Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162404 ganger)

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #75 : 08. desember 2010, 13:49 »
Epacs.

Her er det dessverre vanskelig å svare deg presist. Den knekken du beskriver, er det en knekkelyd?
Hvis det er snakk om muskulatur som ikke aktiveres kan dette gjøres noe med. Vi kan stimulere dine multifider, som ligger fra ryggtagg til ryggtagg oppover korsryggen med strøm, slik at disse lettere vil kunne aktiveres. Ved å gjøre en slik behandling før du trener vil du kunne mer spesifikt rette treningen til å aktivere disse musklene.

Men jeg vil anbefale en undersøkelse i og med at det var lite holdepunkter i spørsmålet ditt.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #76 : 08. desember 2010, 13:55 »
skalblisterk

Hei.

Dette blir vanskelig å svare på uten å ha sett deg. Det kan høres ut som om ryggkurvaturen er noe overdreven, dvs at du har det vi på fagsprøket kallen en forøket lumbal lordose. Dette vil i teorien kunne forklare det du beskriver, men for å kunne være mer presis, og kunne gi råd om hvordan man kan korrigere, må jeg nesten ha deg inn til en undersøkelse.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #77 : 08. desember 2010, 14:04 »
Hei

Vanskelig å si så mye om. Du beskriver ikke noen utstrålende smerter ut i armen, som jo er bra.
Vanskelig å få tak i hva det kan være, men jeg ville i alle fall fått undersøkt hva det er, og fått hjelp med å korrigere.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei trådstarter!

Har et rygg/skulderblad problem som er litt vanskelig å forklare, men jeg prøver:

Jeg trener både markløft og knebøy, 5x5 1 gang i uken (ikke begge på samme dag). Når jeg blir "støl" eller merker det i ryggen derpå og dagene som følger, og prøver å strekke ryggen ut føles det som om jeg bare klarer å strekke ut venstre skulderblad (eller ryggmuskel i det området) ordentlig, mens høyre del er et noe "rart" med. Har ikke smerter, men er redd for at jeg trener feil og at det vil føre til ujevnheter i ryggen hvis jeg ikke trener riktig på begge sider.

Hva tror du?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #78 : 08. desember 2010, 14:15 »
Hei.

Dette høres ut som en klassisk "kom i gang før du er klar" situasjon. Det du beskriver opplever jeg er en skade som har gitt nye følgeskader, og mitt inntrykk er det at du bør få litt hjelp med målrettet og funksjonell trening av ankler og knær.

Ankler: Her ser vi det at ved gjentatte overtråkk blir risikoen for å tråkke over på nytt større allerede etter et par skikkelige overtråkk. Her ville jeg jobbet mye på balansepute (ikke brett) for å få aktivert stabiliserende muskulatur. Hos meg ville vi gått igjennom balansestrategier, dvs metoder for å korrigere. Videre er muskulær styrke viktig, samt noe som kalles proprioceptivitet. Det vil si hjernens evne til å tolke leddets stilling og korrigere ved hjelp av reflekser.

Kne: Her synes det som om du trenger å trene opp muskulær stabilitet. Vastus medialis er en primærstabilisator for kneleddet.

Uansett, her tror jeg du trenger litt hjelp, i alle fall i en oppstartsfase. Ta kontakt med en fysioterapeut, så skal du se at ikke dette kan ordne seg.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei,

Jeg har et spørsmål jeg gjerne ønsker svar på Smiley

Jeg spiller fotball og har i alle år vert mye plaget av overtråkk på begge anklene, utover.
Jeg fikk nylig råd av treneren og teipe anklene som bare juling og fortsatte treningen. Dette endte opp med store smerter i knærne. Vanskelig å beskrive smerte, men det ble litt hovent, stivt, knirket veldig og gjørde vondt på begge sider av kneskålen, stikkende. Jeg fikk også (selvdiagnosert) antydninger til beinhinnebetendelse nedover leggen.

