Skrevet av Emne: Hvilken kampsport?  (Lest 26840 ganger)

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 751
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 751

  • Taper aldri på trening.
Sv: Hvilken kampsport?
« #45 : 26. juli 2010, 15:55 »
De kara i videoen der hadde ikke akkurat noe særlig god takedown defence heller da.

For å sette ting litt på spissen. Resten av de kara i denne videoen er jo strengt tatt ganske trege.

http://www.youtube.com/watch?v=qd4xoR6rLgg#noexternalembed&translated=1

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget oompa-loompaen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Hvilken kampsport?
« #46 : 26. juli 2010, 15:59 »
For å sette ting litt på spissen. Resten av de kara i denne videoen er jo strengt tatt ganske trege.

http://www.youtube.com/watch?v=qd4xoR6rLgg#noexternalembed&translated=1

lol,touche;)

Utlogget Andyy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 299
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 299

Sv: Hvilken kampsport?
« #47 : 26. juli 2010, 16:19 »
For å sette ting litt på spissen. Resten av de kara i denne videoen er jo strengt tatt ganske trege.

http://www.youtube.com/watch?v=qd4xoR6rLgg#noexternalembed&translated=1

Mtp at du står under fighter medlem regner jeg med at du kan litt om takedowns etc. Om du ser på stancen til de som blir tatt ned i den videoen med ett par unntak så står de stive med høyt tyngdepunkt, noe som ikke akkurat er gunstig når noen prøver å slenge deg i bakken. Ett par av de der hadde ett så dårlig tyngdepunkt, stance, balanse eller hva du vil kalle det at de ble tatt i bakken av en bearhug som vi kalte det i USA som går som ett ekstremt nybegynner knep som er lett å stå imot om du har trent litt.
Njoa

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 751
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 751

  • Taper aldri på trening.
Sv: Hvilken kampsport?
« #48 : 26. juli 2010, 16:30 »
Judo fokuser kanskje mest på takedowns, men det er kanskje halvparten av teknikkene som funker...

MMA bruker det beste fra hver eneste kampsport, så de har elementer fra både bryting og judo i takedown arsenalet...

Judo er sikkert en fin sport det, men om du skal bli i mma nytter det ikke å ta to ekstra timer i uka på et lokalt judo gym ..

Det har du helt rett i. Det er 40 kast som du må lære i judo før du får brunt belte. Alle disse er selvsagt ikke like effektive. Men judo er også en konkurranseidrett. Og ingen, absolutt ingen seriøse konkurranseutøvere spesialiserer seg på og forsøker å utføre alle disse teknikkene under konkurranse. Typisk vil en utøver ha 3-4 favorittkast som blir brukt i konkurranse. I judo er det vel kanskje uchi-mata som blir aller mest brukt. (Forøvrig er det første kastet fra en olympisk finale, og jeg kan garantere at han karen som blir kasta der har et godt takedown-defence.) Jeg er ingen ekspert på MMA, men av det jeg har sett kan det virke som om harai goshi er av de judo-teknikkene som blir mest brukt.

Når det kommer til judo og bakkekamp, så er bjj og judo i prinsipp den samme sporten, men med forskjellige regler. Teknikkene på bakken i judo er stort sett de samme som i bjj(bjj kommer opprinnelig fra judo). Det bør vel nevnes at enkelte teknikker som er lov i bjj ikke er lov i judo, først og fremst beinlåser. Dessuten vinner du en judokamp hvis du kaster motstanderen så han lander på ryggen. Og i judo blir kampen relativt rask flyttet opp fra bakken. Derfor er nok bjj mye bedre egnet enn judo med tanke på bakkekamp i MMA. Men det betyr ikke at bakkekamp er ikke eksisterende i judo. Se her.

Poenget mitt er ikke å reklamere for judo som grunnlag for MMA, jeg kan nemlig fint lite om MMA. Det er godt mulig det er andre kampsporter som er mye bedre egnet. Men jeg er hellig overbevist om at personer som virkelig er gode i judo vil kunne utnytte dette i MMA. Så ikke avskriv judo som kampsport.

Hilsen en judoutøver.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 751
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 751

  • Taper aldri på trening.
Sv: Hvilken kampsport?
« #49 : 26. juli 2010, 16:42 »
Mtp at du står under fighter medlem regner jeg med at du kan litt om takedowns etc. Om du ser på stancen til de som blir tatt ned i den videoen med ett par unntak så står de stive med høyt tyngdepunkt, noe som ikke akkurat er gunstig når noen prøver å slenge deg i bakken. Ett par av de der hadde ett så dårlig tyngdepunkt, stance, balanse eller hva du vil kalle det at de ble tatt i bakken av en bearhug som vi kalte det i USA som går som ett ekstremt nybegynner knep som er lett å stå imot om du har trent litt.

Som sagt var det satt litt på spissen. Skal innrømme at jeg ble litt provosert av hvordan judo ble framstilt. Selvsagt har ikke alle like god balanse. Men det er MMA-kamper, og det er judoteknikker som blir brukt. Som jeg skrev over påstår jeg ikke at judo er den ultimate kampsporten for takedowns i MMA, men ubrukelig er den ikke.   

