Skrevet av Emne: Kalorier vs hva du faktisk putter i deg  (Lest 1376 ganger)

Utlogget Daeemon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Kalorier vs hva du faktisk putter i deg
« : 13. juli 2010, 22:21 »
Hvis du ser bort ifra proteininnhold for å bevare så mye muskelmasse som du kan, hvor stor rolle spiller det egentlig hva du putter i deg (så lenge du er innen for kalorigrensen)?
18 år
BP 120
ML 180
KB 100x10 (ikke maksa enda)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kalorier vs hva du faktisk putter i deg
« #1 : 14. juli 2010, 20:01 »
Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, spiller det ingen trille. Kcalorier inn < kcalorier ut => vekten går ned.

Det kan selvsagt skje at kroppen holder ulike mengder vann på bakgrunn av hva som forsvinner inn i kjeften, men det blir svingninger i totalen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget AsleB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Kalorier vs hva du faktisk putter i deg
« #2 : 15. juli 2010, 11:11 »
Det er mye kontrovers rundt akkurat dette.

Selv er jeg overbevist om at 2000 kalorier, og et underskudd på 500 kalorier i en diett som kommer fra gode proteinkilder, sunne fettsyrer og strategisk plasserte karbohydrater er overlegen om målet er å miste fett og beholde muskelmasse.

Det er store individuelle forskjeller dog, og faktorer som insulinresistens og hvor villig fettcellene dine er til å frigi fettsyrer spiller inn. Leste et lite utdrag fra en studie der de ved å plassere proteiner/karbohydrater rundt trening og å holde resten av dagen til fett og proteiner faktisk klarte å ikke bare beholde, men bygge muskelmasse på et kaloriunderskudd.

Slik jeg tenker er at hvis en klarer å gjøre noen timer av dagen anabol, mens resten er katabole MEN AV FETTVEV er det mulig. Vanskelig, men mulig.

Derfor mener jeg at det har absolutt noe å si, men en studie som tok for seg forskjellige grupper der noen f.eks kun fikk karbohydrater fra grønnskaer, noen kun fra stivelse, og andre kun fra sukker men alle spiste samme kalorimengde kunne vært interessant.

Ellers blir det en diskusjon der folk som ikke fullt ut forstå effekten av energigivende næringsmidler på kroppen fysiologi snakker ut ifra en altfor enkel forståelse av prosessen 'vekttap' som kalorier inn vs kalorier ut.

1500 kalorier kan være 3.75 l cola  eller ( har hatt venner som har hatt et kosthold som har bestått av 80% brus, resten chips) 200 g proteiner, 30-60 g fettsyrer ( CLA, GLA, Omega 3, enumettet fett og MCTer) og 100-40 g karbohydrater fra grønnsaker. Et ekstremt eksempel, men antallet kalorier inn er det samme i begge tilfellene, men jeg vet ihvertfall hvem jeg ville satt pengene på at hadde den beste fysikken etter en 3 mnd diett..

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Sv: Kalorier vs hva du faktisk putter i deg
« #3 : 15. juli 2010, 11:24 »
Var denne studien utført to ganger, på samme folk da? Eller snakker vi individuelle forskjeller her.
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget AsleB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: Kalorier vs hva du faktisk putter i deg
« #4 : 15. juli 2010, 11:29 »
Hvordan evt kontrollgruppe ble brukt i den studien vet jeg ikke da den ikke er publisert enda. Men blir interessant å se!

I samme periode har jeg eksperimentert med det samme selv, økt treningsfrekvens, anabol tilstand rundt trening, katabol resten, og hatt gode resultater med ekstremt lavt kalori-inntak over tid. Har gått ned 25 kg på 6 mnd, og mistet relativt lite muskelmasse selv om jeg har trent 2-3 ganger om dagen og hver muskel opp til 3 ganger i uken med redusert volum for å få så proteinsyntese-stimulering oftere.

Max uvitenskapelig og helt subjektivt, men føler det har noe for seg.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!