Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162466 ganger)

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #330 : 13. mars 2012, 10:39 »
Heisann! Smiley

Var innom her for ca. eit år sida og fikk noken gode svar angåande kneskade. Har for 4,5 veke sida operert ut plica på høgre kne som er det kneet som har vore smertefult. Har bestilt operasjon til venstre kne kor det også var påvist på en MR eg tok for 1år sida at der også var plica. Men greia er den at eg ikkje har noke spesielt med smerter i venstre kne. Eg har ekstremt lyst til å begynde å trene knebøy nå så fort eg kan når mitt høgre kne er blitt bra igjen etter operasjonen, men det kan jo ta litt tid om eg også skal operere venstre kne.

Kva trur du eg skal gjere mtp en operasjon på venstre kne?

Utlogget LilleF0t

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 094
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 094

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #331 : 13. mars 2012, 12:47 »
Hei,

Håper på noen tips ang problemet mitt, da jeg tidligere har vært hos lege i forsvaret og en fysio men ikke blitt særlig klokere.

Jeg sliter med at jeg stivner nederst i korsryggen og får delvis smerter som følger av det og må tøye og bøye på ryggen for å prøve og gjøre det bedre. Det kan komme av at jeg står foroverbøyd over en periode, div. øvelser(mark/bøy o.l) eller går med tyngre ting og/eller jogger.

Eneste konsultasjonen så langt er at det må være muskulært, ingen problemer med nervene.

Jeg er merkbart mindre bevegelig i høyre bein/hofte enn venstre.


Utlogget 3BEIN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #332 : 20. mars 2012, 14:25 »
Hoi,

Jeg tok en joggetur med fivefingers, kutta ned til 50% ish av vanlige runden. Etter jeg var litt over halvveis, fikk jeg store smerter i leggene og de stivnet helt. Var helt stive i 3 dager. Hadde noen hvile dager, før jeg dro på skole og deretter jobb. Dagen etter på var de stive igjen.

Dro til legen etter en uke, som skrivde ut Voltaren og sa jeg skulle tøye, men at skaden ikke var seriøs nok til å få sykemelding. Spurte om henvisning til fysio, men har ikke fått svar enda.

Nå har det gått over 2 uker, og smertene har endelig begynt å avta. Etter tigerbalsam, selv masasje, tøying og soving med kålblader :p

Spørsmålene:
Har lest at jeg skal vente 7dager etter at smertene avtar, for så å begynne med opptreningen. Negative reps, type så på tærna og senke seg. Riktig?

Hvor ofte, hvor mange reps og set skal jeg ta?

Hvor lenge skal jeg vente med å begynne løpe osv.? (har skjønt at alt ikke er gtg, selvom smertene at avtatt.)

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #333 : 22. mars 2012, 14:16 »
PROBLEM 1: Har slitt med skuldrene (mest venstre) i maange måneder nå, og kiropraktoren min mente det var impengement. Skal likevel ta mr av skulderstrukturen (ikke før om 1-2 måneder). Legen min ga meg naproxen som ikke virket, har prøvd hvile i 3 uker uten trening. Han nevnte at neste steg nå var kortisonsprøyte. Kiropraktoren ville jeg skulle vente til mr bildene kom tilbake før ny time hvor vi så på bildene og eventuelt begynte med opptrening.

Vondtene oppstår når jeg løfter vekter over hodet eller ut til siden gjør vondt (sidehev, nedtrekk, skulderpress, skråbenk til en viss grad, knebøy med lav stangplassering). Ting som å kjøre bil, arbeidet med hendene ut fra kroppen, røre i gryta/deig, ta på seg jakken, tømme vann i glasset etc, såve på ene siden etc. kjenner jeg.

Det knekker også i venstre skulder.

En ting jeg har merket når jeg løfter benkpress, knebøy etc. er at jeg løfter skjevt - det er ujevnt på begge sider, kan det ha noe med impengement å gjøre? Får ikke aktivert musklene på baksiden like mye i oppspenning på benkpress, og stangen ligger skjevt på ryggen i knebøy. Selv om jeg holder så beint som mulig.

Av andre opplysninger har jeg en liten skjevhet i bekkenet (litt høyere på ene siden) + en litt avflatet korsrygg (mangler de rette kurvene). Har trent litt for lite rygg i forhold til bryst, samt at kiropraktoren sa at nakkemusklene var overdimensjonale i forhold til skuldrene, og at jeg brukte alt for mye trapezius når jeg utførte feks sidehev.

Hva bør jeg gjøre i mellomtiden? Trener aktiv styrketrening 3 ganger i uka. Tenker selv kanskje å teste ut den kortisonsprøyta for å se om det hjelper.

PROBLEM 2: beinhinnebetennelse.

