Skrevet av Emne: Styrkeløft og Utstyrsbruk  (Lest 11196 ganger)

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Styrkeløft og Utstyrsbruk
« : 28. juni 2010, 01:46 »

Etter og ha drevet og fulgt med her på forumet og lest og informert meg en del om styrkesport i nesten ett år nå er det en ting jeg har hengt meg opp i, og det er at folk som konkurerer har på seg utstyr når de løfter.

Fører ikke dette utstyret til at folk kan løfte vekter de egentlig ikke er istand til og løfte?

Isåfall, hva er vitsen med dette?  Går ikke sporten ut på og finne ut hvem som er sterkest? Hvis man bruker dette utstyret så finner man jo bare ut hvem som er sterkest kombinert med hvor gode de er til og bruke utstyret.

Folk flest må da vel være imot dette?  Er det ikke mye mere interresant og vite hvem som er sterkest enn hvem som er flinkest til og ta på seg en skjorte som hjelper deg med og løfte vekten?

Jeg for min del vi iallefall ALDRI bruke slikt utstyr, og det håper og tror jeg folk flest vil si seg enige i.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #1 : 28. juni 2010, 01:50 »
Er vel ca 1000 utstyrsdiskusjoner allerede, søk på forumet så finner du nok en del interesant.

Jeg har rundt 150-100-150 uten utstyret, så man tjener en del på det ja
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #2 : 28. juni 2010, 02:02 »
Er vel ca 1000 utstyrsdiskusjoner allerede, søk på forumet så finner du nok en del interesant.

Jeg har rundt 150-100-150 uten utstyret, så man tjener en del på det ja

Helvete for en rygg da!

Profilbildet altså....
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Big Jaa9

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 253

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #3 : 28. juni 2010, 14:47 »
skjønner hvor du vil, men du må huske på at det ikke bare er og ta på seg en benkskjorte og forvente og løfte 50 kg mer med en gang.
oftest er det slik at de som er sterke med utsyr er somregel veldig sterke uten utstyr
Go hard or go home !

Beste løft :

280 - 240 - 250

Powerlifting !

Utlogget lykketrollet

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 757

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #4 : 28. juni 2010, 14:52 »
Jeg syns utstyr gjør styrkeløft mye mer spennende. Det blir enda en utfordring du må mestre for å bli god i sporten, for det er faktisk vanskelig å få til å løfte med utstyr for ikke å snakke om at det er vondt :Smiley Tongue

Utlogget ToneB

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 483
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 483

  • Live Love Lift
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #5 : 28. juni 2010, 15:47 »
Utstyr gir en helt ny utfordring til å løfte! Ja, de fleste klarer å løfte mer, men det blir også helt nye momenter som må takles, blant annet smerte som lykketrollet sier.

Styrkeløft er utstyrsløft, akkurat som at de fleste andre idretter også har utstyr tilpasset den grenen. Du hopper ikke ned holmenkollen på hjemmespikrede treplanker eller utfører aking i OL på rumpereser. For de fleste som driver med styrkeløft definerer utstyret idretten. Så kan man jo være uenige i om man syns det er gøy eller ikke, men vil du hevde deg i styrkeløft må du bruke utstyret som hører til Smiley

Jeg for min del gleder meg til å konkurrere med utstyr! Utrolig mange nye utfordringer og ting som må komme på plass! Cheesy
160 - 80 - 165
Oslo Styrkeløftklubb

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #6 : 28. juni 2010, 16:24 »
Mye patetisk argumentasjon ute å går. Utstyr er bra fordi det gjør vondt? Noe av det dummeste jeg har lest.
Nye utfordringer? Ville du applaudert om man innførte diverse "utfordringer" i andre idretter? Spille med lapp for øyet i basket; uten dybdesyn får man en ny utfordring! Eller Kanskje vektløfterne skulle fått prøve seg på bosuball? Ikke relevante sammenligninger, mer for å vise at utfodring i seg selv er et særs dårlig argument.

