Skrevet av Emne: Min vei fra kaos til mestring  (Lest 5140 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Min vei fra kaos til mestring
« : 02. juli 2010, 11:51 »
Iris Margareta Binder forteller sin sterke og inspirerende historie: Jeg kontaktet Børge A. Fagerli i mars 2010, og har i skrivende stund fulgt opplegget hans i rundt tre måneder.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget yone

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 24

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #1 : 02. juli 2010, 14:44 »
Dette er historie nr 2 på svært kort tid hvor en jente med sterke psykiske problemer som følge av en eller annen form for spiseforstyrrelse har kontaktet Fagerli, og hvor han da har klart det ingen andre leger, psykologer, PT, ærnæringseksperter,familie eller venner har klart.

Er denne mannen virkelig en slik en guru eller skal jeg slå meg til ro med at dette er nok et utspekulert reklamejippo som det er meningen at jeg skal svelge rått.

??

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #2 : 02. juli 2010, 17:15 »
Madeleine sin bok.

Dette er en bok som faktisk er noe for alle som sliter med slikt.
Har selv levd med ei som hadde bulimi nervosa, og hun klarte og komme seg ut av dette..

Hva Børge gjør eller ikke gjør skal ikke jeg uttale meg om da mannen er flink som PT og har en del kloke ideer om spising/diett, men å vinne over psykiske sykdommer er jeg mer usikker til, men for all del - det er ikke umulig det... En ting er sammefallende med boken, og det er at maten bør inntas kontrollert og man må få orden på hodet sitt og holde fokus på å bli frisk hele tiden! Andre forstyrrende elementer bør unngås..

Dette er en bok som allerede har hjulpet flere mennesker, og ikke minst pårørende og nære familiemedlemmer til å skjønne hva dette går ut på, for dette er en "skjult" sykdom..
Kan være verdt å ta en titt på..
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #3 : 02. juli 2010, 18:10 »
Det bør nok kanskje huskes at når man selv aktivt tar kontakt med en coach for å få orden på spisemønster og trening, så er man gjerne også motivert på egen hånd for å faktisk bli frisk. Det er jo selvfølgelig et viktig element for å lykkes.

I tillegg kan det jo være enkelte elementer i oppleggene hans som passer bra til folk som ønsker å komme ut av destruktive tankemønstre og liknende, akkurat det kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg tror det første punktet er viktig. Viljen til selv å ville bli frisk er alfa og omega her.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #4 : 02. juli 2010, 18:22 »
Høres bra ut! Flott at du heller ser digg ut, trener, blir sterk og er sunn, enn at du går rundt med spiseforstyrrelser Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Kristina89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 185

  • You are what you make yourself to be.
Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #5 : 02. juli 2010, 22:46 »
Dette er historie nr 2 på svært kort tid hvor en jente med sterke psykiske problemer som følge av en eller annen form for spiseforstyrrelse har kontaktet Fagerli, og hvor han da har klart det ingen andre leger, psykologer, PT, ærnæringseksperter,familie eller venner har klart.

Er denne mannen virkelig en slik en guru eller skal jeg slå meg til ro med at dette er nok et utspekulert reklamejippo som det er meningen at jeg skal svelge rått.

??


Kan snakke fra egen erfaring på dette området. Å det er at man må jo være frisk nok til å søke hjelp, og man må ha lyst å bli frisk for å søke hjelp. Så litt på vei må man jo ha kommet. MEN det Børge er så utrolig flink til er å få personen til å lytte til kroppen. Å er det noe en med sf sliter med så er det nettopp det. Å når man ser at ved å lytte til kroppen gir bedre resultater enn å gå imot kroppen så vil jeg jo si at det er ett steg i riktig retning. Så jeg vil absolutt si at Børge bidrar på en måte som verken leger eller psykologer gjør.
Det er veien til målet som er gøy.. tenk så kjedelig å om en kunne nå målet sitt i morgen.. Smiley

Utlogget yone

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 24

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #6 : 02. juli 2010, 23:16 »
Kan snakke fra egen erfaring på dette området. Å det er at man må jo være frisk nok til å søke hjelp, og man må ha lyst å bli frisk for å søke hjelp. Så litt på vei må man jo ha kommet. MEN det Børge er så utrolig flink til er å få personen til å lytte til kroppen. Å er det noe en med sf sliter med så er det nettopp det. Å når man ser at ved å lytte til kroppen gir bedre resultater enn å gå imot kroppen så vil jeg jo si at det er ett steg i riktig retning. Så jeg vil absolutt si at Børge bidrar på en måte som verken leger eller psykologer gjør.


