Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162003 ganger)

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #15 : 27. august 2010, 20:17 »
Ved Kronisk betennelse i triceps, eller hva slags kronisk skade jeg har..

Vil du anbefale trykkbølgebehandling, jeg har hatt problem med dette lenge, ble bra en periode, men så ble det ille igjen.. og har vært ille nå i over 9 mnd..

Jeg vet ikke 100% hvor jeg må ta det på armen, for det sprer seg litt som det vill. Hvis man betaler for trykkbølgebehandling, er det samme pris om jeg må ta det på ett sted, eller flere steder på armen?

takker for svar.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #16 : 29. august 2010, 16:10 »
Hei.

Jeg har selv ingen/begrenset erfaring med trykkbølgebehandling/ESWT behandling, men etter hva jeg har hørt har behandlingmetoden relativt brukbare resultater.

Jeg tolker innlegget ditt dithen at du ikke har prøvd slik behandling før?
Men hvis du har hatt problemer med dette i 9 måneder er det virkelig på tide å gjør opp en status, og kanskje prøve noe nytt. Smerter har ofte en årsak, som kroppen ikke alltid mestrer selv. Det du bør gjøre er å spørre deg følgende:
- Hva gjorde jeg annerledes i den perioden armen ble bedre i forhold til hva du gjør normalt??
- Får kroppen god nok restitusjon?
- Er dette rett og slett en problemstilling jeg trenger hjelp med?

Ved å google på ESWT behandling, kommer følgende side opp: http://www.ergomove.no/
Sjekk denne siden for mer informasjon.

Jeg ville vurdert å prøve denne behandlingen, men jeg ville samtidig vært litt på vakt for behandlingsmetoder som oppfordrer til å behandles "uke etter uke" i lang tid. Jeg vet ikke om ESWT fungerer slik, men vær veldig på vakt i forhold til hvordan kroppen reagerer, og gi deg selv heller FOR lang restitusjon i etterkant, slik at du er sikker på at du ikke overbelaster.

Håper dette var svar på spørsmålet ditt! Lykke til!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
patrick@fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #17 : 29. august 2010, 16:13 »
Jeg har vært på trykkbølgebehandling ( Lade Fysio/impuls fysio i trheim) og jeg har gått med betennelse etc i 4-5 år og jeg må si jeg har blitt mye bedre. Og med tanke på at du "bare" har hatt betennelse i 9mnder så ville jeg prøvd det ut. Koster litt men går du til en meget flink fysio driter han i pengene og prøver å få deg frisk (dvs at hvis dette ikke funker så ber han deg ikke komme å gjøre det flere ganger). Lykke til!:) PS: faktisk kanskje digg følelse etter hvert med trykkbølgebehandlinga!

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #18 : 29. august 2010, 16:52 »
Til STONED.

Hei.

Det du beskriver er smerte i eksentrisk muskelaktivitet, som kan bli en utrolig stor belastning for muskulaturen. Derfor må jeg undersøke for å bli klokere. Men jeg kan synse litt rundt kirurgiske inngrep. Her har jeg mye erfaring (operert 20 ganger selv, både med og uten infeksjon).
Det er alltid en risiko for å få infeksjon, og dette gjelder ved alle inngrep. Men dette er lite sannsynlig. Rundt 1-2 % av alle operasjoner ender i en infeksjon, og en del av disse kunne aldri unngås.

Det er altså en risiko, men selv føler jeg at den er svært liten. Dersom plagene er store nok, og du har forsøkt det som er av alternativer (opptrening av fysioterapeut, betennelsesdempende medikamenter, ESWT trykkbølgebehandling etc) bør du bli henvist til en ortoped. Dette dersom plagene er større enn det du "kan leve med", eller de begrenser deg fra å gjøre aktiviteter du ikke ønsker å slutte med.

Hvordan de opererer avhenger av hva som er galt, som må undersøkes. Det kan også hende de finner noe annet når de åpner opp, slik at de kan gjøre noe annet enn planlagt når de er i gang. Dette kan ortopeden best svare på.

Håper dette var noe å tygge på!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Patrick@fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #19 : 29. august 2010, 17:33 »
Til STONED.

Hei.