At man må bruke utstyr for å hevde seg er jo en selvfølgelighet, den er forståelig. Men hvor mange ville egentlig sett på det som noe negativt om ipf kuttet all utstyrsbruk? Veldig få tror og håper jeg:)


Å sammenligne utstyrsbruk i styrkeløft med andre idretter er egentlig umulig, da man ikke finner noe like tåpelig andre steder. God sammenligning, som Gilberg vel kom med, er høyde vs stav i friidrett, og da har man selvfølgelig to forskjellige idretter. Å sammenligne med utstyrsutvikling i langrenn, sykkel, skøyter, hopp osv er bare tull, da dette er idretter som er basert på utstyret. Du kan ikke hoppe på ski uten ski. Du kan ikke gå på skøyter uten skøyter. At man da perfeksjoner utstyret er forståelig.

For å løfte knebøy, benkpress og markløft, som tilsammen utgjør idretten styrkeløft, trenger man imidlertid ikke noe utstyr Shocked (gjerne kveruler med sko etc) Tenk på det!
At man likevel velger å legge til et slikt element er for meg uforståelig for en idrett som ønsker å ta seg selv seriøst.
Men når det først har blitt sånn er det jo ikke bare bare å få det fjernet, og dette er ikke ment som kritikk av aktive løftere som konkurrerer med utstyr, det er fullt forståelig med dagens rammer.

Utlogget JSE

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 255
  • Honnør: 351
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 255

  • Sett deg ikke urealistiske mål, tren sikkert!
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #7 : 28. juni 2010, 16:34 »
...og så var man i gang igjen. Slike tråder har oppstått jevnlig siden jeg ble medlem her i 2004. Når en tråd først dør ut oppstår en ny like etter

Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Ganddal AK

Knebøy: 315,0kg
Benkpress: 222,5kg
Markløft: 290,0kg

Beste total: 817,5kg

Treningslogg
Løfterprofil

www.ganddalak.no

Utlogget lykketrollet

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 757

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #8 : 28. juni 2010, 16:46 »
Mye patetisk argumentasjon ute å går. Utstyr er bra fordi det gjør vondt? Noe av det dummeste jeg har lest.
Nye utfordringer? Ville du applaudert om man innførte diverse "utfordringer" i andre idretter? Spille med lapp for øyet i basket; uten dybdesyn får man en ny utfordring! Eller Kanskje vektløfterne skulle fått prøve seg på bosuball? Ikke relevante sammenligninger, mer for å vise at utfodring i seg selv er et særs dårlig argument.

At man må bruke utstyr for å hevde seg er jo en selvfølgelighet, den er forståelig. Men hvor mange ville egentlig sett på det som noe negativt om ipf kuttet all utstyrsbruk? Veldig få tror og håper jeg:)


Å sammenligne utstyrsbruk i styrkeløft med andre idretter er egentlig umulig, da man ikke finner noe like tåpelig andre steder. God sammenligning, som Gilberg vel kom med, er høyde vs stav i friidrett, og da har man selvfølgelig to forskjellige idretter. Å sammenligne med utstyrsutvikling i langrenn, sykkel, skøyter, hopp osv er bare tull, da dette er idretter som er basert på utstyret. Du kan ikke hoppe på ski uten ski. Du kan ikke gå på skøyter uten skøyter. At man da perfeksjoner utstyret er forståelig.

For å løfte knebøy, benkpress og markløft, som tilsammen utgjør idretten styrkeløft, trenger man imidlertid ikke noe utstyr Shocked (gjerne kveruler med sko etc) Tenk på det!
At man likevel velger å legge til et slikt element er for meg uforståelig for en idrett som ønsker å ta seg selv seriøst.
Men når det først har blitt sånn er det jo ikke bare bare å få det fjernet, og dette er ikke ment som kritikk av aktive løftere som konkurrerer med utstyr, det er fullt forståelig med dagens rammer.
Nå var det ingen som sa at styrkeløft er bra fordi det gjør vondt. Jeg prøvde bare å si at utstyr ikke er noe magisk som du tar på deg og dermed blir du 50kg sterkere, det er faktisk litt vanskligere enn som så. Det krever trening for å kunne utnytte det best mulig, og det er en utfordring.