Begynte å kjenne det sist vinter under oppkjøringen i fotball (litt over 1 år siden). Gikk på en lang kur på naproxen (tror jeg det var) over måneder, men det forsvant aldri helt, og kom tilbake. Når sesongen var slutt tok jeg et par måneder uten løping (bare sykling, svømming, roing). Begynte så opp igjen, gikk ok i starten, men har nå kjent det igjen i det siste. Pleier å bruke varmekrem før kamp/trening, tøye forside og bakside samt massasjerulle over forsiden og baksiden. Dette hjelpe til en viss grad, men det skal svært lite trening til før jeg begynner å kjenne det. Er kjipt å måtte holde løpinga til et minimum. Noen dager er det ok, andre dager værre. Når jeg kjenner nedover framsiden er det spesielle små plasser der det er ekstra vondt (kan kjenne en slags hard klomp som ligger litt ''løst inni der''.

Tips til hva jeg kan gjøre?

Er operasjon en mulighet i begge tilfellene? Skulle ønske alt bare kunne forsvinne fort!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #334 : 23. mars 2012, 12:50 »
a

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #335 : 23. mars 2012, 12:54 »
a

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #336 : 23. mars 2012, 13:00 »
Spørmål angående operasjon er vanskelige. Har man ikke smerter i det hele tatt under øvelser eller i det daglige liver så ville jeg ha ventet med operasjon. Et kne blir aldri helt 100% etter et inngrep, selv om resultatet av operasjonen er utmerket.  Nå står du på listene, så om du skulle trenge en plica operasjon så får du det.

Håper det hjelpte!

Ok:)

Koffor vil eit kne aldri bli 100% etter inngrep?

Eg tenkte at ettersom eg har påvist en fortjukka plica i venstre kne at den muligens kan føre til slitasje på brusk om eg ikkje opererer den vekk?

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #337 : 23. mars 2012, 13:19 »
Ok:)

Koffor vil eit kne aldri bli 100% etter inngrep?

Eg tenkte at ettersom eg har påvist en fortjukka plica i venstre kne at den muligens kan føre til slitasje på brusk om eg ikkje opererer den vekk?

sorry, skreiv inn på feil tråd!

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #338 : 07. april 2012, 14:36 »
Hei

Jeg sliter med leggsmerter(beinhinnebetennelse).

Det startet i begynnelsen av Februar, veldig små, små smerter, gjorde ikke noe spesielt som gjorde utslaget. Ble forverret med Gym på skolen, bein trening og liknende. Jeg reiste en uke til Lanzarote hvor jeg tok det litt  rolig(spilte litt tennis hvor smertene ble enda verre).

Jeg avsluttet ferien med å ta på såkalla kinesio-tape. I den tidsperioden jeg gikk med denne hadde jeg minimale/ingen smerter.

Smertene forsvant litt etterhvert. Jeg gikk 1-2 timer i heia med hunden og det ble veldig forverret. Dagen etter trente jeg også strongman øvelsene Yoke(vekt på ryggen å går) og Farmers walk(vekt i hendene å går) og det ble veldig forverret. Nå trener jeg disse øvelsene 2 ganger i uka og er vell der det blir mest forverret, men er andre ting som å gå flere meter gjør smerter. Har fått noe smertestillende av legen men det er jo bare med å dempe smerten, ikke fikse problemet. Smertene sitter hovedsaklig de 3 typiske beinhinnebetennelse plassene, men har vell nesten utviklet seg til hele leggene etterhvert.

Mvh
Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Utlogget k22

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #339 : 14. april 2012, 01:43 »
?

Utlogget Jack0204

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #340 : 02. september 2012, 03:57 »
Hei!

Jeg har hatt en skulderskade i litt over en måned nå og det skyldes at jeg skadet meg når jeg tok militærpress.

Det føles ut som om det lugger i skulderen mellom bicepsen og skulderen på venstre side. Spesielt på bryst øvelser. Kjører veldig lav vekt og flere repitisjoner på alle brystøvelsene og militærpress. Gjør rotator cuff øvelser og face pulls. Vurderer å bestille time til fysio?

Noen tips? :-)

Utlogget keem85

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #341 : 11. september 2012, 10:24 »
Spør en fysioterapeut!

Etter noen dagers surfing på denne tråden, virker det som om det kunne være fornuftig å kunne spørre noen som har erfaring fra å behandle treningsrelaterte skader og problemer. Jeg prøver derfor å opprette denne stråden, slik at dere kan sende meg spørsmål.

Jeg er en fysioterapeut som driver et fysikalsk institutt på treningssenteret Oxigeno på Grünerløkka i Oslo.
Der driver jeg en variert praksis med mye treningsrelaterte problemer, er fysioterapeut for Manglerud Star Toppfotball samt landslagene til Norges Danseforbund.

Jeg er ingen trenings-guru selv, men har mye erfaring fra rehabilitering, og mener at jeg kan bidra i dette forumet.

