Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162416 ganger)

Utlogget LifeGoesOn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #345 : 08. januar 2014, 17:41 »
Hei Patrick!

Jeg har en strekkskade i mine quads, fikk en heftig en for 3 mnd siden. Har vært hos fysio en gang for å vite at muskelen ikke ble revet av. Jeg starta fotballtrening litt for tidlig og har slått den littegrann opp 2-3 ganger. Sist uke prøvde jeg egenmassasje og foam rolling på låret, noe som gjorde det mye værre desverre og jeg sleit med å gå til og med etterpå. Nå har det gått 1 uke siden, og jeg har blitt endel bedre heldigvis. Er det noen sjanse for at låret mitt trenger en operasjon? Jeg klarer fint å gå på det nå og det har blitt endel bedre bare å hatt det helt i ro. Har bestilt meg en KT tape nå som jeg får i morgen. Hva anbefaler du meg å gjøre? Å kjøre til en fysio for meg tar 1 og en halv time siden jeg bor på ingenmannsland, så vil helst prøve å la det ordne seg selv. Har en time hos fastlegen min på mandag, og lurer på om jeg trenger røntgen for å se om det er noe som trenger en operasjon eller ikke, noe jeg selv tviler på egentlig. Nå trenger jeg tt tips fra en profesjonell. Ligger endel i boblebad for å øke blodsirkulasjonen, pleier dette å hjelpe endel? Har prøvd endel styrketrening som beinspark og bøy osv, men det har også gjort det litt værre desverre. Sitter i venstre lår foresten.



mvh Henrik!

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #346 : 16. januar 2014, 10:47 »
Hei LifeGoesOn

En måte å se om en strekkskade er mer enn bare en strekk er å observere hudområdet der skaden ligger. Ved en ruptur (røket) muskel er det vanlig å se tydelige blåaktige merker på huden. Dette kommer fra en blødning i muskulaturen. Man kan også kjenne et lite søkk inn i muskelen dersom den er avrevet.

Hvis det oppstår en strekkskade ville jeg UMIDDELBART behandlet den etter PRICE metoden (Protection, Rest, Ice Compression, Elevation). Dette for å forhindre at det kommer for mye blod til området, som vil kunne gi en lengre rehabiliteringsperiode. Dette gjelder ved mistanke om stort sett alle typer skader. Behandles de riktig med en gang, kan skadetiden reduseres til 3 dager, og ikke 3-8 uker. Så dette er utrolig viktig å huske på. Ha alltid med en elastisk bandasje og en ispose når man gjennomfører "høyrisiko-aktiviteter".

Det du beskriver gjør ikke at jeg umiddelbart tenker kirurgi. Dette virker heller som en skade som kunne blitt behandlet noe bedre i begynnelsen, men i steden fikk et lengre forløp. Og i denne situasjonen er det ikke uvanlig at pasienten blir rastløs, og prøver seg litt for fort med litt for risikofylt aktivitet. På denne måten oppnår man mindre re-skader underveis, mens man venter på at det skal gå i orden.

Dersom skaden er i bedring nå, ville jeg forsøkt litt organisert tøyning av muskelen en tid fremover. Deretter startet med rolig trening av muskelen, med smertefri progresjon så raskt som muskelen tillater. Husk ingen smerte i denne fasen. Deretter litt funksjonelle øvelser med hopp, vendinger etc, men ikke før styrken i det skadde benet minimum er 80 % (kanskje til og med 90%) av det friske låret.

Grunnen til en slik "konservativ" tilnærming er at du har gått lenge nå, og slått den opp flere ganger. Dessuten synes det som om du vil gjøre noe av dette alene, uten bistand. Jeg ville vurdert å fått litt hjelp til å vurdere overgangen mellom de ulike fasene underveis, men ellers trene selv.

Håper dette var noe å bli litt klokere på, og beklager at det tok litt tid...


Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Hei Patrick!

