Skrevet av Emne: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?  (Lest 4316 ganger)

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« : 07. juli 2010, 17:09 »
Satt denne tråden her, siden det er hvordan man skal trene jeg er ute etter.
dersom det allerede finnes ett slikt emne tilgi meg, og link.

På den øvre delen av Pectoralis Major (det som kan minne om en kinesisk vifte) er mitt Venstre Bryst synlig bedre utviklet enn det høyre, er dette fordi brystet kompanserer for at jeg er sterkere i høyre armen ? Ja jeg er høyre hendt. og forsøker så godt jeg kan å utføre alle øvelser med korrekt teknikk, noe jeg hører jeg klarer bra.

vet det er flere som har det slikt , og lurer på hva de gjør for å "fikse" det. jeg er veldig interessert i Fitness/CB så da hadde det jo hvert gøy å fått orden på det.

takk for all hjelp.

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #1 : 07. juli 2010, 17:19 »
Det kan være så enkelt som at muskelfestene er forskjellige på venstre og høyre side, noe som er helt normalt. Ingen er lik på begge sider så det er ofte ikke stort å gjøre med det.

Men som du er inne på så kan det være at du kompenserer for svakere muskelgrupper. Løsningen er øvelser der høyre og venstre side jobber uavhengig hverandre. Så øvelser med manualer er f.eks en god måte å prøve å optimalisere symmetrien.

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #2 : 07. juli 2010, 23:03 »
Den øvre delen av pec'en på den ene siden er bare "større"på en måte, spesielt inn mot midten av kassa. vil si at i den nedre delen er de så og si like.

noen tips til endringer?

Nå ser treningsopplegget mitt slik ut den dagen jeg trener Bryst/skuldre/triceps:

Benkpress (bredt grep) 4-5sett 8-10reps på ca 70-75% av 1RM
Skråbenk M/DB 3- sett 8-10 rep samme intensitet
Cablecross 3sett  8-10rep lett intensitet
Dips 3sett 10-15reps av egenvekt
.
.
.


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #3 : 07. juli 2010, 23:07 »
Men som du er inne på så kan det være at du kompenserer for svakere muskelgrupper. Løsningen er øvelser der høyre og venstre side jobber uavhengig hverandre. Så øvelser med manualer er f.eks en god måte å prøve å optimalisere symmetrien.
Har samme problemet selv, og har faktisk aldri tenkt på det som du beskriver. Har trodd at stangøvelser bør være best, siden man da belaster begge sidene med like mye vekt.

Interessant Smiley

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #4 : 07. juli 2010, 23:10 »
Vanskelig å si noe som helst uten et par ærlige bilder med god belysning Mathew. Siden det ikke er noe galt med øvelsesutvalget ditt så er det mest sannsynligvis bare muskelfestene som er forskjellige fra side til side og dermed ikke stort du kan gjøre med det. Men som sagt, uten bilde er det vanskelig å si helt sikkert.

Utlogget Herjar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 30

  • still learning
Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #5 : 09. juli 2010, 18:46 »
Slenger meg også på denne. Beklager om jeg stjeler litt av tråden din nå Mathew.

Er ferdig med sommer deffen nå, og så lengre jeg kom på deffen har jeg lagt merke til at den venstre brystmuskelen er mye større en den høgre. Her føler jeg det er hele den nedre delen av brystmuskelen.
Kan nevne at jeg er 100% venstrehendt, og alt det fysiske arbeidet jeg gjør på jobb (som sage og bruke hammer) blir alt gjort med venstre armen, det gjelder forøvrig alt annet arbeid. Jeg eier ikke balanse på den høgre siden.
Kan også informere om at jeg ikke har trent styrke på studio på 3,5 år, har trent det siste året hjemme, mens jeg var på deffen, da jeg har trent for det meste baseøvelser (men for bryst har det nesten bare vært armhevninger). Planen er å starte på gymmet igjen nå når deffen er over.  Vil dette kanskje jevne seg ut når jeg starter med skikkelig styrketrening igjen?



Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #6 : 09. juli 2010, 19:07 »
Jeg hadde samme problemet før selv, trente div nedover/oppover flyes med manualer og kabler for å jevne ut. Dette var når jeg økte på det meste, så jeg vet ikke om det kan ha noe å si.

Måtte slenge meg på denne tråden da jeg nå ser forskjell på armene mine! Venstre er mindre, men alikavell sterkere? har selvfølgelig prøvd å trene den større, men uten hell.. Sad Krysser fingrene for ett bra svar Wink
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #7 : 09. juli 2010, 19:09 »
Tror dette kanskje er noe mange sliter med. Har som sagt problemet selv, men gir litt beng. Trøster meg med at jeg en dag kommer til å bli så svær at verken jeg eller andre lenger ser forskjell!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #8 : 09. juli 2010, 19:13 »
Tror dette kanskje er noe mange sliter med. Har som sagt problemet selv, men gir litt beng. Trøster meg med at jeg en dag kommer til å bli så svær at verken jeg eller andre lenger ser forskjell!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Stemmer forsåvidt i mitt tilfelle og, men jeg er en person som lengter etter treningslære, kan rett og slett ikke få nok av det! Smiley
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget Mathew

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 278

Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #9 : 10. juli 2010, 22:17 »
bare å låne tråden vet dere Smiley jeg vet at de Aller aller fleste har litt større arm på den ene siden enn den andre, grunnen kan jo være at nervesystemet ditt klarer å aktivere flere Motoriske enheter i den mindre men samtidig sterkere armen, dvs. du får utviklet mer kraft i samme muskelmasse, enn ved dårligere aktivering av Motoriske enheter, som du kanskjer har i høyrearmen, som da må kompansere ved å øke størrelsen på muskulaturen for å gjøre samme oppgaven som venstre.

løsning er jeg usikker på Meeen kan jo være at du bør variere mellom å trene Hypertrofi og 1RM trening. tren Haardt for å få tilvending i nervesystemet som kanskje gjør at aktiveringen blir lik.. uansett vil etterhvert størrelsen gjevne seg ut, dersom du trener ved å trene dem likt, da på den belastningen den svake armen klarer.  men ikke hør på meg jeg er ikke ferdig utdannet, har kun første året på baken av idrettsbacheloren min Smiley

Utlogget Zept

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 201
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 201

Sv: Venstre-høyre bryst symmetri hvordan trene?
« #10 : 13. august 2010, 14:34 »
Den øvre delen av pec'en på den ene siden er bare "større"på en måte, spesielt inn mot midten av kassa. vil si at i den nedre delen er de så og si like.

noen tips til endringer?

Nå ser treningsopplegget mitt slik ut den dagen jeg trener Bryst/skuldre/triceps:

Benkpress (bredt grep) 4-5sett 8-10reps på ca 70-75% av 1RM
Skråbenk M/DB 3- sett 8-10 rep samme intensitet
Cablecross 3sett  8-10rep lett intensitet
Dips 3sett 10-15reps av egenvekt
.
.
.



Når du trener øvelser med stang så kan den "sterke" armen hjelpe den "svake". Dette fører igjen til mer motstand for en "sterke" armen, og fører til at armene aldri blir like sterke. Men forskjellen på styrken mellom armene er for de fleste er relativt ganske liten. Muligens du har større ubalanse i styrkeforholdet mellom armene enn normalt.

Jeg ville anbefalt deg å prøve å bytte ut stang med hantler. Ta benkpress og skråbenk med hantler/manualer, da trener du begge armene like mye. Hvis du trenger med hantler, så vil du også legge merke til om den ene armen er sterkere enn den andre.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!