Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162415 ganger)

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Spør en fysioterapeut!
« : 03. juli 2010, 18:50 »
Spør en fysioterapeut!

Etter noen dagers surfing på denne tråden, virker det som om det kunne være fornuftig å kunne spørre noen som har erfaring fra å behandle treningsrelaterte skader og problemer. Jeg prøver derfor å opprette denne stråden, slik at dere kan sende meg spørsmål.

Jeg er en fysioterapeut som driver et fysikalsk institutt på Kragskogen Fysikalske Institutt, Holmenkollveien 78 i Oslo. Her har jeg refusjonsrett, noe som gjør at pasientene betaler trygdens egenandel, og krever henvisning fra lege. Der driver jeg en variert praksis med mye treningsrelaterte problemer, var tidligere fysioterapeut for Manglerud Star Toppfotball samt landslagene til Norges Danseforbund.

Jeg er ingen trenings-guru selv, men har mye erfaring fra rehabilitering, og mener at jeg kan bidra i dette forumet. Videre kan det nevnes at jeg er i ferd med å fullføre en mastergrad på Idrettsfysioterapi, på Norges Idrettshøgskole.

Hvis det er noen der ute som lurer på noe, kan man skrive spørsmålet på tråden. Jeg vil da forsøke å svare så godt jeg kan på generelt grunnlag. Dersom det er en problemstilling som er mer omfattende, eller at det haster med et svar, er det lureste å sende en e-post til patrick@fysiooslo.no slik at den kommer rett inn på telefonen.

Det er viktig å understreke følgende:
* De råd som gis er generelle, og det kan være forhold jeg ikke vet om som gjør at rådene ville vært annerledes.
* Noen ganger kan det være helt nødvendig å gjennomføre en undersøkelse for å kunne gi gode råd. Jeg vil da si ifra om det, og hvis du bor i Oslo vil du kunne komme til instituttet for behandling uten ventetid.
* Taushetsplikt er det ditt ansvar å vurdere når du legger inn ett innlegg på treningsforum.no, så pass på å ikke skrive informasjon som du ikke ønsker at andre skal se. Dersom du kommer til meg på Oxigeno, er du garantert taushetsplikt.

Etter å ha snakket med moderator for treningsforum.no vil det kunne opprettes et eget forum dersom dere der ute velger å bruke dette tilbudet aktivt. Spør derfor om det du lurer på, og jeg vil forsøke å svare så raskt jeg har tid til.

De som er nysgjerrige kan besøke instituttets hjemmeside: www.fysiooslo.no for mer informasjon.

EDIT: Jeg er dessverre ikke så flink som jeg burde til å prioritere tid til å svare her inne. Dersom det har tatt tid for å få svar, kan du sende spørsmålet til patrick@fysiooslo.no

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
Fysio Oslo

www.fysiooslo.no
patrick@fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #1 : 03. juli 2010, 19:05 »
Veldig fint tiltak Smiley
Mandal Treningssenter.

Utlogget wariak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #2 : 13. juli 2010, 19:04 »
Siden du tilbyr hjelp, så er det noe jeg lurer på Smiley

Jeg har hatt litt problemer med korsryggen. Retter jeg ut ryggen har jeg ingen smerter, men så fort jeg bøyer meg litt fremover gjør det ganske vondt. Jeg merker dog at hvis jeg er varm i ryggen minskes smertene. men etter treningen, og gjerne noen dager etter kan jeg ha veldig vondt. Sliter nesten med å plukke opp ting fra bakken.
Så det jeg lurer på er om du har noen gode øvelser som bedrer dette, eller eventuelt noen råd om hva jeg burde gjøre? Smiley

Takker for svar.
!

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #3 : 15. juli 2010, 17:55 »
Hei.

Dette er nok en problemstilling som krever litt mer opplysninger for å finne ut av.

På generelt grunnlag kan man si at generell styrketrening av mage og rygg er et elementært aspekt som må være på plass. Videre kan man si at jo værre ryggen er strukturelt (dvs prolaps, scoliose, spondodyle etc) jo "nærmere" muskulatur er viktig. F.eks. har man en prolaps med bevegelse, blir funksjon ned på multifidnivå viktig.

Når det gjelder din "vondt" er det viktig å beskrive smertene nærmer. Er de stikkende? murrende? Stråler det ned til bena? Hvis det stråler: stråler det i et bestemt mønster? eller varierer det? hvor lenge varer smerten etter du slutter med det som gjør vondt? Er det en døgnvariasjon i når du får vondt?

Har du en historikk med ryggsmerter, eller er dette første gangen? Har du en normal krumming av ryggen? Er bena like lange? m.m.

Som du forstår er det mange spørsmål. Ryggsmerter er ofte diffuse, uten noen klar årsak. Det kan være muskulært eller henge sammen med skjelettet, låsninger eller ryggsyndromer som f.eks. Scheuermann, som gjør at virvlene krummer mer enn normalt.