Jeg har en strekkskade i mine quads, fikk en heftig en for 3 mnd siden. Har vært hos fysio en gang for å vite at muskelen ikke ble revet av. Jeg starta fotballtrening litt for tidlig og har slått den littegrann opp 2-3 ganger. Sist uke prøvde jeg egenmassasje og foam rolling på låret, noe som gjorde det mye værre desverre og jeg sleit med å gå til og med etterpå. Nå har det gått 1 uke siden, og jeg har blitt endel bedre heldigvis. Er det noen sjanse for at låret mitt trenger en operasjon? Jeg klarer fint å gå på det nå og det har blitt endel bedre bare å hatt det helt i ro. Har bestilt meg en KT tape nå som jeg får i morgen. Hva anbefaler du meg å gjøre? Å kjøre til en fysio for meg tar 1 og en halv time siden jeg bor på ingenmannsland, så vil helst prøve å la det ordne seg selv. Har en time hos fastlegen min på mandag, og lurer på om jeg trenger røntgen for å se om det er noe som trenger en operasjon eller ikke, noe jeg selv tviler på egentlig. Nå trenger jeg tt tips fra en profesjonell. Ligger endel i boblebad for å øke blodsirkulasjonen, pleier dette å hjelpe endel? Har prøvd endel styrketrening som beinspark og bøy osv, men det har også gjort det litt værre desverre. Sitter i venstre lår foresten.



mvh Henrik!
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget LifeGoesOn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #347 : 17. januar 2014, 09:20 »
Hei igjen og takk for svar!

Har prøvd lett styrketrening, men etterpå blir det så ømt og vondt at jeg lurer på om det er riktig å gjøre det? Var hos minf fastlege idag, og legen sa det ikke gjorde noe og at jeg bare måtte fortsette å trene styrke på beinet, men er det lurt når det blir vondt og værre etterpå? Jeg begynner å bli lei og deprimert av hele greia, googler litt og der står det flere plasser at sånne skader aldri blir bra igjen osv...

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #348 : 18. januar 2014, 15:03 »
Heisann, fikk for ca 3 1/2 år siden en skade i lysken som jeg enda kan kjenne når jeg trener. Skaden oppsto på fotballbanen ved at jeg var på gjennomløp, men ble taklet/sparket i den ene foten slik at den "hang igjen" og strakk lysken. Å løpe rett fremover går fint, men med en gang jeg skal begynne med vendinger o.l. kjenner jeg det i lysken. Smertene er ikke så intense nå lenger (har ikke trent aktivt på 3-4 år) men jeg skulle gjerne vært uten dem. Jeg regner med at jeg enten har lyskebrokk eller gilmore's groin, finnes det andre skader dette kan være, som sitter i så lenge?

Det kan kanskje være verdt å nevne at jeg spilte 2-3 kamper til like etter at jeg fikk skaden (den første 2-3 dager etterpå, og de andre innen 2 uker), jeg smurte da på med tigerbalsam for å varme opp lysken, og varmet godt opp, men etter at musklaturen ble kald kunne jeg omtrent ikke gå på foten.

Finnes det noen gode rehabiliteringsøvelser jeg kan trene for å bli bedre i lysken? Eller burde jeg gå til en fysioterapeut med dette, og få han til å ta en kikk?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Mr.Mister89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #349 : 25. februar 2014, 23:34 »
Hei.
Jeg sliter med et kne. Får store smerter i høyre kne, på utsiden av kneet. I motsetning til mange andre her inne, så merker jeg ingenting når jeg trener knebøy eller markløft. Det er kun når jeg løper. Har løpt mye på tredemølle det siste året, og aldri kjent noenting til dette før for et par uker side . Det kom helt plutselig, altså. Har også prøvd å løpe ute i forskjellig terreng, men jeg må bare gi opp. Vis jeg prøver å fortsette, ender det opp med at jeg ikke klarer å stå på kneet og må hinke meg hjem igjen. Også, når jeg kommer inn, så merker jeg ingenting.

Utlogget LifeGoesOn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #350 : 27. februar 2014, 12:49 »
Hei.
Jeg sliter med et kne. Får store smerter i høyre kne, på utsiden av kneet. I motsetning til mange andre her inne, så merker jeg ingenting når jeg trener knebøy eller markløft. Det er kun når jeg løper. Har løpt mye på tredemølle det siste året, og aldri kjent noenting til dette før for et par uker side . Det kom helt plutselig, altså. Har også prøvd å løpe ute i forskjellig terreng, men jeg må bare gi opp. Vis jeg prøver å fortsette, ender det opp med at jeg ikke klarer å stå på kneet og må hinke meg hjem igjen. Også, når jeg kommer inn, så merker jeg ingenting.