Og ja, jeg syns faktisk at det er bra med utfordringer. Jeg syns det er mye mer givende å trene med utstyr, fordi det er vanskelig, og derfor føles det enda bedre når du først får det til.

Også syns jeg at konkurransene blir mye mer spennende med utstyr, fordi det blir mer uforutsigbart. Vist man ikke hadde utstyr hadde man jo nesten altid vist på forhånd hva man var god for, og da syns jeg man mister litt av spenningsmomentet.

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #9 : 28. juni 2010, 16:50 »
En gang for ikkje lenge siden prøvde eg benkskjorte på ulefoss AK for første gang.. var like skeptisk som mange er, før! nei, eg var faktisk direkte negativ til sånt utstyr..


Det må prøves for at man skal forstå;)




det var for forresten drit fett^^ og som tidligere sagt, det gir en ny utfordring..
Westside disciple

Utlogget ToneB

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 483
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 483

  • Live Love Lift
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #10 : 28. juni 2010, 16:55 »
Bra fordi det er vondt? Det har vel ingen sagt, men at det gir utfordringer som man må takle er jo helt sant. Jeg personlig syns absolutt det er sammenlignbart med andre idretter som bruker utstyr, da styrkeløft ER en utstyrsidrett. Så får man heller skille mellom utstyrløft og raw-løft hvis det er viktig for den enkelte Smiley

Jeg er på ingen måte imot å løfte raw, da jeg selv syns det er spennende, men nå som jeg skal konkurrere ville det ikke falt meg inn å løfte uten. Utrolig mye nytt å lære! Det er noe av det som er tiltrekkende med styrkeløft for min del Smiley Men jeg kan godt forstå at andre ikke tenker det samme.

Tydelig at utstyr i styrkeløft er hett å diskutere, både for konkurrerende og ikke-aktive. På en måte er det bra, fint at folk har interesse og engasjerer seg.
160 - 80 - 165
Oslo Styrkeløftklubb

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #11 : 28. juni 2010, 17:10 »
Nå har det jo vært 400 slike tråder før og å starte en ny slik diskusjon fører vel neppe til en konklusjon.

Samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor folk gidder og klage på at diskusjonen blir tatt opp igjen, det står jo klart og tydelig hva tråden heter, og det er jo ingen som tvinger noen av dere til og trykke på linken, tråden har mange lesere og det er kanskje fordi temaet er interresant og aktuelt?

Hvis man på død og liv ikke vil lese om, eller diskutere dette temaet, så kan man jo f.eks la være og trykke på linken?


Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #12 : 28. juni 2010, 17:12 »
Samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor folk gidder og klage på at diskusjonen blir tatt opp igjen, det står jo klart og tydelig hva tråden heter, og det er jo ingen som tvinger de av dere til og trykke på linken, tråden har mange lesere og det er kanskje fordi temaet er interresant og aktuelt?

Hvis man på død og liv ikke vil lese om, eller diskutere dette temaet, så kan man jo f.eks la være og trykke på linken?

Honnør for den!

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #13 : 28. juni 2010, 17:17 »
Trur dem bruker utstyre bare får å plage åss vanlige bolere lizzom.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #14 : 28. juni 2010, 17:35 »
Etter og ha drevet og fulgt med her på forumet og lest og informert meg en del om styrkesport i nesten ett år nå er det en ting jeg har hengt meg opp i, og det er at folk som konkurerer har på seg utstyr når de løfter.

Fører ikke dette utstyret til at folk kan løfte vekter de egentlig ikke er istand til og løfte?

Isåfall, hva er vitsen med dette?  Går ikke sporten ut på og finne ut hvem som er sterkest? Hvis man bruker dette utstyret så finner man jo bare ut hvem som er sterkest kombinert med hvor gode de er til og bruke utstyret.

Folk flest må da vel være imot dette?  Er det ikke mye mere interresant og vite hvem som er sterkest enn hvem som er flinkest til og ta på seg en skjorte som hjelper deg med og løfte vekten?

Jeg for min del vi iallefall ALDRI bruke slikt utstyr, og det håper og tror jeg folk flest vil si seg enige i.

Du kan jo hive på deg styrkeløftutstyr å se om du automatisk løfter masse mer.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!