Skrevet av Emne: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?  (Lest 4591 ganger)

Utlogget fullt og Helt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #15 : 16. juli 2010, 12:03 »
Tenkte på noe jeg leste for en stund siden når jeg så hva du skrev, ta en titt på denne linken å se om du når noe ut av den. Muligen noen flere av artiklene på siden som også kan være av interesse.
http://www.gymjones.com/knowledge.php?id=17

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #16 : 16. juli 2010, 17:20 »
http://alanaragon.com/myths-under-the-microscope-the-fat-burning-zone-fasted-cardio.html

Alan Aragon(mastergrad i ernæring) har skrevet litt om dette med fettforbrenning under trening og om insulin-fett greia. Viktig å lese del 2 og 3 og.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Haugenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #17 : 22. juli 2010, 15:19 »
For mest optimal fettforbrenning bør du unngå lange sykkelturer da kroppen har en lei tendens til å forsyne seg av glykogen fra muskelagrene da. Prosentvis forbrenner man mest fett ved hvile og det er derfor styrketrening er overlegent i og med at hvileforbrenningen blir høyere i opptil 72 timer.

Om du likevel velger lange sykkelturer (kan jo hende at du liker det) ville jeg sørget for å tilføre kroppen aminosyrer underveis. Enkle karbohydrater kødder bare med insulinet ditt og gir dårligere forbrenning ( sorry Bjørn men slik er det). Bland en god dose aminosyrer i en ekstra drikkeflaske som du tar med på tur. Proteinpulver går også forsåvidt greit. Spis ett skikkelig måldtid med proteiner, fett og trege karb ca halvannen time før turen.

Men kjære deg, Stian. Det virker ikke som du har peilling på sykkeltrening. Grunnen til at jeg sier det er at du fraråder lange sykkelturer. Jeg vil ikke bygge muskler(bortsett fra å få større kjørestyrke), men bli en bedre syklist. Jeg må få bedre spesifikk sykkelmuskulatur samt bedre fettforbrenning. Bedre fettforbrenning får jeg altså av å sykle lange turer i rolig tempo. Jeg klarer meg ikke med bare drikke på 6-8 timer. Jeg må spise noe og da trenger jeg råd om hva jeg behøver å spise.
Jeg trenger også å spise noe når jeg sykler i 4 timer. Hva er da lurt å spise? Ta med osteskiver, kjøtt etc?
Artikkelen som Tom kommer med har ingen sammenheng med at syklister i Birken ser ut som skjelett - som du så fint sier det - Artikkelen handler om trening, ikke matinntak.

Utlogget Haugenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #18 : 22. juli 2010, 15:23 »
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1334

Denne artikkelen som akuratt kom opp på denne siden bekrefter jo nettopp dette og det også første jeg skrev.

Jeg tror du har misforstått meg. Jeg skal ikke forbrenne fett for å bli tynnere. Jeg skal sykle meg til bedre fettforbrenning slik at kroppen bruker fettet mitt som energikilde lengst mulig. Det får jeg ikke av å trene med tunge vekter. Ikke hvis jeg skal bli en bedre syklist.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #19 : 22. juli 2010, 15:26 »
http://www.bodyrecomposition.com/training/methods-of-endurance-training-part-1.html

Del 1 av en lang artikkelserie som forklarer kondisjonstrening. Jeg synes du skal kjøre på med de tallene jeg foreslo, de er satt opp av samme fyr som har skrevet den artikkelen jeg linker til. Iform.no er ikke til å stole på.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #20 : 22. juli 2010, 15:38 »
For mest optimal fettforbrenning bør du unngå lange sykkelturer da kroppen har en lei tendens til å forsyne seg av glykogen fra muskelagrene da. Prosentvis forbrenner man mest fett ved hvile og det er derfor styrketrening er overlegent i og med at hvileforbrenningen blir høyere i opptil 72 timer.

Om du likevel velger lange sykkelturer (kan jo hende at du liker det) ville jeg sørget for å tilføre kroppen aminosyrer underveis. Enkle karbohydrater kødder bare med insulinet ditt og gir dårligere forbrenning ( sorry Bjørn men slik er det). Bland en god dose aminosyrer i en ekstra drikkeflaske som du tar med på tur. Proteinpulver går også forsåvidt greit. Spis ett skikkelig måldtid med proteiner, fett og trege karb ca halvannen time før turen.

Hvor stor andel av energiforbruket som tas av glykogen lagrene kontra fett er avhengig av intensiteten. En gå tur kan fks fordele seg på 50/50, mens aktivitet med høyere intensitet bruker  mer av glykogen lagrene prosentvis.

Studier indikerer at styrketrening er overlegent når det gjelder fettforbrenning, men på en annen side kan man sykle betydelig lengre enn man kan løfte tunge vekter. Å bedre kondisjonen er dessuten ikke å forakte.

Det beste er jo selvsagt begge deler.

Du skriver at sukker kødder med insulinet, men det gjør jo protein også. Ettersom du skriver at sykling tømmer glykogen lagrene så er det vel lurt å fylle de opp igjen med karbohydrater? Men dette bør nok gjøres etter økten hvis mulig. Hvis det er veldig lange økter kan det være lurt å få i seg litt næring underveis.

You know I like your style, I really do.

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #21 : 22. juli 2010, 15:52 »
Jeg tror du har misforstått meg. Jeg skal ikke forbrenne fett for å bli tynnere. Jeg skal sykle meg til bedre fettforbrenning slik at kroppen bruker fettet mitt som energikilde lengst mulig. Det får jeg ikke av å trene med tunge vekter. Ikke hvis jeg skal bli en bedre syklist.

Her er en artikkel.

http://www.marathonguide.com/training/articles/MandBFuelOnFat.cfm

Det står ikke noe om mat underveis, men det er underforstått at man ikke skal spise underveis for at kroppen skal venne seg til å brenne fett.
You know I like your style, I really do.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hva spiser man på lange og rolige sykkelturer?
« #22 : 22. juli 2010, 15:57 »
Her er en artikkel.

http://www.marathonguide.com/training/articles/MandBFuelOnFat.cfm

Det står ikke noe om mat underveis, men det er underforstått at man ikke skal spise underveis for at kroppen skal venne seg til å brenne fett.

Fra artikkelen: "Once exercise has started, eating carbohydrates does not generate a substantive insulin response. If you are starting a long run lasting two hours or more on an empty stomach, you may want to eat a sports gel or bar after 20 to 30 minutes throughout the run. Otherwise you will be faced with the nausea and fatigue of low blood sugar and have a poor training session. If you tend toward hypoglycemia when you get up in the morning, you may want to eat something in the minutes immediately before you head out the door. It takes 30 minutes for insulin levels to peak."

"Many sports scientists are recommending a basic diet that supplies 50 percent carbohydrate, 30 percent fat, and 20 percent protein"
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!