syns fremdeles det lufter fis..
forrige historeien gikk ut på akkurat det samme. der hadde vedkommende vært i kontakt med opptil flere PT'er og fitnessutøvere samt et drøss med fagpersoner men så møter hun Fagerli og DA...Wink
Sier ikke han ikke er flink MEN er han så mye flinkere enn alle andre er spørsmålet.
Syns dette ligner mer på reklame for han og hans As enn noe annet og da syns jeg det heller skule stått sammen med alle de andre reklamebannerne man betaler dyrt for..
Selv om det er en rørende historie

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #7 : 02. juli 2010, 23:20 »
syns fremdeles det lufter fis..
forrige historeien gikk ut på akkurat det samme. der hadde vedkommende vært i kontakt med opptil flere PT'er og fitnessutøvere samt et drøss med fagpersoner men så møter hun Fagerli og DA...Wink
Sier ikke han ikke er flink MEN er han så mye flinkere enn alle andre er spørsmålet.
Syns dette ligner mer på reklame for han og hans As enn noe annet og da syns jeg det heller skule stått sammen med alle de andre reklamebannerne man betaler dyrt for..
Selv om det er en rørende historie
Ja, hun var nok klar for å legge vekk spiseproblemene da hun møtte Børge. Men uansett er det bedre at jenter fokuserer sine tvangshandlinger mot styrkeløft enn mot iskremboksen og toalettskåla.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #8 : 03. juli 2010, 00:33 »
Først av alt: Fin artikkel Smiley

Til diskusjonen: Tror ikke den magiske formelen nødvendigvis ligger hos Børge. Tror den "magiske" formelen er kunnskap om trening, kosthold og kanskje viktigere et tryggere psykisk fundament (i forhold til hvordan vedkommende var før hun ble "friskere").

Kan jo legge til at trening, kosthold og kanskje til og med bodyfitness later til å trekke til seg mange jenter med et anstrengt forhold til mat. Har coachet en del bf-jenter i det siste, og jeg blir overrasket og mistenksom når jeg hører om ei ny bf-jente som ikke (!) har hatt spiseforstyrrelser. Selv om de aldri helt blir kvitt problemene så vil det som regel bli bedre med et slikt opplegg..

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #9 : 03. juli 2010, 00:49 »
Ja, hun var nok klar for å legge vekk spiseproblemene da hun møtte Børge. Men uansett er det bedre at jenter fokuserer sine tvangshandlinger mot styrkeløft enn mot iskremboksen og toalettskåla.

Jeg både tror og håper det ikke er styrkeløft hun driver med, siden iskrem og toalettskåla ofte er sentrale elementer i denne sporten.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #10 : 03. juli 2010, 00:51 »
Jeg tviler sterkt på at Børge har noe med hva som blir skrevet i disse artiklene.. Har selv hatt Børge som coach og er virkelig en person som kan sakene sine langt bedre enn mange andre. Jeg har også fått inntrykket av at Børge aldri tar æren av det man selv oppnår som utøver selv om han er coachen.

Kjempe fin artikkel og bra jobba Iris!!

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #11 : 03. juli 2010, 08:17 »
Jeg både tror og håper det ikke er styrkeløft hun driver med, siden iskrem og toalettskåla ofte er sentrale elementer i denne sporten.

Heeeehe, få bulemikere i styrkeløft ja
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Kristina89

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 185

  • You are what you make yourself to be.
Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #12 : 03. juli 2010, 10:52 »
Jeg tviler sterkt på at Børge har noe med hva som blir skrevet i disse artiklene.. Har selv hatt Børge som coach og er virkelig en person som kan sakene sine langt bedre enn mange andre. Jeg har også fått inntrykket av at Børge aldri tar æren av det man selv oppnår som utøver selv om han er coachen.

Kjempe fin artikkel og bra jobba Iris!!

Enig!!
Det er veien til målet som er gøy.. tenk så kjedelig å om en kunne nå målet sitt i morgen.. Smiley

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #13 : 03. juli 2010, 18:55 »
Ja, jeg føler jeg må svare på tiltale her: dette er absolutt ikke noen form for reklame, for er det noe jeg IKKE trenger så er det flere PT-kunder. Jeg sier faktisk nei til veldig mange, for en periode var jeg på nippet til å møte veggen - jeg brant lyset i begge ender og tok på meg for mange PT-kunder samtidig som jeg skulle administrere og bygge opp MyRevolution.

Pr i dag har jeg kuttet drastisk ned på antall utøvere jeg jobber med og følger opp videre de mest seriøse og dedikerte som har vært tidligere kunder, eller tar kun nye kunder når det er ledig kapasitet og jeg føler de er kommet så langt på egen hånd at de har behov for mer avanserte opplegg.

Jeg er i utgangspunktet ikke åpen for å jobbe med jenter med spiseforstyrrelser heller, og har hatt et par tilfeller nå nylig der jeg henviste videre til psykologisk veiledning, for jeg kan bare være en veiviser for et balansert opplegg på trening og kosthold, mens årsaken til problemene er av dypereliggende emosjonell art - en kontrollmekanisme som tas ut på det fysiske plan.

