Skrevet av Emne: Styrkeløft og Utstyrsbruk  (Lest 11186 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #15 : 28. juni 2010, 19:43 »
Du kan jo hive på deg styrkeløftutstyr å se om du automatisk løfter masse mer.

Det var akkurat DET jeg likte med å bruke utstyr... hehe! Grin

Det er en av de tingene jeg savner med å trene i en styrkeløftklubb og med å trene styrkeløft.

Det var faktisk kjemperått å tvinge seg til å bruke drakt og knebind. Det var vondt, vanskelig og tungt, men så fikk jeg piandø løftet ganske mye tyngre vekter enn før... den treningsverken og den følelesen var faktisk smertefullt god. Smiley

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #16 : 02. juli 2010, 23:07 »
Er ikke mye av grunnen til utstyrsbruk i styrkeløft at det er skadeforebyggende?

Har ikke brukt mye utstyr selv, men de jeg har pratet med som driver med styrkeløft sier at man blir utrolig rett og god i ryggen av drakta i bøy og knebindene gir god beskyttelse for knær osv. Så om man tenker på sikkerhet så vil vel denne bli dårligere og mange gode løftere vil potensielt bli skadet. Til tross for at de kunne brukt utstyr og ungått
dette dersom utstyr ikke var med i styrkeloft sporten?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #17 : 02. juli 2010, 23:48 »
Mye patetisk argumentasjon ute å går. Utstyr er bra fordi det gjør vondt? Noe av det dummeste jeg har lest.
Nye utfordringer? Ville du applaudert om man innførte diverse "utfordringer" i andre idretter? Spille med lapp for øyet i basket; uten dybdesyn får man en ny utfordring! Eller Kanskje vektløfterne skulle fått prøve seg på bosuball? Ikke relevante sammenligninger, mer for å vise at utfodring i seg selv er et særs dårlig argument.

At man må bruke utstyr for å hevde seg er jo en selvfølgelighet, den er forståelig. Men hvor mange ville egentlig sett på det som noe negativt om ipf kuttet all utstyrsbruk? Veldig få tror og håper jeg:)


Å sammenligne utstyrsbruk i styrkeløft med andre idretter er egentlig umulig, da man ikke finner noe like tåpelig andre steder. God sammenligning, som Gilberg vel kom med, er høyde vs stav i friidrett, og da har man selvfølgelig to forskjellige idretter. Å sammenligne med utstyrsutvikling i langrenn, sykkel, skøyter, hopp osv er bare tull, da dette er idretter som er basert på utstyret. Du kan ikke hoppe på ski uten ski. Du kan ikke gå på skøyter uten skøyter. At man da perfeksjoner utstyret er forståelig.

For å løfte knebøy, benkpress og markløft, som tilsammen utgjør idretten styrkeløft, trenger man imidlertid ikke noe utstyr Shocked (gjerne kveruler med sko etc) Tenk på det!
At man likevel velger å legge til et slikt element er for meg uforståelig for en idrett som ønsker å ta seg selv seriøst.
Men når det først har blitt sånn er det jo ikke bare bare å få det fjernet, og dette er ikke ment som kritikk av aktive løftere som konkurrerer med utstyr, det er fullt forståelig med dagens rammer.

My MAN!

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #18 : 02. juli 2010, 23:53 »
Styrkeløft og utstyr blir mye debatert. Det burde styrkeløftsporten ta til seg. Når så mange synes det er meningsløst med utstyret kan det kanskje være en ide og revurdere all utstyrsbruken.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #19 : 03. juli 2010, 00:04 »
Styrkeløft og utstyr blir mye debatert. Det burde styrkeløftsporten ta til seg. Når så mange synes det er meningsløst med utstyret kan det kanskje være en ide og revurdere all utstyrsbruken.

Utstyrsbruken er til for å holde slike som deg langt unna slike trenings og stevnesteder. Å det funker ser vi. Smiley
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Keiko'88

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 936
  • Honnør: 326
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 936

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #20 : 03. juli 2010, 00:10 »
Er ikke mye av grunnen til utstyrsbruk i styrkeløft at det er skadeforebyggende?