Dette ble mye spørsmål, men jeg vil tro at du vil komme langt med god og variert styrketrening. Personlig er jeg glad i Stående foroverbøyd roing etc. Hvis problemet sitter dypere, er det veldig viktig å bedrive en helt annen styrketrening. Trene på en slik måte som gjør at man ikke rekerutterer sterkere muskulatur, og dvs "pysetrening" som det kjennes ut som. Her tror jeg du vil trenge veiledning.
Sitter det en låsning er kiropraktor en riktig ting å prøve.

Prøv deg frem. Det høres ikke ut som en smerte som sitter i lenge etterpå, og da er det ikke sannsynlig at man gjør noe fryktelig galt uansett.

Jeg vet ikke om dette var til hjelp, men som jeg nevnte er rygger vanskelige å kommentere uten en mer detaljert beskrivelse, og ideelt sett en undersøkelse.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget wariak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #4 : 15. juli 2010, 20:22 »
Takker for svar.
Var mye å sette seg inn i der, som du sa. Tror jeg burde oppsøke en fysioterapaut eller kanskje lege. Veldig vanskelig å beskrive eksakt hvordan smertene er, for det varierer på en måte litt, og er på en måte vondt hele døgnet. Men har tidligere hørt at det ene benet mitt er lengere enn det andre, og har mest vondt i den ene siden av korsryggen. Så Det kan jo ha noe med saken å gjøre Smiley
Men takk for at du tok deg tid. Honnør!
!

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #5 : 15. juli 2010, 21:23 »
Flott tiltak, denne tråden skal jeg lese på, mye å lære her.

Jeg har et spørsmål ang albuen min. For en del år siden så fikk den seg en smell på chins da ene håndtaket røk og all vekten kom plutselig på ene armen. Dette førte til en hyperextensjon av albuen. Siden den gang har jeg hatt smerter vel full ekstensjon av albueleddet. Dette gjelder da selvfølgelig på alt av tricepsøvelser hovedsaklig, men og på pressøvelser vegrer jeg meg for å strekke armen helt ut. Skal jeg prøve å lokalisere smerten så er det på baksiden av albuen rett under leddet. Det kjennes ut som om det skal forsvinne om jeg slår armen helt ut, men gjør jeg det så blir det som regel bare sårt og vondt.

Jeg prøvde å gå til behandling for dette, men fysioterapauten jeg gikk til behandlet meg på måter som gjorde at jeg mistet troen på at han kunne gjøre noe og derfor avsluttet jeg behandlingen.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #6 : 21. august 2010, 20:00 »
Hei på deg.

Jeg beklager at det har tatt så lang tid å svare på dette innlegget, men noe av skylden faller på ferie og mye å gjøre med praksisen. Beklager det!

Når det gjelder spørsmålet ditt synes jeg det høres ut som en slags slagskade av bruskområdet på Ulna. Det er veldig vanskelig å si noe om uten undersøkelse, men klinikken stemmer overens i forhold til det du beskriver.
Dette er ett av to underarmsben, og det har en slags "skiftenøkkel" form som fester om overarmsbeinet (Humerus).
Dette er et ledd som har leddbrusk, og når denne brusken ble utsatt for den brå og store belastningen du beskriver i innlegget ditt, virker det sannsynlig at det er snakk om en slags Osteochondritt. En skadet leddbrusk. Jeg vet ikke om du har fått tatt et rtg bilde av denne skaden?

Grunnen til at det er sannsynlig at det er snakk om bruskproblematikk er at det er såpass lenge siden. Du angir "for en del år siden" i spørmålet. Hvis det skulle vært en skjelettbrist ville dette grodd på den tiden som har gått, og du burde ha blitt symptomfri.

Her tror jeg, hvis dette er problematisk nok (dvs smerter i hverdagen, begrenser deg fra å gjøre aktiviteter du ønsker å gjøre etc), at jeg vil anbefale et besøk hos en ortoped. Dette for å vurdere om operasjon vil kunne gi smertelette, evt for å bli henvist til en MR undersøkelse med kontrastvæske.

Håper dette var noe å tenke på og at du kanskje ble litt klokere. Det kunne vært interessant å visst hvordan du ble behandlet av den fysioterapeuten du nevner.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
Patrick@fysiooslo.no
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget evjo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 27

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #7 : 21. august 2010, 20:13 »
Å hallo! det er dette jeg trenger Grin
Kort: Vedvarende strekk i hamstrings etter overbelastning på trening (strak mark og div. baksidelår øvelser)
Jeg har hatt forkus på lett trening etter strekken kom og tøyd noe hofteleddsbøyer samt gjordt noen styrkeøvelser for gluteus, da flere her inne mente strekken kunne skyldes svak musklatur i rompa.
Strekken  sitter desverre fortsatt der. Jeg er usikker på treningsopplegg videre, både når det gjelder kardio (spinning, aerobic) og styrke. Blir superhappy for tips Grin

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #8 : 21. august 2010, 21:09 »
Hei.

