Skrevet av Emne: Skiveutglidning? Farlig eller?  (Lest 12292 ganger)

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Skiveutglidning? Farlig eller?
« : 07. juli 2010, 18:56 »
Hei!

Hadde egentlig kontrollen på dette her, men gjorde generaltabben å lese om det på internet, og dermed tror jeg nå at jeg har fått kreft og kommer til å dø ganske snart.

Jeg var på stevne lørdag 3 juli, under første løft fikk jeg en smell i ryggen, på venstre side av korsrygg føltes det ut som.
Kunne vel egentlig mest sammenlignes med en låsning eller noe, da det gjorde vondt å bruke ryggen etterpå, så det ble til at jeg stoppet der og ikke fullførte stevnet.

Når jeg kom hjem fikk jeg hjelp til å knekke "bekkenet" på plass igjen, og var etter det helt fin, jeg var faktisk og trente knebøy på tirsdag (to dager etterpå) uten noen form for smerter.

Hos fysioterapauten fikk jeg beskjed om at hun trodde det var en skiveutglidning, så hun fikk en kiropraktor til å komme inn og knekke meg skikkelig på plass.

Han informerte så om at "hadde det vært en kiropraktor der, så kunne du løftet videre etterpå".

jeg er helt fin i formen nå, men dum som jeg var søkte jeg opp skiveutglidning på google, og da ble det jo til at skiveutglidning er det samme som prolaps, og da blir man jo litt nervøs!

Jeg har meldt meg på nytt stevne, da jeg er i ganske så god form om dagen og har lyst å få det på tall, men om jeg har fått meg en prolaps blir jeg jo litt nervøs!

Jeg fikk beskjed om at det ikke var farlig med skiveutglidning, og at det var helt fint etterpå, det viktigste var å varme godt opp og stive godt av ved løfting, men er jo redd for at jeg har fått noe som kan plage meg fremover nå?

Noen erfaringer noen?

Utlogget Ryan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #1 : 08. juli 2010, 20:53 »
Har selv skiveutglidning i skive L4, L5 og S1. Før du blir alt for skremt av min situasjon må du huske på at folk kan merke prolapser og skiveutglidninger på veldig forskjellige måter. Det er mye som spiller inn, feks hvor sterk kjerne du har fra før til å støtte opp og hvordan prolapsen/utglidninga presser på nervene i ryggen. Hvis jeg husker rett fikk Inger Blikra en prolaps i en av L-skivene, men perset likevel i mark på stevne et par måneder etter uhellet.

Jeg fikk antageligvis skiveutglidningene etter at jeg kom frampå under en tung utstyrsøkt i bøy. Men noen av de som har sett på ryggen min mener også at dette kan være en medfødt svakhet. Etter uhellet var jeg hos fysioterapapeut og etter det var det helt fint en liten stund. Da trodde han at det bare var en overbelastet ryggstrekker. Så ble det mye verre, tok MR av ryggen og fikk konstatert skiveutglidning i tre skiver. Det gjorde spesielt vondt i nederste delen av knebøy og i starten av markløft.  Fysioterapeuten nekta meg å trene med noe vekter. Jeg trente fortsatt 4-5 dager i uka men nå var det kun alternativ trening i terapimaster, sykling/ellipsemaskin og tøying. Etter en del oppvarming kunne jeg ta noen få bøy med stanga uten at det gjorde vondt. Jeg holdt meg til kun sånn trening i 2-3 måneder, før jeg etterhvert begynte igjen med veldig lett knebøy og markløft fra kloss. Nå har det gått ett år og to måneder etter skaden skjedde, og nå kan jeg trene med de samme vektene som jeg gjorde før skaden, men er fortsatt hos fysio regelmessig og roer ned noen triggerpunkt i hofta osv. Vil visst aldri bli helt bra.

Jeg vil anbefale deg å bestille MR-time så du får konstatert hva det er. Det er umulig å si om det er skiveutglidning uten bildediagnostikk. Hvis det er skiveutglidning, er det antageligvis noe du må ta hensyn til under treningen (i hvertfall en stund), jeg vil da anbefale deg å trene veldig mye kjerne i feks terapimaster og på bosuball og fitnessball. Poenget er å støtte ryggrad og ryggskiver så det ikke utvikler seg videre til en full prolaps og for at kroppen skal fungere optimalt, også i hverdagen.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #2 : 08. juli 2010, 21:10 »
Tror du skal ta det med ro.
Skiveutglidning, prolaps og ischias brukes om hverandre av alle som har eller har hatt vondt i ryggen, og de aller fleste av de vet ikke hva de snakker om.

For det første: hadde du fått en akutt prolaps av en mellomvirvelskive (i værste fall med nerverotskompresjon) ville du ikke vært symptomfri etter to dager, og ingen terapeut ville kunnet behandle deg frisk nok til å løfte umiddelbart etterpå.