Kjenner til problemet ditt. Sko har ALT å si, jeg ble helt fin etter bare noen dager etter jeg skifta sko. Jogge på asfalt er heller ikke bra.

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #351 : 27. februar 2014, 17:53 »
Hei Patrick!

Jeg har en strekkskade i mine quads, fikk en heftig en for 3 mnd siden. Har vært hos fysio en gang for å vite at muskelen ikke ble revet av. Jeg starta fotballtrening litt for tidlig og har slått den littegrann opp 2-3 ganger. Sist uke prøvde jeg egenmassasje og foam rolling på låret, noe som gjorde det mye værre desverre og jeg sleit med å gå til og med etterpå. Nå har det gått 1 uke siden, og jeg har blitt endel bedre heldigvis. Er det noen sjanse for at låret mitt trenger en operasjon? Jeg klarer fint å gå på det nå og det har blitt endel bedre bare å hatt det helt i ro. Har bestilt meg en KT tape nå som jeg får i morgen. Hva anbefaler du meg å gjøre? Å kjøre til en fysio for meg tar 1 og en halv time siden jeg bor på ingenmannsland, så vil helst prøve å la det ordne seg selv. Har en time hos fastlegen min på mandag, og lurer på om jeg trenger røntgen for å se om det er noe som trenger en operasjon eller ikke, noe jeg selv tviler på egentlig. Nå trenger jeg tt tips fra en profesjonell. Ligger endel i boblebad for å øke blodsirkulasjonen, pleier dette å hjelpe endel? Har prøvd endel styrketrening som beinspark og bøy osv, men det har også gjort det litt værre desverre. Sitter i venstre lår foresten.



mvh Henrik!

Jeg tror jeg hadde en skade som kan sammenlignes for noen år tilbake. Jeg var i en fotballkamp og i en duell der en spiller kom fra høyt i været og rett ned på leggen min. Resultatet ble at jeg fikk revet av en del muskelfiber i leggen. Er kanskje ikke helt lik skade som din, men tror rehabiliteringen kan være noe av den samme. Jeg fikk beskjed om å gå på krykker i 6 uker - ergo null bruk av foten. I mens skulle jeg ta gradvis små øvelser som fysioterapeuten viste meg. Etter en stund skulle jeg slutte å bruke krykker og gå lett. Deretter kunne jeg begynne med små joggeturer. Jeg gjorde nøyaktig som fysioterapeuten ba meg om og har aldri merket noe til skaden igjen - i motsetning til venner jeg har som ikke bryr seg om hva legen forteller dem og sliter med skaden i ettertid.

Jeg er på ingen måte noen lege eller fysioterapeut, men ytrer bare mine egne erfaringen angående denne skaden. Derfor er det selvfølgelig smart å være kritisk til denne informasjonen.

Utlogget ccbb93

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #352 : 04. mai 2014, 23:58 »
Heisann! Er det noe liv i denne tråden lengre eller?

Jeg er en 20-år gammel jente som har noen spørsmål angående et vondt kne som irriterer meg veldig i disse dager. Egentlig så tror jeg det er to ulike skader jeg har med å gjøre, da den ene er ganske ny, mens den andre har komt og gått over lengre tid. Om det skulle være av noen betydning, så har jeg alltid vært en aktiv person, og holdte på med både fotball og håndball frem til jeg var 15, og karate fra 11-18. Nå de siste årene har jeg for det meste drevet med aktivitet i form av danseinspirert kondisjonstrening men også noe jogging.