Har ikke brukt mye utstyr selv, men de jeg har pratet med som driver med styrkeløft sier at man blir utrolig rett og god i ryggen av drakta i bøy og knebindene gir god beskyttelse for knær osv. Så om man tenker på sikkerhet så vil vel denne bli dårligere og mange gode løftere vil potensielt bli skadet. Til tross for at de kunne brukt utstyr og ungått
dette dersom utstyr ikke var med i styrkeloft sporten?

Uten at jeg helt kjenner til hvorfor utstyret i det hele tatt ble utviklet, så tror jeg muligens det var intensjonen i starten. Men utstyret i dag blir ikke brukt for å redusere skaderisikoen. Da hadde de ikke klemt på seg en knebøydrakt som de bruker 20 min. og tre mann for å få på seg, og med et mål om å tjene 100kg++ på kombinert med knebind. Jeg tror ikke 100kg OVER den faktiske grensa av hva du selv er i stand til å løfte i knebøy er med på å redusere skaderisikoen. For eksempel.

Nå er det nok mange av de som har kunnet fått konkurrere igjen, etter at benkskjorta ble lov (igjen), fordi skuldrene var vonde ved å benke uten, også har du de som har fått vonde skuldre etter bruk av skjorta.

Det tryggeste hadde kanskje vært en gylden middelvei. En mildere bruk av utstyr. Litt løsere drakter, litt løsere bind, og litt løsere benkskjorte. For det er heller ikke en minimal skaderisiko ved å løfte 100% raw heller. Smile
700 raw / skråbenk - benkpress - smalbenk

Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #21 : 03. juli 2010, 00:54 »
Har selv bare deltatt på tre stevner og trent kanskje 10 ganger med utstyr, men mine tanker om utstyrsbruken i styrkeløft er:

Positivt:
- Man løfter mer kilo, folk syns det er mye mer imponerende å høre at jeg tar 215kg i knebøy, enn 150kg som jeg tar uten drakt og knebind
- Å trene og konkurrere med drakt(i knebøy og markløft) gir et sinnsykt adrenalin rush, og følelsen er, som Egil sier, smertefull god.
- Knebind kan hjelpe til å støtte skadde knær/man kan løfte selv om man plages med knærne

Negativt:
- Ingen skjønner hva utstyr er, og de fleste mister største parten av respekten for det du gjør når de hører at uten utstyret løfter jeg 65kg mindre.
- Å bruke 2 måneder på et oppkjøringsprogram og ha 4 økter med benkskjorte, og så bomme på løft på grunn av at benkskjorta ikke sitter som den gjorde på trening, er den verste følelsen jeg har hatt i idrettssammenheng.
- En markløftdrakt er veldig vanskelig å løfte godt teknisk i, og viss man da i tillegg løfter vekter man ikke klarer uten utstyr så fører dette til en stor skaderisiko.
- Selv om jeg har økt knebøypersen min fra 200 til 215 så klarer jeg ikke å la være å tenke at det er fordi jeg har blitt flinkere til å bruke drakten, og ikke for at jeg har blitt sterkere. Og viss jeg ikke blir sterkere så er hele poenget borte for min del.
- Man må fokusere på å bli bedre teknisk med utstyr og trene spesifikt på de områdene utstyret ikke hjelper så mye, man kan ikke fokusere på bare å bli sterkere.

Så, det var mine tanker om utstyret. Jeg har vel egentlig ikke noen rett til å uttale meg, så lite erfaring med det som jeg har, men jeg syns det er komisk å se at alle styrkeløfter så på liv og død skal forsvare utstyrsbruken. Det at styrkeløft er blitt en idrett der det å mestre utstyret har blitt en veldig stor del av idretten forstår jeg, men det betyr ikke dermed at alle som driver med styrkeløft MÅ forsvare det at idretten har blitt sånn. Selv skulle jeg gjerne sett at styrkeløft handlet bare om styrke og ikke om hvordan man mestrer utstyret.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #22 : 03. juli 2010, 01:28 »
Helvete for en rygg da!

Profilbildet altså....