Det du beskriver er smerte i eksentrisk muskelaktivitet, som kan bli en utrolig stor belastning for muskulaturen. Derfor må jeg undersøke for å bli klokere. Men jeg kan synse litt rundt kirurgiske inngrep. Her har jeg mye erfaring (operert 20 ganger selv, både med og uten infeksjon).
Det er alltid en risiko for å få infeksjon, og dette gjelder ved alle inngrep. Men dette er lite sannsynlig. Rundt 1-2 % av alle operasjoner ender i en infeksjon, og en del av disse kunne aldri unngås.

Det er altså en risiko, men selv føler jeg at den er svært liten. Dersom plagene er store nok, og du har forsøkt det som er av alternativer (opptrening av fysioterapeut, betennelsesdempende medikamenter, ESWT trykkbølgebehandling etc) bør du bli henvist til en ortoped. Dette dersom plagene er større enn det du "kan leve med", eller de begrenser deg fra å gjøre aktiviteter du ikke ønsker å slutte med.

Hvordan de opererer avhenger av hva som er galt, som må undersøkes. Det kan også hende de finner noe annet når de åpner opp, slik at de kan gjøre noe annet enn planlagt når de er i gang. Dette kan ortopeden best svare på.

Håper dette var noe å tygge på!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Patrick@fysiooslo.no


Tusen takk for svar!
Jeg skal prate med lege slik at jeg blir henvist til ortoped.


Hva kan skje hvis de blir infeksjon når man opererer? Kan jeg ende opp med bare 1 fungerende arm?
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget skelly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #20 : 29. august 2010, 17:44 »
Hei!
Har et spørsmål. I går trente jeg benkpress, knebøy og markløft. Etter markløften kjente jeg at jeg var "sliten" i korsryggen. I dag har jeg litt vondt, men ikke noe stråling, vondt for å gå osv.. I morgen står benkpress, stående roing og press (stående militærpress) på programmet. Er dette ok mht korsryggen så lenge jeg passer på riktig form?

Det høres ut som du har litt problemer med teknikken i markløft.. I slutten av løftet, retter du deg opp ved å bøye ryggen bakover? Eller klemmer du sammen rompa og skyver hofta framover(hofteekstensjon) I de fleste tilfeller vil økt fokus på "riktig" hofteekstensjon under knebøy, mark og andre bein øvelser gjøre susen Smiley

Spør gjerne mer om du er usikker!

Utlogget burny_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 249
  • Honnør: 178
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 249

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #21 : 29. august 2010, 17:52 »
Hei! Har slitt litt med knærene over lengere tid. Lurte på om du hadde noen innspill:

Først: Problem med at knærene var låste/trange (akkurat som et ledd som trenger smørning) hver morgen. Måtte sitte på sengekanten å løfte beinet opp og ned for å få "gang" på kneet".
Etterhvert så gidde det seg, var flink med tøying osv.

Så gikk det 2 år, (cirka 6 måneder siden nå), begynte å få mere og mere vondt i spesielt ene kneet, gikk til legen: han sa at det var fint, så gikk det en uke og
så hoppet kneet mitt ut av ledd, sto på butikken, vridde det litt, og det hoppet ut av ledd, datt på ryggen da det svikta. Så smatt det på plass igjen.
Fikk reist til MR etter 2 uker, fikk da beskjed om at jeg hadde fått "bruised knee" av hendelsen, og at den kom til å forsvinne.

Konklusjonen til legen var at jeg hadde "slarkete" ledd bånd / overbevegelige ledd, og grunnen til at det var "treigt/låste seg" var at noe i kneet hadde flisa litt opp, (husker ikke navnet på den, er som en skinne i kneet eller noe.)
Eneste som var å gjøre i hans øyne: Fortsette å trene opp muskulaturen i knæra.

Nå har det begynt å værke litt igjen, og det kommer knekke lyder til tider.
Har du noe konklusjon bare av å lese dette? Evnt. Forslag til behandling?