1. Vondt på baksiden ved utstrekking av kne. Dette oppstod for ca 3uker siden, under en 6-timers vandretur. Jeg begynte å kjenne at det var noe som ikke var som det skulle på vei hjemover, uten at det hadde skjedd noe spesielt. Men jeg måtte jo komme meg hjem på et vis, noe som gjorde at jeg gikk med et vondt kne i ca 3t... Jeg kjente at det var vondt å gå, og værre desto lengre skritt jeg gikk og jo mer jeg strekte kneet og brukte foten aktivt i avsparket fra bakken. Jeg kom meg hjem til slutt, men det var egentlig først etter å ha sittet en stund og blitt kald i kroppen at det værste egentlig kom. Dette gjorde at jeg ikke klarte å gå, og gikk rundt hinkende eller haltende resten av dagen. Dagen derpå var foten noe bedre, men smertene var der fremdeles. Smertene var temmelig gale i 2-3-dager etter, spesielt vondt var det å gå oppover trapper eller bakker - hvor man selvsagt aktivt må strekke ut kne for å komme seg opp. I tillegg til smerte ved utstrekking, kunne det også til dels føes som om det var noe som bevegde seg langs hverandre der inne. Jeg hadde en lang væske hengende ned langs foten en dag, og jeg ble temmelig sjokkert når jeg fant ut at det ikke var væsken som dyttet bort i foten som laget denen følelsen, men kneet selv. Dette var dog ikke noe vondt, bare temmelig ubehagelig. Kneet var dog brukbart til andre ting, og jeg hadde for eksempel ikke noe problem med å gå på dansebaserte gruppetreningstimer en uke etterpå. Etter å ha vært smertefri i over en uke, tenkte jeg at det hadde gått over. Der tok jeg dog temmelig feil. Jeg gikk en to-timers tur i skogen på torsdag, og på vei tilbake var smertene på plass igjen. Så de siste dagene har jeg igjen slitt med de samme plagene som sist, men det har dog ikke vært like gale.

2. Vondt på innsiden av kne. Dette er en skade jeg egentlig har hatt over lengre tid (flere år tror jeg...), men som har kommet og gått litt innimellom. Jeg har en liten teori om at denne egentlig oppstod da jeg var temmelig aktiv innen både fotball og håndball som liten, men smertene har kommet og gått inni mellom. Jeg kan dog ikke huske å ha hatt så vondt som jeg har nå, og de siste ukene har denne vært på sitt værste, noe jeg selv tror kommer av at resten av kneet har fått litt ekstra belastning siden jeg til tider har gjort mye rart for å unngå å måtte strekke ut kneet. Smertene her er helt annerledes enn i avsnittet over, og kommer mer plutselig, og er særdeles vonde selv om de er kortvarige. Jeg knenner ikke disse når jeg går vanlig, men heller plutselig eller ved spesielle stillinger. feks. Så kan jeg ikke sitte i "kineser" (med knærne bøyd og beina i kryss under), da dette til tider (dog ikke alltid) føles ut som om noe ryker eller beveger seg kjapt langs hverandre, og det kommer en lignende lyd av dette også. Samme følelsen/smertene oppstår også hvis jeg sitter og tøyer bakside lår på bakken (ved å ha motsatt fot bøyd innover med fotsålen inn langs låret på foten man tøyer, bøyer seg frem og tar tak i foten). Ved slik tøying kjenenr jeg samme riftingen hvis kneet er bøyd. Å tøye denne foten med det vonde kneet er dog ikke noe problem. I tillegg kan jeg heller ikke sitte på bakken, og bøye kneet helt ved å sette foten på bakken så langt inntil rompa jeg klarer. Forresten, n¨r ejg prøver nå så kjenner jeg det allerede når fotsålen står ved siden av motsatt kne at smertene er tilstede. Det gjør også vondt hvis jeg presser hardt, eller banker litt langs et rundt 5-10cm langt område på innsiden av kneet.
Når jeg tenker tilbake ved tidligere ganger disse smertene har vært tilstede, så husker jeg veldig godt for noen år siden, hvor det til tider har følt som om kneet har låst seg, og det har hjuilpet å vri kneet/overkroppen innover, mens foten har pekt frem. (jeg innser dog nå at dette antagelig ikke ahr vært veldig heldig for kneets strukturer). I tillegg husker jeg også godt at kneet plutselig kunne svikte når jeg gikk eller jogget. Dette varte dog heller ikke lenge, men lenge nok til at jeg mistet balansen og nesten falt, før jeg kunne fortsette som om ingenting hadde skjedd.
Det gjør også vondt hvis jeg presser hardt, eller banker litt langs et rundt 5-10cm langt område på innsiden av kneet.
Sist men ikke minst kjenner jeg et "klikk" rett over kneskålen ved fleksjon og ekstensjon. Dette er ikke noe vondt eller ubehagelig, men er tilstede, og tenkte jeg skulle nevne det, selv om det sikkert ikke har noe med denne skaden å gjøre.