Profilbildet av ryggen er med utstyr. Uten utstyr er ryggen hans ganske smal.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #23 : 03. juli 2010, 01:29 »
Da har vi etter flere års diskusjon nok materiale til å konkludere med følgende:
- De som har noe imot utstyr er idioter
Case closed.

Egil, kan du stenge emnet, og legge inn konklusjonen som sticky og under "The best of treningsforum".
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #24 : 03. juli 2010, 01:33 »
"Når man er svak bruker man utstyr"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #25 : 03. juli 2010, 01:34 »
"Når man er svak bruker man utstyr"

Hilsen Brian Siders.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Vilje

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 188
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 188

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #26 : 03. juli 2010, 02:33 »
En ting jeg synes er rart, er at folk konsekvent mener at utstyrsbruk i andre idretter er greit, mens styrkeløft-utstyr er høyst umoralsk. Det er ikke rent få idretter hvor utøver er avhengig av nyeste teknologi for å komme på resultatlistene, om så utøveren i seg selv er den personen med best forutsetninger naturlig.. Men slike spekulasjoner synes jeg likevel ikke er i stor grad relevant.

Dersom man ikke gidder å bruke penger på utstyr for og hevde seg innenfor IPF (per dags dato), er man ikke engasjert nok. Hadde man vært det, ville man taklet tom lommebok og mye smerte, for å nå nye høyder. Det å hive på seg utstyr, er som flere nevner ikke en magisk løsning, det krever faktisk litt og er til tider helt j*vlig vondt, noe enkelte småsyke sjeler faktisk foretrekker...  Wink

Nå skal det jo sies at enkelte har lettere for det enn andre. Noen tjener sinnsykt på ustyr, andre tjener forholdsvis "lite" og derfor vil det jo bli "urettferdig" for de som ikke utnytter utstyret like bra, men livet er urettferdig. Man kan jo ikke skylde på at det er juks at noen har kortere løftebane i markløft, og derfor har et fortrinn, sånn at man skal få ekstra trøstepoeng...

Status er at man i dag er man avhengig av utstyr for å kunne hevde seg i IPF, det er sporten, og da må man jo rette seg etter dette. Selv om man ikke nødvendigvis kan bli best per i dag uten utstyr, er det ingenting som hindrer folk i å konkurrere uten utstyr i styrkeløft. Det har det aldri vært. I fjor ble det satt inn et tiltak slik at det nå blir oppført om løftingen er med eller uten utstyr, så folk vil faktisk kunne se om du løfter raw eller ikke. Da er det iallefall ingen unnskyldning for å ikke konkurrere utstyrsfritt, om man er redd for feil sammenligningsgrunnlag.

En liten oppfordring til utstyrs-motstandere, og Raw-løft-tilhengere. Som nevnt noen linjer lengre opp, ble det i fjor ble det vedtatt at utstyrsfri løfting skulle bli loggført på NSF sine sider. Dette har således åpnet for at man i teorien etterhvert bør se egne Raw-stevner her til lands. Noen av motargumentene jeg hørte i sammenheng med denne type loggføring (det var langt flere grunner enn dette, men vil likevel nevne det) var at folk ikke hadde interesse nok, og dette er inntrykket jeg også sitter med.

Jeg oppfordrer alle som er interessert i å konkurrere utstyrsfritt om å ta tak av egen kraft. Snakk med klubbledelsen og be om raw-stevner. Klubbledelse: Snakk med regionen om større stevner. Engasjer dere, hjelp til. Det er ingenting av dette som skjer av seg selv, og de som sitter i styrene rundt om kring har nok å ta tak i, derfor er det viktig at du som enkeltperson gidder å ta tak. Det er ingen som kommer til å trylle frem raw-stevner dersom ingen sier at de ønsker dette, det vet jeg av erfaring.

Per i dag synes jeg det er så som så med oppslutningen rundt Raw-løfting, og dette er rart med tanke på hvor mange som tydeligvis har så sterke meninger om emnet. Hvis dette virkelig er en hjertesak, kan man faktisk være foregangsmenn/kvinner innenfor raw-løfting i Norge.