Jeg er veldig stiv i musklaturen spesielt i hofteleddsbøyeren og har kort rectus femoris (ofte strekk). Anklene er også svake og har dårlig mobilitet. Jeg har begynt å ta tøying på alvor og trener en del på balansebrett for anklene. Kan også si at jeg har vert plaget med senebetendelse i håndledd en del, og har hatt plager med overbelastning og bonebruise i albuene.

Knærne ser ikke ut til å komme seg, og etter 1 mnd total treningsfri, og nå rolig start (3 mnd) får jeg tilbakefall og det verker i dem igjen først etter en lett knebøy trening, så typisk når jeg gikk en tur i fjellet, og nå når jeg går opp trappene. Hva bør jeg gjøre for å få bort smertene?

gi beskjed om du trenger mer detaljert informasjon.
Tusen takk for svar,

mvh,
Treneral
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #79 : 08. desember 2010, 14:23 »
Hei.

Beklager liten aktivitet i det siste, men jeg er ikke borte! Så lenge jeg har tid og det oppleves som nyttig skal jeg forsøke å få skrevet her.

Det er kjent at glutealmuskulaturen har et referred pain mønster som henger godt sammen med det du beskriver. I dette tilfellet ville jeg helt klart forsøkt å behandlet smertene først, gjennom å utløse de muskulære triggerene for å se om situasjonen bedrer seg. Dette er gjort på 1-4 behandlinger, avhengig av hvor lenge de har sittet i og hvor godt man treffer.

Du beskriver jo en problematikk med prolapser også. Nå vet ikke jeg om dette er snakk om stumme prolapser, eller om disse også var plagsomme med utstrålinger før dette fallet. Ca 40 % av befolkningen har prolapser, og store prolapser kan være stumme og små kan være plagsomme. Derfor tenker jeg det ville vært fornuftig å angripe symptomene, slik at man kan utelukke.

Det er ihvertfall mitt tips.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut

Her har det ikke vært aktivitet på en stund men jeg håper vår behjelpelige fysioterepeaut ikke har forlatt oss Smiley

Situasjon:

Vondt i gluteus, kjennes ut som en strekkskade. Oppsto i april en gang (fall på isen, som førte til akutt låsning av Psoas som løsnet etter ca. 3-4 behandlinger). Smertene i gluteus kom etter at psoas var bra igjen, og holdningen min rettet opp i bekkenet. 
Gjør vondere i gluteus etter benkpress med litt spenn og det er svært smertefullt å løfte beinet bakover (som f.eks dette http://www.youtube.com/watch?v=vwLGUUMBWFg. Uhørt smertefullt). Markløft går bra, knebøy er smertefullt men gjennomførbart.

Hjalp å kjøre litt katt/kamel og glutebridge (spesielt et og et bein), dette ga redusert smerte i dag.

Når jeg ligger på rygg, løfter beinet til 90 grader og så retter ut beinet igjen smeller det i ryggen, posterior lateralt mot venstre side ved L1-2 en plass. Dette er en sene som knepper over. Virker å være relatert til smertene i gluteus.

Har 3 stk prolaper (L3-5) som er like uttale i dag, fikk de simultant og akutt i 2004, etter en ekstrem lateralfleksjon, i hovedsak mot venstre men også med stort utslag mot høyre (rebound effekt av at vektene på stangen i knebøy føyk av i bunnposisjon). Trodde gluteus smertene var iisjias, men tror ikke det er det.

Noen anelse?
Har noen bekjente som kanskje kan hjelpe meg, men tenkte å høre om det var noe jeg kunne rette opp i selv.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #80 : 08. desember 2010, 14:33 »
Hei.