Så, er det noen som har noen tips/råd? Selv har jeg egentlig alltid gått med innstillingen over at ting går over av seg selv, eller bare aksepterer at noe eksisterer og lever videre med det :p Dette kneet er dog temmelig herpa for tiden, så jeg vurderer å oppsøke hjelp om det ikke går over. Tenkte jeg bare skulle høre om noen her har noen lignende erfaringer eller tips å komme med Smiley

Utlogget ingr24

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #353 : 14. mars 2016, 15:43 »
Hei fysioterapeut!

Jeg har lite erfaring med å ha vondt i korsryggen, som jeg har nå, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre, håper jeg kan få noen tips.
Jeg trener regelmessig yoga men ikke mye, bare en gang i uken. Denne helga har jeg vært på intensivkurs 8 timer lørdag, 8 timer søndag.
Tror smertene og stivheten kommer av overbelastning av muskler i korsryggen jeg ikke har brukt så mye før. Jeg har aldri klart å stå på hendene eller hodet før, og gjorde mye av dette i helgen, altså brukte jeg sikkert noen utrente muskler litt for mye.. Veier ikke så mye, så er nok ikke tyngden av kroppen, bare uvante øvelser og intens trening som gjorde det tror jeg?
Nå, 1 dag etter, er korsryggen konstant vond, kanskje litt hoven av stølhet, og jeg har vanskelig for å gå, sette meg ned, egentlig ALLE bevegelser, og vet ikke hva som kan hjelpe for at det skal gå over.
Er litt desperat fordi jeg jobber to jobber, og det blir mye fysisk jobbing de neste dagene, og håper at det hjelper å bevege seg (forsiktig, sakte) og at det ikke forverrer tilstanden.
Det er jo vanlig å være støl etter trening, men ikke så ille som dette.. Noen tips for at det skal gå raskt over?

Hilsen jente 24

Utlogget aslepet

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #354 : 28. april 2016, 20:07 »
Hei :-)
Jeg har tidligere aldri trent styrketrening før men startet for ca 8 mnd siden å trene regelmessig. De siste 2 månedene har jeg ikke kunnet trene effektivt pga at jeg har fått så vondt i håndleddet. Jeg har lest her om andre som har fått det og jeg passer inn i kategorien belastningsskade som jeg tror har kommet etter benkpress, dips og pushups. Dette er øvelser jeg ikke kan ta nå.
Har sett at man bør gjøre noen øvelser, dvs trene flexor og styrke extensor. Vet du om noen øvelser som jeg kan gjøre som dekker dette? Og er det kun trening som skal til for å bli kvitt skaden? Kan jeg fortsette å trene men f. Eks med benkpress prøve å ha rett grep?
Takk for hjelpen.
Aslepet

Utlogget Cervin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #355 : 12. juni 2016, 19:26 »
Heisann.
Finfint at du har startet en slik tråd. Føler meg trygg på råd fra noen som har jobbet litt med kropp osv.
Problem/spørsmålet mitt er skulderrelatert.

Litt forhistorie:
Alder nå: 30
Flere tilfeller av skuldre ut av ledd (begge sidene) mellom 14 og 25
Begge skuldre operert(strammet inn leddbåndene) 1 operasjon i hver skulder.
Venstre skulder ble operert for ca 5 år siden, under operasjonen ble det funnet ut at hele koppen som skuldra skal sitte i var ødelagt og det ble derfor lagd en ny en på er vis. Legen kjente ikke til denne skaden før oprasjonen startet, men fikk fikset det. Alt har gått fint siden.

Har en fysisk krevende jobb (fisker)

Har begynt å trene litt på og av med TRX. Følger treningsvideo som følger med. En dag mest ben. Neste mest arm så hvile en dag.
Gjør dette mens jeg er på jobb 2 uker. På fri 2 uker blir det mest sykling og klatring.

Jeg opplever ofte at skulderen som ble operert sist kan være vond på nettene. Vond å ligge på.
Jeg strekker ut hver gang etter trening.

