Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 141083 ganger)

Utlogget Karlseno

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #60 : 19. september 2010, 00:36 »
okei! takk for svar Smiley
knebøy er en veldig bra øvelse så har veldig lyst til å begynne med det!!
"The pain you feel today will be the strenght you feel tomorrow".

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 109
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 109

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #61 : 19. september 2010, 20:37 »
Du fikk ikke svart på spørsmålet mitt, men det er forståelig. Fikk ikke forklart veldig klart hva jeg mente, men har vært hos fysioterapeut nå, og svaret jeg fikk var at skulderen hadde glidd litt ut av stilling under benken den dagen fordi teknikken min hadde rustet litt. Grunnen til at den gled litt ut av stilling var fordi jeg traff et stykke ovenfor brystbenet, noe som gjorde at armene fikk en unaturlig og overdreven bøy bakover. Holder på med å terpe teknikken nå, samtidig som jeg har blitt satt på noen støtteøvelser for å styrke supraspinatus.

Vill bare si det Smiley
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 280
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 280

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #62 : 15. oktober 2010, 18:51 »
Har laget en tråd om et skulderproblem her.

Har benket en stund nå, og begynner å bli lei av at skuldrene blir småkilne etterhvert.

Har ikke følt dette i sammenheng med skråbenk. Er det noen flere som opplever noe av det samme? Finnes det noe særlig info på nett om temaet? Er ikke helt sikker på hvor jeg skal lete..

Noen tips?

Utlogget Epacs

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #63 : 16. oktober 2010, 19:06 »
Hei. har vært plaget med korsryggen en stund nå og jeg lurte på om du kunne hjelpe meg.

Ligger å tar situps å etter en stund så får jeg en "knekk" i ryggen, samme skjer om jeg skal ta "Superman - Push", får bare knekken i ryggen. Jeg har prøvd å trene mage med medisin ball der jeg ligger på halebenet med bena i lufta så tar jeg ballen fra høyre til venstre og over hode før jeg kaster den til partneren min, etterhvert så får jeg samme "Knekken" i ryggen, da jeg ikke klarer å holde overkroppen oppe.
Får i tillegg vondt når jeg bærer sekk.

Føler liksom at det ikke er muskler der som støtter..
Okey dokey, here we go.

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #64 : 17. oktober 2010, 21:34 »
Har noe jeg lurer på til fysioterapeuten. Håper du kan hjelpe meg med dette problemet.

Jeg føler jeg har et holdningsproblem. Jeg er ikke noen veldig kraftig gutt, men er heller ikke tynn, har litt muskler. Fettprosenten er sikkert rundt 11 %. Er 18 år.

Jeg føler på en måte at magen min blir veldig fremtredende uten at den nødvendigvis er veldig feit. På en måte hele buken blir trykket fremover. Så fra siden av ser det ut som magen stikker veldig ut. Hvis jeg strammer magen så kjenner jeg at den blir helt hard, men den stikker fremdeles ut. Rompa mi stikker også veldig ut, så den ser mye større ut enn den er. Føler at klærne blir seende litt rare ut på meg, og ikke har riktig passform. Syns også ikke dette ser særlig bra ut. Skuldrene mine er nok også litt forovertrukket. Det har også ført til korsryggsmerter, vonde skuldre og stiv nakke. Har også fått høre av kiropraktor at ryggraden min er flat og ikke har de rette kurvene. Det med at magen min stikker ut osv., har det noe med bekkenet og ryggsøylen min å gjøre? Og er det mulig på en eller annen måte å fikse denne holdningen på? I så fall, hvordan bør jeg gå frem? Eller kommer det nå alltid til å være slik? Ryggproblemene har blitt litt bedre, det er mest hvordan det ser ut jeg bryr meg om.

Vil være veldig takknemlig for svar!


