utstyret, det bør i alle fall være klart for de aller fleste.
Kan du ikke heller komme med noe konkret. Finnes det sterkere mennesker i dette landet enn CYC? Har du noen alternativer? Hvilken betydning har det for noen om CYC løfter i bedre løfteutstyr enn de brukte for 10-20 år siden? Utførelsen av øvelsene er lik, CYC må fremdeles bli sterkest for å bli best.
Jeg skjønner at DU ikke liker utstyret, men skjønner ikke at det skal påvirke min bruk av dette tillatte utstyret. Jeg ser ingen ny argumentasjon.





Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #56 : 04. juli 2010, 22:29 »


Her starter jeg som relativt fersk forumbruker en tråd som omhandler utstyrsbruk i styrkeløft, dette er før jeg er klar over at det er den 27ende ganngen ett slikt tema blir startet.

bergan gjorde meg klar over dette, samt at han tipset meg til og se over de gamle diskusjonene, og jeg tenkte at saken ville være ute av verden.  Men faen tror dere ikke at dere starter det hele igjen, det er jo helt absurd, mange av de samme aktørene, ALLE de samme argumentene, og så til slutt bryter det løs i en diskusjon som ikke en gang relaterer til temaet, all slags mulig galskaps snakk om Tour de France, dynamoer, motorsykler, hvem er sterkest i verden, høydehopp, sprint med piggsko og annen galskap.

Og halvparten av dere sutrer og jamrer over at en slik diskusjon er startet igjen, for da må dere lese gjennom alle de 5 sidene, for så og formulere en egen paragraf om hvor forbannet teit hele situasjonen og diskusjonen er.

Nei dette melder jeg meg ut av, dere holder jo faen meg på fram og tilbake som en gjeng kranglende skolejenter!

Hvis moderator nå stenger denne tråden gjør det iallefall ikke meg noe!
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!