Dette høres ut som en klassisk overbelastning, og kan sammenlignes med en strekk. Ny øvelse førte nok til en for stor belastning, så vevet klarte ikke å adaptere belastningen. Hvis det ikke gir seg vil jeg anbefalle å nåle dette ut av vastus medialis, da det synes svært sannsynlig at det har dannet seg et triggerpunkt akkurat der.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut

La om fra tradisjonell til halvsumo markløft for 2 uker siden og etter forrige økta der jeg kjørte 10 single på 180 som i for seg var lett nok fikk jeg vondt på venstresida av høyre quadriceps. Smertene går fra venstre rett over kneskåla og opp til ca midt på låret... har prøvd å tøye og trene lett leg ext med 20 reppere og trege negativer. føler ikke at noe hjelper.. .noen tips?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #81 : 08. desember 2010, 14:37 »
Hei.

Jeg ville først undersøkt hva som er problemet. Mange har store prolapser uten problemer, og andre har små prolapser med store problemer.
Er det utstrålende smerter? Dvs presser noe på nerver?

Generellt er jo retningslinjene for ryggsmerter slik at man anbefaller fysisk aktivitet. Og i et slikt tilfelle ville jeg forsøkt å lirke til slik at hun kan trene så smertefritt som mulig.
En annen tilnærming er å gå inn å stimulere multifidene med TENS, for så å se om de kan ta av for noe av belastningen.

Men det er vanskelig å si stort uten å ha hatt vedkommende innom.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Heisann sveisann.. Er en fysiostudent i 4 året mitt nå.. er ute i praksis- men cut to the chase-
Har altså ei venninne (som er en lærer), hun trener 4 ganger i uka på SATS. Men i det siste (4 mnd tilbake) endte hun med prolaps L4/L5.. hun forklarer spesielt å støvsuge gjør sinnsykt vondt, hun har en deviasjon mot venstre og føler at ryggmusklaturene er i en atrofi situasjon. Fleksjon og Ekstensjon i ryggen er ekstremt vondt.

Jeg selv har ingen erfaring med prolaps og lurte på noen ekspert råd. Takker for alle svar på forhånd.


Mvh,
Jakob
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #82 : 08. desember 2010, 19:19 »
Hei.

Dette høres ut som en klassisk "kom i gang før du er klar" situasjon. Det du beskriver opplever jeg er en skade som har gitt nye følgeskader, og mitt inntrykk er det at du bør få litt hjelp med målrettet og funksjonell trening av ankler og knær.

Ankler: Her ser vi det at ved gjentatte overtråkk blir risikoen for å tråkke over på nytt større allerede etter et par skikkelige overtråkk. Her ville jeg jobbet mye på balansepute (ikke brett) for å få aktivert stabiliserende muskulatur. Hos meg ville vi gått igjennom balansestrategier, dvs metoder for å korrigere. Videre er muskulær styrke viktig, samt noe som kalles proprioceptivitet. Det vil si hjernens evne til å tolke leddets stilling og korrigere ved hjelp av reflekser.

Kne: Her synes det som om du trenger å trene opp muskulær stabilitet. Vastus medialis er en primærstabilisator for kneleddet.

Uansett, her tror jeg du trenger litt hjelp, i alle fall i en oppstartsfase. Ta kontakt med en fysioterapeut, så skal du se at ikke dette kan ordne seg.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Tusen takk, setter stor pris på ditt svar, har allerede vert i kontakt med manuellterapaut, og er i gang med opptrening av ankler og knær Tongue
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget eirikk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 395
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 395

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #83 : 08. desember 2010, 20:49 »
Hei.

Dette høres ut som en klassisk overbelastning, og kan sammenlignes med en strekk. Ny øvelse førte nok til en for stor belastning, så vevet klarte ikke å adaptere belastningen. Hvis det ikke gir seg vil jeg anbefalle å nåle dette ut av vastus medialis, da det synes svært sannsynlig at det har dannet seg et triggerpunkt akkurat der.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut

etter litt kraftig massasje der på punktet der smertene kommer fra ble smertene redusert veldig mye, så antakelig har du rett Smiley er mye bedre nå!