Takk på forhånd for svar Smiley

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #22 : 29. august 2010, 17:54 »
Hei,

Under torsdagens økt dro jeg på noe i den høyre skulderens framside under benkpress. Det er over nå, men er litt bekymret for om det kan være en advarsel om at jeg bør ta det litt med ro. Dagen etterpå hadde jeg problemer med stråling. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Hadde jeg for eksempel ikke varmet opp godt nok?
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget Sonica

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 113

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #23 : 29. august 2010, 18:19 »
Det høres ut som du har litt problemer med teknikken i markløft.. I slutten av løftet, retter du deg opp ved å bøye ryggen bakover? Eller klemmer du sammen rompa og skyver hofta framover(hofteekstensjon) I de fleste tilfeller vil økt fokus på "riktig" hofteekstensjon under knebøy, mark og andre bein øvelser gjøre susen Smiley

Spør gjerne mer om du er usikker!
Det kan nok hende at jeg bøyer ryggen litt bakover ja..kanskje spesielt den fordi jeg tok flere reps med så mye vekt jeg klarte (80 kg). Og da kan det vel bli litt feil. Takk for tipset!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #24 : 29. august 2010, 18:44 »
Hei


Jeg sliter med at høyre lår er rotert utover og at bekkenet er tiltet fremover. På samme siden av kroppen er skulderen trekt fremover. Problemet med hoften gjør at jeg ikke når godkjent dybde i knebøy uten at korsryggen blir krummet.. jeg får også veldig lett både det jeg tror er patellofemoralt smertesyndrom og jumpers knee i denne siden av kroppen.. Det virker som uansett hvor mye jeg tøyer og jobber med det så blir det bare vridd tilbake med en gang jeg kjører for eksempel knebøy. En ting jeg også har merket er at jeg legger mye mer vekt på venstre sete når jeg sitter.

Problemet med skulderen gir meg ikke like store vanskeligheter bortsett fra at denne skulderen har en tendens til å skli opp mot hodet i benkpress, slik at jeg løfter skeivt og sikkert ikke belaster høyre/venstre gjevnt.

På forhånd takk!

Utlogget Frank T Tank

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 235
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 235

  • Failure is not an option..Drammen Strongman
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #25 : 29. august 2010, 18:51 »
Hei

Jeg løfta markløft fra racket for enkelhetens skyld,det vil si gikk med vekten ut fra stativet.Pleier jo aldri gjøre det ,men siden jeg heller aldri har fått vondt i ryggen av markløft gjorde jeg for en gangs skyld det. Det skjedde for ca.2 mnd Siden,noe som resulterte i først vondt nedre del venstre side av ryggen.

Det ble borte etter 2-3 dager ,men etterhvert fikk jeg smerter i hamstring/utsiden av leggen.
Kjenner ingenting når jeg sitter,men når jeg står lenge stille stråler det/blir nummen på utsiden av leggen.
Har vært hos fysioterapeut&lege som har sjekka bevegelighet mm og som mener det hverken er skiveutglidning eller prolaps.

Fysioterapeuten mente senen hadde kommet borti en nerve og at det var bare å fortsette å trene&jobbe,
Noe jeg har gjort hele tiden.Har hatt 5 behandlinger med nåler hos akupunktør som muligens har hjulpet litt.Er dette noe du har erfaring med?Leste noe om triggerpunktbehandling/trykkbølgebehandling.

Mvh
Frank R.Hansen



140kgx3m farmers
410 kgx3m Yoke
180 kgx1 Stein H=110 cm
450 kgx4 Dekk
121 kg Stokk
116 kg Apollons

Strongman Training http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88396.msg1419589#msg1419589

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #26 : 29. august 2010, 19:02 »
Hei.

Sliter med en skulder jeg falt på i Juni. Har vært inne til manuellterapeut og i røngten av skulderleddet men finner ingenting.
Manuelterapeuten mener det er en acromioklavikulær skade samt øvrebiceps hode har fått seg en smell.

Vi regnet med at dette ville ta type 2 månder å heale på, men tvært imot. I begynnelsen hadde jeg så vondt at jeg sleit med å stå oppreist, og ligge var mye værre.
Etter en ukes tid gikk den intense smerten vekk og det ble bedre med dagene som gikk.

Smertene nå kan ikke sammenlignes med de jeg hadde kort tid etter ulykken skjedde.
Men det som er underlig er, jeg har de samme smertene nå over 4uker. Blir verken bedre eller værre. Den kulen jeg har fått på den skadde skuldren kan faktisk komme i bevegelse når jeg f.eks skal vaske fingrene mine da jeg gnir hendene mot hverandre. Det gjør sinnsykt vondt og mener leddet er på tur av posisjon.

