hehehe.. jeg har mange "vellykkede" spisedager så motivasjonen er i grunn på topp hver mandag

Jeg prøver så godt jeg kan å følge "regelen" med 40% karbs, 40% prot og 20% fett, men skal innrømme at jeg ikke følger dette helt slavisk. Enkelte dager har jeg hatt såpass lange kardioøkter at jeg bare må få i meg mer karb. Har opplevd enkelte uker hvor jeg føler jeg har veldig lite å gi de siste dagene dersom jeg ikke får i meg nok karbo.
I det siste har jeg også forsøkt å få i meg mesteparten av karbsene før trening og holde meg til mest mulig protein etter treningen. Er ikke sikker på om dette er lurt etter kardio eller om det kun gjelder etter styrketrening, men det vet kanskje en av dere?
Du kan jo for eksempel prøve å holde fettet så lavt som mulig på spisedagene. Litt av vitsen med spisedagen, er jo å få fart på forbrenningen igjen. Det er karbohydratene som gjør dette, fettet gjør det ikke. Mye godt du kan spise som ikke inneholder særlig mye fett. Gjør du det på denne måten, vil du kunne fylle glykogenlagrene dine (energilagrene i muskler og lever), sparke forbrenningen igang igjen (leptin) uten å gå for høyt på kaloriene. Samtidig som det hjelper på psyken

Prøv å "karbe opp" med mat som inneholder stivelse (f.eks potet, ris), eller grove kornvarer (kanskje lurt å styre unna for mye fiber, mange blir dårlige i magen. Personlig gir jeg beng i dette, er veldig glad i grovt rugbrød på oppkarbinger). Litt utpå kvelden er det selvfølgelig greit med godis

Bare prøv å holde fettinntaket så lavt som mulig (omega3 til måltider er greit). Mine beste oppkarbinger har vært de med mye "ren" mat, men har vel aldri hatt en eneste oppkarbing uten kosemat.
Eksempler på "oppkarbingsmat" med lite fett:
Ris, poteter, grovbrød (min favoritt), pasta, spaghetti, makaroni, havregrøt, proteinpannekaker (google), puffet ris, kornblandinger. Vær kreativ

Kosemat: Lavfett is, vingummi, smågodt, pannekaker uten smør og eggeplommer (disse blir litt tørre), hjemmelagde havrekjeks, boller (også litt tørre, hehe) osv.
Sist men ikke minst, spis karbohydrater til du er METT! Ikke hold igjen. Oppkarbing er et verktøy for å holde dietten igang, både fysisk og psykisk. Treffer du riktig, vil oppkarbingen rett og slett bare være bra for hele dietten.