Utlogget POSEN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #84 : 14. desember 2010, 21:20 »
Hei Patrick Smiley

For to uker siden hoppet jeg stille høyde med landing på beina, hardt underlag. På maxhoppet bøyde jeg kroppen for å komme forbi stanga, da jeg hoppet mye opp og litt for lite fremover. Da jeg landet, landet jeg med svai i ryggen - ryggen bøyd bakover. Da var det noe som gikk galt til høyre i korsryggen, bak hoftebeinet. Det gjorde vondt da det skjedde, men jeg tenkte ikke videre over det, da det roet seg fort. Etter 1 uke blusset det gradvis opp. Det var verst når jeg våknet om morgenen. Forrige fredag drev jeg med bevegelighetsøvelser for rygg i 2 timer. Det så ut til å bli værre der og da, men utover dagen var det en merkbar bedring. Etter å ha drevet med fysisk aktivitet i dag, er det worse than ever, og jeg er bekymret.
Smertene er lokale/bare i området til høyre i korsryggen. Det er konstant når jeg belaster området ved å bøye eller holde ryggen i spesielle posisjoner, men går fort når jeg retter meg ut. Det er ikke stråling i annen muskulatur. Når jeg sitter eller ligger stille, er det ingen smerter. Når går, løper, hopper, bøyer meg eller hoster, kommer smertene.

Jeg legger ved et par illustrerende bilder, og håper du har noen tips Smiley

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #85 : 14. desember 2010, 21:25 »
Hei der

Jeg sliter mye med albuen min. Dvs at jeg kan ikke utføre øvelser som smalbenkpress, dips og lignende tricepsøvelser pga "enkemannsstøt". Dette har vart veldig lenge, og det ser ikke ut til å gi seg selvom jeg dropper all form for trening som gjør vondt i problemområdet..

På meg kan det virke som om nerven som går fra albuen og ned til lillefingeren kommer i klem. Kan dette stemme? Finnes det håp for en stakkar som meg? Tongue
Mandal Treningssenter.

Utlogget believe93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 388
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 388

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #86 : 14. desember 2010, 21:31 »
Hei

Har hatt dette lenge.. Men "problemet" mitt er att jeg må knekke korsryggen min på en måte... Dette "Må" gjøres 1-2 ganger om dagen. Det er nett som att noe nedi korsryggen ikke sitter helt som det skal, som gjør att jeg må knekke tilbake den delen slik at alt skal føles riktig ut igjen, dette gjør jeg ved å holde på ene sida i korsryggen, presse litt inn, mens et dupper bakover på en måte. Da kommer som oftest det knekket jeg leter etter.. Jeg har ingen smerte av dette, men får jeg ikke det knekket og jeg går utover dagen med den uknekt, føles de ut som att jeg skal få en skiveutglidning eller noe slikt. Forferdelig dårlig forklart... Så skjønner om du ikke kan få gitt noe svar Wink





MvH Erik
18år

Jølster Handbakklubb
NM 2012 Junior 80+
5plass venstre 3plass høyre

A winner never quit, a quitter never win

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #87 : 14. desember 2010, 21:54 »
Hei.

Det jeg først tenker på når jeg leser ditt innlegg, er at det kan ha skjedd en kompresjon i ryggsøylen eller en avvergende strekk i muskulaturen i dette området.

Når man lander med strukket rygg, på den måten bildet illustrerer, kan virvelsøylen være utsatt. I den stillingen har man tatt ut ekstensjonen (strekken) i mellomvirvelskivene, som gjør at en loddrett belastning vil kunne gi en irritert mellomvirvelskive. Disse er av brusk, med en "flytende" kjerne, og mer fast brusk rundt. Når disse klemmes, evt kombinert med en rotasjonsbevegelse (som kan være for liten til å legge merke til) kan de bli ømme.

En annen teori er at ryggmuskulaturen kan ha fått seg en belastning som var større enn de klarte å beherske. Dette kan være snakk om multifider (som går fra virvel til virvel) eller Erector Spinae (som er den lange ryggstrekkeren.