Klarer ikke benkpress med stang, men går fint med hantler.
Framsiden av skuldermuskelen har forandret form, og klarer ikke å bli flexet like bra som venstre skulder.
Smerter når jeg kjører smale armhevninger hvor albuen er nærmere kroppen, og ingen ubehag når albuene er utover.
Er også vondt om jeg legger press på kulen.

Kanskje du har noen tips, eller hva jeg burde gjør?

Tusen takk for hjelpen Smiley
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget jml10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #27 : 29. august 2010, 19:15 »
Hei!

For et års tid siden fikk jeg smerter i min høyre hamstring, noe jeg antok var en vanlig strekk pga. fotballspilling. Dette vedvarte til tross for langvarig pause fra løpingen, og etter et halvt år gikk jeg til fysioterapeut. Der ble det til slutt konstatert en tendinose i hamstringen, noe jeg har forstått er en kronisk tilstand som følge av overbelastning og for kort hamstring.

Jeg responderte umiddelbart på radial trykkbølgebehandling, og gjennomførte ca. 3-4 slik behandlinger. I tillegg trente jeg mye eksentrisk, i tillegg til tøying. Nå, etter et par måneders gradvis opptrapping, kan jeg nær sagt løpe uten problemer, selv om jeg ennå ikke har vært oppe i maksfart. Jeg antar at dette kommer ganske snart.

Men så er det innefotballen, da. Har spilt fotball i mange år, og det har derfor vært frustrerende med et helt års pause. Jeg prøvde meg på første fotballøkt for en uke siden, og da fikk jeg følelsen av å bli veldig sliten i hamstringen etter en stund. Det samme kjente jeg i begynnelsen på trening med sykkelen, men dette har gitt seg. Er det grunn til å tro at hamstringen også etter hvert vil "tåle" fotballbevegelsene bedre etter hvert som den blir vant med belastningen, eller bør jeg være forsiktig?

Er livredd for å pådra meg en tendinose igjen, men jeg er usikker på om dette er en skade som kan "slås opp" på samme måte som f.eks en strekk. Fikk for øvrig beskjed fra fysio om at jeg etter behandlingen kunne trene bein igjen som vanlig, men utvise noe forsiktig med markløft. Trener noe strakmark, men ikke tungt. Også bulgarsk utfall går fint, uten smerter.

Og til slutt: er tendinoser noe man kan/bør forebygge ved hjelp av for eksempel tøying, ettersom jeg uten tvil har for korte hamstringmuskler? Jeg har dårlig med disiplin når det kommer til tøying/bevegelighetstrening, så tar gjerne imot noen gode tøyeøvelser.

Utlogget skelly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #28 : 29. august 2010, 19:36 »
Hei,

Under torsdagens økt dro jeg på noe i den høyre skulderens framside under benkpress. Det er over nå, men er litt bekymret for om det kan være en advarsel om at jeg bør ta det litt med ro. Dagen etterpå hadde jeg problemer med stråling. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Hadde jeg for eksempel ikke varmet opp godt nok?

Hvor bredt grep bruker du? Og hvordan er albuene dine under løftet? Hvis du har ganske bredt og albuene rett ut til siden, med stor belastning, så er det stor sjanse for at nettopp det er grunnen til smertene dine.. Med andre ord, ikke optimal teknikk Smiley

Utlogget JohnJohn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #29 : 31. august 2010, 20:19 »
Hei, er 15 år, snart 16.

For ca to år siden kjente jeg etter en liten fjelltur smerter i låret. Regnte med det ville bli bedre etterhvert, men det ble det ikke. Gikk til to forskjellige leger, en for ca 4-5 måneder siden som gav meg en slags salve for å smøre på, og sa det mest sannsynlig var en strekk og at den ville heles i løpet av noen uker.

Har nå fortsatt samme smerter. Noen med tips til hva jeg skal gjøre? Er dette en strekk, i så fall burde vel den vært borte nå? Er det en mindre ting som går av etter noen år, noen som har informasjon om hva som kan være mulig tilfelle her?

Når jeg går normalt kjenner jeg det bare såvidt, ikke at det plager i det hele tatt. Dog kjenner jeg det godt for eksempel hvis jeg tar foten (høyre i dette tilfelle) opp og vrir litt på det, eller bare strammer, da kjenner jeg smertene godt. Holder ikke på med noen idretter, men er aktiv utenom m forskjellige sporter annenhver dag. Har ikke lignende smerter i venstre lår.

Takk på forhånd

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!