Utlogget Morrille

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #65 : 17. oktober 2010, 21:47 »
Godt spørsmål - har litt samme problem selv med magen . Skal følge med på svar her  Smiley

Utlogget Mxt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #66 : 23. oktober 2010, 17:01 »
Hei trådstarter!

Har et rygg/skulderblad problem som er litt vanskelig å forklare, men jeg prøver:

Jeg trener både markløft og knebøy, 5x5 1 gang i uken (ikke begge på samme dag). Når jeg blir "støl" eller merker det i ryggen derpå og dagene som følger, og prøver å strekke ryggen ut føles det som om jeg bare klarer å strekke ut venstre skulderblad (eller ryggmuskel i det området) ordentlig, mens høyre del er et noe "rart" med. Har ikke smerter, men er redd for at jeg trener feil og at det vil føre til ujevnheter i ryggen hvis jeg ikke trener riktig på begge sider.

Hva tror du?

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #67 : 25. oktober 2010, 15:57 »
Hei,

Jeg har et spørsmål jeg gjerne ønsker svar på Smiley

Jeg spiller fotball og har i alle år vert mye plaget av overtråkk på begge anklene, utover.
Jeg fikk nylig råd av treneren og teipe anklene som bare juling og fortsatte treningen. Dette endte opp med store smerter i knærne. Vanskelig å beskrive smerte, men det ble litt hovent, stivt, knirket veldig og gjørde vondt på begge sider av kneskålen, stikkende. Jeg fikk også (selvdiagnosert) antydninger til beinhinnebetendelse nedover leggen.

Jeg er veldig stiv i musklaturen spesielt i hofteleddsbøyeren og har kort rectus femoris (ofte strekk). Anklene er også svake og har dårlig mobilitet. Jeg har begynt å ta tøying på alvor og trener en del på balansebrett for anklene. Kan også si at jeg har vert plaget med senebetendelse i håndledd en del, og har hatt plager med overbelastning og bonebruise i albuene.

Knærne ser ikke ut til å komme seg, og etter 1 mnd total treningsfri, og nå rolig start (3 mnd) får jeg tilbakefall og det verker i dem igjen først etter en lett knebøy trening, så typisk når jeg gikk en tur i fjellet, og nå når jeg går opp trappene. Hva bør jeg gjøre for å få bort smertene?

gi beskjed om du trenger mer detaljert informasjon.
Tusen takk for svar,

mvh,
Treneral
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 298
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 298

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #68 : 25. november 2010, 21:28 »
Her har det ikke vært aktivitet på en stund men jeg håper vår behjelpelige fysioterepeaut ikke har forlatt oss Smiley

Situasjon:

Vondt i gluteus, kjennes ut som en strekkskade. Oppsto i april en gang (fall på isen, som førte til akutt låsning av Psoas som løsnet etter ca. 3-4 behandlinger). Smertene i gluteus kom etter at psoas var bra igjen, og holdningen min rettet opp i bekkenet. 
Gjør vondere i gluteus etter benkpress med litt spenn og det er svært smertefullt å løfte beinet bakover (som f.eks dette http://www.youtube.com/watch?v=vwLGUUMBWFg. Uhørt smertefullt). Markløft går bra, knebøy er smertefullt men gjennomførbart.

Hjalp å kjøre litt katt/kamel og glutebridge (spesielt et og et bein), dette ga redusert smerte i dag.

Når jeg ligger på rygg, løfter beinet til 90 grader og så retter ut beinet igjen smeller det i ryggen, posterior lateralt mot venstre side ved L1-2 en plass. Dette er en sene som knepper over. Virker å være relatert til smertene i gluteus.

Har 3 stk prolaper (L3-5) som er like uttale i dag, fikk de simultant og akutt i 2004, etter en ekstrem lateralfleksjon, i hovedsak mot venstre men også med stort utslag mot høyre (rebound effekt av at vektene på stangen i knebøy føyk av i bunnposisjon). Trodde gluteus smertene var iisjias, men tror ikke det er det.