Det finnes faktisk en facebookgruppe man kan melde seg inn i, for å vise til interessen:
http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=120426411328702&ref=ts

Og for de som ikke ønsker å melde seg inn i NSF fordi de mener at utstyr er juks, er det etter i fjor ingen unnskyldning til å la være, da utstyrsfri løfting nå også har blitt et synlig alternativ.


Til NSF:
Jeg ønsker et større miljø for raw styrkeløft i Norge, og jeg sitter også på en del engasjement ift dette.

Med sterk blid og dopingfri hilsen

Vilje.

- Kom treningslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne! Smiley

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #27 : 03. juli 2010, 10:16 »
Bra innlegg. Man må ta tak for å få noe til å skje.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #28 : 03. juli 2010, 10:49 »
En ting jeg synes er rart, er at folk konsekvent mener at utstyrsbruk i andre idretter er greit, mens styrkeløft-utstyr er høyst umoralsk. Det er ikke rent få idretter hvor utøver er avhengig av nyeste teknologi for å komme på resultatlistene, om så utøveren i seg selv er den personen med best forutsetninger naturlig.. Men slike spekulasjoner synes jeg likevel ikke er i stor grad relevant.

Dersom man ikke gidder å bruke penger på utstyr for og hevde seg innenfor IPF (per dags dato), er man ikke engasjert nok. Hadde man vært det, ville man taklet tom lommebok og mye smerte, for å nå nye høyder. Det å hive på seg utstyr, er som flere nevner ikke en magisk løsning, det krever faktisk litt og er til tider helt j*vlig vondt, noe enkelte småsyke sjeler faktisk foretrekker...  Wink

Nå skal det jo sies at enkelte har lettere for det enn andre. Noen tjener sinnsykt på ustyr, andre tjener forholdsvis "lite" og derfor vil det jo bli "urettferdig" for de som ikke utnytter utstyret like bra, men livet er urettferdig. Man kan jo ikke skylde på at det er juks at noen har kortere løftebane i markløft, og derfor har et fortrinn, sånn at man skal få ekstra trøstepoeng...

Status er at man i dag er man avhengig av utstyr for å kunne hevde seg i IPF, det er sporten, og da må man jo rette seg etter dette. Selv om man ikke nødvendigvis kan bli best per i dag uten utstyr, er det ingenting som hindrer folk i å konkurrere uten utstyr i styrkeløft. Det har det aldri vært. I fjor ble det satt inn et tiltak slik at det nå blir oppført om løftingen er med eller uten utstyr, så folk vil faktisk kunne se om du løfter raw eller ikke. Da er det iallefall ingen unnskyldning for å ikke konkurrere utstyrsfritt, om man er redd for feil sammenligningsgrunnlag.

En liten oppfordring til utstyrs-motstandere, og Raw-løft-tilhengere. Som nevnt noen linjer lengre opp, ble det i fjor ble det vedtatt at utstyrsfri løfting skulle bli loggført på NSF sine sider. Dette har således åpnet for at man i teorien etterhvert bør se egne Raw-stevner her til lands. Noen av motargumentene jeg hørte i sammenheng med denne type loggføring (det var langt flere grunner enn dette, men vil likevel nevne det) var at folk ikke hadde interesse nok, og dette er inntrykket jeg også sitter med.

Jeg oppfordrer alle som er interessert i å konkurrere utstyrsfritt om å ta tak av egen kraft. Snakk med klubbledelsen og be om raw-stevner. Klubbledelse: Snakk med regionen om større stevner. Engasjer dere, hjelp til. Det er ingenting av dette som skjer av seg selv, og de som sitter i styrene rundt om kring har nok å ta tak i, derfor er det viktig at du som enkeltperson gidder å ta tak. Det er ingen som kommer til å trylle frem raw-stevner dersom ingen sier at de ønsker dette, det vet jeg av erfaring.

Per i dag synes jeg det er så som så med oppslutningen rundt Raw-løfting, og dette er rart med tanke på hvor mange som tydeligvis har så sterke meninger om emnet. Hvis dette virkelig er en hjertesak, kan man faktisk være foregangsmenn/kvinner innenfor raw-løfting i Norge.