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget oompa-loompaen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Hvilken kampsport?
« #50 : 26. juli 2010, 16:54 »
jeg er enig med lundefuglen

karo,nakamura,akiyama,aoki og yoshida er ypperlige eksempler på at judo funker(er nok haugevis av andre også som jeg ikke kommer på i farten)

og igjen..... ikke kom med en liste med brytere nå,jeg sier IKKE at bryting ikke er bedre enn judo for mma..... jeg sier at judo OGSÅ er bra

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hvilken kampsport?
« #51 : 26. juli 2010, 17:01 »
Grunnen til at judo har fokus på overkroppstakedowns er vel fordi det var noe samuraiene brukte hvis de mistet våpenet sitt. hvis fienden fortsatt har katanaen sin har man vel lite lyst til å bøye seg ned for å ta tak i beina?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Andyy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 299
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 299

Sv: Hvilken kampsport?
« #52 : 26. juli 2010, 17:07 »
Om det var meg du snakket om så hadde jeg ingen planer om det. Jeg sier jo at du finner visse judo teknikker som man fint kan videreføre til MMA, men om jeg hadde satset på gode takedowns i MMA hadde jeg først fått meg en bra bryte base og lagt til noen judoteknikker siden. Det er jo Mixed Martial Art, alltid en fordel å ha noe effektivt på lager som ikke altfor mange andre har noe spesiell defence mot mtp at de fleste amerikanske MMA fighters'a som er gode på takedowns kommer som oftest fra bryting.
Njoa

Utlogget oompa-loompaen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Hvilken kampsport?
« #53 : 26. juli 2010, 19:05 »
Om det var meg du snakket om så hadde jeg ingen planer om det. Jeg sier jo at du finner visse judo teknikker som man fint kan videreføre til MMA, men om jeg hadde satset på gode takedowns i MMA hadde jeg først fått meg en bra bryte base og lagt til noen judoteknikker siden. Det er jo Mixed Martial Art, alltid en fordel å ha noe effektivt på lager som ikke altfor mange andre har noe spesiell defence mot mtp at de fleste amerikanske MMA fighters'a som er gode på takedowns kommer som oftest fra bryting.

da er vi 100% enige;) bra post

Utlogget BTB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

  • Mindre grov enn loff
Sv: Hvilken kampsport?
« #54 : 30. juli 2010, 22:30 »
Skal du trene krav maga, burde du ta den biten i forsvaret... De kjører et litt villere opplegg der enn sivilt.

Sivilt går det hovedsaklig ut på å stoppe en trussel og løpe som faen. men i militæret trenes det mer på å få motstanderen til å overgi seg eller rett og slett ta livet av han:P
Der lærer du teknikker mot folk med balltre,kniv etc etc.
Det er veldig interessant, og gir en trygghetsfølelse når man har fått drillene til å sitte bra!

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hvilken kampsport?
« #55 : 31. juli 2010, 00:34 »
Skal du trene krav maga, burde du ta den biten i forsvaret... De kjører et litt villere opplegg der enn sivilt.

Sivilt går det hovedsaklig ut på å stoppe en trussel og løpe som faen. men i militæret trenes det mer på å få motstanderen til å overgi seg eller rett og slett ta livet av han:P
Der lærer du teknikker mot folk med balltre,kniv etc etc.
Det er veldig interessant, og gir en trygghetsfølelse når man har fått drillene til å sitte bra!

Man lærer forsvar mot våpen i begge. Forskjellen er at man i militær KM stikker/kutter motstanderen, eller trykker inn avtrekkeren. det blir i stor grad trent med tanke på at soldatene går med gevær og at dette blir brukt som slagvåpen. Det sivile går også mer på beskyttelse mot voldtekt, og improviserte våpen som nøkler etc.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Hvilken kampsport?
« #56 : 31. juli 2010, 15:38 »
Jeg har hatt en del Krav Maga via Forsvaret. Men vi har bare lært å bruke kroppen, spesielt håndflatene.
Veldig effektiv, men litt "feig" form for kampsport. Ikke helt min stil.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hvilken kampsport?
« #57 : 01. august 2010, 15:09 »
Jeg har hatt en del Krav Maga via Forsvaret. Men vi har bare lært å bruke kroppen, spesielt håndflatene.
Veldig effektiv, men litt "feig" form for kampsport. Ikke helt min stil.

Feig? Å stikke fingra i øya på noen er ikke feigt. De fleste hadde ikke turt å gjøre det. Derfor er man tøff om man tør å plante begge tommlene inni hue på motstanderen Smiley Det er forresten ikke en kampsport heller.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget BTB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

  • Mindre grov enn loff
Sv: Hvilken kampsport?
« #58 : 01. august 2010, 23:03 »
Jeg har hatt en del Krav Maga via Forsvaret. Men vi har bare lært å bruke kroppen, spesielt håndflatene.
Veldig effektiv, men litt "feig" form for kampsport. Ikke helt min stil.

Jeg for min del syns ikke noe er for feigt når det kommer til å berge sitt eget liv. Jeg veit jeg hadde gjort ALT for å komme helskinnet ut av en fæl situasjon, om jeg måtte!!

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Hvilken kampsport?
« #59 : 02. august 2010, 20:14 »
Tja, hvis personen fortjener det så Wink
Skal likevel prøve meg på grappling hvis jeg får mulighet for det nå til høsten. Virker gøy!
Eller thai boxing.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!