Moralen er den at for å finne ut av dette må man undersøke om man finner noen tegn som indikerer hva som er årsaken. Prøv å heng litt i en ribbevegg, men bena som vektlodd, slik at du får et drag i virvelsøylen, for å se om dette letter når du kjenner smertene.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen

Hei Patrick Smiley

For to uker siden hoppet jeg stille høyde med landing på beina, hardt underlag. På maxhoppet bøyde jeg kroppen for å komme forbi stanga, da jeg hoppet mye opp og litt for lite fremover. Da jeg landet, landet jeg med svai i ryggen - ryggen bøyd bakover. Da var det noe som gikk galt til høyre i korsryggen, bak hoftebeinet. Det gjorde vondt da det skjedde, men jeg tenkte ikke videre over det, da det roet seg fort. Etter 1 uke blusset det gradvis opp. Det var verst når jeg våknet om morgenen. Forrige fredag drev jeg med bevegelighetsøvelser for rygg i 2 timer. Det så ut til å bli værre der og da, men utover dagen var det en merkbar bedring. Etter å ha drevet med fysisk aktivitet i dag, er det worse than ever, og jeg er bekymret.
Smertene er lokale/bare i området til høyre i korsryggen. Det er konstant når jeg belaster området ved å bøye eller holde ryggen i spesielle posisjoner, men går fort når jeg retter meg ut. Det er ikke stråling i annen muskulatur. Når jeg sitter eller ligger stille, er det ingen smerter. Når går, løper, hopper, bøyer meg eller hoster, kommer smertene.

Jeg legger ved et par illustrerende bilder, og håper du har noen tips Smiley

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #88 : 14. desember 2010, 22:14 »
Hei.

Det stemmer at nervus Ulnaris ligger utsatt til i albuen. Det er denne nerven som går til "lillefinger-siden" av hånden, dvs lillefinger og ringefinger.

Det jeg lurer på i forhold til det du skriver er: 1) hvor lenge siden er det du fikk støtet? 2) kan du se noen hevelse i området rundt albuen? 3) hvordan er smerten (stråler nedover til fingrene, lokalt, stikkende, murrende etc?)

Personlig har jeg ikke opplevd mange pasienter med nerveskade, men det kan nok være en mulighet, dersom tilstanden ikke går over.

med vennlig hilsen

Patrick Jensen

Hei der

Jeg sliter mye med albuen min. Dvs at jeg kan ikke utføre øvelser som smalbenkpress, dips og lignende tricepsøvelser pga "enkemannsstøt". Dette har vart veldig lenge, og det ser ikke ut til å gi seg selvom jeg dropper all form for trening som gjør vondt i problemområdet..

På meg kan det virke som om nerven som går fra albuen og ned til lillefingeren kommer i klem. Kan dette stemme? Finnes det håp for en stakkar som meg? Tongue
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #89 : 15. desember 2010, 16:58 »
Hei.

Det stemmer at nervus Ulnaris ligger utsatt til i albuen. Det er denne nerven som går til "lillefinger-siden" av hånden, dvs lillefinger og ringefinger.

Det jeg lurer på i forhold til det du skriver er: 1) hvor lenge siden er det du fikk støtet? 2) kan du se noen hevelse i området rundt albuen? 3) hvordan er smerten (stråler nedover til fingrene, lokalt, stikkende, murrende etc?)

Personlig har jeg ikke opplevd mange pasienter med nerveskade, men det kan nok være en mulighet, dersom tilstanden ikke går over.

med vennlig hilsen

Patrick Jensen


Takk for rask respons! Smiley

Støtene kommer så og si hver gang jeg prøver meg på dips eller smalbenk. Så det er ikke 1 støt som har vart lenge, det er tilstanden i albuen som har vært vond lenge.

Smertene er slik at det kommer et enormt støt fra albuen og ned langs lillefingersiden. Merker ikke stort ubehag elllers utenom nevnte styrkeøvelser.
Mandal Treningssenter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!