Mao: Så lenge du er fin nå, så har du svært lite å bekymre deg over. Men det er selvsagt en god investering å fikse det bakenforliggende problemet som førte til denne skaden. Være seg det er et teknisk, utstyrsmessig eller fysisk problem.

Mvh Kiropraktor Lars
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #3 : 09. juli 2010, 16:04 »
Hehe, nå var det to veldig mostridende svar jeg fikk, og ser at slike ting kan svinge begge veier ganske fort.

Takker for utfyllende svar GisleG, og jeg var jo redd for dette til å begynne med, men som Apelars sier, så er man ikke symptomfri etter to dager ved skiveutglidning, dette har jeg også hørt fra flere.

Jeg er egentlig litt sjokkert at kiropraktor kan kaste såpass rundt med farlige "ord" som Skiveutglidning, prolaps og ischias.
Det er jo tross alt ganske vesentlig om det er en skade jeg må ta hensyn til resten av livet eller en liten "smell" i ryggen som er god etter litt knekking.

Jeg kommer til å gå litt jevnlig videre for undersøkelse, men har kjørt to bøyøkter nå, den ene litt tyngre (150 kg) og kjørt markløft uten at jeg har fått smerter, jeg er selvfølgelig ekstra var nå, så jeg føler jeg kjenner noe hele tiden, og kommer ikke til å være forsiktig med tung bøy frem til jeg er sikker på at alt er bra igjen!

Så om dette er en skiveutglidning slik det ble sagt er jeg litt sjokkert, vet ikke het hvordan du GisleG opplevde smellen i bøy? Ble du liggende? Eller kom den snikende når du ble kaldere?

Og apelars, det er nok både teknisk dårlig stil, utstyrsmessig usikkerhet og fysikk som ikke er spesielt bra til bøy som gjorde det, men det er bare å bli bedre!

Tusen takk for råd begge to!

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #4 : 10. juli 2010, 10:26 »
Du har egentlig ikke fått motstridende råd, da GisleG's råd/erfaring stemmer overens med hans erfaring med skiveprolaps.

Jeg stiller derimot spørsmål ved om du i det hele tatt har en prolaps, da ingenting i din beskrivelse av symptomene forløpig, og forløpet rent tidsmessig ikke stemmer med symptomene på en alvorlig ryggepisode.

Husk at ca 95% av de med korsryggsmerte i Norge havner i gruppen "uspesifik korsryggsmerte", og utfra symptomene dine, havner du (heldigvis for deg) i denne gruppen. (Uspesifik i den forstand at du ikke har noen sykdom, frakturer eller prolaps med nervertosaffeksjon).

Jeg irriterer meg også over den slurvete bruken av diverse begreper som blir brukt når det gjelder korsryggsmerte, både fra profesjonelle aktører og fra andre.
"Skiveutglidning" brukes i hytt og gevær av alle og enhver, så hva man egentlig mener med begrepet må man nesten spørre den som benytter det om  Wink
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #5 : 10. juli 2010, 14:39 »
Du har egentlig ikke fått motstridende råd, da GisleG's råd/erfaring stemmer overens med hans erfaring med skiveprolaps.

Jeg stiller derimot spørsmål ved om du i det hele tatt har en prolaps, da ingenting i din beskrivelse av symptomene forløpig, og forløpet rent tidsmessig ikke stemmer med symptomene på en alvorlig ryggepisode.

Husk at ca 95% av de med korsryggsmerte i Norge havner i gruppen "uspesifik korsryggsmerte", og utfra symptomene dine, havner du (heldigvis for deg) i denne gruppen. (Uspesifik i den forstand at du ikke har noen sykdom, frakturer eller prolaps med nervertosaffeksjon).

Jeg irriterer meg også over den slurvete bruken av diverse begreper som blir brukt når det gjelder korsryggsmerte, både fra profesjonelle aktører og fra andre.
"Skiveutglidning" brukes i hytt og gevær av alle og enhver, så hva man egentlig mener med begrepet må man nesten spørre den som benytter det om  Wink


Hehe, jeg skrev motstridende svar, ikke råd ;-) Men skulle kanskje formulert meg litt bedre, den ene var veldig positiv og den andre negativ, og man leter jo helst etter positive svar når man stresser med slike ting.

Jeg har fått beskjed fra flere hold om akkurat det samme som deg, det virker som det kastes litt rundt om med kraftige diagnoser når det gjelder ryggskader, jeg så for meg at en skiveutglidning var noe en bare kunne knekke på plass så var man fin etterpå, men når dette ikke er tilfelle blir man jo plutselig veldig nervøs.

Jeg har falt litt til ro med at det dreier seg om en ryggvondt istedet for en direkte ryggskade, det går ann å få vondt i ryggen uten at det dreier seg om livsvarige problemer regner jeg med.