Disse to historiene ble publisert fordi jeg mener det er mye lærdom i å følge oppsett som tar hensyn til kroppens behov og lytter til signalene, mer intuitive og fleksible tilnærminger. SF innebærer jo å overstyre kroppens behov, så poenget er å illustrere at man ved å samarbeide med kroppen heller enn å tvinge den kan oppnå målene sine. Det er selvfølgelig bare en liten del av puslespillet, for som allerede sagt må personen ØNSKE å oppnå endring først og fremst.

I tillegg kan deres historie både inspirere og demonstrere for andre at det er mulig å komme seg ut av en SF, eller å lære seg å akseptere at det ikke er noe du ER, det er noe du GJØR.

Iris skrev et innlegg på bloggen sin som jeg leste, og jeg spurte om det var greit for henne at jeg publiserte det på websida vår fordi jeg syns hun skriver bra. Les bloggen hennes selv, så ser dere hva jeg mener.

Vil også legge til at Isabella som publiserte den første historien her på TF, er min samboer - og hun hadde ikke en gang fortalt meg at hun publiserte historien før dagen etterpå, nervøs for hva folk ville synes og hva jeg ville si... Syns det står respekt av både hva hun og Iris her har oppnådd, og jeg håper alle kan lese dette for det det er og ikke tillegge det kommersielle interesser - det har aldri har vært intensjonen.

Så igjen - for de som måtte lese dette, jeg har IKKE behov for flere PT-kunder og hvis du sliter med en SF tar du kontakt med kvalifiserte terapeuter og ikke med meg.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: Min vei fra kaos til mestring
« #14 : 09. juli 2010, 10:11 »
Ja, jeg føler jeg må svare på tiltale her: dette er absolutt ikke noen form for reklame, for er det noe jeg IKKE trenger så er det flere PT-kunder. Jeg sier faktisk nei til veldig mange, for en periode var jeg på nippet til å møte veggen - jeg brant lyset i begge ender og tok på meg for mange PT-kunder samtidig som jeg skulle administrere og bygge opp MyRevolution.

Pr i dag har jeg kuttet drastisk ned på antall utøvere jeg jobber med og følger opp videre de mest seriøse og dedikerte som har vært tidligere kunder, eller tar kun nye kunder når det er ledig kapasitet og jeg føler de er kommet så langt på egen hånd at de har behov for mer avanserte opplegg.

Jeg er i utgangspunktet ikke åpen for å jobbe med jenter med spiseforstyrrelser heller, og har hatt et par tilfeller nå nylig der jeg henviste videre til psykologisk veiledning, for jeg kan bare være en veiviser for et balansert opplegg på trening og kosthold, mens årsaken til problemene er av dypereliggende emosjonell art - en kontrollmekanisme som tas ut på det fysiske plan.

Disse to historiene ble publisert fordi jeg mener det er mye lærdom i å følge oppsett som tar hensyn til kroppens behov og lytter til signalene, mer intuitive og fleksible tilnærminger. SF innebærer jo å overstyre kroppens behov, så poenget er å illustrere at man ved å samarbeide med kroppen heller enn å tvinge den kan oppnå målene sine. Det er selvfølgelig bare en liten del av puslespillet, for som allerede sagt må personen ØNSKE å oppnå endring først og fremst.

I tillegg kan deres historie både inspirere og demonstrere for andre at det er mulig å komme seg ut av en SF, eller å lære seg å akseptere at det ikke er noe du ER, det er noe du GJØR.

Iris skrev et innlegg på bloggen sin som jeg leste, og jeg spurte om det var greit for henne at jeg publiserte det på websida vår fordi jeg syns hun skriver bra. Les bloggen hennes selv, så ser dere hva jeg mener.

Vil også legge til at Isabella som publiserte den første historien her på TF, er min samboer - og hun hadde ikke en gang fortalt meg at hun publiserte historien før dagen etterpå, nervøs for hva folk ville synes og hva jeg ville si... Syns det står respekt av både hva hun og Iris her har oppnådd, og jeg håper alle kan lese dette for det det er og ikke tillegge det kommersielle interesser - det har aldri har vært intensjonen.

Så igjen - for de som måtte lese dette, jeg har IKKE behov for flere PT-kunder og hvis du sliter med en SF tar du kontakt med kvalifiserte terapeuter og ikke med meg.

Godt sagt - Smiley

Som vanlig svarer du veldig godt og setter lys på de ting som er vesentlig og ikke.
Yone: hvorfor denne skepsisen egentlig..? Hva om B er flink til å motivere folk til å spise skikkelig..? Trenger ikke lukte fisa av noe som faktisk høres bra ut Wink


Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!