Det finnes faktisk en facebookgruppe man kan melde seg inn i, for å vise til interessen:
http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=120426411328702&ref=ts

Og for de som ikke ønsker å melde seg inn i NSF fordi de mener at utstyr er juks, er det etter i fjor ingen unnskyldning til å la være, da utstyrsfri løfting nå også har blitt et synlig alternativ.


Til NSF:
Jeg ønsker et større miljø for raw styrkeløft i Norge, og jeg sitter også på en del engasjement ift dette.

Med sterk blid og dopingfri hilsen

Vilje.




Meget bra skrevet Smiley

Om alle de som skriker og skråler om det på forumet hadde meldt seg inn i en klubb, og møtt opp på tinget for å fremme forslag, og stemme over dette, så hadde det kanskje skjedd noe.


Klubben selv får ikke approbert raw stevner uten videre, det NSF som styrer dette.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #29 : 03. juli 2010, 11:26 »
En ting jeg synes er rart, er at folk konsekvent mener at utstyrsbruk i andre idretter er greit, mens styrkeløft-utstyr er høyst umoralsk. Det er ikke rent få idretter hvor utøver er avhengig av nyeste teknologi for å komme på resultatlistene, om så utøveren i seg selv er den personen med best forutsetninger naturlig.. Men slike spekulasjoner synes jeg likevel ikke er i stor grad relevant.

Dersom man ikke gidder å bruke penger på utstyr for og hevde seg innenfor IPF (per dags dato), er man ikke engasjert nok. Hadde man vært det, ville man taklet tom lommebok og mye smerte, for å nå nye høyder. Det å hive på seg utstyr, er som flere nevner ikke en magisk løsning, det krever faktisk litt og er til tider helt j*vlig vondt, noe enkelte småsyke sjeler faktisk foretrekker...  Wink

*En ting jeg synes er rart er at folk ikke ser det innlysende her.
 I mange idretter er du avhengig av nyeste teknologi, helt korrekt. Men, dette er idretter som er basert på utstyret. Hvis du er avhengig av utstyr for å i det hele tatt kunne utføre idretten, sier det seg jo selv at man vil perfeksjonere dette på elitenivå.

 For å utføre idretten styrkeløft er du overhodet ikke avhengig av det vi omtaler som utstyr. Du trenger en stang, vektskiver og stativ. Utstyret er bare noe som er innført for å øke prestasjonen drastisk.


Friidrett er beste idrett for å se etter paraleller, og forskjellen mellom stav og høyde passer perfekt for å symbolisere det som er feil. I den ene idretten er det om å hoppe høyest. I den andre er det om å hoppe høyest ved bruk av utstyr som hjelper utøveren komme høyere. Begge deler er selvfølgelig fullgode idretter, men du kaller ikke stavsprang for høydehopp, og høydehopp for "raw-høyde."

Styrkeløft burde vært raw, for å bestemme hvem som er sterkest, noe som er ideen bak selve idretten. Så kunne man hatt utstyrsløft som en egen idrett/gren, gjerne innenfor samme forbund og på samme stevner.

*Jeg har enda til gode å se noen bruke prisen som et seriøst mot-argument.

 
Ellers, ikke rettet til deg spesielt, men det er litt todelt å oppfordre folk til å ta tak selv. På den ene siden er det nok en nødvendighet om man ønsker å oppnå noe, da folkene på toppen ikke tar tak selv. På den andre siden må det være lov å ha en mening om hvordan en idrett kan forbedre seg, uten å måtte bruke livet sitt på faktisk å kjempe for det, for å sette det litt på spissen:)
Jeg vil også påpeke at det er begrenset hva et rykende ferskt nsf medlem kan oppnå. Landslagsløfterne sitter med langt større makt, og man er nok avhengig av at de også våger seg utpå som "pro-raw."

Mange bruker også det at man nå kan få registrert raw løfting som et argument; at det er få som faktisk benytter seg av dette. Selvfølgelig er det ikke noe morsomt å konkurere raw mot andre som bruker utstyr, og en stjerne er alt for liten kompensasjon. Ingen gidder trene mange år, dag ut og dag inn, for en 6. plass med stjerne, i stedet for en medalje.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!