Min erfaring er den at hamstringsstrekker ofte vil slippe taket hvis man prøver triggerpunktbehandling. Jeg har mange pasienter som kommer for slike plager, og har god erfaring med dette. Denne metoden fungerer i løpet av 1-3 behandlinger, og vi legger opp til et trenings/bevegelighetsopplegg i etterkant som har som hensikt å forebygge nye skader.

Hvis du er bosatt i Oslo eller nær Oslo kan du komme til meg for et forsøk med å behandle dette med nåler.Dersom du bor et annet sted finnes det mange fysioterapeuter som behersker denne metoden.

Det man gjør er å fjerne små forkortninger i muskulaturen ved å stikke disse med en akupunktur nål. Metoden kalles Dry-needling, og er den vestlige medisinens svar på akupunktur.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
Patrick@fysiooslo.no
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget evjo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 27

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #9 : 21. august 2010, 21:21 »
Takk for svar! Jeg bor desverre litt langt unna. Du har ikke noen å anbefale i Midt-Norge da Wink

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #10 : 21. august 2010, 21:23 »
Hei igjen.

Jeg er dessverre lite kjent med gode kollegaer i området rundt midtnorge, men det er bare å google litt rundt, for så å spørre om de bruker behandlingsmåten.

Dry-needling, IMS eller Triggerpunktbehandling med nåler.

Med vennlig hilsen

Patrick
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget evjo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 27

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #11 : 21. august 2010, 21:30 »
Thanks! Da prøver jeg dette Smiley

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #12 : 22. august 2010, 00:02 »
Hei!
Jeg er veldig plaget med høyre arm, det vil si biceps, og triceps, pluss øverst på underarm(indre side).
For 1,5 år siden var det en som skrapet opp min nye bil med vilje og dette endte selvfølgelig med slagsmål, og siden jeg var rimelig beruset slo jeg ikke en rett høyre, men med armen nesten strak, og med tilfart fra siden, hvis du skjønner.(er dårlig til å forklare)
Og siden jeg slo så dårlig fikk senene inni armen alt for stor belastning.
Jeg husker at jeg våknet neste dag og kunne ikke strekke armen ut, men det gikk over etter en stund. Jeg tok 1 måned treningsfri, men hadde fortsatt "betennelsessmerter"
Jeg begynte etter en liten stund å trene lett igjen, men måtte kutte ut franskpress og  bicepscurl.
Har siden dette vært plaget med vondt hver gang jeg trener tungt, og det føles som at både underarm og overarm er konstant betent.
Jeg har vært hos fysioterapeut, kiropraktor og akupunktør uten hell.
Også har jeg undersøkt ALBUEN i MR, men det er mulig at problemet er lengre opp, og lengre ned enn albuen.

men til poenget: Jeg merker vondt, når jeg trener F.EKS nedpress for triceps, og det er hvis jeg holder igjen på tur opp, slik at armen ender over 90 grader, da hører og kjenner jeg en knepping i en sene inni armen, kjennes ut som det er nederst på triceps, eller inni albu/underarm, er vanskelig å lokalisere.
Samme skjer hvis jeg trener biceps, og armen ender over 90 grader.
Derfor har jeg bare trent med halve repetisjoner med lave vekter det siste året, men er allikevel plaget.

Dette ble veldig langt, men håper så inderlig at du kan hjelpe meg.
Har liksom lagt styrkekarrieren min på hylla etter dette Sad
Det jeg vurderer er å få tatt en ny MR, av både overarm og underarm, og kanskje operere, men jeg er veldig redd for å operere.
Har hørt at det fort kan skje noe feil, og at man i verste fall kan bli invalid, og hvis det er alternativet, kan jeg lstedet leve med smerter resten av livet.
Kanskje du kan fortelle meg hvordan de opererer, hvis det er mitt siste håp. Hva gjør de for å fixe dette liksom?

Mvh Jørgen

Setter ufattelig stor pris på svar.
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget StianSv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 67

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #13 : 24. august 2010, 10:37 »
Hei,

Så ikke denne tråden før etter jeg hadde lagt inn en ny tråd selv, men hvis du har mulighet til å lese gjennom http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100290.0 og gi evt tips hvis du har det så blir jeg veldig glad Smiley

Ellers veldig fint initiativ dette her, takk for at du stiller opp på forumet for oss!

Utlogget Sonica

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 113

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #14 : 24. august 2010, 20:41 »
Hei!
Har et spørsmål. I går trente jeg benkpress, knebøy og markløft. Etter markløften kjente jeg at jeg var "sliten" i korsryggen. I dag har jeg litt vondt, men ikke noe stråling, vondt for å gå osv.. I morgen står benkpress, stående roing og press (stående militærpress) på programmet. Er dette ok mht korsryggen så lenge jeg passer på riktig form?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!