Og jeg er litt støl i ryggen, men jeg har ikke direkte vondt, det ble bedre etter en knekk, og jeg har klart å trene bøy to ganger etterpå samt markløft etter at jeg fikk "smellen" uten smerter, tidsperspektivet er som du sier ikke forenelig med en seriøs ryggskade folk blir uføre av.

Det hjelper jo også å vite at 19/20 personer som får ryggvondt ikke havner under prolaps/osv. det er slike statistikker som er gode å høre.

Når man får vondt i ryggen blir det liksom så farlig i forhold til de fleste andre skadene jeg har hatt, ryggen vil man helst ha inntakt.

takker for bra svar! 

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #6 : 11. juli 2010, 10:47 »
Hehe, jeg skrev motstridende svar, ikke råd ;-) Men skulle kanskje formulert meg litt bedre, den ene var veldig positiv og den andre negativ, og man leter jo helst etter positive svar når man stresser med slike ting.

Gisle kom med flere veldig gode råd du absolutt burde ta til deg om du har skiveutglidning. Det er ikke to motstridende svar. Det er en vinkling fra en kiropraktor (Lars) som forteller deg at du muligens ikke har en påvist skade i det hele tatt ettersom ordet "skiveutgliding" blir et misbrukt ord selv av personer med flere års erfaring. Så har du fått en forklaring fra Gisle om hvordan han har vært igjennom perioden.
Selv har jeg en glidning der L5 er glidd 6mm forover i forhold til S1 og det lureste for deg er nok å gå igjennom en MR av ryggen din. Ryggen er så verdifull både i trening og hverdagen så for all del ikke ta for lett på noe som kan vise seg å være noe mer.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #7 : 11. juli 2010, 12:02 »
Gisle kom med flere veldig gode råd du absolutt burde ta til deg om du har skiveutglidning. Det er ikke to motstridende svar. Det er en vinkling fra en kiropraktor (Lars) som forteller deg at du muligens ikke har en påvist skade i det hele tatt ettersom ordet "skiveutgliding" blir et misbrukt ord selv av personer med flere års erfaring. Så har du fått en forklaring fra Gisle om hvordan han har vært igjennom perioden.
Selv har jeg en glidning der L5 er glidd 6mm forover i forhold til S1 og det lureste for deg er nok å gå igjennom en MR av ryggen din. Ryggen er så verdifull både i trening og hverdagen så for all del ikke ta for lett på noe som kan vise seg å være noe mer.

Hei hei!

Du har helt rett, og selvfølgelig tok jeg til meg det GisleG skrev, selv om man helst vil lese positive tilbakemeldinger forkaster jeg ikke de negative, poenget var ikke at jeg ikke ville høre på GisleG sitt innlegg, men at jeg påpekte at jeg fikk en veldig positiv og en negativ opplevelse,
selvfølgelig kommer jeg til å sjekke mer opp i dette, hadde egentlig ikke tenkt å ta MR, men vil tenke litt på det, får jeg litt vondt igjen blir det full oppsjekk, jeg kommer også til å være forsiktig med trening jeg tror kommer til å trigge dette.

takk for innlegg!

Utlogget Ryan

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #8 : 11. juli 2010, 23:45 »
Jeg fikk ingen direkte smell etter bøyen min, var mer som en strekt muskel. Det kjentes også sånn ut når jeg prøvde meg på markløft etterpå. Var hos fysio kort tid etter, og som jeg skrev over så trodde han da at det bare var en overbelastet ryggstrekker. Etter litt avspenning der var jeg også helt syptomsfri og hadde flere treninger helt uten smerter eller uvanligheter. Men smerten kom etter hvert og ble sterkere, og ryggen stivere.

Men jeg syns det er veldig lite profesjonelt av fysioen din å si at det antageligvis var en skiveutglidning. Likevel ville jeg uansett ha kontaktet fastlege og bestille MR. Hvis du bestemmer deg for MR bør du huske på å spørre etter bildene på cd. De er greie å ha senere.

Som apelars skriver er det stor forskjell på prolaps og isjas. Men selv om man "bare" har prolaps uten isjas, så kan dette påvirke treningen. Feks i bøy er det viktig å stive av overkroppen, med prolaps eller mindre skiveutglidning må musklene rundt jobbe mye mer og det kreves mer av støttemuskulatur for at det ikke skal bli nye skader.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #9 : 28. juli 2010, 05:05 »
En skiveutglidning er da ikke det samme som en prolaps? Hvorfor er dette noe "alle" tror?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #10 : 28. juli 2010, 12:11 »
En skiveutglidning er da ikke det samme som en prolaps? Hvorfor er dette noe "alle" tror?

Hvem her har sagt det?
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget Vrimmel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Skiveutglidning? Farlig eller?
« #11 : 10. august 2010, 08:29 »
En skiveutglidning er da ikke det samme som en prolaps? Hvorfor er dette noe "alle" tror?

De gjør det fordi det faktisk er det samme.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!