Hvis det er noen der ute som lurer på noe, kan man skrive spørsmålet på tråden. Jeg vil da forsøke å svare så godt jeg kan på generelt grunnlag. Dersom det er en problemstilling som er mer omfattende, eller at det haster med et svar, er det lureste å sende en e-post til patrick@fysiooslo.no slik at den kommer rett inn på telefonen.

Det er viktig å understreke følgende:
* De råd som gis er generelle, og det kan være forhold jeg ikke vet om som gjør at rådene ville vært annerledes.
* Noen ganger kan det være helt nødvendig å gjennomføre en undersøkelse for å kunne gi gode råd. Jeg vil da si ifra om det, og hvis du bor i Oslo vil du kunne komme til instituttet for behandling uten ventetid.
* Taushetsplikt er det ditt ansvar å vurdere når du legger inn ett innlegg på treningsforum.no, så pass på å ikke skrive informasjon som du ikke ønsker at andre skal se. Dersom du kommer til meg på Oxigeno, er du garantert taushetsplikt.

Etter å ha snakket med moderator for treningsforum.no vil det kunne opprettes et eget forum dersom dere der ute velger å bruke dette tilbudet aktivt. Spør derfor om det du lurer på, og jeg vil forsøke å svare så raskt jeg har tid til.

De som er nysgjerrige kan besøke instituttets hjemmeside: www.fysiooslo.no for mer informasjon.

EDIT: Jeg er dessverre ikke så flink som jeg burde til å prioritere tid til å svare her inne. Dersom det har tatt tid for å få svar, kan du sende spørsmålet til patrick@fysiooslo.no

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
Fysio Oslo

www.fysiooslo.no
patrick@fysiooslo.no

Hei Patrick! Jeg har etpar spm relatert til to ting. Viktigste først:
1. Jeg  sliter med delvis genu valgus og genu varum. Jeg kan tvinge beina i varum positur.. Etter å ha trent ett år, så låste beina mine seg i valgus positur pga musklaturen min tok form feil... Hvordan kan jeg trene beina slik at de blir rette igjen?

2. Har hatt skuldersmerter i lengere perioder. Etter et stygt fall på skateboard har jeg fortsatt intense smerter. På røntkenbilder så ikke legevakten noe galt, så jeg lurer på hvor lang tid det kan ta før jeg blir frisk? Evt er det farlig å trene med vond skulder?

Mvh Kim

Utlogget Space Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 533
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 533

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #342 : 14. september 2012, 14:30 »
Hei, jeg kjenner litt smerter i albuen når jeg trener triceps (typisk når jeg strekker albueleddet helt ut). I tillegg kjenner jeg smerter hvis jeg bøyer albuen og legger trykk på spissen (slik man gjør når man skal hvile armen på feks. et bord). 

Noen tips til diagnose og behandling?

Utlogget rebekka88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #343 : 10. november 2013, 14:34 »
Hei! I januar-februar i år jogget jeg nokså mye (3-4 dager i uka), og en del på asfalt. Dette var noe jeg ikke pleide å gjøre, og tok nok derfor litt for hardt i i begynnelsen. Dette resulterte i en belastningsskade i foten. Jeg har vært til legen 2 ganger med dette, 2. gangen ble det tatt røntgen uten å finne noe. Problemet mitt er at skaden, som er i et ledd/en muskel mellom det høyeste på foten og storeståa, ikke vil gå helt bort. Dersom jeg ikke jogger eller går turer i det hele tatt kjenner jeg ingenting, men så fort jeg går noen turer kommer skaden/smertene/ubehaget tilbake. Særlig dersom jeg går i ulendt terreng. For et par måneder siden var jeg på løplabbet og fikk konstantert overpronering og kjøpte nye joggesko. Dette hjelper veldig, men dessverre ikke nok. Er det noe jeg kan gjøre selv for å få skaden til å forsvinne helt? Er det evt. noe en fysioterapeut må hjelpe meg med? Jeg vil så gjerne kunne jogge igjen uten å kjenne ubehag for hvert steg, og etter turen.

Mvh Rebekka Smiley

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #344 : 03. januar 2014, 19:16 »
Hei alle sammen!

Jeg beklager at jeg har vært fraværende fra denne tråden i det siste. Jeg skal prøve å være litt mer tilstede fremover nå.
I og med at det er så mange innlegg jeg ikke har fått fulgt med på, har jeg dessverre ikke sjangs til å gå tilbake i tid for å svare, men jeg skal i ledige stunder prioritere å svare litt på de nye innleggene.

Dersom det er noen som har behov for behandling, og bor i Oslo, er det mulig å få time ganske raskt i en periode nå. Jeg har startet med tomme lister, og har kapasitet til nye pasienter. Det er stort sett en del ventetid ellers for å få time hos noen med refusjonsrett. Se på www.fysiooslo.no eller send epost til patrick@fysiooslo.no.

Lykke til, og send mange spørsmål, så kanskje tråden runder 50.000 visninger før sommeren!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no
patrick@fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!