Spørsmål
Jeg kan ikke huske om legen ba meg trene mere eller mindre med skuldra, hva tror du?
Noe spesielt jeg burde unngå eller gjøre mere av?
Hvis jeg ligger på ryggen kan jeg ikke strekke hendene rett over hodet(de kommer ikke ned til bakken) og om jeg ligger litt må jeg hjelpe den sist opererte armen opp igjen. Burde jeg strekke mere i denne posisjonen eller unngå det?

På forhånd tusen takk.

Utlogget snø

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #356 : 26. juli 2016, 13:37 »
Hei.
Jeg har vært hos osteopat og fått dignosen kronisk De Quervains tenosynovitt. Har hatt det i 3 måneder og fått trent lite pga. smerter. Osteopat sa jeg kunne trene, og jeg lurte på om du vet om noen fine øvelser for å rehabiliteres raskere. Er veldig glad i styrketrening med frivekter/kabel, og trener vanligvis dette mest.
Mvh. jente 25.

Utlogget fsca

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #357 : 23. oktober 2016, 13:15 »
Hei. Jeg har fått påvist Jumper´s Knee i begge knær etter ultralyd hos idrettsfysioterapeut. Har fått beskjed om at årsaken er overpronasjon i føttene, samt at vastus medialis er svakere enn vastus lateralis. Disse gjør at knærne mine faller veldig innover mens jeg løper. Nå har jeg fått spesialtilplassede innleggssåler, og beskjed om å tape knærne, egentlig døgnet rundt. I tillegg skal jeg gjøre styrkeøvelser for å styrke vastus medialis. Jeg trente før 2 intervalløkter i uka, og 2 langkjøringer + 1 styrkeøkt (løpsspesifikk). Har nå fått beskjed om å kutte den ene intervalløkta, kutte ut hopping i styrkeøkta, men ellers kan jeg løpe som jeg har pleid.

Da fysioterapeuten tapet knærne mine, reduserte det faktisk smerten. Hun klippet av en ca 15-20 cm med kinesiotape, klippet den i to på langs (slik at tapen har "to bein"), frem til det var en 3-4 cm igjen, og avrundet endene. Deretter festet hun enden på tapen øverst på leggen, og dro "tape-beina" rundt på hver side av patella. Hun gjorde det samme også på oversiden, og sa at hun strammet tapen ordentlig på den ene siden, for å "flytte patella" den ene veien. Jeg ble plutselig usikker på hvilken vei patella skulle flyttes. Om tapen skal være stram på lateralsiden eller medialsiden av patella. Tror det er slik at tapen skal strammes på lateralsiden, for å flytte patella medialt, mtp av vastus lateralis er sterkere enn medialis. Stemmer det? Jeg klarer liksom ikke tape like godt som fysioterapeuten, og får ikke samme smertelindreing, så dette skulle jeg gjerne lært meg.

En annen ting. Om to uker skal jeg spille curling. Gruer meg litt, siden curling involverer mye press på knærne. Er det fare for at curlig forverre Junper´s Knee, etter en økt? Kan det hjelpe å polstre knærne skikkelig?

Takknemlig for svar!

Utlogget Bjoaas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hei! Etter en intervalløpetur for 4-5 uker siden kjente jeg smerter i kneet når jeg syklet hjem fra økten. Smertene kom når jeg hevet kneet i trøbevegelsen, altså når kneet er på veg opp, ikke når jeg trør ned. Når jeg kom hjem tøyde jeg ut, og smertene kom da også når jeg tøyde framside lår.  Smertene kommer også når eg står i ro og hever kneet opp forann meg/høye kneløft.

Smerten gikk over neste dag, men kom igjen ved en fotballøkt noen dager senere. Etter dette tok jeg det rolig ca en uke før jeg tok en ny løpeøkt, da kom smerten tilbake under løpeøkten og nå forsvinner den ikke.

Jeg har ikke vondt når jeg trener styrke som knebøy og markløft, men får vondt når jeg løfter kneet når jeg går og løper. Smerten kommer også av og til når jeg går ned trapper på kveldstid etter å ha gått til buttiken/hjem fra skolen. Smerten er ikke stikkende, men det kjennes mer ut som at det "strammer" til/Strekker.

Har ikke vondt når jeg sitter på huk, har ikke vondt når jeg reiser meg etter å ha sittet i ro en stund eller på morningen.

Hva tror du dette kan være? Hva kan være en aktuell diagnose og eventuell behandling?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!