Noen anelse?
Har noen bekjente som kanskje kan hjelpe meg, men tenkte å høre om det var noe jeg kunne rette opp i selv.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget S.Åseli

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 650

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #69 : 26. november 2010, 20:39 »
http://sandvikstraining.com/piriformis-syndrome/ sjekk ut den

Jeg aner ikke om det er dette du sliter med, men siden du skriver isjiias nerve, tenkte jeg det var greit å linke til denne Smiley Er bare å sjekke ut, er det ikke pirioformis så får du undersøke videre
1992 - 86 kg - 175 cm

240 - 125 - 230 = 595

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92398.new

Utlogget Martin N0ttaD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #70 : 01. desember 2010, 14:12 »
Bra tiltak! STICKY !! Cheesy
Reach for the sky because if you should happen to miss you'll still be among the stars!

Utlogget eirikk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 395
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 395

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #71 : 01. desember 2010, 14:16 »
La om fra tradisjonell til halvsumo markløft for 2 uker siden og etter forrige økta der jeg kjørte 10 single på 180 som i for seg var lett nok fikk jeg vondt på venstresida av høyre quadriceps. Smertene går fra venstre rett over kneskåla og opp til ca midt på låret... har prøvd å tøye og trene lett leg ext med 20 reppere og trege negativer. føler ikke at noe hjelper.. .noen tips?

Utlogget Jakob88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #72 : 07. desember 2010, 14:02 »
Heisann sveisann.. Er en fysiostudent i 4 året mitt nå.. er ute i praksis- men cut to the chase-
Har altså ei venninne (som er en lærer), hun trener 4 ganger i uka på SATS. Men i det siste (4 mnd tilbake) endte hun med prolaps L4/L5.. hun forklarer spesielt å støvsuge gjør sinnsykt vondt, hun har en deviasjon mot venstre og føler at ryggmusklaturene er i en atrofi situasjon. Fleksjon og Ekstensjon i ryggen er ekstremt vondt.

Jeg selv har ingen erfaring med prolaps og lurte på noen ekspert råd. Takker for alle svar på forhånd.


Mvh,
Jakob

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #73 : 08. desember 2010, 13:25 »
stiansoftcore:

Beklager veldig at det har tatt svært lang tid å få svart på forspørselene på denne siden. Det har vært en hektisk tid i det siste. Jeg skal imidlertid forsøke å være innom siden litt oftere i fremtiden!

Når det gjelder ditt spørsmål om foroverroterte skuldre kan jo dette ha en muskulær årsak. Du nevner det at du har trent med en overvekt på dra-øvelser. Hvis det stemmer at du har trent med bredt grep, og dermed fokusert på baksidens muskulatur i en tid, kan man alltids sjekke dette opp. Det kan være strukturelle årsaker også, men da må du undersøkes. Hvis du derimot har brukt smale grep vil dette da naturligvis gå mer på fremsiden, og dermed ikke være så spesifikt som du ønsker.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #74 : 08. desember 2010, 13:36 »
Karlseno og Ottesen

Schlatters er en lidelse som vil "brenne" over av seg selv. Jeg ville anpasset treningen til smertene, men for all del ikke sluttet med trening. Helsefaglige råd går unisont sammen om å anbefale å være fysisk aktiv.
Jeg har også hørt om en metode hvor man tar knebøy på tærne, etter en modell hvor man øker antall repetisjoner etterhvert, f,eks: 3x12, 3x20, 3x30 etc pr uke.

Tren opp til smertegrensen, og evt etter hvor mye smerte du tåler, så vil det gå over av seg selv etterhvert.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Gå til:  

Bananpannekake

Kosthold23.11.20202213

Perfekt å starte dagen på!
Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.

Proteinrike tacolefser

Trening21.11.202030

Bytt ut tradisjonelle tortillalefser eller speltlomper med hjemmelaget proteinrike tacolefser.
Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.